Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-11-11, 17:04   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3623
Standard

V75-statistik 12/11 Jens Sjöden


Top-7
Förra veckan skrev jag, att man behövde ha fem rätt på Top-7 för att det största systemet om 2 880 kronor skulle vara lönsamt i förhållande till ett motsvarande vinnarspel. Då hade man vunnit 23’ om man spelat samma summa på vinnaren (Next to None Sib). Fyra rätt på Top-7 gav bara 4 766 kronor.
Men det var fel. Faktum är, att det hade räckt med tre rätt för att jämförelsen skulle utfalla till Top-7:s fördel. Trerättsutdelningen var förvisso bara 1 169 kronor, men man hade fått så många treor (24 stycken) och tvåor (96). Det hade jag missat att räkna på!

Nu i lördags hade man fått 3 427 kronor om man lagt in 2 880 kronor vinnare på Propulsion. Fem rätt på Top-7 gav bara 951 kronor. Ändå hade det räckt med fem rätt för att den spelformen skulle varit gynnsam gentemot vinnarspelet: Två femmor, fyra fyror, 18 treor och 96 tvåor hade tillsammans gett 3 552 kronor.
Utdelningen var låg, i normalfallet kommer det nog att räcka med 3-4 rätt för att jämförelsen ska utfalla till Top-7:s fördel. Faktiskt kan Top-7 vara ett intressant alternativ för den som tänkt kliva in med ett tungt vinnarspel, av åtminstone följande skäl:

- Insatsen slipper belasta toton (och sänka oddset, det är relativt låg omsättning på vinnare)
- Man har chans att vinna en miljon – mot en endast liten risk att förlora allt.
- Man kommer ofta att nå tre-fyra rätt och vinna mer än vinnarspelet skulle gett
- Att spelavdraget är högre på Top-7 (35 procent mot 20) kompenseras delvis av att Top 7-spelarna gör andra chansbedömningar och mer ogärna spelar favoriter – mer om det nedan!

Så här bedömdes segerchansen för Propulsion av…
V75-spelarna 76,52 procent
V5-spelarna 73,31 procent
Vinnarspelarna 66,95 procent
Top 7-spelarna 56,18 procent
Väldigt stora skillnader. Bara tre omgångar har avgjorts, men det verkar som att Top 7-spelare skyr favoriter mer än andra. Själv bör man förstås göra tvärtom. Till 56 procent var det grymt spelvärde i Propulsion på den spelformen.
I söndags var skillnaderna inte lika extrema. Vinnande favoriten Stepping Spaceboy var betrodd till 30,03 procent på V75 och till 28,93 procent av Top 7-spelarna. Vinnarspelarna hade 32,72 procent och V5-spelarna stack ut med sin bedömning 25,08 procent.

Spelet var tveklöst tänkt att bli lördagarnas största spel efter V75. Premiärens fiaskoomsättning om 6,6 miljoner följdes upp med 5,9 miljoner i lördags – och bara 2,2 miljoner i söndags. ATG borde anställa en spelare eller före detta spelare. Någon behöver bidra med ett spelarperspektiv, med Top-7 har ju det mesta blivit fel.
Det är otroligt komplicerat, med marginal det mest komplicerade spel på hästar som sjösatts. Man blev tvungen att producera en instruktionsfilm (!) inför premiären. Det blev ändå fel när man skulle redovisa resultaten i TV. Tipsexperterna i fackpressen gör fel. ATG:s egen kundsupport svarar fel.

Vanliga spelare fattar ingenting. För slumpspelare är det obegripligt. Keno är näst mest komplicerade slumpspel, men skillnaden är stor.
Givetvis borde man låta spelaren komponera sitt system själv. Som på alla andra spel. Denna förändring förväntar jag mig skyndas på, annars kommer spelet snabbt dö ut (och man flaggade i förväg för, att möjligheten skulle komma så småningom). Naturligtvis bör man även kunna lämna in enkelrader och med systemverktyg.
Och varför inte göra om det, så det blir utdelning på 7-6-5 rätt, precis som på V75? Och göra alla rätt lika mycket värda. Tänk om man fick sex rätt på V75, men det inte räknades, eftersom man sprack i V75-2? Så är det nu på Top-7.

Att ändra till ett 7-6-5-rättkoncept skulle göra spelet mer lättbegripligt och samtidigt skulle det bli jackpot lika ofta. Det blir ju fortfarande svårt att få sju rätt. Och man slipper oroa sig för, att det (som vid premiären) blir fler med sju rätt än med sex, och den pedagogiska utmaning man då ställs inför.
Och självklart bör spelfördelningen redovisas. Hur ska man kunna bedöma spelvärde, om man inte känner till hur spelet ligger? Som det är nu redovisas bara spelet för förstaplatsen. Tänk om V75-spelaren bara fick se spelfördelningen i V75-1? Jag tror det skulle påverka omsättningen negativt.
Jag tycker annars om spelet, det är roligt att kunna vinna stora summor i ett enda lopp. Med alla förbättringar som går att göra finns potential! Man hade nog omsatt 10-20 miljoner i veckan om det blivit rätt från början.

