![]() |
V75 Åby
Listorna har kommit ut.
Gäller fortsatt barfota förbud? Tror avd 3 blir sevärd, flera fina hästar. |
Västerbo sos i första? Möter bara Bear Dancer, visst är det lite mer öppet när det finns OS som på Åby men Västerbo bör vinna här men lär bli stor favorit.
Bronsdivisionen är riktigt spännande med massa grymt härliga hästar, Montdore, Oliver Kronos, Venkatesh, Zonguldak mfl. Guld blir en enorm spetsstrid mellan Harry och NBC? NBC spåret innan för så bör kunna hålla ut, men Harry var ruskigt fin sist, vinner igen? Resten är i alla fall mer eller mindre chanslösa enligt mig. |
Citat:
Ja, det gäller tills vidare, helst året runt enligt Åbys banveterinär... Spelar ingen roll hur fin banan kommer vara. Beslutet att banan ska besiktas varje dag, inför tävling kom den 22/12, den 23/12 hade Åbytravets förste banveterinär Anders Bergqvist redan beslutat, att det gäller tills vidare och så har det varit. "Barfotaförbudet gäller från och med tävlingsdagen den 25 december och tills vidare. – Jag tycker det är tråkigt för Åbytravets del att det blir så här. Anders Bergqvist underströk att det inte hade något med banunderlaget på Åby att göra för den har varit bra. Det han riktar in sig mot är att tränarna inte kan bedöma om hästarna kan gå med eller utan skor, säger Pedersen." "Barfotaförbudet på Åby gäller tills vidare och kan enligt Bergqvist bli långvarigt. – Det blir en längre tid. Personligen skulle jag vilja ha det året runt. Visst, det kanske sliter något mindre på hovarnas sulor på banunderlaget sommartid, men förmågan att ha koll på sulan är inte större då än på vintern, säger Anders Bergqvist." Åbys veterinär är en riktigt nitisk en. |
Som Oliver gick senast så spikar jag.
Citat:
|
Framförallt förstår han inte att det jan vara skonsammare att köra barfota ibland.
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Pappa o sonen kommer inte vara med i någon hets körning #avd7 |
Citat:
Hur många inställda tävlingsdagar tror du det tar innan beslutet är ändrat, eller veterinären bkivit av med jobbet ? |
Raymond Palema har äntligen ett hyfsat spår, men den tror jag blir tjänsternas skrik.
|
Citat:
Nu finns det ju tränare som hävdar att detta med skor eller inte spelat någon roll ;) (låter lite annorlunda nu från samma håll) Tror det krävs årstiden vår, innan det skulle bli aktuellt men en sådan bojkott. |
Citat:
|
1.Som Västerbo såg ut senast så får den svårt förlora mot dessa hästar, lär bli upp mot 65-70% men blir högst troligt spik ändå.
2. Trodde på Raymond sist och kommer att göra det igen. Dubblar nog med Springover som gjorde ett bra lopp sist. 3. Här lär det gå undan från start då Adrian skall till spets och 7;an snabb ut, så lär bli bra fart en bit. 3,4,8 lär få plats på lappen åxå. 4. Här lär väl Jetset bli ganska klar favorit och den ska väl med, men finns fler som måste med. 2,4,5,10 ska i alla fall med på lappen. 5. Linus wibb och Trailing edge förstahästar, men plockar nog på med Tack wee på start och kanske Veijos. 6. Oliver klar förstahäst, men West wing vill jag nog ha med.... 7. Släpper pappa till sonen ? Hatar att sitta med spik i sista så 2,3 ska med, kanske Noras får plats. Kostar nog på mig ett lyxstreck på baggen då björn hoppar upp på den. Lär rensa fint den :-) Antar att det ser annorlunda lördag 14.25, men så ser det ut nu vid en första snabb koll... |
Citat:
Tycker dock att veterinären beter mycket märkligt och verkar inte tänka rationellt. Varför har dom ändrat loppordningen, så att guld ligger sist tex? Guld ska ligga som avdelning 3, blir helt förvirrad annars! |
Citat:
Varit så tidigare omgångar på Åby (guld sist), denna omgång på V7, varför vet ej Storfot. :cheers: |
Då får han göra något annat jobb på jordbruksverket då.
