Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-21, 14:16   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3617
Standard

V75-statistik 22/4 Jens Sjöden


Samma kusk vann båda de senaste V75-loppen. DD-oddset ”borde” blivit 155,28 om man går efter V75-spelarnas chansbedömning och 130,86 om man går efter vinnaroddsen. Det blev 95,08.
Vissa saker förändras inte: Kusk- och nummerdubblar överspelas.

Årets två mest överraskande V75-vinnare har en kusk och tränare gemensam. I söndags satte Per Lennartsson dit en av tidernas största skrällar, Nappa Scar. Och det var bara fyra veckor sedan han vann med enprocentaren Order to Fly, även den i silverdivisionen. Ingen av dem kunde jag se som vinnare på förhand. I söndags skrev jag till och med om den blivande segraren: ”Jag tror väl inte att 11 Nappa Scar kan vinna, men övriga ses med realistiska möjligheter och jag väljer att helgardera.”
Man får nog börja bevaka stallets hästar framöver!

Den senaste V75-favoriten var spelad till 15,93 procent – det var fjärde gången som en 16-procentare blev favorit. Ingen favorit har spelats till 15 procent eller lägre.

Medan V86 går fortsatt lysande, är det knackigare för V75. Påskhelgens 75:or tappade mot fjolåret. Långfredagen med 17 procent och påskdagen visade minus elva procent. Samtidigt fortsätter Top 7 att sätta bottenrekord.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

1995 fick Umeå sin första V75-omgång och sedan 1996 har den avgjorts vid den här tiden, i månadsskiftet april/maj. Så här har det gått de senaste åren:

2003* 4 favoriter 1 skräll 3 000 kr (4)
2004* 3 favoriter 1 skräll 61 000 kr (3)
2005 4 favoriter 1 skräll 8 000 kr (4)
2006 6 favoriter 0 skrällar 100 kr (3)
2007 2 favoriter 3 skrällar 596 000 kr (4)
2008 1 favorit 3 skrällar 6,8 milj kr (2)
2009 2 favoriter 1 skräll 21 000 kr (1)
2010 3 favoriter 0 skrällar 2 000 kr (4)
2011 1 favorit 2 skrällar 58 000 kr (2)
2012 3 favoriter 2 skrällar 11 000 kr (5)
2013 4 favoriter 2 skrällar 63 000 kr (3)
2014 2 favoriter 3 skrällar 187 000 kr (1)
2015* 2 favoriter 0 skrällar 8 000 kr (3)
2016 4 favoriter 1 skräll 1 000 kr (3)

*) Omgången var jackpotförstärkt och hade annars betalt ca hälften
Siffran inom parentes anger antalet spetsvinster.

Andel favoritsegrar: 42 procent (41 av 98), det är strax över snittet.
Andel spetsvinnare: 43 procent (42 av 98), bara försumbart mer. Spetshästen har normalt ett övertag på cirka tio procentenheter.
Andel skrällar: 20 procent (20 av 98), strax under snittet.
Medianutdelning: 16 000 kronor

V75-1: Klass I, voltstart, lång distans
Under fredagmorgonen publicerade jag specialstatistik kring just sådana här lopp på Twitter (@StatistikJens). Bland annat ser man att innerspåret uppvisar överlägsna resultat och har varit rejält lönsamt att spela på. Spår 10 har bara tre favoriter haft, ingen av dem har lyckats infria. Bakspåren är avsevärt MER missgynnade än på medeldistans, inte tvärtom som många tror. Kanske för att det blir färre omstarter? De snäva spåren 4-5 sticker också ut negativt.

Det har inte riktigt lossnat för Robert Bergh på de stora riksspelen. På V75 och V86 har han under 2016-17 bara infriat med 9 av 50 favoriter, 18 procent, och i år bara med 1/11. Den genomsnittliga spelprocenten har varit 38. Under perioden har han varit den mest överspelade av landets toppkuskar.
Apropå överspelade kuskar: Örjan hade fyra riktigt starka V75-favoriter i helgen. Det blev ingen seger. Han må vara världens bästa kusk, men han är inte världens bästa spelobjekt. Han vinner numer ungefär 2/3 så ofta som spelarna tror. Överspelet har accelererat under 2016 och 2017. Framgång ger uppmärksamhet!

”Omgångens bästa spelfynd” tyckte jag att 9 Coffee UNG var senast, och spikade. Det blev galopp direkt. Han har galopperat tre gånger av fem, men travat då det varit lång distans och vunnit på imponerande vis båda gångerna. Han får förnyat förtroende som tipsetta, trots minusläge!
Det är uppenbart att det här är ett av omgångens öppnare lopp. Inte minst omstartsrisken gör chanserna svårbedömda. Jag massgarderar!

