Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-12-16, 17:27   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3623
Standard

V75-statistik 17/12 Jens Sjöden


Den återstående norsken, 14 Finnskog Fokus, har 14 procent här och 5,5 procent hemma.
Det var allt jag på förhand skrev om förra veckans megaskräll (24:e plats på listan över tidernas största, sidan 267!). Det var en uppräkning av de norska kallbloden, som visade att samtliga har en högre segerprocent då de startar i Sverige.
Det är klart det går bättre för dem här, där de (i regel) slipper möta varandra! Överlag gör man fina pengar om man kliver in på norska kallblod i svenska lopp.

Så avslutades analysen av det loppet. Det är klart man borde dragit öronen åt sig, då ett svenskt kallblod, dessutom alldeles för ung, blev stor favorit. Att hitta vinnaren var ändå inte lätt, då det fanns FEM norska att välja bland. Finnskog Fokus rankades fyra av dessa. Det är jättelätt, och fint spelläge, då det i ett svenskt V75-lopp bara dyker upp ETT norskt kallblod.
Storfavoriten fick stryk av tre norska, inkluderat de spelade till 0,26 respektive 0,65 procent. En norsk galopperade bort sig och en underpresterade bara.

Vad har hänt med omsättningen?
”Bara” 91 miljoner omsattes i lördags. Det är 14 miljoner lägre än motsvarande lördag ifjol, då det också var jackpot.
Lördagen innan, 3 december, sattes nytt bottenrekord i omsättning för aktuell omgång, ungefär 7-8 miljoner under förväntan.
Det här är ett tydligt trendbrott. V75 har ju gått som tåget hela hösten! Alla jackpotförstärkta omgångar har under lång tid nått över 100 miljoner. Flertalet omgångar visade plus på mer än fem procent gentemot fjolåret.
Hände något vid månadsskiftet; har man stängt ned något utländskt spelbolag? Har atg.se haft driftstörningar som jag inte märkt? Jättekonstigt är det i alla fall.

On Track Piraten – Anna Mix – Nadal Broline. Årets klaraste raka trio?

Så här bedömde spelarna chanserna för Top 7-vinnaren Come Back:
V75-spelarna 12,51 procent
V5-spelarna 12,34 procent
Top 7-spelarna 11,09 procent
Vinnarspelarna 9,82 procent
I tisdags publicerade Travronden en artikel om Top 7, där ATG-företrädare uttalade sig. Man upprepade att man kan tänka sig att utveckla spelet, men sade samtidigt: ”Däremot att köra spelet helt fritt kommer inte att bli aktuellt. Till exempel att man ska kunna spika placering ett till fyra och sedan helgardera placering fem till sju, så kommer det inte att bli.”

Varför inte? Man vill alltså inte släppa in gruppen skicklighetsspelare. Att redovisa spelfördelningen är heller inte aktuellt. Omsättningen sätter nya bottenrekord varje lördag. Man vill locka bara turspelarna, men har inte lyckats med detta. Med all sannolikhet därför att det är alldeles för komplicerat för att vara ett bra slumpspel. Och ATG håller alltså avsiktligt nere omsättningen genom att inte släppa in skicklighetsspelarna.

Åby arrangerar igen! Det är bra för utdelningen, eller? Så här ser siffrorna ut för de fyra största banorna 2015-2016:
1. Bergsåker 169 000 kr (0%)
2. Jägersro 145 000 kr (33%)
3. Åby 106 000 kr (18%)
4. Solvalla 8 000 kr (55%)
Beloppet som anges är medianutdelningen, avrundad till närmsta tusental kronor. Inom parentes syns andelen omgångar med femrättsjackpot.

Så här har det gått tidigare i decembers Åby-75:a, så länge som banan tävlat med dubbla open stretch:

2007 1 favorit 3 skrällar 10 miljoner
2008 Flyttad pga hästinfluensa
2009* 1 favorit 4 skrällar JACKPOT
2010 4 favoriter 2 skrällar 24 000
2011 4 favoriter 1 skräll 11 000
2012* 3 favoriter 2 skrällar 10 000
2013* 3 favoriter 0 skrällar 9 000
2014 3 favoriter 2 skrällar 1,3 miljoner
2015* 1 favorit 4 skrällar 15 miljoner

*) Omgången var jackpotförstärkt
Fyra jättesvåra och fyra lätta omgångar!

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75 om ej annat anges.

V75-1: Klass I, voltstart, lång distans
Volt inleder som vanligt. Chanserna är svåra att bedöma innan man vet hur många omstarter det blir.
Det är värt att notera att många är nya i klassen. Egentligen är det bara 7 Alleyeson och 8 Kabal som står bra inne på pengar. Den senare tippas: Är stark och får en resa på innerspår – samt gynnas av omstartsscenariot. Utan omstarter ser det bra ut för den förre!
Men det här är ett av omgångens två riktigt öppna lopp och jag helgarderar.

