Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-06, 06:33   #1
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Sharp$: 1036
Standard

Timos tankar (Örebro)


Galopp för såväl mina system som Nuncio i V75-avslutningen i lördags. Det finns för mig få saker som är så irriterande och gör så ont (tandvärk inkluderat) som att torska på ”enoddsare” som jag har spikat – självhat de luxe!

På förhand (med bara startlistan i hand) var det förvånande att Nuncio galopperade för första gången i tävling, i sin 55:e start, men inte alls lika förvånande efter provstarten han visade upp.

Hoppas verkligen Tarzan får till hästen (startar igen på onsdag på Solvalla) så att vi får se en stridsduglig försvarare av Elitlopps-titeln om drygt tre veckor. I nuläget luktar det ju väldigt mycket Bold Eagle om Elitloppet. Väldigt mycket.

V75 både lördag (Örebro) och söndag (Vermo) den här helgen, men till söndagens omgång serverar jag – trots mitt österländska ursprung – inga tankar.

Jo, förresten, kolla intrycket på 2 Love Matters i V75-1, när denne senast Sverige-debuterade för Daniel Redén här. Starta tidtagningen 400 kvar och stäng av när hästen når mållinjen, därefter återstår endast sex lopp att lösa.

Jag antyder i rubriken att jag har flera spikförslag att välja på till lördagens Örebro-omgång. Så är också fallet men nu på fredag förmiddag velar jag fram och tillbaka, då det finns minst ett ”MEN” på samtliga.

Vi går igenom dem i kronologisk ordning:

V75-1 nr 3 Top of The World – äntligen läge för sin älskade ledning, varifrån han bara förlorat en gång (slutade fyra i en V75-final 26 november på ett segsprunget innerspår, Carabinieri vann) MEN något riktigt formbevis har jag inte, och senaste segern togs i oktober. Detta, samt att procenten lär skena kraftigt, från de i skrivande stund spel- och chansningsvärda 22.

V75-2 nr 6 Athos Race är obesegrad i fem starter för Åke Lindblom, startar på hemmaplan, har årsdebuten överstökad och vann då över aktuell lång distans, har spetsat från sjättespår tidigare och befinner sig alltjämt i låg klass, MEN den gode Åke har inte kommit in i den sedvanliga vinnarzonen ännu – även om jag önskar honom dit snarast möjligt. Han har nämligen bara en tränarseger på de drygt 40 senaste starterna, segern tagen just med Athos Race.

V75-3 nr 5 Food Money höll senast bra i dödens på Västerbo Highflyer i första starten på fem månader, får Uffe Ohlsson i sulkyn igen, är åter ute över sin bästa distans och har ett bra startspår. MEN, det finns viss dödensrisk igen och därifrån är de flesta hästar sårbara.

V75-6 nr 4 Moni To Spare har svarat för två toppinstaser i årets båda starter och vid senaste långspurten som tvåa bakom Starzinner såg det ut som att hästen tog ifatt och började om spurten gång på gång sista 6-700, oj vilket intryck! Men nu är det 500 meter längre distans och även om han tagit fem segrar över densamma anar jag att kort dito är den USA-födde sexåringens bästa, såväl med ursprungets som den stigande ålderns rätt. Dessutom finns inte här heller någon spetsgaranti och därmed dödens-/vingelrisk.

Mmm, en del att fundera över vem eller vilka av de fyra nämnda jag kommer att spika om sisådär 28 timmar, men just nu ligger Moni to Spare närmast till hands, då känslan efter senaste loppet var ”hur fan ska han kunna torska nästa gång”. Det gör nämligen mindre ont (men smärtar givetvis ändå) att eventuellt spricka på ett sådant spikgrepp än att exempelvis gissa form på Top of The World eller Åke Lindblom. Food Money är för övrigt min ”andrahandsfavorit” till att bli spik.

Dock har jag inget att fundera över i V75-avslutningen över 3140 meter, där jag streckar en häst från varje volt. Tidige ledaren 1 Balfour (obesegrad i spets), tidige utmanaren om ledningen 7 Spitcam Jubb samt i Örebro obesegrade 14 Sauveur – som presterat blandat men helt okej, i Frankrike under vintern, och nu sverigecomebackar på sin förra hemmabana, tillsammans med Björn Goop.

Två avdelningar återstår att redovisa och i V75-4, som avgörs över kort distans är 1 Smevikens Cruiser klar favorit. Inga fel i detta då hästen duger gott och väl i klassen och dessutom öppnar snabbt. MEN han startar vecka-vecka, Veijo Heiskanens stallform är inte direkt glimrande (en seger på 17 senaste starterna) och som 5 Swift Success öppnade senast är jag inte alls säker på att favoriten kan svara den och ”Swift” kan i så fall leda hela vägen. Nja, här streckar jag på rejält. Jag är förälskad i 7 Lucifer Lane, som är given trots spåret och att det är distansdebut, 11 Uppohoppa såg småtankad ut i Kungapokals-kvalet senast då han tävlade i jänkarvagn. Är väl allra effektivast med tätkänning men spelvärd till ensiffrig procent. 6 Autobahn är ingen sprintertyp men han har lopp i kroppen efter lång frånvaro och här görs flera intressanta utrustningsändringar samt Erik Adielsson i sulkyn för första gången.

Lång distans, 2609 meter, gäller i V75-5 där det är i stort sett jämnspelat mellan fyra hästar. Bland dessa är jag extra svag för 4 Order By Heaven som är en riktigt vinnartyp/toppmärr med två årsstarter i kroppen. Ska nu tävla på optimal balans, barfota runt om. Hon vann i stark och imponerande stil på den balansen just i Örebro i fjolårets sista start och även om Lars D Carlsson inte direkt är den mestvinnande V75-kusken så förordar jag ekipaget. Varning för distansgynnade 2 Reggae Hall, som är perfekt inmatchad och nu återgår till ordinarie balans, samt för ”ständigt tappre” 6 One Memphis som gynnas av såväl distans som startmetod.

Lycka till!

/Timo
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10), bokis29 (+5), AceHammer (+5), Bubbla (+10), Gotland (+5), Oblix (+5), Cleon_9 (+5), lovisak (+5), asgaya3141 (+5), hammering (+5), steff (+50), busloket (+5), Torstens (+10), hugotheboss (+5), Keke (+5), Ardberg (+3), Grovport (+10), Carlssonae (+5)
Kallekokula är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td