V75-2: Kallblod, autostart, kort distans
”Statistiken visar också, att det inte finns säkrare spikar än starka kallblodsfavoriter.”
Så skrev jag i söndags apropå 10 Månprinsen AM. Då var det tilläggslopp – när det är autostart är favoritfrekvensen ännu mycket högre! Titta i den loppspecifika statistiken på sidan 264. Att favoriten har bakspår verkar inte påverka chansen speciellt. Visserligen har bara åtta favoriter haft det tidigare, men sex har infriat – 75 procent, helt normal favoritfrekvens för sådana här lopp. Och inte finns det anledning att tro, att Månprinsen AM skulle ha en chans sämre än den genomsnittliga…! Till nuvarande 59 procent – och sjunkande! - är det högt spelvärde i honom.
En annan sak: När en häst startar vecka-vecka, är prestationen i regel bättre andra gången…

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
Näst efter kallblodsloppen, är det i gulddivisionen man finner de pålitligaste spikarna. Till relativt låga 74 procent finns visst spelvärde i världsstjärnan 7 Propulsion, som bör vinna loppet åtta gånger av tio.

V75-4: Klass II, autostart, medeldistans
Omgångens nyckellopp. Det kan mycket väl vara så att 3 Global Trust är alldeles för bra för Klass II och bara vinner det här lätt som en plätt. Det är kusken inne på själv, och han är känd för att vara återhållsam. Hästen har vunnit tre av sex lopp och då varit jättebra – hittills har han dock inte lyckats vara bra två gånger i rad, vilket är ett halmstrå för oss som hoppas på skräll.

Historiskt har flera av tidernas största skrällar [sidorna 267, 299] kommit i just sådana här lopp: Klass II, autostart, medeldistans [sidan 176]. Nio procent av de här loppen vinns av D-hästar (de fyra lägst rankade). Här är dessa tillsammans spelade till 2,4 procent, vilket är normalt.
4 Carlos Madonna spurtade starkt från en sistaplats i ett 15-hästarsfält till en fjärdeplats i den senaste V75-starten. I förra starten var det enklare emot och då vann hon. Nu läge för mycket bättre löpningsförlopp än förra gången på V75. 0,7 procent!

12 KB Millanson storskrällde på V75 senast det gick på Umåker, för fyra starter sedan. Bara favoriten och 8 Don Juan Sisu har högre individuell segerprocent. 0,2 procent…!
Ingen i duon har toppchans, men 3-4 gånger spelprocenten är realistiskt – spelvärda med andra ord!

V75-5: Brons, autostart, kort distans
”3 Pointillist var senast mycket sämre… det kan vara som tränaren säger, att hästen var nedsatt av halsinfektion och nu kommer att prestera som vanligt igen. I så fall är han ju överlägsen…! Om man inte sett det senaste loppet, hade man aldrig övervägt gardering.”
Så skrev jag inför senaste starten. Oddset blev 6,33…! Det var ett sådant där överodds som då och då dyker upp just på V86, och gärna just på favoriter i slutet av tävlingsdagen.

I alla fall verkar folk inte ha greppat riktigt hur bra han är. Förmodligen leder han runtom, annars är han bra nog att vinna från dödens också.
Skulle favoriten åter ha en dålig dag blir loppet vidöppet, då de bästa motbuden fått dåliga lägen. Intressant, loppspecifik statistik på sidorna 100-101 visar att lägen betyder jättemycket.

V75-6: Femåringslopp, autostart, medeldistans
Många spelare behöver bara två eller tre spikar, och känner att de ”bara måste” gardera någon storis. Därför får 5 Tobin Kronos lägre spelprocent än chansen motiverar. Alla får ju två rätt gratis, och det här är bara tredje-, fjärdehandsalternativet för de flesta. Fenomenet har man sett många gånger förut. Jag gör tvärtom, och spikar denna spelvärda favorit!

Hur är det ställt med Melanders stallform? I söndags förlorade stjärnan och storfavoriten Volstead – från ledningen. Samma dag selade man ut ytterligare två jättefavoriter, spelade till 54 och 55 procent. Faktum är, att man sedan nyårsafton bara vunnit en av 25 V75-starter. Den vinnaren (Nuncio) var spelad till 1,0 i odds. Övriga har spelats från 1,1 och uppåt, och samtliga har alltså förlorat.
Detta talar för att inte gardera favoriten med den annars mer välmeriterade andrahandaren 7 Cruzado dela Noche.

Vid gardering är jag mer inne på 8 In Vain Sund, som jag tycker är bättre än sin stallkamrat. Och det händer ju faktiskt att ”bästa hästen” plockar ned spetshästen efter utvändig resa, om än det är fördel den senare med proportionerna 4:3 ungefär. Till relativt låg spelprocent (20) kan det vara värt att dubbla.

