Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-06-14, 21:30   #1
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Automatiskt ladda hem Pinnacles odds i Excel


Jag har skapat en workbook i Excel där jag laddar hem hela Pinnacles XML odds feed och sedan kan man välja den sport och/eller liga man vill se odds för och automatiskt skapa en tabell som visar de tillgängliga spelen med tillhörande odds. Man kan även välja att visa odds för olika sporter med olika typ av formatering/kolumnrubriker t ex 1X2 för fotboll, listad pitcher för baseball etc.

Eftersom jag tycker att det förenklar att kolla Pinnacles odds för egen del samt gör det rätt enkelt att spara odds om man vill så tänkte jag att någon annan kanske kunde ha någon nytta av denna workbook också. Där uppstår dock problemet om jag inte missat något.

Om det ens är tillåtet, hur delar man enklast med sig av en fil man här? Jag har inte sett något verktyg för att bifoga filer till ett inlägg.

Jag har delat med mig av denna fil på ett annat icke-svenskt spelforum (som jag vet att flera här redan använder sig av) och kan länka till mitt inlägg där om det är tillåtet och finns intresse för.

OBS! FUNGERAR INTE PÅ MAC

Senast redigerad av thom321 den 2011-06-16 klockan 14:46. Anledning: Mer info
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 21:53   #2
 
Overkills avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 228
Sharp$: 7957

Speedway 2013
Stats: 6 - 6 - 0
ROI: 97.78%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Vad jag vet så är det helt okej att länka till andra forum, så kör på bara! Kan vara väldigt intressant att ta del av.

Overkill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 22:36   #3
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Lägg upp filen på någon uppladdningssite, wikisend eller vad de nu heter?
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 22:58   #4
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Gjorde som RobinD sa och här är länken. Ska finnas kvar i 7 dagar om jag förstår rätt.

http://wikisend.com/download/138974/...eed macro.xlsm

Eftersom jag inte vill skriva om min kommentar till mitt ursprungliga inlägg i det andra forumet så har jag kopierat den texten som följer nedan:
-----------------------------------------------------------------

uva's workbook on grabbing Pinnacle's XML feed with Excel gave me an idea to take this a step further by building a workbook that allows the user to create a table with odds for any sport/league that Pinnacle offers odds for and displaying it in a customized format e.g. depending on the sport or event. My goal was to get a working solution, not the prettiest, and in its current version it works for me at least and maybe it can be useful for someone else.

I wouldn't advice using the code I created as a proper way of writing VBA since my focus was on getting something working quickly. When that failed and the task got infinitely more complicated than I envisioned initially, instead of re-writing much of the code, I added some patches here and there to make it work. Hence, the code is very likely not the most efficient way (I know it isn't) but it works fast enough and is flexible enough for me.

I hadn't worked with XML before and I quickly got tired of trying to parse XML the way I assume it was intended. Instead I am simply looping through all the nodes and dumping the resulting columns of data into an Excel sheet and take if from there since I know I can get the data to dance pretty well once I have it in Excel.

If you decide to have a look at it, I suggest that you first read the sheet called "Instructions" (go figure) since it should tell you most of what you need to know to use the workbook. Actually, it tells you a whole lot more than you need to know but I included the extra info in case some of you felt like actually creating your own customized formatting for how the odds are displayed in the workbook.

Definitely works in Excel 2010, works in my version of Excel 2007 and probably works in Excel 2003. If you encounter any problems in running the macros (after having checked the references I list in the Instructions sheet) please let me know. Also, if it seems to run ok but the data looks incorrect I would definitely like to know. I have tested it a fair bit myself but not on all sports or all leagues so there might be some league specific issues that would prevent the data from displaying properly.

Edit by KP
Lade upp en permanent mirror här med http://dl.dropbox.com/u/5799500/Pinn...d%20macro.xlsm
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gervais (+5), Sonadar (+5), Shell Peppe (+2), hemirg (+1)
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 23:07   #5
 
Sonadars avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 258
Sharp$: 500
Standard

Grymt jobbat, finns mycket stor potential för en sådan här grej!
Sonadar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 11:18   #6
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Glad att höra att min fil gått att ladda ner och att den fungerar som den ska.

Om ni stöter på problem när ni kör ett makro eller om den data som visas inte verkar korrekt så vill jag gärna ha reda på det så jag kan fixa det, om möjligt.
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 14:31   #7
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Jag som inte är så tekniskt lagd (men har andra fördelar) skulle vilja veta var jag ska öppna den?? Fattar ingenting men det låter ju onekligen bra då jag håller på att testa lite olika grejer..
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Se där Sveriges bästa, Stolt och stark, Och när stormen river, Ger vi allt, Ända sedan gamla dagar
Under våran ljusblå fana,står vi upp, För himmelsblått
Heja Malmö
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 16:13   #8
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Pohjan,

Klicka på länken som KP har lagt till och spara filen någonstans på din dator. Sen öppnar du den precis som vilken Excel-fil som helst. Du måste godkänna att makros körs om Excel frågar om detta när du öppnar filen. När du öppnat filen så läs först "Instructions"-bladet som förklarar det mesta.

För att kunna använda filen så behöver du ha antingen Excel 2007 eller Excel 2010. Har du Excel 2003 så kan du testa och skulle du få några felmeddelanden så säg till mig så ska jag se om det går att fixa.
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 20:44   #9
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Lade just märke till att KPs länk inte fungerar längre och jag har inte en aning om hur länge det varit så. Jag har skapat en ny länk till filen som förhoppningsvis ska fungera ett tag, om någon är intresserad av att använda den.

http://www.fileserve.com/file/AqsjTH...eed_macro.xlsm
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 23:04   #10
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Gjorde den ännu mer permanent:

http://yoz.se/Pinnacle_XML_feed_macro.xlsm

(Högerklicka - Spara som)
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 15:11   #11
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Boone,

Tackar för initiativet men när jag sparar filen (högerklick, spara som) är den bara på 58 Kb och i ett format som Excel inte känner igen. Min fil är på ca 1.6 Mb så något verkar ha blivit fel, om det inte är användarfel dvs jag som bär mig dumt åt.
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 16:52   #12
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av thom321 Visa inlägg
Boone,

Tackar för initiativet men när jag sparar filen (högerklick, spara som) är den bara på 58 Kb och i ett format som Excel inte känner igen. Min fil är på ca 1.6 Mb så något verkar ha blivit fel, om det inte är användarfel dvs jag som bär mig dumt åt.
Så nu ska det vara fixat. Råkade korruptera filen när jag slängde in den på den krypterade disken.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-02, 17:10   #13
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 6
Sharp$: 300
Standard

Årets bump!
Finns makrot kvar hos någon? Är väldigt intresserad av att ta en titt på detta isåfall

/knivskarp
knivskarp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 05:11   #14
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 35
Sharp$: 582
Standard

Jag har kvar den och har gjort lite uppdateringar sen originalet. Jag testade den precis och oddsen verkar importeras som de ska.

Något bra förslag på var jag ska ladda upp den så filen får ligga kvar ett tag?

Jag också intresserad av förslag på förbättringar för att göra Excel-boken ännu mera användbar.
thom321 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 06:14   #15
 
bilens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 37
Sharp$: 1517
Standard

Också också intresserad av denna hoppas någon kan ordna ett ställe att lägga upp den på
bilen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td