Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-01-13, 19:36   #1
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Kuskar


Är det någon som kan dela med sig utav sina tankar och kunskaper kring ämnet kuskar.

Jag undrar bland annat om hur viktig kusken är i jämförelse med hästen. Det är hästen som springer så självklart förstår jag att den är viktig, men kan tex en bra kusk göra underverk med en lite sämre häst?


Och manligt och kvinnligt, är det skillnad på kvinnliga kuskar gentemot manliga?
Jag tänker att kvinnliga kuskar tar sig an hästen på ett ''mjukare'' sätt (nu generaliserar jag) och kanske genom det skapar en mer avslappnad häst och kanske t o m ett bättre resultat(?)


Har kuskens storlek, dvs lättviktare/tungviktare någon med slutresultatet att göra?


Vilka utländska kuskar är topprankade?
Och vilka svenska kuskar anses vara utav de bättre?


Tack på förhand!
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:38   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3634
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Är det någon som kan dela med sig utav sina tankar och kunskaper kring ämnet kuskar.

Jag undrar bland annat om hur viktig kusken är i jämförelse med hästen. Det är hästen som springer så självklart förstår jag att den är viktig, men kan tex en bra kusk göra underverk med en lite sämre häst?


Och manligt och kvinnligt, är det skillnad på kvinnliga kuskar gentemot manliga?
Jag tänker att kvinnliga kuskar tar sig an hästen på ett ''mjukare'' sätt (nu generaliserar jag) och kanske genom det skapar en mer avslappnad häst och kanske t o m ett bättre resultat(?)


Har kuskens storlek, dvs lättviktare/tungviktare någon med slutresultatet att göra?


Vilka utländska kuskar är topprankade?
Och vilka svenska kuskar anses vara utav de bättre?


Tack på förhand!
Hellre en bra kusk på en dålig häst än en dålig kusk på en bra häst!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:56   #3
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Här har du lite försök på klarhet i de där frågorna:

Jag undrar bland annat om hur viktig kusken är i jämförelse med hästen. Det är hästen som springer så självklart förstår jag att den är viktig, men kan tex en bra kusk göra underverk med en lite sämre häst?
Ja, en bra kusk kan göra "underverk" med en häst som tidigare presterat mediokert. Jag brukar räkna på att hästen kan sänka sina tider med minst 0,5 sekunder om den går från amatörstyrd till proffsstyrd.

Och manligt och kvinnligt, är det skillnad på kvinnliga kuskar gentemot manliga?
Jag tänker att kvinnliga kuskar tar sig an hästen på ett ''mjukare'' sätt (nu generaliserar jag) och kanske genom det skapar en mer avslappnad häst och kanske t o m ett bättre resultat(?)
Skulle nog behöva vara aktiv för att svara på den frågan. Enda saken jag reagerat på är att kvinnliga kuskar tenderar att bli sittande med heta hästar i högre utsträckning. Men det skulle lika gärna kunna bero på att det syns mer när en fysiskt svagare kusk brottas med en het häst. Skulle vara kul att höra vad de aktiva i branschen tror om det här faktiskt...

Har kuskens storlek, dvs lättviktare/tungviktare någon med slutresultatet att göra?
Ja. Det är ingen tillfällighet att de bästa kuskarna saknar underhudsfett och att många av dem är under 1,70cm.

Vilka utländska kuskar är topprankade?
Och vilka svenska kuskar anses vara utav de bättre?
Utländska kuskar är jag dåligt påläst på ska jag erkänna.

Generellt är det bara att se hur mycket lopp de kör och vinner, och om de får köra bra hästar. Sen är det inte alltid man måste vara mästerlig för att vinna lopp. Har en kusk blivit väl etablerad efter årens lopp får den mer respekt med sig i loppen jämfört med andra, och kan t ex genom att få gå till spets enkelt och bestämma vinna lätt med en häst som inte är så märkvärdig.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:02   #4
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Ja, det är skillnad på kusk och kusk. Det här är listan över de 15 kuskarna som körde flest lopp på svenska banor förra året, följt av deras segerprocent:

