Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-01-13, 15:19   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

V75-statistik 14/1 Jens Sjöden


V75-1: Klass I, autostart, lång distans
Det var länge sedan jag såg ett så här ojämnt Klass I-lopp. Det är väl den dryga distansen som avskräckt många att anmäla.
Två hästar är bättre än de övriga och en av dem når ledningen. 4 Aileron är därmed den givna tipsettan. 6 MT King of Cash lär få en tyngre resa och blir väl tapper tvåa igen, men med två streck lever man säkert på V75 i alla fall.

V75-2: Lärlingslopp, spårtrappa, medeldistans
I en på pappret ganska enkel omgång, sticker detta ut som ett av två potentiella skrällopp. Jag har råd att göra det lätt för mig och helgardera.

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
Hästen är inte så snabb, så laddar man lär hon bli över i tredjespår första 700 meterna innan hon kommer till dödens och det vill vi inte den här gången.
De där raderna från tränaren till 8 Anna Mix i tisdagens Travronden vållade rabalder i travmedia i början av veckan. Nyhetstorka? Tränaren är öppen med att hästen laddas för Prix d’Amerique, och när Stefan Hultman resonerade motsvarande kring Maharajah för några år sedan stormade det inte.
Hästen går inte optimalt balanserad den här gången. Väl i loppet hamnar hon garanterat sist, och därifrån ska sedan kusken köra för bästa möjliga placering. Mer komplicerat än så är det inte!

För oss spelare är det mer komplicerat. Anna är en av världens bästa hästar. Hon möter ”ingenting”. Räcker skor på, träningsbalans och (i praktiken) tjugo meters tillägg, för att hindra henne från att vinna loppet?
Med tanke på hur kollektivet tar till sig media, finns en chans att Anna blir ett riktigt spelfynd till slut, kanske inte ens favorit.

Nuncio har vunnit 19 av sina 20 senaste starter. Vid den allra enklaste uppgiften, mötte han fem fyraåringar en onsdagskväll hemma på Solvalla. Han blev inte favorit. En motståndare hade glänst i värmningen, vilket uppmärksammades i trav-TV som behövde något att prata om. Och som kollektivet köpte det…! Daley Lovin är absolut inte en dålig häst, men han spelades alltså till 1,60. Mot Nuncio…
Kanske blir det en parallell nu med Anna?

Travronden har vunnit tidningarnas tipsliga två år i rad. Unikt bara det, men det här är något som inte uppmärksammats och som få begriper hur stort det är: Man har besegrat spelarna.
Travronden, som släpper sina tips på tisdagar och sammanställer dem under måndagen, rankar alltså bättre än spelarna gör lördagar 16:20. Det är unikt. Kollektivet skulle hamna på andra plats, om deras rank var med i tävlingen, och övriga sedan långt, långt efter.
Ser man tillbaka i historien, är det inte helt unikt att någon av alla experter något år lyckats bättre än spelarranken. Men det är sällsynt, och den experten har inte kunnat upprepa bedriften året därpå.

Trots vetskapen om att man med Rondens rank sitter på ett facit bättre än spelarranken, går jag emot tipsettan 3 Claes Boko (den andra facktidningen, V75-Guiden, tippar honom också!).
Alltså, tider är inte något jag tar jättehårt på, men då han spurtade ned 4 Flex Lane senast, så räckte det med 14,2 sista 400. I gulddivisionen. Över kort distans…

Hur kunde det komma sig? Jo, loppet hade föregåtts av omstart. Det här har jag varit inne på i flera bloggar förut: Omstarter bör anges i programmet. De som nu går in i lopparkivet ser bara den giltiga starten och får en missvisande bild av hästens prestation.
När loppet gick iväg, galopperade både favoriten och andrahandaren. Claes startade från 12/1640a, från början en nitlott men efter omstarten vändes myntet!
Tyvärr saknas statistik att bekräfta det med, men jag tror att framspårshästar (och därmed indirekt favoriter) stressar upp sig, och missgynnas, ännu mer när det är omstart bakom bil än i voltstart. Och om hur illa det är i voltstart kan man läsa på sidan 94 i Statistikbibeln V75.

