Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-07-17, 15:15   #1
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

travbanors mått


Hej.
Är det någon vänlig själ här på Sharps som kan skriva vad Solvalla har för mått på rakorna? Gärna alla mått som man behöver för att räkna ut hur lång en häst springer beroende på startspår. Det är tydligen enkel matematik som krävs för att räkna ut detta men jag har inte räknat matte på sådär 25 år tror jag...

På vanliga friidrottsbanor har varje spår samma bredd.
Hur räknar ni bredd för spår på travbana? Sulkyns bredd plus hur mycket till?

Gärna några andras banors mått med om ni har.

Jag vet att det är flera därute som har dessa uppgifter och som har räknat på detta. Men jag vill kunna räkna själv i stället för att få sifforna serverade.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 15:45   #2
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det spelar ingen roll vilka mått en bana har, det som spelar roll är med vilket mellanrum hästarna springer.

Jag kollade på Customs olika varianter av sulky. Deras standadmått verkar vara 132cm bredd. Sedan får man nog räkna med åtminstone 20 cm mellanrum i snitt. Hästar springer ju inte spikrakt, så man man måste ha lite luft för att inte riskera att köra in i varandras vagnar.

Om då innerspåret löper 1000m på ett varv så kommer spår 2 att ha (152cm x pi=477cm) längre väg i varje kurva.

Om du tänker på hur mycket längre man behöver springa i starten för att komma ned till plankan så är ju starten i allmänhet 140 meter från mållinjen, som brukar utgöra slutet på rakan.

I starten har man lite större marginaler mellan hästarna, normalt c:a 2m. Det går då att räkna ut med hjälp av Pythagoras sats. Från åttonde spår och ned till innerspår under 140 meter är ungefär sju decimeter längre än att springa på samma spår hela vägen. Inga våldsamma skillnader alltså, men man behöver ju springa förbi dem man har innanför sig också för att kunna gå ned i banan.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+20), SO (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 15:55   #3
 
TOBYTYKEs avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Sharp$: 8049
Standard

http://www.sverigetravet.se/travbanor/solvalla
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+10)
TOBYTYKE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 17:48   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2400
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det spelar ingen roll vilka mått en bana har, det som spelar roll är med vilket mellanrum hästarna springer.

Jag kollade på Customs olika varianter av sulky. Deras standadmått verkar vara 132cm bredd. Sedan får man nog räkna med åtminstone 20 cm mellanrum i snitt. Hästar springer ju inte spikrakt, så man man måste ha lite luft för att inte riskera att köra in i varandras vagnar.

Om då innerspåret löper 1000m på ett varv så kommer spår 2 att ha (152cm x pi=477cm) längre väg i varje kurva.

Om du tänker på hur mycket längre man behöver springa i starten för att komma ned till plankan så är ju starten i allmänhet 140 meter från mållinjen, som brukar utgöra slutet på rakan.

I starten har man lite större marginaler mellan hästarna, normalt c:a 2m. Det går då att räkna ut med hjälp av Pythagoras sats. Från åttonde spår och ned till innerspår under 140 meter är ungefär sju decimeter längre än att springa på samma spår hela vägen. Inga våldsamma skillnader alltså, men man behöver ju springa förbi dem man har innanför sig också för att kunna gå ned i banan.
Då förutsätter du att kurvorna är var sin halvcirkel med någon radie. Men alla banor har inte exakt samma form.

Om jag inte minns fel så har t ex Solvallas bana en lite annorlunda form ( mer åt ellips-hållet tror jag ). Då blir det mycket mer komplicerat än ovanstående uträkning.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:07   #5
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

På en satellitbild ser Solvallas bana något så när normal ut till formen, liksom de övriga svenska banorna. Några rundade långsidor som går att se med blotta ögat har jag inte upptäckt. (Det skulle göra det mycket besvärligt för domarna att avgöra om någon håller sitt spår på upploppet t.ex.).
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:17   #6
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det spelar ingen roll vilka mått en bana har, det som spelar roll är med vilket mellanrum hästarna springer.

Jag kollade på Customs olika varianter av sulky. Deras standadmått verkar vara 132cm bredd. Sedan får man nog räkna med åtminstone 20 cm mellanrum i snitt. Hästar springer ju inte spikrakt, så man man måste ha lite luft för att inte riskera att köra in i varandras vagnar.

Om då innerspåret löper 1000m på ett varv så kommer spår 2 att ha (152cm x pi=477cm) längre väg i varje kurva.

Om du tänker på hur mycket längre man behöver springa i starten för att komma ned till plankan så är ju starten i allmänhet 140 meter från mållinjen, som brukar utgöra slutet på rakan.

