Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-28, 17:20   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

V75-statistik 29/4 Jens Sjöden


Idag släpptes bomben här på travronden.se: ATG kommer inte att klara det så kallade ”pokalåret” som man lovat i tre år: Att nästa år kunna tillföra 300 miljoner till hästsporten. Det har gått för dåligt helt enkelt. Istället kommer man bli tvungen att ta pengar ur Hästsportens fond.

Jag – och så många, många andra – har tagit upp det förr: Hade man bara låtit bli att flytta V75 till 16:20 på lördagar så hade det gått bra. Om man räknar med att den extremt impopulära tidsflytten bara kostar två omsättningsmiljoner per vecka, så har man vid det här laget tappat ungefär 100 miljoner. Ännu mer, om man räknar in att tävlingsdagens övriga spelformer procentuellt sett tappat mer än V75 gjort.

Och egentligen är tappet större. Indikationerna tyder på att förlusterna rör sig om i alla fall 4-5 omsättningsmiljoner per omgång, oräknat långtidseffekterna. Många har nu tappat intresset och slutat spela på trav. Hästägare har lagt ner. Dessa blir nog inte så lätt att vinna tillbaka.

För första gången i år fick vi senast en V75-omgång helt utan strykningar.

Nu över till mycket roligare saker - veckans omgång!
2008 1 favorit 5 skrällar 2,4 milj kr (2) 84.6
2009 0 favoriter 3 skrällar 3,1 milj kr (3) 84.0
2010 2 favoriter 3 skrällar 4,7 milj kr (3) 88.9
2011 0 favoriter 2 skrällar 8,2 milj kr (2) 88.1
2012 3 favoriter 3 skrällar 304 000 kr (2) 115.9
2013 3 favoriter 2 skrällar 28 000 kr (1) 108.2
2014 1 favorit 1 skräll 1,2 milj kr (2) 104.6
2015* 0 favoriter 3 skrällar 4,2 milj kr (3) 130.8
2016* 2 favoriter 1 skräll 318 000 kr (3) 124.4
*) Jackpotförstärkt omgång

Tabellen visar resultaten i de olympiatravsomgångar som avgjorts sedan Åby införde open stretch. Fram till 2013 var det finalomgångar, men numer omges Olympiatravet av ”vanliga” försökslopp, vilket bör höja svårighetsgraden.

Som skräll definieras vinnare rankad 5 eller lägre. Siffran inom parentes anger antalet spetssegrar och längst till höger står omsättningen. Det är intressant att se hur genomgående hög den varit. Där ser man vad marknadsföring (och bra sport) kan betyda!

Det har varit få spetssegrar, bara 33 procent. När open stretch finns, har ledarhästen inte samma fördel. Dock är det även på Åby så, att spetshästen i alla fall har bättre chans än favoriten. Andelen vinnande favoriter har varit låga 19 procent.

Notera att veckans omgång är pimpad med en liten jackpot! Norrmännen är snälla och spetsar potten med 7,6 miljoner. I praktiken innebär det, att sjuan kommer att betala cirka 1,25 gånger så mycket som den ”borde”.
Notera att medianutdelningen ligger på rekordnivå: 2,4 miljoner. Med jackpottens hjälp skulle en sådan notering justeras upp till tre miljoner jämnt!

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Brons, autostart, medeldistans. Strukna: 6, 8
Under torsdagen publicerade jag intressant, åbyspecifik statistik över sådana här lopp på min Twitter (@StatistikJens). Fördjupning finns på sidorna 306-308 i Statistikbibeln V75.
Man finner anmärkningsvärt svaga siffror för andraspåret. Det har tappat mest efter införandet av open stretch. Tränarna är ofta nöjda med lottningen, och tycker att de ”sitter i rätt spår direkt”. Men det är inte så lätt att vinna med utvändiga löpningar; allra minst på Åby där de i rygg ledaren och tredje inner alltid får chansen.

Därtill blir det ofta positionsväxlingar så att man hamnar bland de sista utvändigt – vilket inte är segergivande!
Siffrorna visar, att fem procent lyckas vinna från spår 2. Endast spår 12 är sämre, tre procent segrar därifrån. Överlägset bäst är spår 5, varifrån 20 procent segrar. Och fortfarande tror många spelare, en majoritet gissar jag, att spår 2 är bättre än 5…! Spelvärdet ska vi inte tala om: Jämför oddsspalterna!

3 Barkevious Mingo spikade jag senast, så givetvis blev det galopp direkt. Jag tror dock fortsatt han är för bra för Brons, så han får en chans till.
5 Starzinner drog vinstlotten och är favorit. Streckas direkt.