Jordbruksverket bestämmer inte vilken personal andra företag ska hyra. Om Åbys Vd ringer upp jordbruksverkets högsta chef och säger att de inte kan ha kvar den här killen pga sammarbetsproblem, att han stöter sig med alla aktiva och Åbys hela ledning, så är han rökt. Ingen chef kan negligera det. Citat:
|
1. 1 Västerboonthenews är ett spikförslag. Kan vinna oavsett upplägg. Möjligt att man inte ger sig in i någon spetskörning och släpper till 3 Bear Dancer och sedan via open-stretch. Dt troliga är dock att Ingves väljer att köra i ledningen.Bedövaren i loppet är 11 On Line d' Amour om dt blir utdragen körning mellan ovannämnda.
2. 4 Spring Over är värd en seger snart efter två andraplatser. 3 Il Sånna vek sig senast över distansen och ett spets-och-släpp upplägg är att vänta nu. 11 Cashier Center är en barfotahäst. Kolla balansen! 1 Sassafras vek sig från ledningen sensast. Annat upplägg nu? 3.6 Quick Fix har varit strålande på slutet. Inte många som kan haka på Calvin Borel i dagsläget. Upplagt för spets och slut! Toppchans ! 4. 4 Network Broline visar prov på löpskalle i varje start. Förra motståndaren blev dock för svår. 5 Artemis har gjort dt bra hittills och ska räknas på nytt. 6 Jetset får dock min tipsetta.11 Min Finish har varit en följetång ett tag nu på sharps.se. 2 Wingait Ida har vi väntat på , men verkar inte bjuda till. Här kan man få dt serverat och utnyttja OP. Dags nu? 5.1 Tack Wee står bra till och kan leda länge. Hela vägen? 3 Lunatic Face kördes ren prepare inför detta senast. Jens Laursen trivs på Åby och ekipaget kan storskrälla! 4 G. Man Tooma likaså. 8 Linus Wibb är osäker men stark som få. 11 Trailing Edge imponerar och är ett givet bud. 10 Nusa Dua har en giftig slutrökare. Rätt distans nu. Se upp ! 14 Chip Dealer visade prov på sitt kunnande senast , även om man fick dt serverat. 12 Naglo har vunnit över aktuell distans på v75.Favorit?Plugga på ! 6. Här ger jag min röst till 3 Alamo Boko som höll mkt bra efter ett tufft upplägg. 11 Asterix Hornline är en vass avslutare och kan vinna med klaff. 9 Vacqueyras hade uppvisning senast. Repris? 8 Montdore gjorde dt bra som tvåa med skor. 4 Westline var inte lika bra senast som vid vinsterna. 12 Listas Rafiki bäst barfota runt om. Ej borta. 7. Far & son är tidiga kandidater inför avslutningen. Tänker då på familjen Untersteiner. Upplägget blir föga överraskande oavsett vem som släpper resp. utnyttjar OP. 7 Noras Bean är oöm för positioner. Slutar långt framme. 9 Montgomery Hill får dock min tipsetta och kan växla ner allt på upploppet ! 12 Arazi Boko står med uselt läge , men har dunderform. Kan inte avskrivas helt. |
Hade önskat du Storfot har rätt. Så är icke fallet, krävs nya regler OM ändra på detta.
Typ, avsatt banveterinär. |
Svårt o ta nåt från bakspår i guld på kort distans.
|
Citat:
|
Som spelare är det viktigast att man vet i god tid om det är barfotaförbud eller ej, enklast vore ju om det var det hela tiden på vintern! Har ingen aning om vem eller vad Åbys veterinär är men gillar tidiga beslut.