Förra veckan
Omsättningen i lördags var en stor besvikelse. ATG brukar räkna konservativt och ligga lite lågt, då det på flera vis är bättre att bli positivt överraskad. Man gick först ut med att man räknade med 133 miljoner, justerade ned prognosen till 117,5 miljoner – men verkligheten stannade vid 106. Obegripligt lågt med tanke på det fina spelläget, massiv marknadsföring och stor jackpot.

I söndags ännu märkligare. Då startade V75:an 14:30, en faktor som tidigare garanterat stora omsättningsökningar. Men nu backade spelet elva procent.
Även V86 har visat stora, svårförklarliga omsättningstapp de senaste två onsdagarna. Ett rejält trendbrott. Kan orsaken vara avstängningen av spelare i Belgien och Tyskland? Det sammanfaller i alla fall väl i tiden.

Bergsåker i november hör inte till vanligheterna, senast man provade var 2010. Man tar ju en väderrisk när V75-schemat planeras så. Bergsåkerspecifik statistik finns på sidorna 297-299.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Klass II, voltstart, medeldistans
Det voltstartade loppet läggs först i hopp om omsättningshöjande omstart. Om det blir omstart eller inte påverkar resultatprofilen rejält (se sidan 94) och det gör det förstås knivigare att tippa loppet så här på förhand.
Den loppspecifika statistiken finns på uppslaget 184-185. Man finner att favoritchansen i normalfallet är 30 procent. Innerspåret är varken bu eller bä. Favoritchansen är säkert bättre än 30 procent om loppet går iväg i första försöket, men annars lägre. En omstart halverar favoritchansen och omstart blir det i 41 procent av voltloppen.

Bara sex procent av loppen vinns av de fem lägst rankade hästarna. Ändå kostar jag på mig att helgardera, då det här är ett av omgångens två öppna lopp. Jag håller tummarna för omstartsscenariot: De tre högst rankade har spåren 1, 4, 7 och missgynnas samtliga. De har 8/10 av spelet… Åtta hästar är spelade i intervallet 0-4 procent, och vid omstart hyser jag gott hopp om att få in någon av dessa!

Torbjörn Jansson sätter dit 36 procent av sina V75-favoriter. Genomsnittlig spelprocent är 42.

V75-2: Stolopp, spårtrappa, medeldistans. Struken: 8
En ovanligt jämn spårtrappa. Det är sällan det skiljer så lite mellan 1 och 15. Det borde vara fördel låga spårnummer den här gången. Det här är det andra av omgångens två öppna lopp och jag massgarderar igen – och då kommer även flera höga spårnummer med, fastän de sannolikt är överspelade.

Robert Bergh har satt dit 20 procent av sina V75-favoriter i år. Genomsnittlig spelprocent har varit 42.

V75-3: Klass I, autostart, kort distans
Favoriter med spår ute på vingen ska man se upp för, alldeles speciellt i jämna klasser som denna. Favoritindex 0,68 kan man utläsa i tabellen på sidan 31. Det är gräsligt illa!
Att det är spåren 2, 4, 5 som gäller kan man utläsa på samma sida, och även i den loppspecifika statistiken på sidan 149. Det är fina hästar som vunnit i spårlotten och man kan nöja sig med dessa, chansen att överleva är bättre än 50/50 och det är fint spelvärde i dem. Men favoriten får ett ändå ett fegstreck. Fastän chansen bara är drygt halva spelprocenten, är den ändå i absoluta tal relativt hög.

V75-4: Kallblod, två tillägg, lång distans
För första gången finns omgångens största favorit i ett sådant här lopp. Fyra gånger har favoriten varit näst störst, av dessa har den infriat bara en (en viss Månprinsen AM, och det var inte med stor marginal…).