V75-2: Brons, autostart, medeldistans
6 Thaiger Exclusive har omgångens bästa segerchans. Släpps till ledningen av 2 eller 4, men skulle ta ned dessa även från dödens. Förlustrisken ligger till största delen i galopprisken. 1 Master Crowe är befogad andrahandare, men sitter troligen många meter bakom favoriten efter ett halvvarv.

Peter Untersteiner har satt dit 55 procent av sina V75-favoriter i år. Genomsnittlig spelprocent har varit 43.

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
Man ska väl inte ha favorithästar egentligen, det är inte rationellt. Men det har man ändå. 5 Dreams Take Time är en sådan och nu har han fått mitt favoritspår. Hästen vann det här loppet ifjol, från snarlika spår 4, rankad femma av spelarna.

3 Nahar får spel på sig i hela procent – mitt i vintern, med skor på. Hästens facit på Åby lyder 10: 0-3-0. Stall Berghs V75-facit sedan barfotaförbudets införande – 10: 0-0-0.

2 Volstead var bra vid segern för tre starter sedan, då det var lite enklare motstånd och kort distans. Före och efter har det varit medeldistans fyra gånger: 5, 0, 0, 0. Skor har han inte haft på över två år. Och jag kan inte glömma senast han var på Åby. Då fick han bestämma i ledningen och det får han nog igen. Han lyckades, spelad till 1,32, hålla undan på målfoto mot Spirit Real och imponerade inte alls. Annan klass på motståndet nu, och som det verkar är formen inte lika bra längre. Den här favoriten måste jag gardera.

Örjan Kihlström har satt dit 34 procent av sina V75-favoriter i år. Genomsnittlig spelprocent har varit 44. Han får flest favoritskap av alla kuskar, överlägset, men är inte nära att kunna leva upp till spelarnas förtroende. Hade man spelat honom i alla de 300 senaste starterna (alla som ST redovisar) skulle man fått 200 insatser tillbaks. Han är otroligt påpassad av spelarna! Bara vid 86 tillfällen har han stått i över 10 gånger – och bara med två av dessa har han segrat! Om Örjan är ”ospelad” med någon, då kan man verkligen räkna med att den hästen är chanslös på riktigt.

Fenomenet är inte nytt. Tidningen Journalisten publicerade den 10:e oktober en lista som visade, att Örjan varit den mest omskrivna travprofilen under året. Ifjol, och flera år i rad innan det, har det varit Björn Goop. Dessa år är det Björn som visat jättesvaga siffror som spelobjekt. I år är det tvärtom: Han vinner oftare än spelarna tror, medan Örjans resultat plötsligt rasar – ur ett spelarperspektiv alltså. Sportsligt slår han alla rekord, och har passerat 50 miljoner inkört!
Även långt tillbaka i tiden, då Erik Adielsson var sverigechampion, såg man samma sak. De mest omskrivna kuskarna överspelas! Chanserna når aldrig upp i nivå med spelprocenten.

V75-4: Stolopp, ett tillägg, medeldistans
På sidan 218 kan man följa tidigare lopp som avgjorts på Åby. Sju gånger av 18 har favoriten segrat, det gör 39 procent och är över snittet för Åbys V75-lopp.
Samtidigt finner vi vinnare rankade 10, 13 och 14. Att så stora skrällar segrar i 17 procent av loppen är oöverträffat. I många andra lopptyper ligger andelen sådana vinnare inom 0-2 procent.
Man finner även tre mildare skrällar rankade 5-6.

18 lopp är inte mycket till underlag, men resultatet är det förväntade: En favorit-eller-skräll-profil. Det är samma sak på andra banor (sidan 214), och att open stretch förstärker favorit-eller-skräll-profilen är väntat.

7 Pense Kloster är omgångens nyckelhäst. Hon är med råge omgångens största favorit, och det är stora skillnader i utdelningsnivå beroende på om en sådan segrat eller inte. Den här omgången är halvsvår i övriga lopp, och miljonutdelning ligger på lut om hon faller – men knappast annars.

Favoriten provade V75 näst senast och travade iväg fint – men det blev omstart, och i den giltiga starten blev det galopp. Det är symptomatiskt; favoritchansen halveras efter en omstart (sidan 94). Loppet kom att vinnas av en nollprocentare. Samma igen: Om loppet går iväg i första försöket bör favoriten ha chans i nivå med sin höga spelprocent. Om det blir omstart förlorar hon mest sannolikt. Risken för omstart i sådana här lopp ligger kring 4/10.

8 Önas Ida och 1 Juliana är givna garderingsbud.