Jorma Kontio (S) 16,00%
Ulf Ohlsson (B) 13,00%
Björn Goop (F) 17,70%
Kenneth Haugstad (Hd) 7,70%
Stefan Söderkvist (Å) 9,60%
Johnny Takter (J) 14,10%
Örjan Kihlström (S) 16,00%
Torbjörn Jansson (S) 6,80%
Magnus Jakobsson (F) 14,30%
Erik Adielsson (S) 15,40%
Peter Untersteiner (Hd) 14,70%
Tony Wallin (E) 7,00%
Daniel Olsson (Ro) 7,30%
Mikael J Andersson (F) 6,70%
John Östman (U) 7,50%

Det handlar inte bara om vilket material man kör, eller tur och otur. Vi pratar om erfarna kuskar som kört mellan knappt 1000 lopp till över 2000 lopp vardera förra året. Rätt många uppvisar en segerprocent runt 6-8, några har 14-18. Jag vet vilka jag helst streckar om jag måste välja mellan två på en kupong.

Nu vinner ju de här kuskarna som kör mycket en hel del lopp ändå, även om deras segerprocent inte är så hög. Däremot så är det ju mycket sällan de dominerar en V64-omgång och vinner mer än ett lopp om de inte har några extra bra chanser. Likadant på V75, att en kusk med låg segerprocent skall vinna mer än ett lopp händer väldigt sällan. Det kan man nyttja lite vid reducering genom att sätta villkor på det.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:21   #5
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Bra du drog upp den där tabellen Viroid, det var längesen jag satte mig och värderade toppkuskarna. Så här skulle jag kommentera tabellen, är du enig eller är jag ute och cyklar någonstans?

Jorma Kontio (S) 16,00%

Ulf Ohlsson (B) 13,00%
-Borde kunna bättre, kör mycket lopp med bra material mot skräphästar/kuskar

Björn Goop (F) 17,70%

Kenneth Haugstad (Hd) 7,70%
-Borde kanske ha lite bättre för att få godkänt, får köra ganska bra hästar men jobbar samtidigt i en ganska konkurrensutsatt region

Stefan Söderkvist (Å) 9,60%

Johnny Takter (J) 14,10%
-Borde nog vinna mer tycker jag, får köra väldigt bra hästar

Örjan Kihlström (S) 16,00%

Torbjörn Jansson (S) 6,80%
-Borde vinna mer. Förmodligen den passiva körstilen som gör att procenten inte är högre

Magnus Jakobsson (F) 14,30%

Erik Adielsson (S) 15,40%

Peter Untersteiner (Hd) 14,70%

Tony Wallin (E) 7,00%

Daniel Olsson (Ro) 7,30%
-Borde ha lite högre för att få godkänt, får köra bra hästar i ganska medioker konkurrens i Dalarna

Mikael J Andersson (F) 6,70%
-Orättvis statistik, kör väldigt mycket skräp och skulle vinna mer annars

John Östman (U) 7,50%
-Kör inte heller de bästa hästarna, lite orättvis segerprocent
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:51   #6
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 51
Sharp$: 610
Standard

Kuskar


Finns ALLA sorters kuskar...såna som får fart på en sågbock! (Jan Norberg, Ove A Lindkvist, Jorma Kontio, Robert Bergh m.fl)
Passa JN när han sitter upp bakom häst för 1a ggn, väcker liv i lik!
Sen finns det kuskar som knappt får fart på "självspringande" hästar...
Känner inte hästen "respekt" för kusken blir det inte mycket spring i benen, då krävs kat1 kusk.
Finns även bra kuskar som nästan alltid är spelvärda, tar tillvara på "chanslösa" styrningar, spelvärda pga även gör bra styrningar med favvo & outsiders (typ Carl-Erik Lindblom. Stefan Söderqvist, Dagfinn Aurum m.fl)

Kommer ju fler å fler yngre kvinnliga förmågor, har säkert pysslat med hästar länge & vill ta ett steg till, kan väl tycka att dom bästa även är dom mest rutinerade...många nytillskott har alldeles för lite "vojma" i armarna, har sett måånga ex på att unga tjejdrivers har problem om/när häst blir lite het eller galopperar, svårt ta ner hästen till trav.

RUTINERADE KUSKAR: Handlar inte bara att hantera hästen i lopp, det handlar nästan mer om att kunna läsa av 2a kuskar, deras körsätt, deras "tänk", vilken sorts häst "konkurrenten" har etc etc
EX:
Jörgen Sjunnesson anses som en duktig kusk (vilket han också är) men alldeles för feg...Hittar han en önskeposition ledning så vet konkurrenterna att om jag trycker på JS så släpper han ledningen, omän han sagt att han gärna kör i spets, han släpper tyvärr 9 av 10 ggr & förlorar därmed loppet.

