Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-14, 07:15   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

V75-statistik 14/4 Jens Sjöden


Fram till i söndags hade alla Grand Slam 75-vinnare någonsin rankats 1-6. Då, i den femte avdelningen, vann en åttonderankad häst och i nästa vann ytterligare en enprocentare. Inför sista avdelningen fanns en kupong som hade kunnat bli den första att vinna garantisumman 15 miljoner, men båda hens hästar slutade oplacerade. Det innebär att man kan spela om spelformens första sjurättsjackpot redan under lördagen. Denna veckas söndag är det ju ”vanlig” V75.

Långfredagstrav på Färjestad är en gammal tradition, men det är först de två senaste åren som tävlingarna fått V75-status. Och det har blivit populärt! Ifjol var den här extraomgången årets tredje mest populära (av 26…). Uppesittarkvällen inför julafton omsatte 71 miljoner och elitloppssöndagen 69. Sedan följer långfredagen med 57!

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Femåringslopp, autostart, medeldistans. Strukna: 5, 8, 9
6 Spoil Me tjänade 3,3 miljoner som treåring och 0,4 miljoner ifjol. 10 Otrobanda har en motsatt utvecklingskurva: 0,1 miljoner som treåring och 2,9 miljoner ifjol. Ändå streckar jag båda. 6 Spoil Me har inte bara blivit av med sina tre svåraste motståndare via strykningar – hon har också blivit nedstruken till toppspåret, vilket är ännu mer gynnsamt på Färjestad än på andra banor.

Det är garantispets och från ledningen borde hon ändå vinna 4/10. Att stallet visar form läggs på pluskontot.
1 Pasithea Face har tidigare inte visat lika mycket som de nämnda, men hon har definitivt visat bäst form i år. Streckas omedelbart.
Statistik över likadana lopp hittas på sidorna 245-246.

V75-2: Lärlingslopp, autostart, medeldistans
Sådana här lärlingslopp har blivit sällsynta på senare år, men de var vanliga fram till 2014. Intressant statistik finner man på sidan 256. Det syns tydligt att skrällrisken är stor, faktiskt finns få lopp inom V75 som genererar skrällar oftare. Det är givet att utse detta som ett av omgångens två skrällopp.

V75-3: Kallblod, ett tillägg, kort distans
Statistiken hitta man på uppslaget 268-269. Norgetävlande kallblod har överlägsen fördel och den kunskapen har man gång på gång, i decennier, kunnat göra fina pengar på. Ofta har man löst sådana här lopp på 1-2-3 (knappt spelade) hästar, medan ”alla andra” både streckat många och spruckit.

Den här gången hjälper inte den kunskapen. Majoriteten av de startande är norska. Men det finns en stor favorit: 8 Philip Lyn. Som svensk spelare är det förstås inte lätt att värdera alla norrmännen mot varandra, men jag litar på att norrmännen vet. Den tanken brukar vara vinstgivande i kallblodslopp.

V75-4: Fyraåringslopp, ett tillägg, medeldistans
Tidigare resultat från sådana här lopp kan man följa på sidan 244.
10 Great King Wine är bättre än de andra. Han möter alltså fortfarande hästar av Klass I-klass…! Första tanken är givetvis att spika, men jag är bränd från senaste V75-starten då jag gjorde just det. Även då hade han springspår på tillägg. Det blev galopp direkt.

En titt på spelprocenten visar att han inte är favorit, inte bland de tidiga spelarna i alla fall. Plötsligt känns det relevant att spika igen! Chansen att han går felfritt måste i alla fall vara bättre än vad spelprocenten säger. Det var dåligt väder och usel bana förra gången.

V75-5: Stolopp, spårtrappa, medeldistans. Strukna: 1, 10
3,19 miljoner. Top 7 satte nytt bottenrekord för en lördagsomgång senast. Det absoluta bottenrekordet lyder på 1,48 miljoner och sattes vid extraomgången på Halmstad för drygt två veckor sedan. Idag blir det väl runt två miljoner. Märkligt att man behöver tillsätta en (LÅNGSAM!) analysgrupp för att inse, att skicklighetsspelarna vill få komponera egna rader för att omfamna spelformen.

