Citat:
Din logik är omöjlig att förstå. Grunden till beslutet är att banorna är för dåliga för att köra barfota på. Annars hade man lika gärna kunnat haft förbud året om. Hur kan det då vara rimligt med ett totalförbud över hela landet? Det är närmare till Vincennes från Jägersro än vad det är till Sveriges nordligaste banor. Skillnaderna i klimatet är extremt stora. Hur man på allvar kan hänvisa till djurskyddet när man låter hästar tävla barfota på usla banförhållanden i mars men sätter totalförbud på bra banförhållanden i februari övergår mitt förstånd.
Dessutom finns det synpunkter på förbudet utifrån hur det påverkar hästskyddet negativt. Jag är ingen veterinär men har läst aktiva som påpekar att hästar också kan ta skada av belastning på hovarna. Hur mycket sämre banorna blir nu när det ändå inte går att köra barfota är ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Sånt påverkar också hästarna.
Jag är ingen expert när det gäller det fysiologiska men jag vet hur banförhållandena ser ut i olika delar av landet olika delar av året. När man likställer Jägersros banförutsättningar med Bodens så framstår man som totalt oseriösa. Jag hade kunnat köpa ett generellt barfotaförbud året om ifall det funnits belägg för det, men det här är fan bara sjukt.
|
Ja, banorna är ofta under vintern för dåliga för att köra barfota på. Men tränarna kör barfota ändå, oavsett om det är på Jägersro eller Boden, vilket resulterar i att det blöder ur hästars hovar. Tills det problemet är åtgärdat och tränare kan ta ansvar anser jag det vara helt rätt med ett barfotaförbud under vintern, när banorna allt som oftast är rätt mycket sämre än i Juli.