OMVÄNT EX:
Daniel Ohlsson, (lättviktare, tvärhand hög, kanske 55kg med storstövlarna fyllda med vatten ) MEN vass från start, hittar ofta till ledningen (har knappast med stl, vikt att göra) men har gjort sig känd att svara om någon kommer å trycker (visst, fått "offra" några styrningar) men konkurrenterna VET att DO svarar & därmed provar dom inte ens köra för ev ledning, DO får sitta i fred i ledning & därmed bra chans att vinna loppet.
Dåligt pålästa kuskar & amatörer provar köra mot DO, även Jorma Kontio provar (inte blyg) samt Stefan "Tarzan" Melander men han har troligen ytterligare 3 hästar med i loppet som gynnas om/när Tarzan trycker sönder ev favvo som sitter i ledning...
Finns alltså MASSOR med parametrar att ta hänsyn till som spelare, å det är bara till kusken!!
Ytterligare en parameter är: Är kusk nära att bli avstängd för någon förseelse?
Kanske har 2st "prickar" i protokollet, en 3e ger avstängning, vågar han chansa från start å riskera en omstart & därmed avstängning? Kan ju ligga ett större lopp framför som han inte vill missa med en avstängning...
HÄST med 2st Dgu efter varann åker på kval lopp om 3e Diskad i rad = körs troligen för ett felfritt lopp, mindre plac, oavsett kusk (utom analfabeter som ej kan läsa dom 5 senaste starterna)
Puuh...å DET va mest kuskar...Lycka till med ev kusklir.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
nord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:59   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Bra du drog upp den där tabellen Viroid, det var längesen jag satte mig och värderade toppkuskarna. Så här skulle jag kommentera tabellen, är du enig eller är jag ute och cyklar någonstans?
Jag körde ut lite statistik på medianen av respektive kusks eventuella vinnarodds per 10 spelade kronor de senaste 300 starterna (dvs varannan styrning har av spelarna varit taxerad till mer än detta värde, varannan under detta värde):

Jorma Kontio 60
Björn Goop 61
Ulf Ohlsson 80
Kenneth Haugstad 133
Stefan Söderkvist 140
Johnny Takter 75
Örjan Kihlström 69
Torbjörn Jansson 164
Magnus Jakobsson 85
Erik Adielsson 83
Peter Untersteiner 79
Tony Wallin 163
Daniel Olsson 197
Mikael J Andersson 187
John Östman 216

I stort är vi nog överens.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1), Stekel (+5)

Senast redigerad av Viroid den 2014-01-13 klockan 21:03.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:36   #8
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Tack så mycket för att ni ger mig mer inblick i detta ämne!
Kul! att läsa era resonemang
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:41   #9
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 5
Sharp$: 42
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Tack så mycket för att ni ger mig mer inblick i detta ämne!
Kul! att läsa era resonemang
Tack från mig också. Intressant för en ny att läsa.
perrymason är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 22:10   #10
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 330
Sharp$: 1952
Standard

Jo, våra största kuskar blir överstreckade som Björn, Erik, Örjan och våra största tränare i landet får in bättre hästar än en liten tränare som har fyndat på blocket och som drömmer om att en dag få in något som duger i v7. Så är det.
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 00:32   #11
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Den här hästen t ex


https://www.travsport.se/hast/visa/541320/resultat

Den har 117 starter
har kommit 1:a 19 2:a 17 och 3:a 8 gånger

seger 16% plats 38%
han tränas/körs nu på onsdag av Johan Wiman

så min fråga är, utifrån de här fakta hur värderar man en sån här häst till eventuell vinst?
Har han stor chans, eller mindre chans?

Mina tankar går åt att han är 12år, vilket känns gammalt men jag kan inget om hästar direkt så 12 år kanske är en helt okej ålder. Och har gjort 117 starter, dvs han har varit med ett tag vad jag förstår(?)


Rent faktamässigt skulle jag sätta en peng på hästen, just för att hans historia visar att han har kapacitet att vinna mm.

