Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-01-13, 19:36   #1
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Kuskar


Är det någon som kan dela med sig utav sina tankar och kunskaper kring ämnet kuskar.

Jag undrar bland annat om hur viktig kusken är i jämförelse med hästen. Det är hästen som springer så självklart förstår jag att den är viktig, men kan tex en bra kusk göra underverk med en lite sämre häst?


Och manligt och kvinnligt, är det skillnad på kvinnliga kuskar gentemot manliga?
Jag tänker att kvinnliga kuskar tar sig an hästen på ett ''mjukare'' sätt (nu generaliserar jag) och kanske genom det skapar en mer avslappnad häst och kanske t o m ett bättre resultat(?)


Har kuskens storlek, dvs lättviktare/tungviktare någon med slutresultatet att göra?


Vilka utländska kuskar är topprankade?
Och vilka svenska kuskar anses vara utav de bättre?


Tack på förhand!
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:38   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3629
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Är det någon som kan dela med sig utav sina tankar och kunskaper kring ämnet kuskar.

Jag undrar bland annat om hur viktig kusken är i jämförelse med hästen. Det är hästen som springer så självklart förstår jag att den är viktig, men kan tex en bra kusk göra underverk med en lite sämre häst?


Och manligt och kvinnligt, är det skillnad på kvinnliga kuskar gentemot manliga?
Jag tänker att kvinnliga kuskar tar sig an hästen på ett ''mjukare'' sätt (nu generaliserar jag) och kanske genom det skapar en mer avslappnad häst och kanske t o m ett bättre resultat(?)


Har kuskens storlek, dvs lättviktare/tungviktare någon med slutresultatet att göra?


Vilka utländska kuskar är topprankade?
Och vilka svenska kuskar anses vara utav de bättre?


Tack på förhand!
Hellre en bra kusk på en dålig häst än en dålig kusk på en bra häst!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:56   #3
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Här har du lite försök på klarhet i de där frågorna:

Jag undrar bland annat om hur viktig kusken är i jämförelse med hästen. Det är hästen som springer så självklart förstår jag att den är viktig, men kan tex en bra kusk göra underverk med en lite sämre häst?
Ja, en bra kusk kan göra "underverk" med en häst som tidigare presterat mediokert. Jag brukar räkna på att hästen kan sänka sina tider med minst 0,5 sekunder om den går från amatörstyrd till proffsstyrd.

Och manligt och kvinnligt, är det skillnad på kvinnliga kuskar gentemot manliga?
Jag tänker att kvinnliga kuskar tar sig an hästen på ett ''mjukare'' sätt (nu generaliserar jag) och kanske genom det skapar en mer avslappnad häst och kanske t o m ett bättre resultat(?)
Skulle nog behöva vara aktiv för att svara på den frågan. Enda saken jag reagerat på är att kvinnliga kuskar tenderar att bli sittande med heta hästar i högre utsträckning. Men det skulle lika gärna kunna bero på att det syns mer när en fysiskt svagare kusk brottas med en het häst. Skulle vara kul att höra vad de aktiva i branschen tror om det här faktiskt...

Har kuskens storlek, dvs lättviktare/tungviktare någon med slutresultatet att göra?
Ja. Det är ingen tillfällighet att de bästa kuskarna saknar underhudsfett och att många av dem är under 1,70cm.

Vilka utländska kuskar är topprankade?
Och vilka svenska kuskar anses vara utav de bättre?
Utländska kuskar är jag dåligt påläst på ska jag erkänna.

