Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-06-11, 18:46   #16

Sprites avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 8427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av werygod Visa inlägg
Vad tycker du han ska ha för böter för att det ska vara relevant? 10 miljoner och livstids avstängning? Som sagt var när vi snackar antal positiva fall i promille bör du inse att alla inom travet gör sitt för att sporten ska vara helt ren.
Det ska vara kännbart. Sätt standard på 50% av förstapriset i det lopp hästen är med i och ge sedan utrymme till de som dömer att minska till 25% eller öka till 75% från fall till fall om de anser dopingen som mild, grov eller medel?

Risken att åka dit måste man ju ta med i beräkningen för straffet. Är det 0,1% risk att åka fast ska straffet vara hårdare än om risken att åka dit vore 95%. Högre straff skulle nog minska "missarna" en hel del...
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:05   #17

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2500
Standard

Citat:
Frågan är väl inte om det var avsiktligt eller inte, utan om det är doping och fusk eller inte doping och därmed inte fusk? Han visste väl vad hästen fick för medel i sig och har ansvaret när hästen startar att den inte är dopad?

Med ditt resonemang skulle man kunna dra jämförelsen att aldrig någon idrottsutövare ska jagas eller förtjäna något straff om det inte går att bevisa att idrottsutövaren visste vad det var de fick för sprutor/tabletter av sin tränare/kompis etc.

Låt Hultman stå till svars för fan. Det är väl han som är ytterst ansvarig för att hästen inte är dopad precis som skidåkaren eller cyklisten är i sin sport att de inte har otillåtna medel i kroppen?

Om travsporten mjäkar med detta är det dålig PR för sporten.
Men OM det är som Hultman säger att de har använt sig av detta medel men ENLIGT REGLERNA, dvs dom avslutade kuren precis enligt vad som krävs för att medlet skall ha gått ur kroppen på hästen. Ja hade han inte tom ett dygn tillgodo vad jag förstår?

OM så är fallet så är det fan inte doping som skall straffas på något sätt enligt mig - då får dom helt enkelt istället skriva regler som inte går att fasta i av misstag....
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:24   #18

Sprites avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Men OM det är som Hultman säger att de har använt sig av detta medel men ENLIGT REGLERNA, dvs dom avslutade kuren precis enligt vad som krävs för att medlet skall ha gått ur kroppen på hästen. Ja hade han inte tom ett dygn tillgodo vad jag förstår?

OM så är fallet så är det fan inte doping som skall straffas på något sätt enligt mig - då får dom helt enkelt istället skriva regler som inte går att fasta i av misstag....
OM så är fallet så är det väl precis som med alkohol? Bara för att man som man på 75 kg i snitt förbränner 2 cl i timmen kan jag knappast säga det som försvar till polisen om jag blåser positivt på en blåskontroll, eller hur, bara för att det det "enligt reglerna" borde gått ur kroppen då?

Tror snarare på att det är något generellt (de där reglerna) hur fort medlet går ur kroppen på en häst och anser fortfarande att det är strikt tränaransvar på att det ska ha gått ur kroppen. Annars kan framtida tränare alltid hävda detta om han nu inte blir straffad för det
Gammal 2013-06-11, 21:27   #19

Sprites avatar

Standard

Det är ändå väldigt intressant hur ni försvarar Hultman i detta fallet. Hade ni gjort precis detsamma om det hade varit någon tränare från Frankrike eller Italien som sa detta om sin häst?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5)
Gammal 2013-06-11, 22:18   #20

Reg.datum: feb 2011
Sharp$: 2338
Standard

Verka ju rimligt med 50% när Hultman som tränare tar 10% av vunna pengar?

Skillnaden mellan alkoholen du drar är helt felaktig. Där har du regel på vad man får ha för promille i blodet som regel, inom travet är det karenstider som gäller och dom som testat positivt får aldrig ens veta hur lite eller mkt över gränsvärdena dom legat. Han har följt reglerna och är det pga hippotrimen som hästen fått enligt karenstiderna är karenstiderna fel, eller reglerna.

Hur ska man minska missarna en hel del när antalet dopingprov är 1 på 2000???Det är ju inte så att dom otestade ligger på 100 av 2000 när dom testade ligger på 1 av 2000.

För övrigt handlar det inte om nåt försvarande utan bara ett försök att vara nyanserad. Finns det regler ska dom följas, har dom följts och man ändå får rejäla böter och lite svarta rubriker har man fått ett tillräckligt eller t o m för hårt straff.
werygod är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 00:48   #21

Sprites avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av werygod Visa inlägg
Verka ju rimligt med 50% när Hultman som tränare tar 10% av vunna pengar?
Jag har fått säga vad jag tycker i ämnet så lägger ner nu och inser att vi har olika åsikter om doping, ansvar och straff. Hade jag fått bestämma skulle alla som dopade sig och blev påkomna inom cykling, skidåkning och alla andra sporter bli avstängda på livstid direkt första gången.

Är uppdelningen ändrad nuförtiden eller har jag blivit felinformerad i mina yngre år? Trodde prissumman delades upp enligt:

50% Ägare
20% Tränare
10% Uppfödare
10% Kusk
10% Skötare

edit: enligt örebrotravets hemsida så står detta
Spoiler:
Dessutom ska kusken, om man hyr in en sån, ha en uppsittningsavgift på 100-200:- samt vanligtvis 10% av insprungna pengar.

Kan aldrig tänka mig att kusken tjänar lika mycket av prispengarna från ett lopp som vad tränaren gör väl?

Om någon vet får ni gärna pma mig istället för att ta det här då det går lite väl OT.