Senast redigerad av Flickepojken den 2014-01-14 klockan 00:38.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 04:10   #12
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8281

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Du kan inte värdera hästens chanser utifrån det.
Hästen är totalt chanslös.
Tänker inte försöka göra en kort beskrivning varför, utan det krävs mer än så för att veta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Den här hästen t ex


https://www.travsport.se/hast/visa/541320/resultat

Den har 117 starter
har kommit 1:a 19 2:a 17 och 3:a 8 gånger

seger 16% plats 38%
han tränas/körs nu på onsdag av Johan Wiman

så min fråga är, utifrån de här fakta hur värderar man en sån här häst till eventuell vinst?
Har han stor chans, eller mindre chans?

Mina tankar går åt att han är 12år, vilket känns gammalt men jag kan inget om hästar direkt så 12 år kanske är en helt okej ålder. Och har gjort 117 starter, dvs han har varit med ett tag vad jag förstår(?)


Rent faktamässigt skulle jag sätta en peng på hästen, just för att hans historia visar att han har kapacitet att vinna mm.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 05:46   #13
 
prototyps avatar
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 74
Sharp$: 95
Standard

Hästen har inte vunnit sedan 2011. Den är tolv år gammal och ja! En varmblodig travare är nära pensionen då. Hästens flesta segrar har kommit i Estland. Inget om Estland men det är inget A-land vad gäller travsport. M a o är konkurrensen mkt enklare.

Om du nu umgås med tvångstankar om att du måste spela detta ök kan du ju alltid spela plats på den.
Men för att vara uppriktig: Nej. Nix. No. Nein. Niente. Nope. Spela den inte.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
prototyp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 05:46   #14
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Du kan inte värdera hästens chanser utifrån det.
Hästen är totalt chanslös.
Tänker inte försöka göra en kort beskrivning varför, utan det krävs mer än så för att veta det.

Hehe då vet jag. Tack för att du ändå leder mig bort från det resonemanget.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 06:09   #15
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av prototyp Visa inlägg
Hästen har inte vunnit sedan 2011. Den är tolv år gammal och ja! En varmblodig travare är nära pensionen då. Hästens flesta segrar har kommit i Estland. Inget om Estland men det är inget A-land vad gäller travsport. M a o är konkurrensen mkt enklare.

Om du nu umgås med tvångstankar om att du måste spela detta ök kan du ju alltid spela plats på den.
Men för att vara uppriktig: Nej. Nix. No. Nein. Niente. Nope. Spela den inte.


Haha!!
Inga tvångstankar här inte. Jag kände bara att jag var tvungen att dra upp ett exempel, och vilket exempel en drog upp. Haha. Jag antar att det är nuet som gäller och att man helt enkelt får kika på så mycket trav man mäktar med och göra sin bedömning utefter det, bland annat.

Att ni tar er tid att vara uppriktiga är grymt. En annan går ju fan i blindo när det kommer till trav.
Men det hade ju varit himla kul om hästen bara för att trava hem en vinst
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
alle (+1)
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 06:52   #16
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Om vi säger så här: Det är en stor ära för en sådan häst att ens få vara med i ett lopp med 60.000kr i förstapris på Solvalla. Naturligtvis kan alla som är med i ett lopp vinna, men den här hästens chanser är så små att jag tycker 100ggr pengarna är på tok för dåligt betalt.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 09:20   #17
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 844
Sharp$: 37827
Standard

Något som är intressant är att Ludde får så mycket skit, men ändå år efter år är en av de kuskar som har högst segerprocent. Han hade dock ett ovanligt dåligt år 2013, men slår trots det de flesta.

2013: 17 %
2012: 21 %
2011: 23 %
2010: 20 %
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Shooter är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 09:57   #18
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Något som är intressant är att Ludde får så mycket skit, men ändå år efter år är en av de kuskar som har högst segerprocent. Han hade dock ett ovanligt dåligt år 2013, men slår trots det de flesta.

2013: 17 %
2012: 21 %
2011: 23 %
2010: 20 %
Om man är hästägare så är det där helt relevant statistik.

Som spelare är det helt annorlunda. Ludde får skit för att han ofta kör galopp med hårt spelade hästar.

BG vinner nästan 50% oftare än Ludde med hästar spelade till 30 för 10 eller lägre.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 11:57   #19
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 844
Sharp$: 37827
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om man är hästägare så är det där helt relevant statistik.