ATG förlorar massor med pengar varje vecka som det grubblas över varför dessa inte köper lotter till förutbestämda pris. I och för sig bryr man sig heller inte om att långt över hundra omsättningsmiljoner förlorats på att flytta V75 till 16:20. I det fallet är prestige viktigare.

35 Top 7-omgångar har avgjorts, och varje gång har favoriten underspelats. Förmodligen blir det inte 36:e gången gillt, utan rent generellt är det en god idé att spika favoriten ifall man spelar Top 7.

23 sådana här lopp har avgjorts. Åtta gånger har favoriten segrat. Loppen förväntas generera skrällar, och så har det blivit också. Bland de 23 vinnarna finner man hästar rankade 5, 6, 8, 8, 10, 11, 11, 13. Och det har varit rejäla skrällar: Alla åtta har varit spelade inom 1-5 procent.

Den här gången tänker jag inte spika favoriten utan tar hellre fasta på den goda skrällchansen. 3 Like a Star gav sig från ledningen som 1,40-favorit senast och det imponerar inte på mig.

V75-6: Jippolopp, tre tillägg, stayerdistans
Statistik finns på sidorna 253-254 och jag har även publicerat en uppdaterad version på Twitter. Rutinerade spelare vet redan hur mönstret ser ut: De längst bak är mycket, mycket gynnade. De på dubbla tillägg vinner ibland också, i alla fall om de är favoritspelade. De på första tilläggsvolten har dragit en grym nitlott.

9 Djali Boko blev senast för het, och orkade då inte från ledningen över 2640. Nu är distansen 500 meter längre. Hästen kan nå ledningen igen, och då det är voltstart blir ofta tempot lägre. Han får ses med chans, då de som jagar bakom visat tveksam form. En 11 Alfas da Vinci i SM-form hade varit årets säkraste V75-spik, men någon sådan finns inte i fältet. Jag gör som alla andra, och streckar de tre som kan vinna.

V75-7: Femåringslopp, autostart, kort distans
4 Poet Broline spetsar på några steg. Han orkar inte alltid in i mål, men nu är det kort distans. Det är årsdebut och han är inte trött i benen. Stallet visar toppform. Direkt går han både barfota och med jänkarvagn – maxad alltså. Alla hästar kan förlora, men det är mer troligt att han vinner än att han inte gör det. Spikas.
1 In Vain Sund är bättre, men från tredje inner ska det mycket till för att en segergivande lucka ska komma i ett kortdistanslopp, och han är inte toppad än på samma sätt.

Mitt spel
Senast vann så många som TRE skrällar – och jag hade streckat alla!
Jag hade även tre spikar. En (Mosaique Face, dagens största) underpresterade. En (DD’s Hitman) vann. Den sista (Coffee UNG) galopperade bort sig direkt.
Just spikgalopper har varit årets signaturmelodi för mig. Dags för den att ta slut nu, en fjärdedel av året har passerat och jag börjar bli trött på den visan.

Nu vann favoriten sista loppet, och jag sprack alltså!
Ändå blev det miljonutdelning och närmare femtusen på sex rätt, ännu mer om min spik (femtehandare) vunnit förstås.
Nu blev det fem rätt på Tillsammans-systemet, vilket naturligtvis inte räckte till nettovinst. Idag testar jag så här:

6, 1, 10
Alla
8 Philip Lyn
10 Great King Wine (9)
Alla
11, 12, 9
4 Poet Broline (1)
756 kronor

På Tillsammans behöver jag inte tre spikar, där är systemen större. Jag har några timmar på mig att grunna ut vilken av de där som galopperar. Om jag garderar i rätt lopp, så sitter sjuan den här gången…
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-81
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hugotheboss (+5), Torstens (+10), MatsE (+5), hammering (+5), Heztapa (+2), Grovport (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td