Generellt är det bara att se hur mycket lopp de kör och vinner, och om de får köra bra hästar. Sen är det inte alltid man måste vara mästerlig för att vinna lopp. Har en kusk blivit väl etablerad efter årens lopp får den mer respekt med sig i loppen jämfört med andra, och kan t ex genom att få gå till spets enkelt och bestämma vinna lätt med en häst som inte är så märkvärdig.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:02   #4
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Ja, det är skillnad på kusk och kusk. Det här är listan över de 15 kuskarna som körde flest lopp på svenska banor förra året, följt av deras segerprocent:

Jorma Kontio (S) 16,00%
Ulf Ohlsson (B) 13,00%
Björn Goop (F) 17,70%
Kenneth Haugstad (Hd) 7,70%
Stefan Söderkvist (Å) 9,60%
Johnny Takter (J) 14,10%
Örjan Kihlström (S) 16,00%
Torbjörn Jansson (S) 6,80%
Magnus Jakobsson (F) 14,30%
Erik Adielsson (S) 15,40%
Peter Untersteiner (Hd) 14,70%
Tony Wallin (E) 7,00%
Daniel Olsson (Ro) 7,30%
Mikael J Andersson (F) 6,70%
John Östman (U) 7,50%

Det handlar inte bara om vilket material man kör, eller tur och otur. Vi pratar om erfarna kuskar som kört mellan knappt 1000 lopp till över 2000 lopp vardera förra året. Rätt många uppvisar en segerprocent runt 6-8, några har 14-18. Jag vet vilka jag helst streckar om jag måste välja mellan två på en kupong.

Nu vinner ju de här kuskarna som kör mycket en hel del lopp ändå, även om deras segerprocent inte är så hög. Däremot så är det ju mycket sällan de dominerar en V64-omgång och vinner mer än ett lopp om de inte har några extra bra chanser. Likadant på V75, att en kusk med låg segerprocent skall vinna mer än ett lopp händer väldigt sällan. Det kan man nyttja lite vid reducering genom att sätta villkor på det.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:21   #5
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Bra du drog upp den där tabellen Viroid, det var längesen jag satte mig och värderade toppkuskarna. Så här skulle jag kommentera tabellen, är du enig eller är jag ute och cyklar någonstans?

Jorma Kontio (S) 16,00%

Ulf Ohlsson (B) 13,00%
-Borde kunna bättre, kör mycket lopp med bra material mot skräphästar/kuskar

Björn Goop (F) 17,70%

Kenneth Haugstad (Hd) 7,70%
-Borde kanske ha lite bättre för att få godkänt, får köra ganska bra hästar men jobbar samtidigt i en ganska konkurrensutsatt region

Stefan Söderkvist (Å) 9,60%

Johnny Takter (J) 14,10%
-Borde nog vinna mer tycker jag, får köra väldigt bra hästar

Örjan Kihlström (S) 16,00%

Torbjörn Jansson (S) 6,80%
-Borde vinna mer. Förmodligen den passiva körstilen som gör att procenten inte är högre

Magnus Jakobsson (F) 14,30%

Erik Adielsson (S) 15,40%

Peter Untersteiner (Hd) 14,70%

Tony Wallin (E) 7,00%

Daniel Olsson (Ro) 7,30%
-Borde ha lite högre för att få godkänt, får köra bra hästar i ganska medioker konkurrens i Dalarna

Mikael J Andersson (F) 6,70%
-Orättvis statistik, kör väldigt mycket skräp och skulle vinna mer annars

John Östman (U) 7,50%
-Kör inte heller de bästa hästarna, lite orättvis segerprocent
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:51   #6
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 51
Sharp$: 610
Standard

Kuskar


Finns ALLA sorters kuskar...såna som får fart på en sågbock! (Jan Norberg, Ove A Lindkvist, Jorma Kontio, Robert Bergh m.fl)
Passa JN när han sitter upp bakom häst för 1a ggn, väcker liv i lik!
Sen finns det kuskar som knappt får fart på "självspringande" hästar...
Känner inte hästen "respekt" för kusken blir det inte mycket spring i benen, då krävs kat1 kusk.
Finns även bra kuskar som nästan alltid är spelvärda, tar tillvara på "chanslösa" styrningar, spelvärda pga även gör bra styrningar med favvo & outsiders (typ Carl-Erik Lindblom. Stefan Söderqvist, Dagfinn Aurum m.fl)

Kommer ju fler å fler yngre kvinnliga förmågor, har säkert pysslat med hästar länge & vill ta ett steg till, kan väl tycka att dom bästa även är dom mest rutinerade...många nytillskott har alldeles för lite "vojma" i armarna, har sett måånga ex på att unga tjejdrivers har problem om/när häst blir lite het eller galopperar, svårt ta ner hästen till trav.

