|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#16 | |
|
Citat:
Eftersom du rekommenderar metoden antar jag att du har en bra definition? Anser att det borde finnas en stor samlingstråd om reducerade system, nu upprepas mestadels samma saker en gång per kvartal eller så...
|
|
|
|
#17 | |
|
Citat:
Utdelningen på 5rätt för en enskild rad är väl inga problem uppskatta på samma sätt jag antar att du nu uppskattar 7r? ATG bryr sig inte om vilka 5 av de 7 du prickat in. |
||
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#19 | |
|
Citat:
Antingen blir det ett intervall eller så få man vikta varje möjligt 5-rättsutfall mot sannolikheten att den slår in. Då får man ett slags 5-rätts-medelvärdesutdelning.
|
|
|
|
#20 | |
|
Citat:
- Alt 1: De 5 favoriterna sitter, men istället för att skrällarna går in vinner favoriterna även i dessa två lopp. Garanterat ingen utdelning på 5 rätt. - Alt 2: Båda skrällarna och 3 av favoriterna på din enkelrad vinner. Övriga två lopp vinns av storskrällar. Förmodligen väldigt bra utdelning på 5 rätt. En enkelrad, två olika utfall där du missar två lopp, ska du spela raden eller inte?
|
|
|
|
#21 | |
|
Citat:
= Spela bara rader som ger mellan 35000 - 342516:- vid 7 rätt. Mvh Uffe |
||
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
Och så stor varians blir det ändå inte i en medelskattning. Isf kan man väl räkna ut intervall som ni säger också, ingen dum tanke. |
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Rätta mig om jag har fel men finns det inte 29 olika vinstchanser på en enkelrad?
En med sju rätt, Sju olika sätt att får 6:or och 21 olika sätt att få 5:or. Kan man då inte räkna ut oddset för den lättaste möjliga femman och sätta ett minimum krav där beräknat på Svs Folkets % satsningar? |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Med några få undantag så krävs det utdelningar över 5 miljoner på sju rätt för att femmorna skall ge mer än 500 spänn, och inte ens då är det säkert att femmorna ger så mycket. Sådana sjuor är i allmänhet rader med ranksummor en bit över 30. Med all respekt, men det är troligen inte så många av oss som brukar ha "en trave" med femmor en sådan omgång.
I övrigt är det ju rätt små pengar på fem rätt. Jag tycker vi bör lägga vår tankemöda på att försöka pricka in de där två vi missade istället för att försöka få vårt spelande att gå runt med fem rätt. Det viktiga är att man försöker sortera bort rader med för låg utdelning. Eftersom det blir jackpot på fem och ibland på sex rätt, så ger sådana lågt betalda sjuor jämförelsevis riktigt genomuselt låg utdelning.
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Citat:
Nej. Om du väljer ut en enkelrad på förhand så finns det betydligt fler sätt än 7 för att få 6 rätt. Du kan ju spricka på alla olika hästar i alla 7 lopp. För 5 rätt skenar det iväg. Det finns ju ganska många sätt att välja 2 hästar som man spricker på för alla möjliga kombinationer av de 7 loppen. Ditt tänk funkar i efterhand. Men det är man inte mycket hjälpt av om man vill bedöma utdelningarna på 1 och 2 fel på förhand.
|
|
|
|
#26 | |
|
Citat:
Ja, jag vet att det blir en hel del räknande!
|
|
|
|
#27 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#28 |
|
Bara det att många missar en viktig sak. Spelvärdet vägs ihop i alla tre potterna. 20 öre lägger du innan avdraget i 7r, 30 öre i de andra. Att välja rader där utdelningen fryser inne på ex 5r ställer krav på att hästarna i vinnande raden är ordentligt felstreckade för att totala spelvärdet ska vara positivt för sådana rader. Det missas ofta i multibongarnas tid. Men synliggörs om du försöker skatta förväntad och korrekt utdelning i de andra potterna. Kanske mest för spelförståelse dock. Vilket inte är det sämsta!
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Citat:
Du vet ju inte vilken av dessa som kommer att bli utfallet. Det är bara i efterhand som det finns ett begränsat sätt att få 1 eller 2 fel. Att bara räkna på den lättaste möjliga 6an och 5an man kan få har begränsat värde. Och det är precis det som HPT påpekar tidigare i tråden. Då kan man lika gärna bara gå efter det förväntade 7-rättsvärdet och använda historiska utdelningar för att hitta en lagom nivå som man vill hålla sig över.
|
|
|
|
|