Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-15, 17:44   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

V75-statistik 16/4 Jens Sjöden


”10 Great King Wine är bättre än de andra. Han möter alltså fortfarande hästar av Klass I-klass…! Första tanken är givetvis att spika…” [vann från dödens]

”4 Poet Broline spetsar på några steg… Alla hästar kan förlora, men det är mer troligt att han vinner än att han inte gör det. Spikas.” [vann från spets]
Hoppas några hade glädje av de där höjdpunkterna i långfredagens analys! Oddsen blev galna: 9,51 respektive 4,85. Detta alltså på hästar med spikchanser, runt 4/10 respektive 50/50.

Jag har tänkt på det förr, att det ofta kan vara bättre spellägen i extra-75:orna. Spelarna är inte alls lika pålästa, man hittar mycket oftare underspelade hästar och överodds. ”Lördagsspelarna” är de bästa som finns. Loppen har analyserats i flera dagar, för de flesta är ju V75 veckans höjdpunkt.
Man märker också på V86, att spelarna är sämre där och det är lättare att hitta fina speldrag.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Silver, voltstart, medeldistans
Spetshästen eller bästa hästen? Svaret på den frågan avgörs ofta av omstarter. Det har inte varit så många sådana på sistone. Förra veckan avverkade Jägersro tre voltlopp utan att det blev omstart i någon. Chansen att det ska inträffa är bara 2/10, då den genomsnittliga omstartsrisken är 41% [sidan 94].

Nyckelhästarna är i alla fall relativt lättidentifierade: 1 Ajlexes Cubano och 12 Rolex Bigi. Jag tycker det skiljer en del dem emellan och väljer att placera den senare först i ranken, trots skillnaderna i läge. Intressant statistik över silverlopp med de här relativt ovanliga förutsättningarna finns på sidorna 119-120. Bland annat ser man toppresultat från spetsspåren 1 och 6 – samt en anmärkningsvärt låg andel favoritvinnare.

Att man får gå ut på V75 direkt efter att inte ha startat på två år vet jag inte om det är bra. Reglerna var annorlunda förr. Det bidrar i alla fall till att 8 Checco Boko blir så bortglömd. Spelarna minns inte de där loppen från 2015! Det står rygg ledaren i programmet och därifrån är chansen bättre än två procent i alla fall.

Jag tror väl inte att 11 Nappa Scar kan vinna, men övriga ses med realistiska möjligheter och jag väljer att helgardera.

V75-2: Stolopp, spårtrappa, medeldistans. Struken: 14
1 Mitica vann lätt från spets i V75-debuten näst sist. Senast i finalen var prestationen ännu bättre efter en utvändig resa. Nu blir det spets igen och det är plötsligt bara ston emot - ett spikbud.
Bakom är det öppet och loppen är designade för att generera skrällar. En-eller-många!

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
5 DD’s Hitman vann lätt senast. I Silver är han överlägsen. 4 Volstead är en häst precis under världseliten och når ledningen. Om DD’s Hitman slår honom utvändigt – då får Nuncio och Bold Eagle akta sig i Elitloppet så småningom.

V75-4: Kallblod, två tillägg, medeldistans
Statistiken över sådana här lopp [sidorna 274-275] visar att det är väldigt jämna chanser de tre volterna emellan, men att de bästa spelobjekten återfinns på startvolten. Spelarna underskattar hästarna där. 2 Pydin var senast nära att hålla undan 40 meter för Månprinsen – över lång distans. Över medel bör möjligheterna vara avsevärt högre. Å andra sidan lär Månprinsen vara bättre nu, och att det är så få hästar med i fältet gynnar honom.

Statistiken visar också, att det inte finns säkrare spikar än starka kallblodsfavoriter.

V75-5: Klass II, autostart, lång distans
Ganska sällsynta förutsättningar för klassen, statistiken finns på sidorna 178-179. Nu tävlar man med vinklad vinge, vilket generellt gör loppen lite enklare för spelarna.
På Top 7 är det givet att spika 2 Disco Volante. 36 omgångar har avgjorts, och favoriterna har underspelats varenda gång. Och det är en vinna-eller-försvinna-häst som man inte vill ha som tvåa-sjua.

På V75 blir spelvärdet inte lika högt, men den höga chansen i sig kan motivera att spika. Han har vunnit fem och galopperat tre gånger i karriären – de siffrorna speglar chansen här också.

V75-6: Klass I, autostart, medeldistans
Stall Melanders dagsform avgör utdelningsnivån – och hur man värderar chanserna i det här loppet. Ifall Volstead (V75-3) och Disco Volante (V755) underpresterat, skulle i alla fall jag undvika att gå all-in på 4 Test Drive. Om de däremot visat toppform kan det nog bli en tredje favoritseger också.

Nuncio har tagit stallets enda V75-seger i år, i övrigt har det blivit 20 förluster. Senaste segern kom med just 4 Test Drive, i finalerna under annandag jul. Och det var ärligt talat en turseger; rygg ledaren och lucka i tid att avgöra med några millimeter. Att han får favoritskapet nu beror delvis på att han ska gå barfota för första gången.

Favoriten sticker ut chansmässigt, det är ett ganska tunt Klass I-lopp och han lär nå ledningen. Därifrån är chansen sådär 40-45 procent, ungefär som spelet säger.
Det ligger fint spelvärde i att gardera. Andrahandaren är spelad till så lite som 9,7 procent. Och det är 8 Marciano – jag tror inte han blir den som spräcker nollan från spår 8 med vinklad vinge.