:-) :: |
Följande hästar blir favoriter på lördag:
V75-1: 1 Västerboonthenews (stor!) Antal segrar med skor runt om: 1/12 – och det i debuten. Så nära noll man kan komma. V75-2: 4 Springover (troligtvis knapp favorit i mycket jämnspelat) Antal segrar med skor runt om: 4/4 – BOOM! V75-3: 3 Go Johnny GoGoGo (trolig favorit, Flemming + läget) Antal segrar med skor runt om: 0/2. V75-4: 6 Jetset Antal segrar med skor runt om: 2/7, båda tidigt i karriären. V75-5: 11 Trailing Edge (väl? Blir väl haussad eftersom han var så fin senast, med just skor. Men svårbedömt) Antal segrar med skor runt om: 10/11 – BOOM! V75-6: 5 Oliver Kronos (nosar ut West Wing?) Antal segrar med skor: 6/10. V75-7: 3 Harry Haythrow Antal segrar med skor: 0/10. Hur stor del av de ”tidiga” spelarna… …vet om barfotaförbudet? …tar ordentlig hänsyn till det? Obs, jag har säkert inte rätt om alla favoriterna. Händer mycket i strecklistan när Spelvärde mfl kommer med sina drag. /http://bloggar.expressen.se/rickardhansson/2015/01/12/v75-favoriterna-som-brukar-vinna-med-skor/ |
Västerbo OTN var bra med skor näst senast på Mantorp. Har gått med skor 7ggr..inte 12. Har 1st 1:a, 3st 2:a pris, 1st 3:e, 1st g, 1st 0. Han är minst missgynnad av barfotahästarna i silver på lördag.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://piclair.com/data/ethqm.jpg |
Citat:
"V75-1: 1 Västerboonthenews (stor!) Antal segrar med skor runt om: 1/12 – och det i debuten. Så nära noll man kan komma." |
Citat:
Oavsett så kan man ju undra hur banan blir? Verkar ju minst sagt kass. Ska man ens köra tävlingar där? Inte koll på hur vädret ska bli fram till helgen iofs eller lördagen. Så här säger Veijo i en intervju idag. "Detta trots att träningsförhållandena har varit riktkgt svåra här på slutet och träningsbanan på Åby har nästan varit bottenlös. Jag körde på tävlingsbanan häromdagen och den är väl lite bättre i vart fall. Man kan samtidigt inte begära en perfekt bana med tanke på det extrema väder vi haft här på slutet med mycket snö och regn om vart annat." Nyårsdagens V64-tävlingar på Åby ställdes in på grund av tjällossning, verkar vara fortsatta problem. |
Citat:
|
Citat:
Men om risken finns för inställda tävlingar så borde de se över detta nu. Med DEN banveterinären så skulle inget förvåna mig. |
Citat:
Då får vi igång en ordentlig debatt och riktlinjer för en likartad syn på barfotakörning. Dagens splittring är inte bra. |
Citat:
Banveterinärerna är inte anställda av Svensk Travsport utan av Jordbruksverket. Det är Jordbruksverket som sätter upp banveterinärernas arbetsinstruktion och befogenheter. Banveterinärerna är statens kontrollanter och de har till uppgift att se till att djurskyddet efterlevs. Inga travlopp får köras utan att banveterinären finns på plats. Banveterinären granskar alla hästar innan loppet – i värmningar, defileringar och provstarter. Han/hon har mandat att ställa in tävlingar när djurskyddet kan riskeras, till exempel vid dåliga banförhållanden eller vid sträng kyla. Banveterinären är helt och hållet utomstående! :) Om banveterinären skulle anse att Åby inte skulle följa hans direktiv eller motarbetat honom så att inte djurskyddet efterföljs så tror jag nog han skulle kunna göra rätt mycket skada genom staten. |
Varulv:
Vad tänker du om barfota-diskussionen som hästägare och spelare? Min tanke är att ett barfotaförbud under stor del av året ej kan kännas särskilt positivt för en hästägare? Ha häst kostar konstant sina fasta kostnader och att då stora delar av året riskera få se sin utpräglade(...drabbar vissa individer) barfotahäst "tvingas" klampa runt med skor, måste kännas irriterande? En bra bana är alltid en bra bana, eller? Min tanke är att det bästa vore att fortsätta köra på som innan debatten startade. Tränaren bär ansvar och riskerar böter. Näst bäst vore som det är nu, då allt utgår ifrån dagens banförhållanden. Sämst vore totalt barfotaförbud stora delar utav året? Tänk dig att äga exempelvis Keeping Julia, som varit usel för klassen med dojjor på nu en period. Revenue var en stjärna utan, medioker med(Tänk värdena som skapats både i tävling och inte minst aveln...Ex: Market Share, Truculent, Reven