Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-07-20, 23:16   #31
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 127
Sharp$: 513
Standard

Mycket bra tråd, men skulle ändå uppskatta om någon/några kunde utveckla lite kring följande frågeställningar:

Kan jag skaffa mej ett bankautomat-uttagskort för Moneybookers och plocka ut pengar den vägen (låt oss säga 10-15 000:- / mån) utan att behöva oroa mej nämnvärt för granskning? Eller är det så att Moneybookers/Neteller mfl rapporterar till banken/skatteverket?

Hur fungerar systemet i Danmark som ni nämnt i tråden (som Sverige tydligen börjar ta efter); Kan folk som arbetar och betalar någorlunda summor skatt (låt oss säga 40 000:- / år och uppåt) känna sig lunga att de inte kommer bli granskade av skatteverket om de sätter in 10-15 000:- varje månad från Moneybookers till sitt bankkonto?


Vad jag helt enkelt undrar är hur man ska kunna ta ut sina vinster när man spelar AHCP, utan att löpa en alltför stor risk att åka på skattesmäll. (Dvs på några års sikt, något halvår förstår jag att man överlever.)

/zonwoz

Senast redigerad av zonwoz den 2011-07-20 klockan 23:32.
zonwoz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 06:52   #32
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Sharp$: 1443

2-6 BETTING 2012-2013 (AVS
Stats: 239 - 267 - 36
ROI: 102.44%
Vinstprocent: 47.23%

Standard

Undrar samma sak, bosatt i Norge men använder Neteller och Neteller MasterCard. Har arbete och betalar skatt. Löper man någon risk eller är
det för små summor? (5-10 k i månaden ca) Använder kortet på bankomater och köp i butik.

Tacksam för svar
__________________
zleeper
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
zleeper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 07:13   #33
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Sharp$: 1443

2-6 BETTING 2012-2013 (AVS
Stats: 239 - 267 - 36
ROI: 102.44%
Vinstprocent: 47.23%

Standard

Sry såg ej iCash inlägg. Men en annan fråga. Ser norska staten mina uttag till-från mb/Neteller kontra valfri spelsite? Om feks. en sådan summa Uppgår till 20 k eller mer.
__________________
zleeper
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
zleeper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 14:18   #34
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 6
Sharp$: 23
Standard

Användande av kort från offshore banker samt från Neteller/mastercard kan få myndigheter att begära information från utställande bank.

I magnetremsan/chippeet på kortet finns betydligt mer information än ditt namn så det är väldigt enkelt för banker och skattemyndigheter att se vem det är som använt kortet (de tar även bilder på dig vid ett antal bankomater).

Varken banker eller skattemyndigheter orkar jaga småpengar, men är det större belopp och de misstänker att det är oskattade pengar så får man se upp.

om jag vore bosatt i Norge så skulle jag ta mig till Sverige för att ta ut pengar, och omvänt om jag var norrman i i Sverige.
reuters är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 14:51   #35
 
DamageINCs avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 861
Sharp$: 4014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av reuters Visa inlägg
Användande av kort från offshore banker samt från Neteller/mastercard kan få myndigheter att begära information från utställande bank.

I magnetremsan/chippeet på kortet finns betydligt mer information än ditt namn så det är väldigt enkelt för banker och skattemyndigheter att se vem det är som använt kortet (de tar även bilder på dig vid ett antal bankomater).

Varken banker eller skattemyndigheter orkar jaga småpengar, men är det större belopp och de misstänker att det är oskattade pengar så får man se upp.

om jag vore bosatt i Norge så skulle jag ta mig till Sverige för att ta ut pengar, och omvänt om jag var norrman i i Sverige.
Synd bara att svenska kronor generellt sett inte fungerar i Norge och vice versa
__________________
Following our instinct not a trend
go against the grain until the end
DamageINC är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 15:05   #36
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DamageINC Visa inlägg
Synd bara att svenska kronor generellt sett inte fungerar i Norge och vice versa
Det finns ju faktiskt växlingskontor..
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 16:40   #37
 
Strategs avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 149
Sharp$: 584
Standard

Funderat på det här med skatt om man:

1. är bosatt i Sverige,
2. spelar på spelbolag som är registrerade i EU
3. använder Moneybookers för överföringar till/från spelkonton samt till/från VISA-kortet,

Fråga: är man då skattepliktig?
Strateg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 16:43   #38
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Sharp$: 1443

2-6 BETTING 2012-2013 (AVS
Stats: 239 - 267 - 36
ROI: 102.44%
Vinstprocent: 47.23%

Standard

Ok tack för tipsen men håller mig till mindre uttag och mindre köp än så länge iallafall
__________________
zleeper
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
zleeper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 21:21   #39
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 127
Sharp$: 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av reuters Visa inlägg
Varken banker eller skattemyndigheter orkar jaga småpengar, men är det större belopp och de misstänker att det är oskattade pengar så får man se upp.

