Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-05-05, 23:03   #106
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4704
Standard

Vad var ditt nick på tp flickepojken
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 00:04   #107
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Angående insats, varians osv:

Jag har gjort system i varierande storlek genom åren. Slutsatserna jag drar från mina egna tankebanor vid systemkonstruktion (och även vad jag märkt på andra):

Kamikazelir (väldigt små system <100kr)
Du vågar satsa på dina egna drag, kanske spika en tredje-fjärdehandare osv eftersom det "ändå inte kostar något ifall det går åt skogen". Bra taktik, är du skicklig med dina drag och din rank kanske du träffar blixten och får in en fem eller möjligen sexsiffrig vinst till slut. Det troliga dock är att du även när du är rätt ute i en hel omgång ändå missar målet pga att det faller på en reserv du inte hade råd att täcka med eller så. Dessutom läser man inte på så noga för "det är ju ändå bara några spänn det handlar om". Man kanske har några idéer och så följer man kollektivet lite slött på resten när man fyller i kupongen. Är man lättiltad kommer man efter några nära missar på kamikazeliret att glida in i favoritträsket för att man vill få in några kronor emellanåt istället för att satsa rakt ut på sina outsider-idéer och bara nääästan träffa storkovan. Vilket leder mig till nästa speltyp...


Favoritlallande (små till medelstora system 100-500kr)
Du lägger lite mer pengar, och oftast då större del av din spelkassa, på ditt system. Effekten blir normalt att du fyller ut ditt system med betrodda hästar eftersom du inte vill leva alltför farligt när du riskerar lite mer på ditt spel. Och inget kunde vara dummare, för det enda du får för dina extra hundringar är undervärde. Visst du vinner kanske lite oftare, men nästan bara när det inte ger något tillbaka. Eftersom det handlar om mer pengar här så kanske du läser på mer, kanske så mycket att du gärna blir smittad extra mycket av media, speltjänster och annat. Till slut när du fyllt i kupongen och kollar på översikten finns det inga hål. Har du streckat tre i ett lopp är det de tre mest betrodda. Du kanske har övervärde på 10% av raderna, till skillnad från kamikazeliraren som säkert har mer även om dennes "drag" inte är heltigenom genialiska. Ska du vinna stort måste det smälla till precis maximalt i varje lopp för ditt system, du löper större risk att träffas av blixten.

Hamnar du ännu längre in i feg-fällan pga den högre insatsen och vågar inte trycka i VX-rutan som ger betalt endast för alla rätt sjunker värdet ännu mer. Räck upp handen ni som vunnit mer än 10k på en omgång ni inte fått alla rätt i. Någon? En gång för mig, och då har jag gjort måååånga VXX-system. Räck upp handen ni som fått mer än 10k extra när ni fått alla rätt och fyllt i VX-rutan. Ett antal gånger här, och då har jag ändå inte gjort det på en tredjedel av alla system jag gjort sedan systemet infördes.


Storsystem (större system >500kr)
När man gör större system lägger man som regel mer tid på att plugga. Om man annars bara accepterar en favorit så vill man nu istället syna den i större utsträckning och se om det är motiverat. Man kollar även gärna upp samtliga ekipage i en helt annan utsträckning än vid mindre ströspel. Någon som är chanslös vid en titt på raden kanske man efter en närmare titt i arkivet kan konstatera har så mycket som 5-10% chans att ta hem det. Det är mer troligt att man investerar i ett reduceringsverktyg och viktar insatserna. Även om man trots att man har ordentlig kassa fortfarande sitter fast i fegtänket att man inte vill åka på en favorit kan man ta med den på ramen, men vikta insatserna mot sina idéer som har övervärde (om man är skicklig). Andelen rader du spelar som har övervärde kanske inte är väldigt mycket större än för en bra kamikaze-spelare, men iallafall åt rätt håll. Du får dessutom vinster mycket oftare och med de vinsterna kommer förmågan att våga fortsätta luta sig mot dragen och inte ramla i favoritfällan, för man får svart på vitt att det lönar sig att gå emot då man ser att betalningen kommer inte på favoriterna utan på halvoddsarna och skrällarna. I en rimlig relation naturligtvis, det kan bli stora pengar i en omgång där en eller till och med två riktigt stora favoriter vinner också.

Jag glider själv mellan alla dessa tre speltyper från och till, förutom att kamikazeliret kommer sällsynt. Har jag en bra idé och lite tid brukar jag ändå satsa en rimlig summa på att backa upp den idén med lite streck i övriga lopp så man inte får den där förargliga nära ögat-missen. Visst får man då kanske med en och annan rad med undervärde, men det kan det vara värt för att inte tilta för det kan vara dyrt på riktigt! Håller man sig dessutom disciplinerat till spel enbart på jackpottomgångar och VX så får man värde på de allra flesta rader även om man skulle fega lite.

Det var lite funderingar jag ville värka fram främst för egen del, så jag kan bättra mig lite på disciplin och annat vad gäller mitt eget spelsätt. Förhoppningsvis ger det er som läser något också. I korta drag handlar ju allt det här egentligen om att inte spela om pengar man är det minsta rädd att förlora, för då tappar man hela övertaget man har mot kollektivet för att man är bättre påläst och skickligare att göra värderingar (om man nu har det övertaget alltså, känner man att man inte har bättre koll än de som köper Harry Boy är det kanske bäst att man ställer sig bakom dem i kön och köper sig en andel).

Edit: Oj det här blev långt, och möjligtvis något off topic...

När jag ändå är off-topic kan jag lika gärna gå wayyyyy off-topic och tipsa om ett idiotsäkert spel på Eurovision-semifinalen imorrn. 10 av 16 bidrag går vidare men Island har ändå inte mer än bedömt 1% chans att ta sig tid trots det sedvanliga skrala motståndet som bjuds i såna här evenemang. 1,36 på bet365 är bara att dunka allt vad ni kan på! Som kuriosa (och liiite tyngd kanske) kan nämnas att mello/eurovision är den enda "sport" jag ligger dokumenterat plus på. Kolla in bidragen på http://www.schlagerpinglan.se/blog/a...-contest-2014/

Och nej det är inte jag som är "Schlagerpinglan"...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+20), Viroid (+10)

Senast redigerad av Stekel den 2014-05-06 klockan 00:12.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 06:46   #108
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Intressant läsning Stekel. Tack!
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 07:06   #109
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Vad var ditt nick på tp flickepojken
Tp? Om det är Twitter du menar så har jag inte det.

Senast redigerad av Flickepojken den 2014-05-06 klockan 07:07.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 07:55   #110
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Årsta
Inlägg: 480
Sharp$: 1769


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Tp? Om det är Twitter du menar så har jag inte det.
Travpunkten?
Haltmathe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 08:46   #111
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Haltmathe Visa inlägg
Travpunkten?
Aha, ah nä där är jag inte med
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td