2 Västerboonthenews var en av de framspårshästar som missgynnades av omstarten senast. Han fick en blytung resa och presterade inte sämre än den idag så överspelade vinnaren. Hästen kanske inte, trots tredjeplatsen i SM nyligen (grymt bra!), har tillräckligt med respekt med sig för att släppas till ledningen av 1 Allaballakaitoz. Men det har kusken.
■ Vinner inte bästa hästen, så vinner spetshästen.
2 Västerboonthenews ser ut att bli loppets spelfynd, om nu inte Anna blir det.

Dödens är med bred marginal näst bästa position [sidan 292]. Favorit att hamna där är årstidshästen 7 Dreams Take Time (2,7 procent) som vann detta lopp ifjol från samma position, före bland annat hästarna 1, 11 och 12. Ledaren har han kapacitet att ta ned, och om Anna kommer bort, så…

Kim Eriksson har suttit bakom fyra V75-favoriter. Ingen av dem har segrat.

V75-4: Brons, voltstart, medeldistans
Intressant spårstatistik kring sådana här lopp lade jag upp på Twitter (@StatistikJens) i morse. Går man bara på den, så är 1 Flo Rida Sea en given spik. Fördelen gentemot antagonisten 9 Valentino Strix är gigantisk! Det är inte ofta man ser sådana skillnader. I ”Bibeln” är det sidan 142 som gäller.

Men jag går inte bara på spårstatistik. Valentino är en ojämn häst som sällan vinner, tre segrar på 23 starter de senaste åren. Att han vann senast betyder inte nödvändigtvis att han är bra igen; två raka har han inte tagit sedan treåringssäsongen. Tidigare segrar har följts upp av nollor och han har galopperat i båda de voltlopp han ställt upp i sistlidna åren.

1 Flo Rida Sea är i sitt livs bästa form och möter svagt motstånd. En sund och säker spik – om det inte blir omstarter. Vad som händer vid omstartsscenariot är svårbedömt. Normalt gynnas bakspårhästar, men om just Valentino, med sin galoppfyllda historia, skulle gynnas är jag osäker på. En sådan som 10 Conny Sisu kanske?

V75-5: Klass II, autostart, kort distans
Förra veckan vann en nollprocentare i Klass II-loppet. Genom historien, har 15 nollprocentare segrat på V75. Fyra av dem har kommit i Klass II – och tre av dem de senaste tre månaderna! Så här skrev jag efter den allra största skrällen, Bonnies Celebrity, 3 december:
En elfterankad häst har i genomsnitt en segerchans om 1,5 procent (sidan 113). De rådande förutsättningarna i lördags gjorde risken långt över genomsnittet.

0,22 procent var helt enkelt en grav felbedömning av spelarna. Den verkliga chansen låg en tiopotens högre. Det är inte ovanligt att spelarna gör felbedömningar just i den lägsta klassen; det är svårare att räkna på hästarna där helt enkelt.
Loppet håller en favorit-eller-skrällprofil… här finns omgångens största storskrällrisk/chans – så skrev jag i förhandsanalysen.

Ungefär samma sak i lördags, men med en twist. Precis före start ströks ”statistikvinnaren” av loppet. Där frigjordes en segerchans om cirka 4/10 som spreds över de återstående tio hästarna. I det läget var loppet ett helgarderingsobjekt, men det var då, efter spelstopp. Det var inte riktigt som i Bonnies fall, att jag skrev om det redan ett dygn innan.

Hursomhelst: Segraren Kenzi rankades tia och sist. Tionderankade hästar vinner runt två procent av loppen, men i lägsta klassen sker det oftare. Hennes chans låg på sådär 2-3 procent, men hon spelades till 0,37. I det avseendet ett spelfynd. Chanser runt tio gånger spelprocenten är bara lågrankade hästar i skrällklasser förunnat.