RUTINERADE KUSKAR: Handlar inte bara att hantera hästen i lopp, det handlar nästan mer om att kunna läsa av 2a kuskar, deras körsätt, deras "tänk", vilken sorts häst "konkurrenten" har etc etc
EX:
Jörgen Sjunnesson anses som en duktig kusk (vilket han också är) men alldeles för feg...Hittar han en önskeposition ledning så vet konkurrenterna att om jag trycker på JS så släpper han ledningen, omän han sagt att han gärna kör i spets, han släpper tyvärr 9 av 10 ggr & förlorar därmed loppet.

OMVÄNT EX:
Daniel Ohlsson, (lättviktare, tvärhand hög, kanske 55kg med storstövlarna fyllda med vatten ) MEN vass från start, hittar ofta till ledningen (har knappast med stl, vikt att göra) men har gjort sig känd att svara om någon kommer å trycker (visst, fått "offra" några styrningar) men konkurrenterna VET att DO svarar & därmed provar dom inte ens köra för ev ledning, DO får sitta i fred i ledning & därmed bra chans att vinna loppet.
Dåligt pålästa kuskar & amatörer provar köra mot DO, även Jorma Kontio provar (inte blyg) samt Stefan "Tarzan" Melander men han har troligen ytterligare 3 hästar med i loppet som gynnas om/när Tarzan trycker sönder ev favvo som sitter i ledning...
Finns alltså MASSOR med parametrar att ta hänsyn till som spelare, å det är bara till kusken!!
Ytterligare en parameter är: Är kusk nära att bli avstängd för någon förseelse?
Kanske har 2st "prickar" i protokollet, en 3e ger avstängning, vågar han chansa från start å riskera en omstart & därmed avstängning? Kan ju ligga ett större lopp framför som han inte vill missa med en avstängning...
HÄST med 2st Dgu efter varann åker på kval lopp om 3e Diskad i rad = körs troligen för ett felfritt lopp, mindre plac, oavsett kusk (utom analfabeter som ej kan läsa dom 5 senaste starterna)
Puuh...å DET va mest kuskar...Lycka till med ev kusklir.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
nord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:59   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Bra du drog upp den där tabellen Viroid, det var längesen jag satte mig och värderade toppkuskarna. Så här skulle jag kommentera tabellen, är du enig eller är jag ute och cyklar någonstans?
Jag körde ut lite statistik på medianen av respektive kusks eventuella vinnarodds per 10 spelade kronor de senaste 300 starterna (dvs varannan styrning har av spelarna varit taxerad till mer än detta värde, varannan under detta värde):

Jorma Kontio 60
Björn Goop 61
Ulf Ohlsson 80
Kenneth Haugstad 133
Stefan Söderkvist 140
Johnny Takter 75
Örjan Kihlström 69
Torbjörn Jansson 164
Magnus Jakobsson 85
Erik Adielsson 83
Peter Untersteiner 79
Tony Wallin 163
Daniel Olsson 197
Mikael J Andersson 187
John Östman 216

I stort är vi nog överens.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1), Stekel (+5)

Senast redigerad av Viroid den 2014-01-13 klockan 21:03.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:36   #8
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Tack så mycket för att ni ger mig mer inblick i detta ämne!
Kul! att läsa era resonemang
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:41   #9
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 5
Sharp$: 42
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Tack så mycket för att ni ger mig mer inblick i detta ämne!
Kul! att läsa era resonemang
Tack från mig också. Intressant för en ny att läsa.
perrymason är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 22:10   #10
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 330
Sharp$: 1950
Standard

