|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#16 | |
|
Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Citat:
Har följt denne underbare häst sedan födseln och sett dess kapacitet! Men har under vägen även sett dess krångliga tendenser, eventuellt lite feg...? Vill inte tro detta om en sådan exceptionell häst men fan vet! Har sett denne vinna på 11, 12-tider, i princip okörd...! Distansen är absolut inget problem - det är inställningen till tävlingen just denna dag - finns den där så kan han snurra upp detta gäng på läktaren... Jag vill verkligen att han får visa hur bra han är internationellt sett, men tror mer på Hultmans, tyvärr - låter oförskämt bra på denne! Lycka till, alla!
|
|
|
|
#17 |
|
En förnedrad hjältes sista start?
◦Att se en hjälte förnedras är smärtsamt och skapar både sorg och skadeglädje. När Maharajah i gårdagens Prix d´Amerique gav upp fälldes en blågul unison suck; vad var det som hände? Denne av folket så hyllade travhäst var försvarslös mot den franska armadan av hästar i toppform. När Maharajah igår lämnade den kladdiga kolstybben på Vincennes kan det ha varit hans sorti från tävlingsbanan. Stefan Hultman valde inför årets Prix d´Amerique ett helt annat upplägg än tidigare år. Istället för att bygga hårdhet i sin häst tog Hultman vägen till Paris via småljummet motstånd i enkla lopp hemma i Sverige. Väl nere i Paris fick Maharajah, i generalrepet, lunka runt banan likt svenska turister vid Eifeltornet. Kanske var det så att Hultman litade på att den grundkapacitet som finns i Maharajahs kropp skulle räcka, att det inte behövdes någon toppning inför det stora slaget. När Hultmans taktik igår synades visade det sig att hans häst inte alls motsvarade varken tränarens eller supportrarnas högt ställda förväntningar. Att Hultman valde den lättare vägen mot Prix d´Amerique kan också bero på att Maharajahs lekamen är sliten efter många och tuffa travlopp. Det går helt enkelt att träna hästen stenhårt och samtidigt hålla honom fräsch. Inför Prix d´Amerige aviserade Stefan Hultman att Maharajah aldrig hade “känts bättre”. Det finns ingen anledning att betvivla Hultmans ord. Men att Maharajah kändes fräsch kan ju faktiskt bero på att hästen inte gnuggats särskilt hårt i träningen. Efter loppet igår söktes naturligtvis förklaringar. Om någon dag kommer vi att få veta vad blodproven på Maharajah säger. Det kretsen kring ”Marre” hoppas på är att en infektion satte ned hästen igår. Oavsett vad beskedet om hälsotillståndet blir finns det skäl misstänka att Prix d´Amerique, söndagen den 27 januari 2013, blev Maharajahs sista lopp. Ingen vill se, framför allt ingen i den närmaste kretsen, en hjälte stappla omkring i ringen som en punschig tungviktsboxare. Lutfi Kolgjini tillhörde också de som igår blev förvånad över Maharajahs svaga insats. Kolgjini tyckte att det blev det perfekt när hans Raja Mirchi fick smyga med i ryggen på den ledande Maharajah. Där blev sen Lutfi kvar för länge och när han väl kom loss så uppstod nya trafikproblem. - Det enda jag ångrar efteråt var att jag inte gick ut från vinnarhålet när 1.000 meter återstod. Men jag ville vara kall och vänta längre, inte kunde jag tro att Maharajah skulle ge upp så tidigt, sa Lutfi. |
|
|
|
|
|
| Ämnesverktyg | |
|
|