En sådan vinnare får man bara med via helgardering, men Kenzi hade något som talade för sig: Hon är fyra år. Fyraåriga är SÅ gynnade i Klass II, att samtliga övriga åldrar visar minusstatistik…! För treåriga är det jättetufft mot äldre, och om man är fem eller äldre, men fortfarande kvar i Klass II, så äger man kanske inte alltid den rätta kapaciteten.

Det här loppet är speciellt. Alla hästar är fem år, med ett undantag: 3 Catch Me WF är fyra! Hon rankas bland de sista, med 1,6 procent, och kommer från Berghs extrema formstall (ni följde väl V86 i onsdags?). Tänk på att det här är ett Top 7-lopp också!

På V75 är valet enkelt: Helgardering. Det här är tveklöst omgångens skrällopp nummer ett.

V75-6: Silver, autostart, kort distans
2 Aron the Baron blir årets hittills största favorit. Ifjol spelades sex favoriter över 78 procent: Alla vann. 2015 hittade man 18 favoriter med mer än 73 spelprocent. Av dessa segrade 17.
Hundraprocentigt säkra vinnare finns inte, men under rådande förutsättningar går det inte att ha speciellt mycket bättre vinstchans än så här.

5 Alex Tröjborg vill du inte ha som förstareserv. Vid strykning seglar han upp som en av V75-historiens största favoriter, och riktigt så god är chansen inte…

V75-7: Stolopp, två tillägg, medeldistans
Under torsdagen publicerade jag specialstatistik kring sådana här lopp på Twitter (@StatistikJens)! De har varit rätt sällsynta genom åren; bara 30 stycken har avgjorts med dubbla tilläggsvolter.
Statistikspelare känner igen det mönster som dyker upp: Mellanvoltens hästar är tydligt missgynnade. Det är samma sak man ser över 2640 meter, 3140 meter och i de medeldistanslopp som avgjorts på V86. I regel hinner de bästa fram, och i andra hand är det någon (spetshäst) längst fram som rinner undan. De som startar mittemellan hamnar på mellanhand.

Det förvånar en aning att de längst bak varit så tydligt gynnade. Favoritduon 15 Jetset och 13 Red Rose America är, jämte något mindre betrodda 12 Geisha Sund, jätte-mycket bättre än resten och trion verkar bli underspelad i förhållande till sina goda chanser.
6 Mulligan är nybliven fyraåring mot äldre. Och inte vilka äldre som helst; utan en före detta svensk mästarinna, och en regerande – bland annat. Räknas på att ”man aldrig ska dissa en spetshäst!”. Men med tanke på spelarnas faiblesse för unghästar så lär hon bli rejält överspelad.
Med tre volter är omstartsrisken stor. Omstarter gynnar sannolikt de bästa längst bak och kan nog vara förklaringen bakom den fantastiska statistiken [se Twitter].

Mitt spel
4, 6
Alla (15)
8, 2, 7
1 Flo Rida Sea (9)
Alla (7)
2 Aron the Baron (8)
15, 13, 12
1 620 kronor

Det ser urstarkt ut, ”bara spikgalopper emot”. Utdelningen styrs naturligtvis av vad som händer i garderingsloppen. Förra veckan gav en skräll 233 000 kronor. Man drömmer förstås om två. Blir det ingen alls, blir nettot magert.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-65
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+5), enstahill (+7), Staketkusken (+10), midcapking (+5), Travekul (+5), hammering (+5), Grovport (+5), Ganondorf (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 17:12   #2
 
Caballus_Carnivoress avatar
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 24
Sharp$: 61
Standard

Tack för detta informationsrika inlägg!!
Caballus_Carnivores är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 20:52   #3
 
midcapkings avatar
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 51
Sharp$: 1771
Standard

Thx, alltid lika roligt att läsa denna spalt varje vecka!
midcapking är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td