Senast redigerad av Sprite den 2013-06-12 klockan 00:55.
Gammal 2013-06-12, 04:10   #22
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Varför ströks Maharajah???
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 07:40   #23

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 2658
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra Visa inlägg
Jag har fått säga vad jag tycker i ämnet så lägger ner nu och inser att vi har olika åsikter om doping, ansvar och straff. Hade jag fått bestämma skulle alla som dopade sig och blev påkomna inom cykling, skidåkning och alla andra sporter bli avstängda på livstid direkt första gången.

Är uppdelningen ändrad nuförtiden eller har jag blivit felinformerad i mina yngre år? Trodde prissumman delades upp enligt:

50% Ägare
20% Tränare
10% Uppfödare
10% Kusk
10% Skötare

Spoiler:
Dessutom ska kusken, om man hyr in en sån, ha en uppsittningsavgift på 100-200:- samt vanligtvis 10% av insprungna pengar.

Kan aldrig tänka mig att kusken tjänar lika mycket av prispengarna från ett lopp som vad tränaren gör väl?

Om någon vet får ni gärna pma mig istället för att ta det här då det går lite väl OT.
Vad tränaren tar varierar lite men brukar vara 10%. Kusken 5%. Om tränaren t.ex Åke som både tränar och kör vinner pengar tar han ca 13%. Allt övrigt går till ägarna.
Uppfödarpremien som du nämner är 10% men den betalas inte ur prispengarna utan det är utöver det. Så har du fött upp din egen häst får du alltid 10% extra på prispengarna.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
BlackCobra (+2)
kingofding är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 08:52   #24

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1399
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra Visa inlägg

50% Ägare
20% Tränare
10% Uppfödare
10% Kusk
10% Skötare

Spoiler:

Skötarna får normalt inget av prispengarna annat än indirekt ( ägaren betalar ju skötarnas löner ). Det finns ett fåtal stall som har lösningar där skötarna har en liten del av insprungna pengar.

Tränarna tar mellan 10-20% av pengarna beroende på hur uppgörelsen mellan ägare och tränare ser ut.

Tänk sedan på även på att det är ägaren som står för alla kostnader kring hästen. Transporter, vet.kostnader och ja....you name it! Så några 50% hamnar sällan rakt ner i ägarnas fickor. Efter skatt är det nog inte mer än 20-30% av vinstpengarna som går till ägarna ens för framgångsrika hästar.

Uppfödarpengen går precis som någon redan nämnt utanför de vanliga prispengarna.

Inget av ovanstående stämmer dock bra för hästar ägda av Travkompaniet. Där återinvesteras ALLA vinstsummor som skulle ha blivit nettovinst för en "vanlig ägare" i verksamheten. Ägarna ( fast jag vill kalla dem medlemmarna ) får aldrig en krona, oavsett hur mycket hästarna springer in.

Det är uppfödaren ( M.Wallenius som dessutom får tillbaka hästarna efter tävlingskarriären och har avelsrätten till hästarna ) och tränare/kusk ( SH/ÖK ) som drar in degen.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-06-12 klockan 10:12.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 11:11   #25

drakens avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 8028
Standard

Varför dopa när det finns grisfösare. Vart drar man gränsen. Hur utbrett är det.Varför går sällan mer än ett stall kanonbra för dagen. Varför har vissa hästar enormt långa formtoppar. Andra går bara bra i ett lopp eller 2. Delas allt upp i förtid. Finns såklart mycket ruffel och båg inom trav liksom i de flesta sporter. Har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Finns såklart även helt hederliga som lyckas men också de som aldrig lyckas,liksom i alla sporter. Vad är fusk och vad är det inte. en parallell inom skidsporten. Absolut förbjudet att ta epo eller bloddopa sig men helt ok att sätta sig i specialbyggda höghöjdshus för att höja hemoglobinhalten. Sagan om Opalen.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 13:15   #26
Banned

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

B-provet klart, & visa samma som A-provet, blir nog en ordentlig soppa detta
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 13:32   #27

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 784
Standard

Spännande att se vad det är, kan ju vara att de testat på nått Hultman trodde var säkert (inte upptäcks) att använda... Typ bakpulver
barkman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 14:40   #28

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Hultman som gråtit sig in i svenska folkets hjärta vid diverse storsegrar. Klart ingen vill att han ska hålla på med något sånt här. Alla fall av fusk måste bedömas objektivt vare sig det är en fransk, italiensk eller svensk. Har man startat en dopad häst så ska det kännas av rejält för tränaren. Det är ända sättet att få bukt med problemen.
Travsporten är redan så genomrutten av fusk,mörkningar, stallkörningar osv att man måste börja ta i rejält med hårdhanskarna för att förhoppningsvis få tillbaka spelarnas förtroende. Som det är idag skulle jag inte kunna rekomendera någon att hålla på med travspel.

Min egna lekmannamässiga tes är att doping förekommer i rätt stor utsträckning inom travsporten. Kontrollerna är förmodligen inte i närheten av de som är för mänskliga idrottare. Ändå dopar sig människor till höger och vänster i varenda sport där man tjänar på det.
Tror att det finns stort utrymme att fuska utan att det märks vid kontrollerna på hästarna, och är risken låg att åka fast så finns det alltid människor som kommer chansa.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 15:12   #29

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av barkman Visa inlägg
Spännande att se vad det är, kan ju vara att de testat på nått Hultman trodde var säkert (inte upptäcks) att använda... Typ bakpulver
Står på atg.se
Gammal 2013-06-12, 15:46   #30

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Ingen som klagar på de riktiga bovarna, amerikanarna med deras milkshakes och häxbrygder...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td