V75-7: Silver, autostart, lång distans
Det är hyfsat stor skillnad på brons- och silverdivisionen. 1 Merry Broline och 2 Rhapsody Ås skulle inte stå särskilt bra inne ens i brons. En sådan som 8 Zenit Brick har sprungit in dubbelt så mycket och är i ilfart på väg upp i guld. I ett annars jämnt lopp lär den här klasskillnaden märkas.

4 Digital Archive är en överskattad häst som kan bli favorit igen. Han lyckades vinna med samma förutsättningar, 4/2640a, för tre starter sedan, men då var det brons och segern togs med knapp marginal mot en häst med fyra raka andraplatser. Den gången lyckades han köra sig till ledningen efter ett halvvarv. Det är inte säkert det är ledigt i den positionen nu, och konkurrenterna är startsnabbare. Jag dissar ogärna en häst med spetschans, men det här är definitivt en favorit jag garderar i alla fall.

I botten av spellistan hittar jag 9 Danne Edel som nu äntligen får gå på innerspår – så viktigt över lång distans! 11 Vacqueyras återfinns där också, han är i form och har tidigare tävlat i guld. Vissa dagar är han otroligt bra.
8 Zenit Brick är bättre än resten (Betsson öppnar med oddset 5,05!), men han kan galoppera eller komma bort från dåligt läge. Loppet är lämpat för massgardering!

Mitt spel
I påskhelgen gick det bra under fredagen men sämre i söndags. På långfredagen gav systemet för 643 kronor här i analysen 4 804 kronor tillbaks. På Tillsammans blev det också bara sex rätt – jag behöll den enda spik som INTE vann. Den dagen hade jag två vinnande spikar spelade till åtta respektive 15 procent, och ytterligare en tipsetta spelad till 23 procent. Ett Jokersystem hade givetvis suttit vilket inneburit drygt 300 000 kronor in.

I söndags gick det sämre. Jag satte båda skrällarna på ett relativt litet system, den i ingressen nämnda sistarankade nollprocentaren Nappa Scar och 10:e-rankade Niagara Broline, genom att helt enkelt (igen!) ha helgarderat i rätt lopp. Men vad hjälpte det, då bara en av fyra spikar infriade. Volstead borde förstås hållit undan från ledningen. Både Disco Volante och Barkevious Mingo galopperade bort sig – liksom mer än 1/3 av alla startande inom V75…! Och en sak jag lärt mig av 2017, är att galopprisken ökar till 50/50 ifall jag spikar…

Den här gången ser det mycket lättare ut, med flera pålitliga storfavoriter. Även enkla rader kan ge bra betalt, men då måste det förstås skrälla i garderingsloppen. I ingressen kunde man se att medianutdelningen för omgången ligger på 16 000 kronor; det brukar se ut ungefär så här på förhand när Umeå arrangerar. De gånger det blivit tre skrällar har man fått 187 000 – 6,8 miljoner.

Enkelraden:
9 Coffee UNG
10 Månprinsen AM
7 Propulsion
3 Global Trust
3 Pointillist
5 Tobin Kronos
8 Zenit Brick

ATG har ju inte fasta odds, men kollar man på Betsson så ger de just nu 729 gånger på den raden. Unibet ger 641 gånger. Det motsvaras av det dubbla på V75, där ju insatsen bara är 0,5 kronor.

Spelvärdet är lägst på hästarna i V75-4 och V75-6. Plockar jag bort dem ger Betsson 309 gånger och Unibet 258. 9,30-10 gånger på Coffee UNG är sinnes, och 1,70-1,80 på Månprinsen är också jättebra.

Nu är det inte jätteofta jag sätter V75:an på enkelraden, så i verkligheten kommer jag att spela system:

Alla
10 Månprinsen AM
7 Propulsion
Alla
3 Pointillist
5 Tobin Kronos
Alla
864 kronor

På Tillsammans spelar jag större system. Där kommer jag att lägga ytterligare garderingar i avdelningarna 5-6. Spikarna i avdelningarna 2-3 röres icke!

Sportsligt ligger fokus på Propulsion och Månprinsen AM. Spelmässigt är det Timo Nurmos som står i centrum. En bra dag vinner 3 Global Trust i V75-3 och 8 Zenit Brick i V75-7. Timo har inte vunnit, eller ens kommit tvåa, i någon av tio V75-starter den senaste månaden. Innan tog stallet dock fyra segrar på tio starter under en månad! Det är jättefina skrällchanser i båda loppen ifall nurmoshästarna kommer bort.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-83
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ganondorf (+5), Torstens (+10), hammering (+4), Staketkusken (+5), Grovport (+5), Difsteve (+3)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td