V75-5: Klass II, autostart, medeldistans
Omgångens i särklass mest jämnspelade lopp. Tyvärr får man ge spelarna rätt. På Top 7 spikar jag 1 Sadik America, trots att läget inte är så bra på Åby. Inte på medeldistans. På kort är det överlägset bäst, men över medeldistans lyckas bara sju procent vinna därifrån (sidorna 306-307). Det hinner ofta bli flera ledarbyten, så att ”ettan” till slut hamnat för långt bak för att hinna fram.
Jag tror/hoppas att det ändå ska bli spets, rygg ledaren eller tredje inner. I så fall bör han ha bästa chansen. Men på V75 får det bli helgardering.

V75-6: Jippolopp, ett tillägg, lång distans. Strukna: 5, 15
Sedan Lördagsloppet introducerades 2 maj ifjol har det dykt upp på kupongen 15 gånger. Mönstret är tydligt: Fem gånger har spetshästen på start hållit undan (som hårt betrodd), alla andra gånger har tilläggshästar vunnit. Dessa har rankats 2, 2, 4, 4, 5, 6, 6, 7, 8, 11.
Det är inte konstigt att tilläggshästarna vinner då de får så här gynnsam proposition. Tilläggsgränsen är satt så att några står ”för bra inne”. Och i statistiken på uppslaget 158-159 i Statistikbibeln V86 (sådana här lopp har varit så vanliga på Solvalla) visar att tilläggshästarna gynnas redan i normalfallet! Mönstret i de 119 lopp som avgjorts på onsdagar är detsamma som i de få som avgjorts på V75: Antingen vinner spetshästen eller en tilläggshäst! Och tilläggshästen kan ofta vara lågt rankad.

Det här måste vara det hittills bästa lördagsloppet. Tre hästar är för bra för sin nuvarande klass. Av dem streckar jag i alla fall två: 8 Juan och 10 Victory Kåsgård. 13 Balfour är klar tredjehäst, men med både bakspår och tillägg blir det nog svårt, då dessutom de andra två nog är ännu något bättre.

V75-7: Silver, autostart, lång distans
Om 2 Slide so Easy vinner, kommer man känna sig dum som garderat. Man ”vet” ju att han kan nå ledningen och därifrån vinna med valfri marginal. På grund av att han kommer från galopp, och för att man kanske överskattar skotvångets betydelse, garderas han ändå. ”Normalt” är han klar, en bra favorit.

1 Ni Talar Bra Latin får en invändig resa; avgörande över aktuell distans. Jättebra chans om favoriten underpresterar. 9 Bartender In får också gå invändigt och räknas som fjärdehäst. 11 Carabinieri duger, men kusken måste få till styrningen och det är inte lätt från aktuellt spår. Risken är stor att han hamnar bland de sista utvändigt, och att spurten sedan inte räcker ända fram.

Mitt spel
Förra veckan missade jag norska kallblodsskrällen Finnskog Fokus på sju hästar. Känns lite dumt då man kunnat lösa loppet på att bara strecka fem norska…
Nu fick ett ensamt system 43 miljoner och jag fick nöja mig med sex rätt – både här i analysen, där jag hade ett Jokersystem, och på Tillsammans där jag spelade enkupongare.
14 875 kronor i tröstpengar ska man väl ändå inte klaga på. Nya tag!

Alla (8)
6 Thaiger Exclusive (1)
2, 5, 10, 11, 7
7, 8, 1, 10, 13
Alla (1)
8, 10
2, 11, 1, 9

Det där skulle kosta 14 400 kronor på en kupong. Förra veckan hade min systemram kostat 20 000 att lämna in, och hade gett 100 000 tillbaks. Förmodligen är det åter lönsamt att spela hela ramen, men då knappast många läsare har den spelbudgeten så reducerar jag inlämningskostnaden med hjälp av spelarnas rank:
- Minst tre av spelarnas favoriter (spiken inkluderad) ska vinna
- Max två av spelarnas skrällar (rank 5 och nedåt) får vinna
Nu kostar det 3 564 kronor, lämpligt för bolagsspel. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-58
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ganondorf (+5), CVic (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 23:58   #2
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 589
Sharp$: 2102
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
D
Vad har hänt med omsättningen?
”Bara” 91 miljoner omsattes i lördags. Det är 14 miljoner lägre än motsvarande lördag ifjol, då det också var jackpot.
Lördagen innan, 3 december, sattes nytt bottenrekord i omsättning för aktuell omgång, ungefär 7-8 miljoner under förväntan.
Det här är ett tydligt trendbrott. V75 har ju gått som tåget hela hösten! Alla jackpotförstärkta omgångar har under lång tid nått över 100 miljoner. Flertalet omgångar visade plus på mer än fem procent gentemot fjolåret.
Hände något vid månadsskiftet; har man stängt ned något utländskt spelbolag? Har atg.se haft driftstörningar som jag inte märkt? Jättekonstigt är det i alla fall.
Till vis del beror säkert tappet på att TR-media hade driftstörningar, bland annat låg webbjoker nere sista 30 min före start. Samma med flera andra spelsiter i Sveriges största spelmediaföretag.
qwerta är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td