När 2 Önas Ida vann på V75 för fyra starter sedan, spurtade hon ned Pokemon Ås. Hur bra den är såg vi i lördags. I starten efter blev hon bara tvåa – bakom Västerbo Arthur, och hur bra den är såg vi för tre veckor sedan. Trots minusläge och otroligt tufft emot är hon svår att stå över till en procent.
Jag provar ett intressant sidospel: 3, 5 / 3, 5 / 2. En trio på två rader, insats 100 kronor blir bra!

V75-2: Klass II, autostart, medeldistans
Ryggmärgsreflexen hos en statistikspelare säger ”helgarderingslopp” och en titt i startlistan gör inte att man ändrar sig. I botten återfinns 12 Titlemania, en utländsk häst som segrat i alla sina starter, utom en då han var sjuk. En procent. Relevansen i spelarnas bedömningar av utländska hästar fick vi en dubbel påminnelse om på V86 i onsdags!
En titt i statistiken visar att de här loppen ofta bjudit på STORA skrällar på Åby. 20 procent har vunnits av någon av de sistarankade!

V75-3: Jippolopp, två tillägg, stayerdistans
Nio sådana här lopp har avgjorts på Åby med open stretch. Fyra vinnare har varit favoriter och fem har rankats 2-5. Bara en vinnare har stått på startvolten och de längst bak har varit gynnade. De har hunnit fram i fem av loppen trots att det bara varit enstaka som startat där. Fyra favoriter har stått på startvolten. Ingen av dem har infriat.
Man kan följa åbyresultaten på sidan 252 och mer tillförlitlig statistik, från banor utan OS, finns på sidorna 251-252. Man ser samma sak där: Det är gynnsamt att starta längst bak.

”Allt” talar för 10 Bravo Navarone. Bra att han galopperade senast; då blir han mindre betrodd nu. Hittills har han aldrig galopperat två gånger i rad. Hur kan alla ha glömt loppet näst senast, då han avstannandes lämnade stjärnan Carabinieri med sex längder? Undrar hur många hästar i världen som fixar det.

3 Trot Kronos vann ett lopp av tio ifjol. Ett bredlopp/P21-lopp för ungdomar. I år har han redan vunnit sitt lopp, ett lunchlopp med hela 30 000 i förstapris, tre gånger mer än loppet ifjol. Det här är den konstigaste favoriten sedan V75-mästaren, där också en chanslös blev mest spelad. Streckas under pistolhot.
Vinner inte bästa hästen så vinner spetshästen. 2 US Male EP har överlägsen individuell segerprocent, 64. Uppgiften är ytterst passande om tipsettan kommer bort. Som utländsk blir han bortglömd: Två procent!

V75-4: Klass I, autostart, kort distans
På sidan 306 kan man se att spårstatistiken i kortloppen på Åby ser speciell ut. 1 sticker ut som överlägset, och 9 är inte sämst som på andra banor, utan tvärtom en plusvariant. Varför dessa spår gynnas av open stretch går att lista ut: Över kort distans blir det inte så många positionsväxlingar, och då når man från dessa lägen de mest åtråvärda positionerna.
Jag publicerade en uppdaterad variant av även denna statistik på Twitter i torsdags (@StatistikJens). Jämför resultaten från innerspåret över kort- och medeldistans! Spår 2 är ännu sämre över kort distans; endast tre procent lyckas vinna därifrån. 97 procent torskrisk.

Här är 1 Winston Laser ett givet streck. Dels vann han spårlotten, dels underspelas han eftersom han är utländsk. Kombinationen utländsk häst + svensk toppkusk är oslagbar! Spelvärdet är jättehögt.
6 Sambuca Knight är bäst, i alla fall av de svenska. Streckas också direkt! Fint spelvärde här med.

2 Run Ceasar Run är ytterligare en konstig favorit. För fyra starter sedan fick han bestämma i ledningen, men var ändå chanslös mot 7 Trecciadoro Rex. De möttes i starten efter också, men då fick han INTE ledningen och slutade oplacerad. Det är uppenbart att den senare har den bättre chansen, men hon hamnar bara fyra i min rank.