Då är min fråga vad som menas med "småpengar" för skatteverket.

10 000:- in på bankkontot från Moneybookers varje månad under 5 års tid, ja det blir 600 000:-

Kan jag känna mej relativt lugn om jag sätter in degen på det sättet?
(Kommer jobba en deltid också så att jag inte nolltaxerar.)
zonwoz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 14:29   #40
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 6
Sharp$: 23
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zonwoz Visa inlägg
Då är min fråga vad som menas med "småpengar" för skatteverket.

10 000:- in på bankkontot från Moneybookers varje månad under 5 års tid, ja det blir 600 000:-

Kan jag känna mej relativt lugn om jag sätter in degen på det sättet?
(Kommer jobba en deltid också så att jag inte nolltaxerar.)
om du kommer upp i volym så bör det vara bra att veta att skattemyndigheterna ibland begär att banker lämnar över info på allla utländska kort som använts i Sverige, ser de ett utländskt kort som tillhör en svensk och att det används frekvent i sverige så kommer du antagligen förr eller senare att få en förfrågan.

De var så de satte dit massor år 2004 och efter nya avtal så blir det mer, glöm inte att både Neteller och Moneybookers är inom EU och har upplysningsplikt.

http://www.skatteverket.se/omskattev...800011401.html
reuters är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:19   #41
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 127
Sharp$: 513
Standard

Verkar alltså som att man inte kommer undan skatten långsiktigt (kanske inte ens kortsiktigt) om ska spela hos asiatiska bookies. Detta enligt vad som sagts i ffa denna tråd:
https://www.sharps.se/forums/taenkarh...-om-skatter-2/


Då till min fråga:
Tror ni att skatteverket godkänner/ser mellan fingrarna om man skattar på sitt årliga nettouttag. (Ordagrannt enligt någon halvobskyr lagtext ska man ju skatta på varje enskild spelvinst, något som dock inte har praktiseras vid skönstaxering på pokerspelare.)

Med sin deklaration kanske kan skicka med lite uttagskvitton från Pinnen och Sbobet så att skatteverket ser att pengarna verkligen är uttagna därifrån. Vad tror ni om detta? Låter det som en bra idé?


Vad jag försöker fråga är alltså om skatteverket skulle godta att man skattar på sitt årliga nettouttag eller om de är så överjävliga att de kräver att man ska redovisa och skatta på varje enskild spelvinst.

Nu kanske någon tycker att jag redan svarat på frågan i mitt andra stycke, men ämnet är så pass viktigt att det verkligen inte skadar att diskuteras lite extra.


Mvh/ Zonwoz

Senast redigerad av zonwoz den 2011-08-28 klockan 22:20.
zonwoz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 21:02   #42
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Smita skatter är det värsta man kan göra i Sverige. Skulle inte förvåna mig om vi inför dödstraff med giljotin bara för detta brott.

Ingen procentsiffra i tråden men jag antar att den ligger på samma nivå som reavinstskatten dvs 30%.
__________________
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 20:34   #43
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 1
Sharp$: 10
Standard

Antar att det finns ingen större risk för granskning om jag sätter in pengar i ett spelkonto och gör några vinster och sen torskar allt? Så länge jag tar inga pengar ut från kontot?
jara4947 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 20:43   #44
 
Soaps avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Ort: Det karga nord
Inlägg: 852
Sharp$: 1843
Standard

Är din fråga huruvida Skatteverket tänker kräva dig på vad vi kan kalla förlustsskatt för pengar du aldrig kommer se igen?
Spoiler:

Isf är svaret ett rungande nej.
__________________
"I must inform you that your betting account has now been closed and no further business may be executed on your behalf. We would like to take this opportunity to thank you for your past custom."
Soap är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 06:17   #45
 
FrankieJrs avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 534
Sharp$: 620

Frankie Jr 2014/2015
Stats: 9 - 8 - 3
ROI: 102.80%
Vinstprocent: 52.94%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Soap Visa inlägg
Är din fråga huruvida Skatteverket tänker kräva dig på vad vi kan kalla förlustsskatt för pengar du aldrig kommer se igen?
Spoiler:

Isf är svaret ett rungande nej.
Men ändå ja på den eller?

Sätter du in 10 000 på ett konto på ett asiatiskt bolag, sätter ett spel och dubblar pengarna och har sedan 20 000 på kontot - för att sedan spela bort 18 000 och plocka ut 2 000. Då ska man väl ändå betala skatt på 30% av de 10 000 man gått i vinst?

Är det inte därför absurditeten av dessa regler uppkom för första gången? Att det inte räknades på nettovinsten - precis som att man i poker skulle skatta för varje pott man vann men inte fick kvitta den mot förlorade potter?
FrankieJr är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td