Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 ÅBY 15/3 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/19738-v75-aby-15-3-a/)

Strappa71 2014-03-15 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 327680)
Han hade rensat mer om loppet gått först. Nu var det bara drygt 100 system kvar och då kan det slå lite hur som helst. Han i sista rensa inte 3 ggr ens.

Det har aldrig någon betydelse i vilken ordning man rättar loppen. De RADER som får 7 rätt får 7 rätt ändå.

"SYSTEM"-rens är ett i stort sett helt oväsentligt sätt att redovisa värdeutvecklingen längs omgången.

Strappa71 2014-03-15 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av alle (Inlägg 327686)
Så funkar det med alla andelar du köper i butiker!!

Absolut. Därför är det ingen bra idé att köpa in sig på skrällbetonade flerfaldigade system.

Strappa71 2014-03-15 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av joppe59 (Inlägg 327691)
Snyggt att få in c-hästen är helt klart en kupong från ett reducerat system

Bara att bocka o gratulera så ska dom tas

Helt korrekt.

Från vinstlistan:
Filinlämnat = Ja

Fulsprit 2014-03-15 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 327720)
Absolut. Därför är det ingen bra idé att köpa in sig på skrällbetonade flerfaldigade system.

Nej, det var ju för djävligt att de vann 550 000 per andel, istället för att lämna in själv ett system på 400 rader och få 3 rätt - dumstrut på de som köpte in sig där...!

Förstår inte hur ni tänker - ett stort system där du har enormt mycket större chans på storutdelningarna, kontra ett hemmasnickrat som ger nada - vilket är bäst i längden, tror/tycker du...?

:cheers:

Strappa71 2014-03-15 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327723)
Nej, det var ju för djävligt att de vann 550 000 per andel, istället för att lämna in själv ett system på 400 rader och få 3 rätt - dumstrut på de som köpte in sig där...!

Förstår inte hur ni tänker - ett stort system där du har enormt mycket större chans på storutdelningarna, kontra ett hemmasnickrat som ger nada - vilket är bäst i längden, tror/tycker du...?

Den tur som krävs för att det ska lyckas vägs inte upp av utdelningen bara blir 23% av "rätt utdelning" när det väl slår in.

Hur man än vänder på det så fick de "underodds" på sin insats.

Självklart är det bättre att spela tillsammans med andra än att göra ett eget system för 200-300 kr. Jag har aldrig påstått motsatsen. Men då är modellen att delta i ett system som bara körs en gång.

hanscrispi 2014-03-15 19:09

Hur orkar folk vara så egotrippade att ni gnäller på att 44st fått dela på 24 miljoner. I stället för att 10st fått 2,4milj/st. Det är väl roligare att flera får lite pengar att sprätta. ELLER???
:sad44:

Fulsprit 2014-03-15 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Asprilla (Inlägg 327714)
Jag har inget emot andelssystem men detta var ett direkt korkat lir. Annorlunda uttryckt så blåste ju Cigarrimporten de kunder som köpte första vändan av systemet. De flaggar i butiken med att det spelas som "Totalt 10 andelar", antar jag enligt den butikssed som gäller, men säljer fyra gånger så många. Har svårt att tro att Cigarrimporten "förvarnar" sina första köpare om att det minsann kan bli tal om att samma system spelas flera gånger. Vilseledande marknadsföring om något.

Dessutom hade jag inte deltagit i ett andelsspel med 10 andelar i något fall. 3-4 stycken är tillräckligt och närmast optimalt. Den extra insatsen räcker för att man ska få ihop ett bra system om man inte är helt utfattig. (OK, man hade förstås möjligheten att köpa fler än en andel, men ju färre andelar man köpte desto sämre affär gjorde man.)

Så jag skulle absolut hellre föredra möjligheten att vinna 20 mille, framför en engångssumma på 500k och i stort sett lika försumbara chanser att vinna ytterligare 500k (som det hade varit att vinna 20 milj.). Bara möjligheten är alltså värd 500k. Lovar dock att ståta med lång näsa om det visar sig att Cigarrimporten vinner igen om ett år.