Som spelare är det helt annorlunda. Ludde får skit för att han ofta kör galopp med hårt spelade hästar.

BG vinner nästan 50% oftare än Ludde med hästar spelade till 30 för 10 eller lägre.
Varför skulle det inte vara relevant för spelare? Om kusken jag lirar på vinner var femte start istället för var tionde, så är det så klart ett säkrare spel. Jorma Kontio är annars en mästare på att köra gunga, och har extra svårt med voltstart. Men det snackas det sällan om. Spelar man vinnare och/eller streckspel så är det bättre med en kusk som har hög vinstprocent än en som sällan sätter dit dem.
Shooter är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 12:13   #20
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Varför skulle det inte vara relevant för spelare? Om kusken jag lirar på vinner var femte start istället för var tionde, så är det så klart ett säkrare spel. Jorma Kontio är annars en mästare på att köra gunga, och har extra svårt med voltstart. Men det snackas det sällan om. Spelar man vinnare och/eller streckspel så är det bättre med en kusk som har hög vinstprocent än en som sällan sätter dit dem.
Om man ser saker i ett strikt vinstchansperspektiv utan att ta hänsyn till odds så har du rätt angående att det är bättre att spela kuskar som vinner mer.
Det är dock inte det som spel går ut på. Däremot för ägarna så spelar inte oddset någon roll.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
putte64 (+10)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 12:24   #21
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Ludde har medianen 65 för eventuella vinnarodds senaste 300 starterna. Hans segerprocent är ungefär vad andra kuskar i den kalibern presterar. Däremot är han ju ofta ganska kaxig före start, och då blir kanske besvikelsen större när han kör gunga...?

Ludde har en diskningsprocent på 19,7 senaste 300 starterna, Jorma har 6,3...
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fyran (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 12:34   #22
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Sharp$: 21
Standard

Vem skulle ni säga är Sveriges bästa kusk? Mest undervärderade? Mest överskattade?
naduxo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 12:45   #23
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av naduxo Visa inlägg
Vem skulle ni säga är Sveriges bästa kusk? Mest undervärderade? Mest överskattade?
Svårt att komma ifrån att Örjan Kihlström och Björn Goop är dom bästa. År efter år kör dom in mest pengar. Åke Svanstedt är ju också inte bara en bra tränare utan också en bra kusk även om han nu är i USA.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 13:00   #24
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 1 670
Sharp$: 2635
Standard

Enligt min mening så är Erik Adielsson Sveriges överlägset bästa kusk, gör sällan eller aldrig några stora misstag, den i särklass mest intelligente av dom allihop också till skillnad från t.ex. Goop som kör mer med reptilhjärna.
Jennifer Tillman är en oerhört överskattad kusk, vinner i stort sett aldrig med nån häst som hon inte får köra i spets och rinna undan med.
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 13:26   #25
 
SuperFinnens avatar
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 138
Sharp$: 1392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ludde har medianen 65 för eventuella vinnarodds senaste 300 starterna. Hans segerprocent är ungefär vad andra kuskar i den kalibern presterar. Däremot är han ju ofta ganska kaxig före start, och då blir kanske besvikelsen större när han kör gunga...?

Ludde har en diskningsprocent på 19,7 senaste 300 starterna, Jorma har 6,3...
Är det inte lite så att Ludde ofta överforcerar sina hästar till galopp.Jorma däremot vinner många lopp i sista kurvan där han kör på de mer en många andra kuskar(precis på gränsen till galopp)ytterligare en sak med Jorma är att han vinner ganska ofta jämna upploppsstrider o han använder pisken flitigast av alla kuskar i Sverige han har så jävla snabba handleder så att det inte alltid syns när han snärttar till med pisken,skulle vara kul o se i slowmotion,jag håller hans körhänder som en av de bästa.Goopen o Jorma är väl de två som får mest fart på de sämre Hästarna oxå,de min åsikt rätta mig gärna om ja har fel?Jormas taktiska förmåga däremot är väl inte bland de bästa iallafall
__________________
Ser Travet me andra Ögon!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
eddieh (+5)

Senast redigerad av SuperFinnen den 2014-01-14 klockan 13:28.
SuperFinnen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 13:31   #26
 
prototyps avatar
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 74
Sharp$: 95
Standard

Så här ser topplistan ut för 2014 än så länge.