d´Amour!). Veijo har haft Dernier Viking i gång på sistone, som bara verkar slira och helt tappa flytet med skor. 3 snabbt påkomna exempel bara där... Det är inte konstigt att involverade parter får känslorna i gungning runt denna fråga... __________ När det gäller spelet och jakten på roliga, så: Avdelning II, Nr 8 Staro Glory Days. Det ska bli intressant att se var botten finns i hästen. Senast såg det mest ut som om att kusken körde exakt vad som behövdes för att "köra snabbare" än utmanaren. Hästen har en rejäl bössa till slut och jag vill gärna se den avlossas i god tid... (Vi får se om Gidde_Palema drar vidare med denna kuse till spelvärde? Han verkar helt ha upphört komma med tipsförslag här på $harps efter några föreslagna storfavoriter som vassaste spikförslag och en diskad halvrensare på Färjestad som största ihopsamlade meriter. Tänk vad tur på några målfoton och begränsad $harpskompetens kan leda till...;)) |
Citat:
Det är inte rimligt att Jordbruksverkets arbetsinstruktioner till banveterinärerna kan tolkas individuellt av varje banveterinär, som dessutom har diktatorisk rätt att bestämma. Om Jordbruksverket har detta ansvar måste de omedelbart se till att direktiven tolkas liknande på alla banor. Inte det sammelsurium vi ser nu på Åby/Axevalla gentemot andra banor. Nu kan banveterinären besluta att förbjuda barfotakörning. Hen kan väl besluta om förbud att att använda körspö. Eller käkrem. Allt i djurskyddets namn. Där tolkas direktiven tämligen lika. Men när det gäller barfotakörning är fältet öppet för godtycklig tolkning. Arbetsinstruktionerna är så vaga, att de tolkas olika. Jordbruksverket måste snabbt strama upp direktiven för barfotakörning. |
Citat:
Ja, det vet jag mycket väl. Nu har Åby råkat ut för en mycket nitisk en, som vill ha barfotaförbud året runt. Att vara statligt anställd innebär inte att man sitter säkert om man missköter sitt jobb. Denna gubbe har varit i blåsväder otaliga ggr innan denna barfotadebatt, men nu tog han chansen och införde det permanent, dagen efter beslutet kom. Bara Axevallaveterinären har följt denna lösning, inga andra banor. |
Nu i Åby-tider.
Veijo blir av med sina hästar. Ganska stor grej.. Någon som har någon insyn i detta. Han hade väl ett bra 2014? |
Citat:
Hästarna står kvar på sin egna gård, med samma skötare och Veijo kvar som kusk. Massa rykten om Bergh ska ta över hästarna osv... Men kanske bara en enkel lösning, annars borde Veijo inte köra hästarna i loppen heller. Nu kom detta http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20150198.ab |
Citat:
|
Citat:
Färsk intervju. Jag slår en signal till Lars Brindeborg hos stall Petri Puro som har 1 Västerboonthenews till start i avdelning 1 på lördag. Här är Lars egna ord om Petri Puros fina häst: – 1 Västerboonthenews avslutade ett tempojobb för en timme sedan där han kändes fantastiskt fin. Vi har verkligen ingenting att klaga på inför lördagens start. Skotvånget kände vi till när vi anmälde hit och han gick dessutom helt ok med dessa näst senast på Mantorp. Enda lilla brasklappen är väl om det skulle bli snömodd och krävas brodd vilket vore negativt för oss men som väderprognoserna ser ut i nuläget så ska inte det behöva bli aktuellt. Västerboonthenews går med största säkerhet med vanlig vagn även denna gång och lika troligt är att vi låter det halvstängda huvudlaget sitta på precis som senast. Peter har sagt att han kan bli lite het med det och vi värmer med öppet huvudlag. Vi kommer även ha med ett norskt huvudlag som kan bli aktuellt om kusken vill ha det och om han skulle verka hetsig men som sagt mest troligt blir det halstängt igen. Sm jag ser detta så blir det svårt att ta ledningen från Västerboonthenews och då är det hästen att slå. Jag brukar sällan uttrycka mig på detta sätt men uppgiften ser passande ut och jag tycker att han ska ha toppchans att vinna detta. /http://www.travtipset.se/v75-intervju-stall-petri-puro-17-januari-2015/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed |
Quick Fix bör väl ha goda chanser (trots Adrian) att få överta ledning och hålla ett högt tempo hela vägen hem? Gick fina 12,7 senast med dojjor på....
|
Citat:
|