De som spelar köper in sig i ett system som är på totalt 10 andelar, det är riktigt. Det gäller då endast detta system! Skall då butiksägaren vara tvungen att stänga vid detta då? Om han ändrar de andra/efterföljande systemen och drar ifrån eller lägger till x-antal kusar, är det då lika illa, eller...?

Hilding 2014-03-15 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 327721)
Helt korrekt.

Från vinstlistan:
Filinlämnat = Ja

Det är mitt system:cheers:

Ett större Joker ja. Då du har vinstlistan Strappa, nyfiken på system nr 2:)

NicklasJ 2014-03-15 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av Hilding (Inlägg 327729)
Det är mitt system:cheers:

Ett större Joker ja. Då du har vinstlistan Strappa, nyfiken på system nr 2:)

Grattis! :cheers:

Strappa71 2014-03-15 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327727)
De som spelar köper in sig i ett system som är på totalt 10 andelar, det är riktigt. Det gäller då endast detta system! Skall då butiksägaren vara tvungen att stänga vid detta då? Om han ändrar de andra/efterföljande systemen och drar ifrån eller lägger till x-antal kusar, är det då lika illa, eller...?

Det är inte ombudet som har spelat korkat. Det är andelköparna som inte har tänkt igenom vad de har köpt in sig på.

Beroende på vem som har köpt andel i systemet så är det mycket möjligt att man inte bryr sig om hur mycket man vinner när man väl vinner.

Och då är ju allt bra för dem. Men likväl så är det ett generellt sett ett dåligt spelbeslut att köpa in sig i den här typen av system.

Att få 550k på en rad som normalt ska ge 2.4M är en spelvärdesmässig katastrof som de flesta spelare inte jobbar ikapp ens på 2-3 mansåldrar.

Fulsprit 2014-03-15 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 327725)
Den tur som krävs för att det ska lyckas vägs inte upp av utdelningen bara blir 23% av "rätt utdelning" när det väl slår in.

Hur man än vänder på det så fick de "underodds" på sin insats.

Självklart är det bättre att spela tillsammans med andra än att göra ett eget system för 200-300 kr. Jag har aldrig påstått motsatsen. Men då är modellen att delta i ett system som bara körs en gång.

Tror inte de som köpte in sig på de efterföljande systemen håller med dig... Inte heller de som köpte in sig på de första systemen tror jag känner sig "lurade"! Tror inte det är första gången butiken lämnar in exakt likadana system... Det är väl upp till köparen av systemen att hålla sig informerad om slika saker...

Jag tror dessutom att chansen att vinna storkovan ökar klart mer, genom att vara med i ett stort andelsystem, än att risken för att få en mindre utdelning ökar enbart för att butiksägaren spelar fler, likadana, system...

ALLA vet att statistik enbart är ren och förbannad lögn - annars skulle man ju bara kunna spela på startspårens betydelse osv. och utfall och skita i allt annat, förenklat...

Tror jag skrev rätt, hehe!

NicklasJ 2014-03-15 19:25

Vad allt handlar om är att man som rationell spelare identifierar hur matematiskt dumt det är att köpa en sån andel. Det är spelteoretiskt bättre att spela lotto än att köpa en sån andel hur duktig tipparen än är. Sen är det ju klart att spelet kan sitta ändå som denna gång och alla köpare är förmodligen jätteglada över 500 000 kr. Det handlar ju såklart inte om någon girighet men om jag ska köpa en andel och kan välja att vinna 2 miljoner när man blir ensam eller 500 000 till samma insats och samma vinstchans så skulle jag ju välja andelen som ger 2 miljoner såklart.

Viroid 2014-03-15 19:25

I nästan alla större matematiska system så finns det rader som man kan bli ensam om potten på. Det är inget konstigt, utan så det fungerar.

