Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-10, 15:13   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

V86-statistik 10/5 Jens Sjöden


Att läsa spetsstrider rätt är nyckeln till framgång i travspel
Förra veckan vanns sju av åtta lopp från ledningen. Alla fyra på Jägersro, och tre av fyra på Solvalla. Oavsett spelprocent är det fördel spetshästen gentemot ”bästa hästen”/favoriten. I onsdags vann de med 7-2. I de två avslutande loppen var favoriten och spetshästen en och samma. DD-oddset blev 8,31. Och åtta rätt gav över en halv miljon! Den enda som förlorade i spets var omgångens största favorit – och då mot en oprövad, fransk häst med svensk kusk i sulkyn.

Kombinationen utländsk häst + svensk kusk är oslagbar
Den franska vinnaren var bortglömd till sju procent. Det fanns också flera, mycket mer hårt betrodda utländska hästar med i omgången – men där satt det en utländsk kusk i sulkyn. Då blev det fiasko: Han kör åt fel håll (!) i starten, kör galopp, släpper ledningen och fastnar… Kompetensskillnaden mellan svenska och utländska kuskar är överlag stor. Märkligt att det fortfarande finns utländska hästägare som INTE sätter upp svenska kuskar då de kommer hit och tävlar.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V86.

V86-1: Autostart, kort distans, stolopp
Omgångens roligaste lopp inleder. Spelarna velar mellan ”bästa hästen” 8 Annabelle Dimanche och den spårgynnade spetshästen 5 Fast Agnes. Båda är givna!
Av 32 vinnare (Bergsåker, 1640a) har bara en startat från ytterspår, 6-8. Spåren 3-5 dominerar med vinster i 47 procent av loppen.

V86-2: Autostart, medeldistans, fyraåriga i låg klass. Struken: 7
Fyraåriga ston i låg klass. Det räcker nästan att läsa propositionen, för att inse att det här är en kandidat till omgångens skrällopp. Statistiken [sidan 114] visar något av en favorit-eller-skräll-profil. Jag går på det senare. Favoriten har bakspår och tveksam stallform. Andrahandaren har aldrig vunnit lopp.

V86-3: Autostart, medeldistans, kallblod
Kallblod och låg klass är en sällsynt kombination inom riksspelen. Det kan nog bli många galopper.
Norgetävlande kallblod äger överlägsen fördel när de kommer över. 5 Brenne Brakar vann dessutom spårlotten och är given som tipsetta.
En genomgång ger vid handen att 1, 8, 11, 12 ska få svårt att vinna loppet. Jag streckar resten!

V86-4: Autostart, kort distans, sexhästarslopp
Bara sex startande. Det var förstås det att 1 Nuncio anmälde start som skrämde bort många.
Kuriosa: Senast en favorit föll i ett sådant här lopp var 2012. Resultaten går att följa på sidan 54!
Ögat bokar minnet. En Nuncio i form vinner naturligtvis, men någon sådan har jag inte sett på väldigt länge. Han ser ut att åter hamna på topplistan över ”tidernas största favoritskap”, men den här gången tycker jag inte det är befogat. Han har varit mer säker någon gång då han INTE varit favorit. Jag dubblar med motbudet 3 Västerbo Highflyer, som med lätthet bör avfärda övriga.

V86-5: Spårtrappa, lång distans
Robert Bergh har bara satt dit tre av 22 V86-favoriter under 2016-17, 14 procent. Här har han en toppchans att putsa statistiken. 6 Västerbo Arthur förefaller ha hela omgångens bästa segerchans. Spår 6 är bra i spårtrappa-lopp. Hästen är bäst av alla och lär dessutom nå ledningen. Hästar i den här lite högre klassen är generellt mer pålitliga. Bästa spiken i omgången, till 47 procent är spelvärdet högt. Samtidigt är det här en ojämn spårtrappa som går att ”helgardera” på bara få streck.

