|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#61 | |
|
Citat:
Hästögat som du beskriver är min käpphäst i diskussioner med travvänner, så håller med helt! När det blir allt enklare att skapa statistik och modeller så är det här man har mest att vinna på att vara kompetent. Men det är nästan en medfödd talang även om det bygger på träning och erfarenhet. Hit hör också förmågan att kunna särskilja på anledningen till "tröga eller tveksamma intryck" - går de framåt av loppet eller försämras prestationen ytterligare, fanns utrustningsmässiga förklaringar till att de tappade stilen? Hur ska man då hantera värmningsintryck från ATG-live eller banans värmningsexpert? Med stor försiktighet skulle jag säga! |
||
|
|
|
|
|
#62 |
|
Det är ju Joakim von Anka-jackpot till fredagens lunch-V65. Sitter här och brottas med om det är dags att slutligen överge V75. Alla mina erfarenheter, fram till ifjol, sa att V75 är det överlägsna spelet. Lägg allt krut på det!
Jag bangar inte för 30-40 timmars arbete till en spelomgång, men torskar man över 1 milj under ett kalenderår är det en "ganska" tydlig signal om att man gör något fel och då sjunker arbetsmotivationen. Dags att välja andra spelformer, trots att man inte kan vinna flermiljonbelopp på ett bräde? Jo, på fredag går det ju om man blir ensam om 6 rätt. Jag har tidigare gjort flera jämförelser mellan V75 och andra spelformer och alltid har V75 vunnit. Att V75-spelet på senare tid gett ovanligt låga utdelningar har jag koll på, men hur är det med andra spelformer? V64 spelar jag aldrig men det verkar ju bli dålig utdelning för det mesta. Hur är det med Fredags-V65? När jag skrivit klart detta ska jag sätta mig ner och göra en mindre och enklare undersökning och sen redovisar jag resultatet. Utdelningsjämförelse mellan Fredags-V65 och lördags-V75 fr o m mars 2014. Ett lopp extra borde göra spelet 4-5 ggr svårare. V65 har dock dubbla radpriset och 50% (V6-alternativet ignoreras) av vinstpotten till alla rätt jmf med 40% för V75. Å andra sidan har V75 klart fler jackpots vilket borde påverka resultatet en del. Jag går in med en lös hypotes att V75 borde ha dubbla medianutdelningen och vinna head to head med minst 33-17 över 50 omgångar. Helt klart är V75 mycket mer expertanalyserat, väldigt mycket mer, och hästarna bättre, pålitligare och mer travsäkra. Samtidigt är det fler dåliga hästar som går ut i V65. Loppen är ojämnare. Vilket får mest genomslag på utdelningen? Skulle det visa sig att V65-utdelningen kommer klart närmare V75-utdelningen än den "borde" måste man nog göra avbön. Senast redigerad av overpace den 2015-03-24 klockan 14:44. Anledning: 4-5 ggr svårare, förstås. |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Tveksamt om fredags v65 är bättre än v75 i längden. Beror väl på hur man spelar men har man spelat bort en miljon under ett år gör man ju någonting riktigt galet. Hur gör du. Är kanske dags att sänka ribban lite på utdelningen och minska ner insatsen ett par kronor.
Nu på lördag kan det bli hur många miljoner som helst. De 3 största favoriterna har byngliga lägen och lägg där till Zongulkak som kan vara ojämn och Vaqueyras som kommer bli galet överspelad. Men mest troligt blir det kanonbana och bästa hästarna slåss om det och då är vi där igen med pissutdelning och man får stå där med sin tvättade hals. Trav är svårt men kul. Gör som du gjorde när du spelade ihop den där miljonen du brännt under ett år är väl mitt bästa tips. Förr eller senare måste det ju bli lönande igen eller kanske har fel. Kanske går mot en alltmer lägre utdelning och flera som vinner. Blir en debatt likt klimatfrågan. En del säger si andra säger så. |
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#65 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Citat:
Head to head under perioden 35-21 till V75. Om man betänker att utdelningen var relativt lika 12 ggr och att V75 vann dessa med 8-4, så är h2h-övertaget för V75 oväntat litet. Som du antyder finns det nog en del guldkorn i Fredags-V65 som döljer sig bakom siffrorna, just för att väldigt få bryr sig om att lägga ner mycket energi på V65. Slutsatsen är i alla fall att siffrorna för den generella utdelningsnivån var väntade, men det säger ju inget om utdelning i förhållande till svårighetsgrad, ranksumma, vinnarodds eller något annat. Ingenting om hu lätt eller svårt det är att finna spelvärde. Känslan är dock att man bör förhålla sig lite avvaktande till V75. Det är lite för mycket "bra surr" mellan spelexperter, tränare och kuskar. När det är dags för start vet "alla" hur taktiken ser ut, vilka som är startsnabba och vilka som bör vara med i striden. Egentligen otroligt att de aktiva deltar i detta och meddelar sin taktik på förhand. Och att spelarna kräver att de ska göra det. Urspårat. |
||
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Citat:
Det förenklar mycket om man har givna rutiner för när man arbetar, vilken spelstrategi man ska följa och vilka omgångar man spelar. Det är därför det är så knepigt när det val man gjort i efterhand visar sig vara fel. Samma val var rätt ett år tidigare Att försöka plugga på till allt som rör sig i travvärlden för att finna spelvärde är knappast någon lösning. |
||
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Jag hinner med 2 omgångar / vecka.