Ombudens andelsförsäljning kan skilja sig åt en hel del från vecka till vecka, men visst kanske de som stadigt ligger över 20 sålda andelar i veckan sikta på ett större system med 20 andelar i grunden istället för 10. Det ger dem några streck till och ökar chansen att vinna. Problemet är väl att de förlorar de veckor då det inte skräller och man får en mycket mindre andel av potten vid alla rätt.

Hade t.ex. Sanity besegrat Harry H hade sjuorna gett strax över en miljon, då är det ju roligt att ha 4,4 system.

pelleplutt 2014-03-15 19:28

v5 var iaf inte omöjlig,..

Asprilla 2014-03-15 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327727)

Jag tycker helt klart att butiksägaren ska ändra systemet. Jag är inte heller säker på att han kommer undan om någon vänder sig till konsumentombudsmannen. Antagligen gör han det, men det känns för mig som falsk marknadsföring, även om det är upp till spelaren att hålla sig informerad. Som sagt: jag har svårt att tro att den första andelsköparen förvarnades om att systemet skulle kunna spelas flera gånger. Jag hade lackat i alla fall.

Men det är väl bara att släppa diskussionen antar jag. Vad som är mest lönsamt i längden beror enbart på systemskaparens skicklighet, oavsett om man spelar ensam för 200 kr eller tillsammans för 20 000. Jag är av uppfattningen att ~500 kr i veckan räcker för att man ska kunna ha sannolikheten på sin sida att gå plus i längden på V75 - under sin livstid eller rent av inom 5 år. Sen får var och en avgöra om den summan är värd att satsa ensam eller om man hellre tar en andel.

Grattis till alla dagens vinnare! (Inklusive de andelsköpare i Jönköping som bara går jämnt ut under sin livstid tack vare dagens högvinst.)

Fortsatt trevlig helg.

Fulsprit 2014-03-15 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 327736)
Vad allt handlar om är att man som rationell spelare identifierar hur matematiskt dumt det är att köpa en sån andel. Det är spelteoretiskt bättre att spela lotto än att köpa en sån andel hur duktig tipparen än är. Sen är det ju klart att spelet kan sitta ändå som denna gång och alla köpare är förmodligen jätteglada över 500 000 kr. Det handlar ju såklart inte om någon girighet men om jag ska köpa en andel och kan välja att vinna 2 miljoner när man blir ensam eller 500 000 till samma insats och samma vinstchans så skulle jag ju välja andelen som ger 2 miljoner såklart.

Du får aldrig med alla skrällar på ett egenkomponerat system med låg insats, som omgången såg ut idag - då tar jag hellre x-antal hundratusen tillsammans med x-antal andra, även om det statistiskt ger mindre än vad det "borde" göra...

Hur många småsystem måste du lämna in för att få sådan utväxling som detta andelsystem gav idag? Du kan spela i 100 år och inte ens vara i närheten av denna utdelning som andelsägarna fick idag...

Fulsprit 2014-03-15 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 327731)
Det är inte ombudet som har spelat korkat. Det är andelköparna som inte har tänkt igenom vad de har köpt in sig på.

Beroende på vem som har köpt andel i systemet så är det mycket möjligt att man inte bryr sig om hur mycket man vinner när man väl vinner.

Och då är ju allt bra för dem. Men likväl så är det ett generellt sett ett dåligt spelbeslut att köpa in sig i den här typen av system.

Att få 550k på en rad som normalt ska ge 2.4M är en spelvärdesmässig katastrof som de flesta spelare inte jobbar ikapp ens på 2-3 mansåldrar.

Men, hur kan det vara det???!!! Hur många här inne på sharps, som huserar några av de bästa travspelarna både statistiskt sett och kunskapsmässigt, har vunnit 550 000 kronor själv...?

Strappa71 2014-03-15 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 327737)
I nästan alla större matematiska system så finns det rader som man kan bli ensam om potten på. Det är inget konstigt, utan så det fungerar.