Jo, våra största kuskar blir överstreckade som Björn, Erik, Örjan och våra största tränare i landet får in bättre hästar än en liten tränare som har fyndat på blocket och som drömmer om att en dag få in något som duger i v7. Så är det.
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 00:32   #11
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Den här hästen t ex


https://www.travsport.se/hast/visa/541320/resultat

Den har 117 starter
har kommit 1:a 19 2:a 17 och 3:a 8 gånger

seger 16% plats 38%
han tränas/körs nu på onsdag av Johan Wiman

så min fråga är, utifrån de här fakta hur värderar man en sån här häst till eventuell vinst?
Har han stor chans, eller mindre chans?

Mina tankar går åt att han är 12år, vilket känns gammalt men jag kan inget om hästar direkt så 12 år kanske är en helt okej ålder. Och har gjort 117 starter, dvs han har varit med ett tag vad jag förstår(?)


Rent faktamässigt skulle jag sätta en peng på hästen, just för att hans historia visar att han har kapacitet att vinna mm.

Senast redigerad av Flickepojken den 2014-01-14 klockan 00:38.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 04:10   #12
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Du kan inte värdera hästens chanser utifrån det.
Hästen är totalt chanslös.
Tänker inte försöka göra en kort beskrivning varför, utan det krävs mer än så för att veta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Den här hästen t ex


https://www.travsport.se/hast/visa/541320/resultat

Den har 117 starter
har kommit 1:a 19 2:a 17 och 3:a 8 gånger

seger 16% plats 38%
han tränas/körs nu på onsdag av Johan Wiman

så min fråga är, utifrån de här fakta hur värderar man en sån här häst till eventuell vinst?
Har han stor chans, eller mindre chans?

Mina tankar går åt att han är 12år, vilket känns gammalt men jag kan inget om hästar direkt så 12 år kanske är en helt okej ålder. Och har gjort 117 starter, dvs han har varit med ett tag vad jag förstår(?)


Rent faktamässigt skulle jag sätta en peng på hästen, just för att hans historia visar att han har kapacitet att vinna mm.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 05:46   #13
 
prototyps avatar
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 74
Sharp$: 95
Standard

Hästen har inte vunnit sedan 2011. Den är tolv år gammal och ja! En varmblodig travare är nära pensionen då. Hästens flesta segrar har kommit i Estland. Inget om Estland men det är inget A-land vad gäller travsport. M a o är konkurrensen mkt enklare.

Om du nu umgås med tvångstankar om att du måste spela detta ök kan du ju alltid spela plats på den.
Men för att vara uppriktig: Nej. Nix. No. Nein. Niente. Nope. Spela den inte.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+1)
prototyp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 05:46   #14
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Du kan inte värdera hästens chanser utifrån det.
Hästen är totalt chanslös.
Tänker inte försöka göra en kort beskrivning varför, utan det krävs mer än så för att veta det.

Hehe då vet jag. Tack för att du ändå leder mig bort från det resonemanget.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 06:09   #15
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av prototyp Visa inlägg
Hästen har inte vunnit sedan 2011. Den är tolv år gammal och ja! En varmblodig travare är nära pensionen då. Hästens flesta segrar har kommit i Estland. Inget om Estland men det är inget A-land vad gäller travsport. M a o är konkurrensen mkt enklare.

Om du nu umgås med tvångstankar om att du måste spela detta ök kan du ju alltid spela plats på den.
Men för att vara uppriktig: Nej. Nix. No. Nein. Niente. Nope. Spela den inte.


Haha!!
Inga tvångstankar här inte. Jag kände bara att jag var tvungen att dra upp ett exempel, och vilket exempel en drog upp. Haha. Jag antar att det är nuet som gäller och att man helt enkelt får kika på så mycket trav man mäktar med och göra sin bedömning utefter det, bland annat.

Att ni tar er tid att vara uppriktiga är grymt. En annan går ju fan i blindo när det kommer till trav.
Men det hade ju varit himla kul om hästen bara för att trava hem en vinst
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
alle (+1)
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td