V86-6: Autostart, medeldistans, treåringslopp
Här är det 200 000 i förstapris – och bara åtta anmälda. Och nästa år ska man göra en särskild unghästsatsning, med ÄNNU mer pengar till treåringarna.
Det måste väl alla se att det inte funkar?
Åtgärd: Skriv ut avsevärt färre treåringslopp, och undvik dem helt under första halvåret!
Då frigörs också stora summor pengar, som med fördel kan läggas i andra lopp! Hästägarna blir inte lidande. Spelarna får bättre lopp att spela på, vilket stimulerar omsättningen och leder till ännu mer prispengar i loppen. En positiv spiral!

Dessutom får vi se fler hästar som Tennis, Nahar och Spring Erom – profiler som kan tävla en hel karriär (men som inte tävlade första halvåret som treåringar, eller som tvååringar för den delen). Sådana bidrar till att upprätthålla travintresse och spel på lång sikt!
Det är nog framtida karriär som många tränare och ägare tänker på, då man undviker att anmäla till sådana här lopp trots de lätthämtade snabbispengarna.

Nåja, det här är inget nytt fenomen, så det finns statistik över sådana här lopp. Den hittas på sidorna 73-74. Jag publicerade också en sammanfattning på Twitter idag (@StatistikJens). Hittills har alla vinnare rankats 1-5. Spåren 2-3 sticker ut som dåliga.
Ingen ickefavorit har vunnit från spår 3, men fyra favoritskap har infriats därifrån. Det blir nog en femte idag. 3 Global un Poco verkar vara klassen bättre för dagen och lär dessutom hitta ledningen.

V86-7: Autostart, medeldistans, fyraåringslopp. Struken: 3
Bergsåker skriver ut färre årgångslopp än Solvalla. Därför kan man också fylla dem, trots lägre förstapris. Här ”bara” 60 000 kronor.
Den här typen av lopp blir ojämna och någon av de högst rankade vinner ”alltid” [sidan 116]. 6 Muscle Hustle gynnas rejält av nedstrykningen och tippas. Konstigt att han inte är favorit.
Favoriten (!) 4 Dice Man dissas på stallformen.

V86-8: Autostart, medeldistans, låg mellanklass. Struken: 7
9 Alorac Mathbell blir favorit – spelarna räknas med att han är bästa hästen. Men han måste vara överlägsen motståndarna för att vinna loppet. Han är inte startsnabb, och har dessutom rygg på starttrög häst. Han hamnar sannolikt sist utvändigt och från den positionen vinns inte många lopp. I praktiken står han med tillägg.
Andrahandaren och spetshästen 4 Sapajou tippas. Segern senast var intetsägande, men näst sist svarade han för en av karriärens vassaste prestationer. Spets + toppform räcker långt!
Statistik finns på sidan 93. Skrällrisken är låg; någon på övre rankinghalvan vinner.

Mitt spel
Utländska hästar brukar duga utmärkt i Sverige, speciellt i de lägre klasserna (starka prestationer ger ju jättelite pengar i andra länder). Utländska kuskar är det helt annorlunda med, vilket naturligtvis oroar.
Trots dessa rader valde jag till slut att spika tre utländska ekipage på mitt Tillsammans-system. Allt-eller-inget tänkte jag, och så långt stämde det i alla fall… Om jag inte ändrat mig sista halvtimmen hade det blivit sju rätt och runt 18 000 kronor tillbaka. Värre grämelser har man varit med om!

Jokersystemet:
5, 8, 10, 2, 4, 9, 11
Alla
5, 4, 2, 3, 9, 10, 6, 7
1, 3
6 Västerbo Arthur
3 Global un Poco
6, 7, 5
4, 6, 1, 9, 8, 5, 3

På en kupong skulle det kosta 6 468 kronor. Jag får ned kostnaden genom att kräva seger för minst en av följande tipsettor:
V86-3 5 Brenne Braakar
V86-7 6 Muscle Hustle
V86-8 4 Sapajou
Nu kostar det bara 3 234 kronor, en lämplig summa för bolagsspel. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v86-65
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
lovisak (+10), hugotheboss (+5), Desideen (+5), Torstens (+10), hammering (+5), Oblix (+5), Grovport (+5), Gotland (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td