V75-5: Stoeliten, autostart, medeldistans
Lovely Godivas Minne avgörs för åttonde gången. De tidigare vinnarna har rankats 11-6-2-2-3-3-1. Spåren man segrat från är 3, 3, 4, 5, 6, 6, 11. Det är ungefär samma mönster som i Olympiatravet: Få favoritsegrar, och spåren 3-6 är bra.
Att Örjan spikar sig själv är inte så bra för spelvärdet, procenten sticker iväg naturligtvis, men även jag tycker att 3 Wild Honey har omgångens bästa favoritchans. Loppet är ojämnt och motbudet 9 Treasure Kronos måste vara väldigt mycket bättre för att vinna bakifrån.

V75-6: Silver, autostart, kort distans
Två hästar sticker ut. Bästa hästen 2 Slide so Easy och spetshästen 6 Tjacko Zaz. Eller är det tvärtom…? Att dessa är mest spelade köper jag direkt. Men det är en sällsynt jämn, och högklassig silverdivision. Jag utesluter inte att någon besegrar toppduon av egen kraft. Det får bli stor gardering!

V75-7: Guld, autostart, medeldistans
Olympiatravsvinnarna har sedan 2008 (då man för första gången tävlade med open stretch) rankats 5-2-7-4-5-1-3-3-3. Vinstgivande startspår har varit 2, 3, 4, 5, 6, 6, 7, 7, 9. Man kan följa resultaten på sidan 86.
Den enda favorit som lyckats infria är extrema undantagshästen Maharajah. Det loppet (2013) glömmer man aldrig. Han svarade nog då för karriärens allra vassaste prestation! Och en av de vassaste någon svensk häst svarat för över huvud taget.

6 Nuncio är en undantagshäst på samma nivå. Men det finns frågetecken. Han kommer från karriärens svagaste prestation, åtminstone här i Sverige. Och stallformen har varit minst sagt klen i år.
I senaste loppet ägde hästar som 10 Kadett CD och Thai Broadway en helt annan speed än Nuncio. Hur ska han då kunna vinna om loppet blir så som alla läser det, att 2 Oasis Bi spetsar och sedan släpper honom till ledningen?

Den hästen är ju NÅGOT speedigare än de han mötte sist…
Svaret är givetvis att Nuncio måste vara tillbaka i fjolårsform. Då är han bättre än Oasis Bi. Att prestera som han hittills gjort 2017 räcker inte alls.
Sedan Nuncio kom till Sverige 2015 har han gjort 27 starter. Bara en gång har han förlorat två lopp i rad. Det var 2015 då han gav sig på det omöjliga: Att som fyraåring ställa upp i Elitloppet.

Det här är förstås årets hittills mest högkvalitativa lopp! Notera att genomsnittsåldern på deltagarna är 8,2 år.

Maharajah var bara spelad till 42 procent vid sin seger, Nuncio blir den största favoriten hittills i Olympiatravet. Lite märkligt att han blir lika mycket spelad som när han går ut i vanliga V86-lopp, och mer än i föregående start. Trots allt är det en enorm skillnad på motstånd. När han är ur slag kan han förlora i spets mot en sådan som Owen Face. Jag kan, trots dumstrutsvarning, inte låta bli att gardera! När är 7 Lionel spelad till en procent nästa gång…? Som Prix d’Amerique-trea var han spelad till fem gånger mot Bold Eagle. Inte omöjligt att han besegrar Nuncio utvändigt!

Mitt spel
Att läsa spetsstrider rätt är avgörande för framgång i travspel. Om jag hade listat ut att Odin Tabac skulle spetsa, hade jag inte spikat Månprinsen AM. Tanken slog mig inte på förhand, men så här efteråt är det ju lättare, och det var kanske inte så långsökt ändå? Två hästar är bättre än övriga i ett väldigt ojämnt lopp, båda har bakspår. Att då den som är snabbast iväg kan köra sig till ledningen har vi sett förr.

Trots det tunga favoritfallet, och fall för den ännu tyngre favoriten Global Trust, blev det låg utdelning – 11 000 kronor. Det är skrällar som styr utdelningen. Det där med att ”fälla favoriter!” är inte så viktigt. Det betyder ingenting, om det inte vinner några skrällar. Däremot bidrog favoritfallen till att det, i strid med förhandsspekulationerna, blev utdelning på femmorna.