Ombudens andelsförsäljning kan skilja sig åt en hel del från vecka till vecka, men visst kanske de som stadigt ligger över 20 sålda andelar i veckan sikta på ett större system med 20 andelar i grunden istället för 10. Det ger dem några streck till och ökar chansen att vinna. Problemet är väl att de förlorar de veckor då det inte skräller och man får en mycket mindre andel av potten vid alla rätt.

Hade t.ex. Sanity besegrat Harry H hade sjuorna gett strax över en miljon, då är det ju roligt att ha 4,4 system.

I Sanity-exemplet så hade varje andel gett ca 25% mer om man bara hade sålt 10 andelar istället för 44. Och då hade varje spelare bara "missat" ca 25-30k.

Ett betydligt beskedligare "tapp" alltså men ändock ett tapp. Och det är ju inte alls samma sak som t ex när en V7-spelare tar hela potten. För honom så finns det en uppsida de ggr som andra också klarar alla rätt. I DET läget är det trevligt att ha fler än en rad med 7 rätt.

För de som köper flerfaldigade skrällbetonade ombudsandelar ökar nersidan när fler andelar som säljs eller utdelningen blir högre.

MickeBadkarstrav 2014-03-15 19:39

Vem spikade här inte jag tyvärr :cry:
Kollade tempot i senaste loppet: första 500 9.4 (4 Sahara Fairytale), 1000 11.9 (4 Sahara Fairytale)
sista 500 9.4
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...09617649_n.jpg

Migge 2014-03-15 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av MickeBadkarstrav (Inlägg 327744)
Vem spikade här inte jag tyvärr :cry:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...09617649_n.jpg

Den här bilden påminner mer om min migrän som jag har emellanåt! :hurt:

NicklasJ 2014-03-15 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327741)
Du får aldrig med alla skrällar på ett egenkomponerat system med låg insats, som omgången såg ut idag - då tar jag hellre x-antal hundratusen tillsammans med x-antal andra, även om det statistiskt ger mindre än vad det "borde" göra...

Hur många småsystem måste du lämna in för att få sådan utväxling som detta andelsystem gav idag? Du kan spela i 100 år och inte ens vara i närheten av denna utdelning som andelsägarna fick idag...

Missförstå mig inte. Andelsspel är ett mycket bra sätt att spela på. Men jag skulle inte spela ett andelsspel som det finns fler av. Speciellt inte ett som bygger på sån pass hög utdelning där det garanterat kommer att ha stor inverkan på utdelningen. Har ju ett eget bolag så det är klart jag tycker om att spela andel. Nu droppar vi det här och har en trevlig lördagskväll! :cheers:

Strappa71 2014-03-15 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327742)
Men, hur kan det vara det???!!! Hur många här inne på sharps, som huserar några av de bästa travspelarna både statistiskt sett och kunskapsmässigt, har vunnit 550 000 kronor själv...?

1) Utdelningen är pool-spelens motsvarighet till odds.

2) De som vann idag fick en fin netto-vinst men till ett katastrofalt odds i förhållande till den vinnande radens svårighetsgrad.

Ett exempel.

Att spela på lotto för att vinna drömvinsten är ett dåligt spelbeslut. Det tror jag att vi alla kan vara överens om. Men för den som ändå spelade och vann så är det ju bra för dem. Men det ändrar inte det faktum att det var ett dåligt spelbeslut och att mängden av de spelare som tog det beslutet går LÅNGBACK tillsammans.....precis som mängden av alla andelsköpare som köper andelar i flerfaldiga skrällbetonade ombudssystem.

Det betyder absolut inte att det är bättre att spela ensam. Att ta en vinst på 550000 har absolut ingenting att göra med huruvida det är ett bra eller dåligt beslut att köpa in sig i skrällbetonade andelssystem eftersom det inte är någon som har påstått att det skulle ha spelat ensamma.

pelleplutt 2014-03-15 19:51

sjukt att sahara fairytale står på 7,94 ggr, hoppas någon av er lirade och synd att jag inte har tillgång till ett spelkonto för tillfället.

