Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-28, 06:39   #1
 
Reg.datum: apr 2016
Inlägg: 36
Sharp$: 1256
Standard

V75-statistik 28/5 Jens Sjöden


1-2-3-4-5-6-7 rankades lördagens V75-vinnare. Ändå en otroligt svårfunnen sjua tycker jag, de 27 som satte den är väl värda sin miljon. Bara 367 kronor på fem rätt var riktigt dåligt betalt.
Att inte ett enda lopp vanns från spets bidrog till den orimliga svårighetsgraden.
Omsättningen gick ner 8,1 procent från ifjol.

2009 började man avgöra V75 under elitloppssöndagen. Så här har det gått:
2009 4 favoriter 0 skrällar 1 000 kr (5)
2010 0 favoriter 1 skräll 144 000 kr (3)
2011 3 favoriter 0 skrällar 8 000 kr (3)
2012 2 favoriter 1 skräll 9 000 kr (1)
2013* 2 favoriter 1 skräll 20 000 kr (2)
2014 2 favoriter 1 skräll 240 000 kr (1)
2015 2 favoriter 1 skräll 31 000 kr (4)
2016 5 favoriter 0 skrällar 3 000 kr (4)
*) Jackpotförstärkt omgång

Man slås förstås av lättlöstheten:
• Varje omgång har innehållit blott 0-1 skrällvinnare.
• Medianutdelningen stannar vid 14 351 kronor.
• 91 procent av vinnarna rankas 1-4.
Andelen spetsvinnare har varit 41 procent (23/56).

Omsättningen kan vara intressant att följa också:
2009 - 49 miljoner
2010 - 52 miljoner
2011 - 61 miljoner
2012 - 55 miljoner
2013 - 62 miljoner
2014 - 62 miljoner
2015 - 70 miljoner
2016 - 69 miljoner


V75-1: Treåringslopp, autostart, kort distans
Spelmässigt inleds den här omgången som lördagens:
• Dagens största favorit finns i första loppet
• Det är tio deltagare
• Det är kort distans
• Favoriten startar med spår 3
Hur det gick för Wild Honey vet vi: Hon fick dödens och en (för svensk publik) okänd, utländsk häst visade sig överlägsen.
Det ser ut att vara upplagt för repris, då 2 Last Robin Hood är spetsfavorit och det finns flera utländska hästar i fältet.
Spetshästen är given att strecka. Igår vann ingen från ledningen, men idag blir det säkert minst två. Historiskt vinns 33 procent av loppen på lördagen från ledningen och 41 procent på söndagen (se ingressen).
Utländska ekipage underspelas. Det gör även hästar som vinner spårlottningen. 5 Twist of Fate har säkert bättre chans än spelprocenten (2,5!) säger.
Erik Adielsson har satt dit tre av årets elva V75-favoriter.


V75-2: Jippolopp, ett tillägg, lång distans
Igår blev Re Doc påkörd i första sväng. Robert Bergh har verkligen inte haft något flyt med sina favoritstyrningar sedan han bytte hemmabana. Under 2015-16 har han satt dit 10 av 53 favoriter på riksspelen, 19 procent. Spelprocenten har legat på det dubbla!
Här har han en fin chans att putsa siffrorna med 10 Balfour. Statistiken (sidorna 160-161 i Statistikbibeln V86 samt Twitter @StatistikJens!) visar att favoriterna vinner ofta i sådana här lopp, varannan gång. Och de blir inte så hårt spelade heller, utan är utmärkta spelobjekt.
Man ser också att tilläggshästarna gynnas av propositionen.

När favoriten inte vinner kan det hända lite vad som helst. En-eller-många! Jag går på det senare, då jag anar omgångens bästa skrällchans här, samtidigt som jag inte litar på favoriten. Han galopperar nästan varannan gång och har tidigare inte presterat på Solvalla.
Spetshästarna håller till mål i 36 procent av de här loppen.


V75-3: Guld, autostart, kort distans
Vilken skillnad det blev på elitloppsförsöken! Det skulle inte förvåna om de som tar sig till final härifrån slutar etta-fyra i finalen.
Första tanken är givetvis att spika 5 Bold Eagle. Det är världens bästa häst, och så fick han Spåret också… Men jag tänkte på en annan sak (som Nybrink redan hunnit skriva om): Det är hela ekipaget som ska bedömas. Kusken alltså, herre Gud… jag rekommenderar att läsa Nybrinks genomgång i torsdagens Aftonbladet.
Franska hästar är jättebra, ofta världens bästa, men på kusksidan har Sverige motsvarande försprång. När franska kuskar provar lyckan i Sverige blir det pannkaka, även för de som är bäst i konkurrensen hemma. Och motsvarande beundras Örjan, Björn och gänget nere i Frankrike! Medelmåttiga svenska hästar tjänar massvis med pengar på den här ojämlikheten.

Det kan bli tredjespår runtom för favoriten, eller så kanske han sätter sig fast. 3 Delicious US bör besegra resten. Men när var 8 Resolve spelad till sju procent senast…? Det måste finnas lite spelvärde i honom också!