Segerrikaste kusk 2014
Topplistan baseras på data per 140113
Urval: Licenstyp=Proffs (A,G), Kön=Båda, Lopp på bana=Alla sv/utl banor, Lopptyp=Alla lopp, Sulky/Monté=Sulkylopp, Hästras=Varmblod, Hemmabana=Alla svenska banor

Namn Licens Starter 1:a 2:a 3:a Segerprocent Vinstsumma
1 Jorma Kontio (S) A1 57 15 7 7 26,3% 958 850 kr
2 Ulf Ohlsson (B) A1 65 9 6 7 13,8% 478 150 kr
3 Björn Goop (F) A1 39 8 3 5 20,5% 538 200 kr
4 Johnny Takter (J) A1 32 7 1 5 21,9% 504 300 kr
5 Robert Bergh (B) A1 27 5 4 2 18,5% 370 385 kr
6 Peter Untersteiner (Hd) A1 28 5 3 2 17,9% 458 100 kr
7 Magnus Jakobsson (F) A1 29 5 1 3 17,2% 154 733 kr
8 Per Linderoth (B) A1 14 4 3 1 28,6% 162 100 kr
9 Daniel Olsson (Ro) A1 26 4 1 2 15,4% 199 100 kr
10 Stefan Melander (S) A1 15 4 1 0 26,7% 184 000 kr
prototyp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 14:01   #27
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 3 204
Sharp$: 6036
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av naduxo Visa inlägg
Vem skulle ni säga är Sveriges bästa kusk? Mest undervärderade? Mest överskattade?
Bästa: örjan kihlström,

underskattade: jörgen sjunnesson. kör ofta gaanska dåliga hästar. men är alltid livsfarlig när han har nåt i tömmarna

överskattad: känns inte som nån är särskilt överskattad
Om_sommaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 18:14   #28
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ludde har medianen 65 för eventuella vinnarodds senaste 300 starterna. Hans segerprocent är ungefär vad andra kuskar i den kalibern presterar. Däremot är han ju ofta ganska kaxig före start, och då blir kanske besvikelsen större när han kör gunga...?

Ludde har en diskningsprocent på 19,7 senaste 300 starterna, Jorma har 6,3...
Jämför "favorit-infriande-graden" istället.

Och även skrällinfriande.

En del kuskar bränner storfavoriter mycket oftare än andra. Ludde misslyckas 50% oftare än BG med hästar spelade till 30 för 10 eller lägre. För honom gäller nog att hans hästar blir hårdare spelade pga hans kaxighet än vad de skulle vara om samma häst tränades/kördes av någon annan.

Andra kuskar vinner "aldrig" med skrällar. ( Till stor del beror det såklart att samma häst skulle ha stått i ett mycket högre odds med en annan kusk ).


Just medianoddset har jag ingen känsla för att det spelar någon större roll.
Det är väl snarare återbetalningen per vad om man spelar kusken varje gång som visar hur bra/dålig kusken är för spelarna.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 22:43   #29
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Tack som fan för alla svar och vinklingar!

Jag började ju tippa för typ två veckor sedan och har bestämt mig för att spela två dagar i veckan. Än så länge är det småkronor på Vinnare och DD, och någon V4 jag på måfå och med lite kunskap om fyllde i. Inga större vinster och inga större förluster, men känslan av att vinna något har jag redan fått även om de varit obetydliga summor.

Alla mina vänner anser att jag är galen som pratar om trav och att jag kommer förvandlas till någon speldjävul. Och visst speldjävulen kanske kommer. Men trav känns ju ändå som en av de vettigaste spelformerna som finns kan jag känna. Kanske främst för att det går fort och att chanserna är många och att man måste ha lite tanke bakom och inte bara slump.

Hursomhelst imorgon är det speldag för mig och då tänkte jag använda mig lite utav era råd här och inte bara gå på roliga namn eller annat dumt man får för sig. Hehe.
Och på lördag blir det nog att jag drar med mig en polare till Åby och kollar in pulsen live
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Farnod (+1), Viroid (+1)
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 16:23   #30
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Är inte Peter Ingves en bra kusk att ta hänsyn till när man ska tippa?
Tycker mig se hans namn i toppen emellanåt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+1)
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 16:36   #31
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Jo, det är det! Sedan har du Jansson, Adielsson, Kihlström, Kontio, Untersteiners x 2, Goop J:r, Uhrberg, Söderqvist, Dahlborg osv. osv.