Jokersystemet:
3, 5, 2, 12, 9
Alla
10, 2, 14, 12, 4, 1
6, 1, 5, 7, 2
3, 9
2, 6, 5, 10, 9, 8, 7, 1, 12
6, 7, 4, 5, 2, 1, 3

På en kupong skulle det kosta 113 400 kronor. Jag får ett bättre spel genom att i Joker ställa följande KRAV:

Minst tre av de jag tror mest på ska vinna:
V75-1: 3 Barkevious Mingo
V75-2: 6 Fabian BR
V75-3: 10 Bravo Navarone
V75-5: 3 Wild Honey
V75-7: 6 Nuncio

Max en av de jag tror minst på får vinna:
V75-1: 2, 9, 12
V75-2: 7, 8, 11
V75-3: 1, 4, 12
V75-4: 2
V75-6: 1, 7, 8, 12
V75-7: 1, 3

Nu betalar jag 3 556 kronor, i mitt tycke en mycket lämplig summa för bolagsspel! Chanserna ser bra ut.
Det tuffa är förstås det första kravet, tre av fem. Chanserna är på en nivå så att det är hugget som stucket mellan två och tre. Men det behövs inte mycket merginaler på rätt sida för att sjuan ska sitta, och utdelningspotentialen är ju jättegod. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-84
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5), hugotheboss (+5), Ganondorf (+5), LetItRide (+2), Torstens (+10), Staketkusken (+10), Gotland (+20)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 18:13   #2
 
hugothebosss avatar
 
Reg.datum: maj 2014
Ort: Malmö
Inlägg: 1 283
Sharp$: 667
Standard

Han är kul Jens, först konstaterar han spår 2 och 12 är värdelösa spår sedan tar han med 2,12 i så många lopp som möjligt, och favoriten vinner sällan i Stoloppet så favoriten blir en bra Spik?
__________________
Även en blind höna...går in i väggen!
hugotheboss är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-29, 00:26   #3
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hugotheboss Visa inlägg
Han är kul Jens, först konstaterar han spår 2 och 12 är värdelösa spår sedan tar han med 2,12 i så många lopp som möjligt, och favoriten vinner sällan i Stoloppet så favoriten blir en bra Spik?
Han gör det medvetet eftersom det är vad gemene man förväntar sig, att favs från pisspår ändå är med på kupongen. Så även trav-tv funkar. Om så Nuncio startade 1000 meter bakom övriga skulle ’experterna’ trycka grönt för honom – för det är vad gemene man förväntar sig.
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-29, 14:11   #4
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 45
Sharp$: 2069
Standard

Statistikjocke


Citat:
Ursprungligen postat av hugotheboss Visa inlägg
Han är kul Jens, först konstaterar han spår 2 och 12 är värdelösa spår sedan tar han med 2,12 i så många lopp som möjligt, och favoriten vinner sällan i Stoloppet så favoriten blir en bra Spik?
Spårstatistik är inte allt! Tycker att Statistikjocke (som jag och en travkompis kallar Jens) har skärpt sig under åren. Minns när han en gång, för ungefär 15 år sedan, i ett lopp tog alla hästar utom en, som han ansåg chanslös. Givetvis vann den...

Började spela på trav 1999 för att hedra min yngre bror som dog det året. Han var både hästägare och storspelare. Minns en gång när jag hjälpte honom renovera sin nyinköpta kåk. Det låg ca 40 tusen kronor i ett köksskåp. Vinst från trav...

Det gick sjukt bra för mig som nybörjare på travspel. Min första DD satte jag till oddset 625 ggr pengarna, på ca 20 gångers försök. Har inte slagit det rekordet annat än när jag av tidsskäl inte hann spela min DD till tusen ggr.

Detta är mitt första inlägg på Sharp. Men jag är numera en sopa på att spela och hitta skrällar, så jag vill inte förvilla någon med mina förslag.

Ändå är jag nöjd med mina travspel. Tillhör de få som gått med vinst. Har två gånger satt V65 med sexsiffrigt utfall, två gånger med femsiffrigt utfall och nära bli ensam/delad vinnare på både V65 och V75...

Påpekar att jag är en småspelare. Allt har uppnåtts med spel under tvåhundra spänn i insats...
Talmannen är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 00:01   #5
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4922
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Talmannen Visa inlägg
Spårstatistik är inte allt! Tycker att Statistikjocke (som jag och en travkompis kallar Jens) har skärpt sig under åren. Minns när han en gång, för ungefär 15 år sedan, i ett lopp tog alla hästar utom en, som han ansåg chanslös. Givetvis vann den...
Det gjorde han i förra veckan också

Statistiken är bra och helt nödvändig för mig nuförtiden. Som spelläggare är han inte lika lyckad. Men jag tycker det är kul när han även lyckas få till tipsen då och då. Som den känslan han måste haft för ett par månader sedan när det var tre avdelningar kvar på V86 och alla tre var helgaddade...

Välkommen till Sharps förresten!
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td