V75-4: Guld, autostart, kort distans
En 4 Nuncio i form vänder ut och in på det här sällskapet, men den medelmåttiga snabbloppare vi sett i år tar sig inte ens till final. Tränaren är säker på att Nuncio är bättre än någonsin, men det har han varit inför de senaste starterna också. Det går inte att tro på Nuncio som elitloppsvinnare efter att ha sett de loppen, och ögat bokar örat. Å andra sidan går det inte heller att avfärda hästen, med tanke på vad han visade ifjol. Ett garderingsstreck.

1 Up and Quick (19 procent!) är den givna tipsettan. Med svensk kusk hade han spikats. Franck Nivard har inte vunnit i Sverige på tolv försök, men kanske tar två raka nu? Han bör trots allt vara först i mål i föregående lopp. Mest håller jag tummarna för att kusken håller sig från en drivning av den typ han visat upp i Frankrike. Djurplågeri i Elitloppet är den sista rubrik travet behöver.

Under lördagkvällen publicerade jag specialstatistik över tidigare års elitloppsförsök på Twitter (@StatistikJens)! Innerspåret har varit det mest framgångsrika. Så ser det ut i lopp över 1609 meter även på andra banor. Över 1640 är det 5 som är bäst. Favoriterna har segrat i hälften av de 44 försöken de senaste 22 åren.


V75-5: Kallblod, autostart, kort distans
501 207 kronor går vidare i rollerpot från gårdagen. Det innebär en återbetalning överstigande hundra procent till spelarna idag, såvida omsättningen understiger 1,43 miljoner. Och det finns det goda utsikter för: De senaste söndagarna har, trots rollerpotter, omsatt 1,16, 1,19 och 1,27 miljoner.
Kallblod, högsta klassen och bara tio hästar talar för att det här kommer att bli tidernas mest lättfunna Top 7-rad. Hoppas bara att inte fler än tre hästar blir diskade…

3 Odin Tabac är Sveriges bästa kallblod, och 14 år gammal. Bästa varmblodet för dagen är nog Spring Erom (V75-3), tolv år. Jag tycker om det! Andra vill att Sverige ska gå mot en amerikansk utveckling, där hästarna startar mycket som 2-3-åringar och pensioneras efter fyraårssäsongen. Nästa år ska det storsatsas på årgångsloppen, fastän de redan är överbetalda och icke-fyllda.

Finska kallblod tävlar sällan mot svensk-norska. Förr, innan Järvsöfaks, tyckte man helt enkelt att det var orättvist: De finska kallbloden var av en annan, snabbare ras. Man ska inte ta för givet att Sveriges bästa kallblod kan slå ”random finska” 6 Polara.

Jörgen Westholm har förlorat med samtliga årets fem V75-favoriter.


V75-6: Fyraåringslopp, autostart, kort distans
Åke Svanstedt kommer hit med meritmässigt överlägsna 3 Non Stick. Motbuden handikappas i ett fall av bakspår, och i båda fallen av kuskar. Den här gången litar jag på örat. Bara 29 procent också, rentav ett spelfynd?


V75-7: Fyraåringslopp, autostart, kort distans
Nu får ögat boka örat igen: 7 Diamanten tippas. Visst, det är ett par utländska med också… men den här vet jag är bra på riktigt. Riktigt HUR bra vet jag dock inte. Fram till dess tippas han i alla årgångslopp han dyker upp!

9 Love Matters handikappas mycket av sämsta läget men får ett garderingsstreck av feghet. Det senare får även 4 Jimmy William som ju är jättesvår att sätta in.
Näst efter den i disciplinen överlägsne Örjan, är Johnny Takter årets hårdast spelade V75-kusk. Och hans siffror är mycket bättre än Örjans. Vinst med åtta av 13 V75-favoriter gör 62 procent.


Mitt spel
Årets sämsta spelresultat igår kom synnerligen olägligt. Och trist. Tidigare år har spelet gått bra motsvarande tävlingsdag. Nåja, helgen går plus ändå om jag sätter dagens avsevärt mer lättlösta V75:a! Förra året satte jag den på ett system för 900 kronor här i bloggen.

3, 2, 5, 8, 1
Alla
5, 3, 8, 2
1, 6, 4, 3
3, 6
3 Non Stick
7, 4, 5, 9
4 800 kronor

Lycka till kamrater!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hammering (+5), Staketkusken (+1)
Empab är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-28, 09:48   #2
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Ont om självrannsakan från Jens gällande gårdagens klaringar han skrek ut
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-28, 10:07   #3
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Staketkusken Visa inlägg
Ont om självrannsakan från Jens gällande gårdagens klaringar han skrek ut
Det är det som gör travspelaren. Ingen självkritik. Inget ansvar. Skyll alltid på någon annan.

Mvh Uffe
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Manprinsen (+10), Strappa71 (+2222)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-28, 12:18   #4
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Bra att statistiken kommer upp men sno inte Migges jobb
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-28, 14:21   #5
 
Rickarts avatar
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Karlstad
Inlägg: 1 451
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Det är det som gör travspelaren. Ingen självkritik. Inget ansvar. Skyll alltid på någon annan.

Mvh Uffe
Haha! Det är fan helt sant det! Många här som sitter på ölmagen och gapar!
__________________
Chips
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Rickart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td