Sedan har du en uppsjö av coming men och kuskar du skall se upp med mer pga. hästmaterialet än deras kusktalanger - Där har vi Ludde Kolgjini som ett lysande exempel...

__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2)
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 16:42   #32
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Jo, det är det! Sedan har du Jansson, Adielsson, Kihlström, Kontio, Untersteiners x 2, Goop J:r, Uhrberg, Söderqvist, Dahlborg osv. osv.

Sedan har du en uppsjö av coming men och kuskar du skall se upp med mer pga. hästmaterialet än deras kusktalanger - Där har vi Ludde Kolgjini som ett lysande exempel...


Så Special One i avd1 är alltså inte en given häst till att vinna, och detta inte pga att Kolgjini är en dålig kusk (om jag förstått det rätt)?


Tack Pilkast för övrigt och alla andra som kommer med svar!

Senast redigerad av Flickepojken den 2014-03-06 klockan 16:44.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 16:44   #33
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Jorma kontio är väl bäst i Sverige på att få igång tröga hästar. Björn goop ffg brukar ge grym effekt med då han är vänsterhänt och driver med "fel" töm vilket kan väcka hästar nått sjukt. Örjan är väl kuskarnas Messi
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2)

Senast redigerad av DavidP den 2014-03-06 klockan 16:45.
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 18:46   #34
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag har en statistik t.o.m. 28:e Februari över ett 50-tal av våra mest tävlande kuskar. Där mäter jag deras segerprocent och platsprocent men också deras diskningsprocent. Jag mäter hur mycket pengar de kör in, hur mycket per start det är, hur ofta de vinner med hästar när de är spelade till under 3ggr i odds, och hur ofta de vinner när eventuellt odds är över 10 gånger. Jag mäter också avkastningen om man spelar på en och samma kusk i alla lopp det kört, och medianen på eventuella odds när de tävlar. (Lågt värde = kör många betrodda, högt värde = kör många som betraktas som chanslösa).

Jag tycker den statistiken visar på en del tydliga kvalitetsskillnader mellan våra främsta kuskar och dem som inte är lika framgångsrika.

Du hittar statistiken här:
http://www.travsiffror.se/kuskstatfeb2014.htm
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:49   #35
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har en statistik t.o.m. 28:e Februari över ett 50-tal av våra mest tävlande kuskar. Där mäter jag deras segerprocent och platsprocent men också deras diskningsprocent. Jag mäter hur mycket pengar de kör in, hur mycket per start det är, hur ofta de vinner med hästar när de är spelade till under 3ggr i odds, och hur ofta de vinner när eventuellt odds är över 10 gånger. Jag mäter också avkastningen om man spelar på en och samma kusk i alla lopp det kört, och medianen på eventuella odds när de tävlar. (Lågt värde = kör många betrodda, högt värde = kör många som betraktas som chanslösa).

Jag tycker den statistiken visar på en del tydliga kvalitetsskillnader mellan våra främsta kuskar och dem som inte är lika framgångsrika.

Du hittar statistiken här:
http://www.travsiffror.se/kuskstatfeb2014.htm

Har du gjort den här listan?
Detta ska jag kika igenom, siffror tycker jag är kul!
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:53   #36
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Ja Pilkast Kolgjini får jag hålla ett öga på. Gjorde bra ifrån sig ikväll
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:55   #37
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 175
Sharp$: 1676
Standard

Tycker att Örjan kan få lägga till prispengarna han körde in i prix d'amerique.. ca 4 mille Då ändras snittet inkörda till 53900kr/start.. hehehehe
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)

Senast redigerad av mrgump den 2014-03-06 klockan 20:59.
mrgump är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 04:50   #38
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mrgump Visa inlägg
Tycker att Örjan kan få lägga till prispengarna han körde in i prix d'amerique.. ca 4 mille Då ändras snittet inkörda till 53900kr/start.. hehehehe
Jag mäter bara svenska starter, och är mycket hård med att hålla det där. Svenskt reglemente vad gäller tävling och spel gör att statistiken blir enhetligt bra.

Och Örjan kommer säkert vinna ett och annat storlopp på svensk mark i år och ligga i toppen av inkört/start som han brukar göra.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td