Lång distans och dubbla tilläggsvolter är sällsynta förutsättningar för kallbloden. Bara 13 lopp har avgjorts tidigare. Man hittar lite statistik på sidan 277. Av fyra favoriter från dubbla tillägg har två infriat: Bork Rigel och Månprinsen AM. Förlorarna var också storstjärnor: Verner och Månprinsen AM (igen).
15 Tangen Haap har sannolikt ingen enkel uppgift, men man kan heller inte dra säkra slutsatser från ett så litet statistikunderlag. På sidorna 261-262 kan man observera något intressant: Starka kallblodsfavoriter infriar till 86 procent (!) när det är autostart, men bara till 32 procent när det är tilläggslopp…

1 Torwall får trava på innerspår loppet igenom, och i alla fall i varmblodslopp är det loppavgörande. Kallblod är mer okänsliga, men det borde ändå vara en fördel även här och till 3,7 procent är han ett fynd. Trist nog är han etta i turordningen, så han är ingen rolig förstareserv för den som spikar favoriten. Vid strykning får han sådär 60 procent av spelet på sig och så god är chansen inte.

V75-5: Guld, autostart, kort distans
7 Knows Nothing går bra i första starten efter vila (blir sedan överspelad och går dåligt i andra), det har vi lärt oss. Kort distans är hans distans. Motståndet är uselt, han själv är startsnabb och tar ledningen. De invändiga är redo att släppa till favoriten, ifall de skulle kunna ta emot.
Guldfavoriter är bra spikar, och den här är underspelad! Och säkert extra underspelad på Top 7 (se ingressen).

V75-6: Silver, autostart, medeldistans. Struken: 5
2 Beppe Am är omgångens mest obegripliga favorit. Det har tyvärr alla fredagstippare insett. Han rådissades i Vass eller kass och av ”alla” betaltjänster under fredagen, så frågan är om han är favorit alls längre när spelet stänger.
6 Raz MacKenzie är nedstruken till bästa spåret, har fina V75-meriter, tar ledningen och håller normalt in i mål i en tunn silverdivision. En stabil spik!
Tvilling spelas med underskattade 4 Lord Rocket (0,6 procent) som sitter kloss i rygg.

V75-7: Brons, autostart, lång distans
Måhända är minnet kort, men de prestationer 8 Ottens Casher svarade för vid två raka segrar i september är de bästa jag sett i år i så pass låg klass. Det är tveksamt om formen är lika bra nu, och spåret är svårt, så han garderas.
4 Zenit Brick kommer i sitt livs bästa form och har toppspår (sidan 139) så det är inte konstigt att han blir favorit.
Hur kan en så bra häst som 7 Velvet Girl bara vara spelad till fyra procent? Jo, hon är finska och spelare är patrioter.

Mitt spel
Tre lördagar i rad har man satt V75:an med det där enkla upplägget jag skrivit om flera gånger såväl här som i V86-bloggarna: Man spikar omgångens största favorit och streckar de fem mest spelade i övriga lopp. På förhand ser sådana system fantastiskt fantasilösa och potentialbefriade ut, men i efterhand är det annorlunda.

Nu i lördags vann man 106 021 kronor. Söndagens 75:a gav bara sex rätt, men ändå 26 960 kronor. V86 i onsdags blev sönderstruken och alltför favoritdominerad, men innan dess har man under två onsdagar vunnit 751 402 respektive 527 163 kronor. Inte illa för en ”lampnisse”.
Utfallen är inte helt överraskande (jag skrev ju om det på förhand). Den här årstiden är loppen mer ojämna och de mest spelade har ännu lite bättre chanser än sina höga spelprocent. Det såg likadant ut samma period ifjol.

Traditionella systemet:
Alla (1)
1, 5, 2, 9, 15, 14, 6, 4, 12, 13
4, 5, 2, 7
15, 1
7 Knows Nothing (5)
6 Raz MacKenzie (10)
4, 8, 7
1440 kronor

Statistiksystemet:
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1-5
39 062,50 kronor

Rankingen som avses är V75-spelarnas. Man kan få ned inlämningskostnaden radikalt genom att sätta några enkla krav som kommer att gå in:
- Minst två av vinnarna ska vara favoriter
- Max två ska vara femtehandare
- Fjärdehandare får det också vinna max två av
- I alla fall någon av vinnarna ska vara andrahandare
När man matat in det där i Jokersystemet finner man att spelet fördelas på ett önskvärt sätt: Favoriterna får 35 procent var, andrahandarna 23 och tredjehandarna 18 procent. Fjärde- och femtehandare får 13 procent vardera.

Inlämningskostnaden är nere i en fjärdedel, 10 692,50 kronor mer exakt. Så långt matematik och statistik, nu blandar jag in mina egna tankar och kräver att minst två av de jag tror mest på ska segra:
V75-5: 7 Knows Nothing
V75-6: 6 Raz MacKenzie
V75-7: 4 Zenit Brick, 8 Ottens Casher
Nu slutar kostnaden vid 2 909,50 kronor. 93 procent av den ursprungliga inlämningskostnaden är borta. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-52
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Akke (+10), Torstens (+10), Difsteve (+3), mijo14 (+10), Champinj0nen (+1), Grovport (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td