Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-07-01, 22:53   #1
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Lund
Inlägg: 5
Sharp$: 344
Standard

räkna ut fördelaktiga odds


Låt säga att ett spelbolags overround (summan av de inverterade oddsen) på ett spel är 109%. Summan av varje spels underförstådda chans att vinna är alltså 109%.

Den verkliga summan av chanserna att vinna är så klart 100%, spelbolagets odds visar alltså 9%-enheters större chans att vinna än vad som är möjligt. Om jag kapar dessa 9%-enheter, t ex drar bort 3%-enheter från varje spels (1-X-2) underförstådda chans, så får jag en ny overound som är 100%.

T ex: 1: Odds: 1,7 --> Implied Chance 59% --> minus 3% -->56%
X: Odds: 3,5 --> implied Chance 29% --> minus 3% --> 26%
2: osv............................................... ...................>18%

Tanken är att jag nu har räknat ut en mer verklig chans att vinna för varje enskilt spel. Om jag nu inverterar procentsatserna så får jag ett nytt verkligare odds , t ex inverterar 56%: 1/0,56 = 1,79.

Hittar jag ett odds som är högre än 1,79 på te x betfair, "borde" det oddset vara spelvärt.

Jag inser att denna metoden helt och hållet bygger på att bookmakern har värderat oddsen korrekt, men det är också det som är tanken, att bookmakern ska värdera oddsen, inte jag. Troligtvis är han bättre än mig.

Min första fråga till er är om ni har testat denna metoden, eller liknande med framgång, eller är allt åt helvete feltänkt?

Min andra fråga gäller procentavdragen. Hur ska de fördelas? Troligtvis ska inte procentavdragen fördelas jämt. Jag tänker att favoritspelet troligtvis har det mest försvagade oddset (sett till implied chance), alltså ska mest procent kapas där. Fast vet inte riktigt hur jag ska tänka där.
erikaxel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 01:33   #2
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 50
Sharp$: 333
Standard

Ja du tänker rätt. Vad gäller avdraget (viggen) så drar bookien av lika mycket från 1:an och 2:an. Det är lätt att se om man ritar de båda linorna över tid eftersom de då (nästan) alltid är spegelvända mot varandra. Bookiens mål är att få lika mycket omsättning på båda sidor om ett odds eftersom de då är garanterade vinst. Då är det enklast för dem att plocka lika mycket från bägge sidor.

Fast det finns undantagsfall som matcher där det realistiska oddset för 1:an är 1.05 och 60.0 för 2:an. Då måste bookien skjuta till en del av viggen på lågoddsaren eftersom folk tycker det är tråkigt att spela när utdelningen är så låg. De tar igen förlusten med en större vigg på 2:an.
Bjourne är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 06:33   #3
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

En användare på forumet, boored använder sig utav den här metoden när han räknar ut sitt ev.
Han exkluderar vissa bookmakers (skojare) och tar average från resterande med payout på ca 93%. Dessa beräknar han om oddset ifall det skulle vara 100% payout. Hittar han då något odds som överstiger de odds han beräknat om bolagen hade haft 100% payout, får han ett ev+ och därmed är de spelbart.
Sedan tillkommer andra faktorer/filter såsom drop osv för att sålla ut spel som verkligen spelas eller ej.
https://www.sharps.se/spreadsheet/boored är hans sheet

Han hänger konstant i chatten, så du kan gå in där och hoppas på att han är pratglad.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 13:41   #4
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

OT rensat
Boone, iCash håll er till topic tack /mod
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
kingscania (+1), kingscania (+1), kingscania (+1), kingscania (+1)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 20:53   #5
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Lund
Inlägg: 5
Sharp$: 344
Standard

okej gotcha Bjourne, att det fördelas jämt över ettan och tvåan låter ju rimligt. Att kapa typ 4/10 av viggen på vardera 1an och tvåan borde isåfall vara tillräckligt "konservativt".

@KP: har följt hans spreadsheet, visste inte han körde så, tack för tipset. Det ger mig orken att testa detta ialla fall, får se hur många faktorer jag orkar/kan ta med. Min tanke var att bara jämföra med en bettingsida och sedan förtidsspela på betfair och sen hoppas på att de blir matchade. Men det där med avg. odds tänkte jag inte på, finns det nån schysst sida med sådan information? Har skapat ett excelark så det bara är att mata in oddsen.

tack för hjälpen båda
erikaxel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 21:35   #6
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av erikaxel Visa inlägg
okej gotcha Bjourne, att det fördelas jämt över ettan och tvåan låter ju rimligt. Att kapa typ 4/10 av viggen på vardera 1an och tvåan borde isåfall vara tillräckligt "konservativt".

@KP: har följt hans spreadsheet, visste inte han körde så, tack för tipset. Det ger mig orken att testa detta ialla fall, får se hur många faktorer jag orkar/kan ta med. Min tanke var att bara jämföra med en bettingsida och sedan förtidsspela på betfair och sen hoppas på att de blir matchade. Men det där med avg. odds tänkte jag inte på, finns det nån schysst sida med sådan information? Har skapat ett excelark så det bara är att mata in oddsen.

tack för hjälpen båda
www.oddsportal.com visar average odds på alla böcker eller på de du väljer som filter också antar jag. Har inte provat att filtrera, men det går att filtrera på ligor och sånt så det borde fungera.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 00:23   #7
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Lund
Inlägg: 5
Sharp$: 344
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
www.oddsportal.com visar average odds på alla böcker eller på de du väljer som filter också antar jag. Har inte provat att filtrera, men det går att filtrera på ligor och sånt så det borde fungera.
perfekt filtret fungerar utmärkt, ty!
erikaxel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 12:33   #8
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Betfairs odds borde vara närmare sanningen än spelbolagens.
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td