V7 och en till, och då snackar vi heltidsarbete. Citat:
|
|
|
|
#69 |
|
Men en Sharpsare lirar allt, hela veckan V4 och V64, på fredagen V65 och till kvällen V64, för att sedan på lördagen lira lite V4 inför V75 och sedan kliva in på V75. Mycket pålästa dessa Sharpsare
|
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#71 |
|
Mmm, ungefär max vad man pallar. Men efter allt arbete, är du så pass flexibel att du alltid hittar anledning att lira? Eller har du en klar strategi och står över om det inte stämmer? Det är för jävla frustrerande att hoppa av och många av mina kronor har försvunnit pga önsketänkande.
|
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
Utdelningar för Fredags-V65 och Lördags-V75 senaste 56 omgångarna. Utdelningsintervallen valda utan någon särskild anledning.
0-5 000 kr................21........10 5 000-20 000 kr..........8.........7 20 000-50 000 kr........8........15 50 000-200 000 kr......8.........12 200 000-1 000 000kr...6.........7 över 1 000 000 kr.......5..........5 Totalt...............V65: 56 V75: 56 Hehe, blev ingen snygg uppställning, det där. Det får duga. I vilket fall visar den att högutdelningarna är ungefär lika många. Om man nu definierar högutdelningar=över 200 000 kr. En ganska oväntad upptäckt. De riktigt låga utdelningarna är fler på V65 medan mellanutdelningarna är fler på V75. Tycker det var lite intressant. Nu visste jag redan innan att V75 har varit inne i en period av ovanligt få högutdelningar. Fått över 1 milj påminnelser om det, som sagt. Kan alltså vara en tillfällighet, men det är värt att hålla ögonen på. Att ha ett lopp mindre att plugga på, och tippa i, för samma sannolikhet till högutdelningar känns ganska frestande. |
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Jag bestämmer mig rätt tidigt om jag ska lira eller inte.
Lirar jag inte lägger jag oftast en hundring ändå med några skrällspikar jag tycker är bra, och reducerar några lopp där jag tål en skräll. Man kan få rätt mycket för en hundring med 3-4 spikar, och hårda krav. Utan att ha statistik på det tror jag det går runt. Gör med andra ord inte alltid lika mycket jobb. För ett halvår sedan satte jag en sådan rad, 4 spikar varav en var favorit, 3 heltäckta med kravet en favorit och max en skräll, insats 99 kr. 20 lax på 7 rätt. Blir någon krona här och där.. Citat:
overpace (+5) Senast redigerad av putte64 den 2015-03-24 klockan 16:25. |
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Någon statistikintresserad som kan förkasta min spontana känsla att när största favoriten vinner har det allt oftare blivit jackpot på fem rätt på V75?
Jag sitter med en känsla att det kan vara bäst att avstå spel de omgångar jag känner det mycket svårt att inte spika största favoriten. Istället för att jaga riktiga stänkare i övriga lopp som kompensation för största favoriten. Väl medveten om att det är skillnad på omgångarnas sammansättning, att den största favoriten är olika mycket "streckad" och att det teoretiskt korrekta kanske är att strunta i om största favoriten ingår i raderna och välja rader utifrån helheten och dess spelvärde. Variansen är stor och antal omg ju så få att Alltså tror det kan vara bäst att avstå spel istället för spika största favoriten. |
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Det jag ser i siffrorna är att när summan av insatsprocenten för de sju vinnarna på V75 är 184 eller högre så är det så gott som alltid jackpot på fem rätt. (Det finns ingen logik i siffran 184, mer än att statistiken drar en tydlig skiljelinje just där). Och det klart, att om det finns en stor favorit som har 65-70% av insatserna på sig så betyder det ekipaget rätt mycket för summan av insatsprocenten på den vinnande raden. Undantag finns, t.ex. 15/9-2014 då en 86% och en 63% vann, men också 2st 1%. Jag ser dock det mer som ett undantag som bekräftar regeln.
|
|
|
|
|