Fulsprit 2014-03-15 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Asprilla (Inlägg 327740)
Jag tycker helt klart att butiksägaren ska ändra systemet. Jag är inte heller säker på att han kommer undan om någon vänder sig till konsumentombudsmannen. Antagligen gör han det, men det känns för mig som falsk marknadsföring, även om det är upp till spelaren att hålla sig informerad. Som sagt: jag har svårt att tro att den första andelsköparen förvarnades om att systemet skulle kunna spelas flera gånger. Jag hade lackat i alla fall.

Men det är väl bara att släppa diskussionen antar jag. Vad som är mest lönsamt i längden beror enbart på systemskaparens skicklighet, oavsett om man spelar ensam för 200 kr eller tillsammans för 20 000. Jag är av uppfattningen att ~500 kr i veckan räcker för att man ska kunna ha sannolikheten på sin sida att gå plus i längden på V75 - under sin livstid eller rent av inom 5 år. Sen får var och en avgöra om den summan är värd att satsa ensam eller om man hellre tar en andel.

Grattis till alla dagens vinnare! (Inklusive de andelsköpare i Jönköping som bara går jämnt ut under sin livstid tack vare dagens högvinst.)

Fortsatt trevlig helg.

Var står det hos butiksägaren att man inte kommer prångla ut samma system igen?

Hade du även lackat om efterföljande system gått in och butiksägaren i detta system plockat bort x-anta hästar, eller lagt till...?

Tror att många härinne överskattar sin förmåga att sätta bongar med höga utdelningar...

De som fick 550 000 idag kommer troligtvis, de flesta, vara vinnare när de lägger näsan i vädret... Detta då de flesta av dessa är småspelare.

sirlarsson 2014-03-15 19:52

Stod nog klart högre på fasta marknaden.

Strappa71 2014-03-15 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327741)

Det är väl ingen som har påstått att någon skulle ha spelat på egen hand? Tvärtom. Däremot finns det ingen som helst fördel att någon annan spelar ett identiskt system som det system man är med på. Bara nackdelar.

Viroid 2014-03-15 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 327743)
I Sanity-exemplet så hade varje andel gett ca 25% mer om man bara hade sålt 10 andelar istället för 44. Och då hade varje spelare bara "missat" ca 25-30k.

Ett betydligt beskedligare "tapp" alltså men ändock ett tapp. Och det är ju inte alls samma sak som t ex när en V7-spelare tar hela potten. För honom så finns det en uppsida de ggr som andra också klarar alla rätt. I DET läget är det trevligt att ha fler än en rad med 7 rätt.

För de som köper flerfaldigade skrällbetonade ombudsandelar ökar nersidan när fler andelar som säljs eller utdelningen blir högre.

Ja, rent teoretiskt är det naturligtvis så, men det finns i alla fall 34 nöjda jönköpingsbor nu som är glada över att man inte var så teoretisk.

Aftonbladet har ju nu publicerat systemet, och förutom spiken i första avdelningen på mycket knappa andrahandaren NBC så fanns alla streckfavoriter med, och det kunde lika gärna gett en hundring på sju rätt och dubbeljackpott nästa vecka. Den stora skrällen fick man in genom ATG:s turordning för reserver.

Jag lyfter på hatten åt en tippare som hade tur och precis lagom feeling för det andra tyckte var omöjligt idag. :hattenav:

Migge 2014-03-15 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 327754)
Ja, rent teoretiskt är det naturligtvis så, men det finns i alla fall 34 nöjda jönköpingsbor nu som är glada över att man inte var så teoretisk.

Visst är det så att dom som nu har köpt en andel är överlyckliga över sin halvmille, ingen av dessa andelsköparna som kommer att säga ikväll i soffan att "shit vad dåligt spelvärde det var på mitt system"...:evilgrin39:

Fulsprit 2014-03-15 20:04

SSSUUURRRTTTT!!!!!