I starten har man lite större marginaler mellan hästarna, normalt c:a 2m. Det går då att räkna ut med hjälp av Pythagoras sats. Från åttonde spår och ned till innerspår under 140 meter är ungefär sju decimeter längre än att springa på samma spår hela vägen. Inga våldsamma skillnader alltså, men man behöver ju springa förbi dem man har innanför sig också för att kunna gå ned i banan.
Jättetack! Det var precis den typen av information jag behövde.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:19   #7
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TOBYTYKE Visa inlägg
Den här sidan hittade jag men jag hade svårt att förstå om jag kunde använda mig av informationen för att räkna ut sträckan.
Men tack för länken.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:23   #8
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Överarbeta inte det där, det jämnar ut sig över 2 kurvor.
Bara den som har de exakta måtten kan räkna rätt ändå, och skillnaden är ändå försumbar.
Jag brukar räkna på ca 11m / varv och spår, men jag vet att det blir lite mindre om bägge använder smal vagn, men det är ju inte säkert två sådana ekipage hamnar bredvid varandra


Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Då förutsätter du att kurvorna är var sin halvcirkel med någon radie. Men alla banor har inte exakt samma form.

Om jag inte minns fel så har t ex Solvallas bana en lite annorlunda form ( mer åt ellips-hållet tror jag ). Då blir det mycket mer komplicerat än ovanstående uträkning.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:24   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2400
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
På en satellitbild ser Solvallas bana något så när normal ut till formen, liksom de övriga svenska banorna. Några rundade långsidor som går att se med blotta ögat har jag inte upptäckt. (Det skulle göra det mycket besvärligt för domarna att avgöra om någon håller sitt spår på upploppet t.ex.).
Det är kurvorna som ( vad jag minns ) inte ska vara helt halvcirkelformade. Rakorna ska vara just raka.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:27   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2400
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Överarbeta inte det där, det jämnar ut sig över 2 kurvor.
Bara den som har de exakta måtten kan räkna rätt ändå, och skillnaden är ändå försumbar.
Jag brukar räkna på ca 11m / varv och spår, men jag vet att det blir lite mindre om bägge använder smal vagn, men det är ju inte säkert två sådana ekipage hamnar bredvid varandra
Om de två kurvorna har annan form än halvcirklar så blir avvikelsen dubbelt så stor.

I höst lär vi kunna ställa frågan till ATG ( ST? ) där de mha positioneringssystemet kommer att kunna mäta tillryggalagd sträcka per häst.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 18:56   #11
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Det fungerar inte så.
Ta Mariehamns äggformade bana.
Den har 68m radie i ena sidan, och 80 meters radie i andra sidan.
Vore den helt rund hade den alltså 74m radie.
pi*r1 + pi*r2 = 2*pi*3r = r1 + r2 = r3.

EDIT: Sedan har vissa banor kortare rakor och mer kurvor...
EDIT2: Och 2 cirklar som är lika stora, där en plattas till och skärs av på mitten, och den andra dras ut och skärs av på mitten är fortfarande lika stora...
EDIT3: Klart rakorna kan var olika långa om vinklarna är galna, men glöm allt sådant.
EDIT4: Per varv är det samma tillägg utom på 1000m banor med extremt korta rakor !!!

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om de två kurvorna har annan form än halvcirklar så blir avvikelsen dubbelt så stor.

I höst lär vi kunna ställa frågan till ATG ( ST? ) där de mha positioneringssystemet kommer att kunna mäta tillryggalagd sträcka per häst.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!

Senast redigerad av putte64 den 2015-07-17 klockan 19:20.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 01:16   #12
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Det fungerar inte så.
Ta Mariehamns äggformade bana.
Den har 68m radie i ena sidan, och 80 meters radie i andra sidan.
Vore den helt rund hade den alltså 74m radie.
pi*r1 + pi*r2 = 2*pi*3r = r1 + r2 = r3.

EDIT: Sedan har vissa banor kortare rakor och mer kurvor...
EDIT2: Och 2 cirklar som är lika stora, där en plattas till och skärs av på mitten, och den andra dras ut och skärs av på mitten är fortfarande lika stora...
EDIT3: Klart rakorna kan var olika långa om vinklarna är galna, men glöm allt sådant.
EDIT4: Per varv är det samma tillägg utom på 1000m banor med extremt korta rakor !!!
Så länge banan har alla svängar åt alla håll, så kommer ett spår längre ut alltid att vara 477+477=954cm längre per varv under förutsättning att sulkyn är 132cm bred och man kör med 20cm mellanrum. Det spelar ingen roll om banan är 2m lång och har sex kurvor, eller om den är 2 km lång och är cirkelrund. Inte ens om den är droppformad (som t.ex. Momarken) spelar det någon roll. Amerikanska milebanor och Vincennes har samma förhållanden, men eftersom de är längre blir det färre kurvor att passera på en given distans, och därmed mindre handikapp att löpa i andraspår.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 07:58   #13
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2400
Standard



Hur som helst så kommer vi att kunna få de uppmätta värden istället för uppskattade framöver.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td