V75-7: Brons, autostart, lång distans
Ett av omgångens bättre speldrag avslutar: 7 Barkevious Mingo. Han har tjänat mest pengar och är också lite bättre än de andra. Sist var det bakspår och kort distans, nu är förutsättningarna helt annorlunda. Han har goda möjligheter att nå ledningen och har mycket bättre chans än spelets låga 14 procent säger.

Bakom är det halvöppet, men såväl klass som distans och startmetod (och den vinklade vingen!) talar för att skrällrisken är låg. En-eller-några.

Mitt spel
I fredags blev det sex rätt och 4 804 kronor tillbaka på 643 satsade för systemet här i analysen.
På Tillsammans blev det lika mycket – men där hade jag världens otur! I analysen hade jag ju tre spikar, på Tillsammans behövde jag bara en (gör ju större system där). Jag valde fram och tillbaka länge – och lyckades till slut behålla den enda som INTE vann. Och då vann förstås förstareserven…

En avgörande faktor var sena strykningar i V75-7. Jag tyckte Poet Broline hade omgångens bästa vinstchans, men efter att loppets storfavorit blivit nedstruken två hack fegdubblade jag med den. Utan strykningarna hade extrastrecket hamnat i V75-3 istället, och vinsten hade överstigit 300 000 kronor. Jaja, nu nya tag!

Alla
1, 5, 6, 15, 10, 11, 2, 8, 9
4 Volstead
9 Månprinsen AM
2 Disco Volante
Alla
7 Barkevious Mingo
648 kronor

Den här gången har jag fyra spikar, och ett knappt dygn på mig att fundera ut vilka av dem som ska garderas på Tillsammans! Tyvärr är dagens spikar mycket hårdare spelade än de i fredags – vilket speglar fenomenet jag tog upp i ingressen: ”Ordinariespelarna” är mycket duktigare, den här omgången har man pluggat på hela veckan. Spelprocenten speglar nu chanserna mycket bättre. Jag gissar att andelen Harry Boy är mycket högre vid extraomgångar som den i fredags.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-82
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ganondorf (+5), Shizznit (+5), Difsteve (+3), Torstens (+10), JerryB (+5), hammering (+4)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-15, 19:38   #2
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4921
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg


V75-7: Brons, autostart, lång distans
Ett av omgångens bättre speldrag avslutar: 7 Barkevious Mingo. Han har tjänat mest pengar och är också lite bättre än de andra. Sist var det bakspår och kort distans, nu är förutsättningarna helt annorlunda. Han har goda möjligheter att nå ledningen och har mycket bättre chans än spelets låga 14 procent säger.

Bakom är det halvöppet, men såväl klass som distans och startmetod (och den vinklade vingen!) talar för att skrällrisken är låg. En-eller-några.


Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-82
Jag tycker det är lite gulligt med statistik som man kan vända och vrida på hur man vill. Ena veckan kan man förbanna sig över att den vinklade vingen har missgynnat ytterspåren vansinnigt mycket, eftersom det var dessa spår den var tänkt att gynna. Nästa vecka tar man en häst från ett ytterspår och hävdar att den är gynnad av den låga skrällrisken? Hade det varit en häst Jens inte hade gillat hade det funnits 100 andra anledningar till att dissa den från det läget...
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-15, 20:13   #3
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Behållningen är för mig när han pekar ut var det skräller.
Han lyckas ofta hitta de loppen, tror jag.
Har ingen statistik på det, men jag inbillar mig att han är bäst just där.

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Jag tycker det är lite gulligt med statistik som man kan vända och vrida på hur man vill. Ena veckan kan man förbanna sig över att den vinklade vingen har missgynnat ytterspåren vansinnigt mycket, eftersom det var dessa spår den var tänkt att gynna. Nästa vecka tar man en häst från ett ytterspår och hävdar att den är gynnad av den låga skrällrisken? Hade det varit en häst Jens inte hade gillat hade det funnits 100 andra anledningar till att dissa den från det läget...
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
zeke (+10)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 00:02   #4
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4921
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Behållningen är för mig när han pekar ut var det skräller.
Han lyckas ofta hitta de loppen, tror jag.
Har ingen statistik på det, men jag inbillar mig att han är bäst just där.
Jag är ett stort fan av Jens statistik, jag läser den alltid. Men med statistiken gillar jag strikthet och konsekvens och rena data, inte att hitta olika sätt att låta siffrorna peka på den häst du själv redan valt ut. Eller, det är okej, bara man nämner att man spikar hästen TROTS att den har ett statistiskt uselt läge. Det handlar lika mycket om vad han inte säger som vad han säger =)
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 06:19   #5
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Behållningen är för mig när han pekar ut var det skräller.
Han lyckas ofta hitta de loppen, tror jag.
Har ingen statistik på det, men jag inbillar mig att han är bäst just där.
Kan hålla med där och tillägga att han har oftast bra koll på vilken som tar ledningen.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 06:23   #6
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Jag vet i princip alltid vem som spetsar, så den infon behöver jag inte.
Brukar ha ca 85% rätt på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Enkelrad Visa inlägg
Kan hålla med där och tillägga att han har oftast bra koll på vilken som tar ledningen.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td