Registrerat spel

Datum: Lördag 2014-03-15
Bana: Danmark, omg. 16
Lopp: 8
Spelform: Tvilling

Hästar: 3, 7
U-hästar:

Vadet gäller startnummer

1 x 200,00 kr Totalt: 200,00 kr

Kvittonummer: Trea, blev nummer 3 och hade gett över 28 ggr...

:cry:

Strappa71 2014-03-15 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 327754)

Aftonbladet har ju nu publicerat systemet, och förutom spiken i första avdelningen på mycket knappa andrahandaren NBC så fanns alla streckfavoriter med, och det kunde lika gärna gett en hundring på sju rätt och dubbeljackpott nästa vecka. Den stora skrällen fick man in genom ATG:s turordning för reserver.

Jag lyfter på hatten åt en tippare som hade tur och precis lagom feeling för det andra tyckte var omöjligt idag. :hattenav:

Med facit på hand så får jag backa lite.

Att förutse att 3 av systemets 4 minst spelade hästar skulle gå in var långsökt.

Om man tittar avdelning för avdelning så vann den häst som var mest gynnsam för systemet i 5 av 7 avdelningar. I de övriga två vann den näst mest gynnsamma.

Det är svårt att tänka sig ett system som tar mer "i kanterna" än vinnarsystemet.

Andelsköparna köpte andelar i ett ganska sunt konstruerat system. Att det systemet sedan klaffade på drömvinst-nivå var inget som de kunde förutse.

pelleplutt 2014-03-15 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 327752)
Stod nog klart högre på fasta marknaden.

Okej sjukt, hur kan den stå i så högt, visat grym form loppet innan har gjort bra prestationer tidigare i långlopp, väldigt startsnabb, framspår och åby open stretch 7,94ggr miss av spelarna!

sirlarsson 2014-03-15 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av pelleplutt (Inlägg 327759)
Okej sjukt, hur kan den stå i så högt, visat grym form loppet innan har gjort bra prestationer tidigare i långlopp, väldigt startsnabb, framspår och åby open stretch 7,94ggr miss av spelarna!

Sto mot valacker, kanske därför. Samt Adrian "jag vinner aldrig ett tight lopp" i sulkyn. Enormt fin häst dock.

robfri 2014-03-15 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 327760)
Sto mot valacker, kanske därför. Samt Adrian "jag vinner aldrig ett tight lopp" i sulkyn. Enormt fin häst dock.

Skulle vilja säga att oddset beror till stor del på harrys påse. Ni hittar inget annat lopp med 1,2 mille i vinnaromsättning, rundspelet på olika hästar syns tydligt.

sirlarsson 2014-03-15 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av robfri (Inlägg 327762)
Skulle vilja säga att oddset beror till stor del på harrys påse. Ni hittar inget annat lopp med 1,2 mille i vinnaromsättning, rundspelet på olika hästar syns tydligt.

Givetvis men det fanns andra frågetecken som drog upp oddset är min poäng :cheers:

Asprilla 2014-03-15 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 327751)
Var står det hos butiksägaren att man inte kommer prångla ut samma system igen?

Hade du även lackat om efterföljande system gått in och butiksägaren i detta system plockat bort x-anta hästar, eller lagt till...?

Tror att många härinne överskattar sin förmåga att sätta bongar med höga utdelningar...

De som fick 550 000 idag kommer troligtvis, de flesta, vara vinnare när de lägger näsan i vädret... Detta då de flesta av dessa är småspelare.

Klart butiksägaren kan göra som han vill. Finns inget förbud mot att spela samma rader tusen gånger. Det är helt upp till spelaren att informera sig. Men det borde, tycker jag, ändå vara en hederlig gest av ombudet att sälja olika andelssystem istället för att prångla samma flera gånger. Att man "tror stenhårt på systemet" är ingen ursäkt heller. Man blir aldrig så säker att man inte skulle kunna dra av eller lägga till, eller växla spik. Men visst kvittar det kanske om han bara byter ut ett par hästar. Hursomhelst förstod han sannolikt inte bättre själv än att förstöra sina egna vinstchanser, eftersom han säkert köpte någon andel själv. Så det spelteoretiskt olyckliga utfallet beror bara på okunskap av alla inblandade. Tror jag. Eller så tog han för givet att det inte skulle bli någon vinst och därmed ingen uppståndelse heller, och därför lika gärna kunde köra på samma. Varje vecka finns det nog andelsköp runt om i landet som skulle få många rationella spelare att pusta av hopplöshet inför korkade spelbeslut. Mångfaldigt värre än Cigarrimportens.

:smoke:

Migge 2014-03-15 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av Asprilla (Inlägg 327767)
Men det borde, tycker jag, ändå vara en hederlig gest av ombudet att sälja olika andelssystem istället för att prångla samma flera gånger.

Ser inget fel i att sälja extra andelar på befintliga system samt att majoriteten av spelombuden iaf i Göteborgsområdet har upp till tio olika andelsspel i varierande insatsnivå för att passa befintliga plånböcker.

Nä, snacket om spelvärde är överskattat & dom som propagerar högst om detta rättfärdigar bara sina egna förlustbongar som en godkänd ursäkt...

Fulsprit 2014-03-15 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Asprilla (Inlägg 327767)
Klart butiksägaren kan göra som han vill. Finns inget förbud mot att spela samma rader tusen gånger. Det är helt upp till spelaren att informera sig. Men det borde, tycker jag, ändå vara en hederlig gest av ombudet att sälja olika andelssystem istället för att prångla samma flera gånger. Att man "tror stenhårt på systemet" är ingen ursäkt heller. Man blir aldrig så säker att man inte skulle kunna dra av eller lägga till, eller växla spik. Men visst kvittar det kanske om han bara byter ut ett par hästar. Hursomhelst förstod han sannolikt inte bättre själv än att förstöra sina egna vinstchanser, eftersom han säkert köpte någon andel själv. Så det spelteoretiskt olyckliga utfallet beror bara på okunskap av alla inblandade. Tror jag. Eller så tog han för givet att det inte skulle bli någon vinst och därmed ingen uppståndelse heller, och därför lika gärna kunde köra på samma. Varje vecka finns det nog andelsköp runt om i landet som skulle få många rationella spelare att pusta av hopplöshet inför korkade spelbeslut. Mångfaldigt värre än Cigarrimportens.

Ja, är det ett korkat spelbeslut att köra ett system 4.4 ggr och ta hem i princip hela potten då är det nog dags för mig att omvärdera om man skall spela över huvud taget...!

Strappa71 2014-03-15 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 327768)
Ser inget fel i att sälja extra andelar på befintliga system samt att majoriteten av spelombuden iaf i Göteborgsområdet har upp till tio olika andelsspel i varierande insatsnivå för att passa befintliga plånböcker.

Nä, snacket om spelvärde är överskattat & dom som propagerar högst om detta rättfärdigar bara sina egna förlustbongar som en godkänd ursäkt...

Efter att ha studerat vinnarsystemet så var det mycket svårt att förutse utfallet. Andelsköparna gjorde absolut inget monumentalt spelvärdesmisstag. Däremot var det bibliska proportioner på kantbollsträffandet.

Däremot står jag för ändå mina åsikter om flerfaldigade system. Jag är ofta med på delar av system. Men aldrig på skrällsystem som körs fler än en gång.

sirlarsson 2014-03-15 21:05

Idag blir det kapten och cigg gubbar! :moneybag:

tomtom2 2014-03-15 21:06

En fullständigt sanslös diskussion, i princip alla ombud som gör och säljer andelar försöker givetvis sälja så många andelar som möjligt. Infon till köparen är ju helt korrekt, 10 andelar betyder att man får en 10-del av vinsten. Jag tror inte många av dom som köper andelar bryr sig ett skit om alla teorier om spelvärde och sånt utan det är oftast småspelarna och dom som annars köper Harry Boy som köper en andel. Och dom är garanterat nöjda.