Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-07-13, 17:31   #1
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 214
Sharp$: 1031
Standard

Hur ser uppgörelsen mellan ombud och gästtippare ut


Finns det någon standard uppgörelse mellan Atgombud och den som är spelläggare. Jag pratar om dom ombud som har tillsammanslag och tar mellan 8-12% i adm avgifter. Sen undrar jag om den som är spelläggare måste vara med på en andel eller om han bara kan tippa och lämna in för vissa system känns inte som det är tippat av spelläggaren utan man bara skyltar med ett känt namn.
__________________
Bollen är rund och även jag
riga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 19:04   #2
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 729
Sharp$: 9271
Standard

Spelläggaren behöver inte vara med på systemet/systemen utan kan lämna in utan att köpa en egen andel. Personligen köper jag alltid minst en andel på samtliga mina spel.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 19:25   #3
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 690
Sharp$: 1014
Standard

Hur mycket får spelläggaren då som exempel ?
Bluesmith66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 09:47   #4
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Var med i ett bolag för 10.000kr i månaden då vi lirade alltid i den sista veckan vid lön.Tror vi nästan betalade CA:2000-2500 i avgifter vilket är högt tycker jag.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 08:00   #5
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 690
Sharp$: 1014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken64 Visa inlägg
Var med i ett bolag för 10.000kr i månaden då vi lirade alltid i den sista veckan vid lön.Tror vi nästan betalade CA:2000-2500 i avgifter vilket är högt tycker jag.
20-25% av insatserna känns väldigt dyrt och oskäligt tycker jag !
Måste vara ett väldigt skickligt orakel med dubbla, dopade kristallkulor som tippar i det bolaget för att motivera en sån avgift !

Verkar som att de flesta "Tillsammansbolag" har en avgift på ca 10%...men det besvarar ju fortfarande inte frågan om hur mycket den som gör systemet får för att konstruera systemet.

Bluesmith66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 08:05   #6
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 214
Sharp$: 1031
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Spelläggaren behöver inte vara med på systemet/systemen utan kan lämna in utan att köpa en egen andel. Personligen köper jag alltid minst en andel på samtliga mina spel.
Tack för det svaret då stämde mina misstankar. Nu skulle jag bara vilja veta hur mycket spelläggaren får för att göra systemen.
__________________
Bollen är rund och även jag
riga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 08:40   #7
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 688
Sharp$: 4025
Standard

Vad är en ombudsavgift?
Ombudsavgift är den avgift som ombudet tar i betalt för sitt andelsspel. Avgifter bestäms av ombudet själv och kan variera mellan 2-15%, dock max 150 kr per andel. Avgiften ingår i det andelspris som står angivet.


Källa: https://tillsammans.atg.se/hjalp/atg-butiker


Jag skulle gissa på att alla avgifter går direkt till ombudet. Sen har ombudet och spelläggaren en egen uppgörelse dom säkert kan variera mellan 0-100%.

Vad jag förstår så kan varje spelläggares system lämnas in hur många gånger som helst så de största ombuden drar nog in väldigt mycket på en omgång.
SakanAA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 10:51   #8
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 214
Sharp$: 1031
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SakanAA Visa inlägg
Vad är en ombudsavgift?
Ombudsavgift är den avgift som ombudet tar i betalt för sitt andelsspel. Avgifter bestäms av ombudet själv och kan variera mellan 2-15%, dock max 150 kr per andel. Avgiften ingår i det andelspris som står angivet.


Källa: https://tillsammans.atg.se/hjalp/atg-butiker


Jag skulle gissa på att alla avgifter går direkt till ombudet. Sen har ombudet och spelläggaren en egen uppgörelse dom säkert kan variera mellan 0-100%.

Vad jag förstår så kan varje spelläggares system lämnas in hur många gånger som helst så de största ombuden drar nog in väldigt mycket på en omgång.
Ja det är just ombudet och spelläggarens överenskommels som jag undrar hur den ser ut eller om det alltid 50-50 mellan spelläggare och ombud eller om det är andra dealer samt om man skattar för detta eller hur det funkar. Eftersom alla är anonyma hoppades jag att någon spelläggare ville delge sin deal.
__________________
Bollen är rund och även jag
riga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 11:19   #9
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av riga Visa inlägg
Ja det är just ombudet och spelläggarens överenskommels som jag undrar hur den ser ut eller om det alltid 50-50 mellan spelläggare och ombud eller om det är andra dealer samt om man skattar för detta eller hur det funkar. Eftersom alla är anonyma hoppades jag att någon spelläggare ville delge sin deal.
Det komiska med dessa ombudslagen är att majoriteten av deras medlemmar inte inser att det är "big business" som tar/får bra betalt för sina spel.

Åtskilliga medlemmar skriver inlägg som t.ex. "tack för all tid ni lägger ner på systemen" utan att inse att det är spelläggarens jobb att göra just detta då dom får betalt för att komponera systemen. Inget ideellt arbete här inte!

Lika komiskt blir det när medlemmarna har köpt ett system för t.ex. 250:- på V75 och kupongen får 5-6 rätt och ger tillbaks en femtiolapp per andel, i samma veva fylls kommentatorsfälten av mängder med inlägg med typ hur duktiga spelläggarna är som såg till att det blev en vinst på systemet mm...

Att det är lönande med ombudslagen är uppenbart då det snart (nu?) finns fler ombudslag än vanliga "privata" lag på Tillsammans, att det även är vitt skilda förutsättningar mellan ombudslag och privata lag bidrar också till en skev situation. Ombudslagen kan ha obegränsat med medlemmar i sitt bolag, man kan ha åtskilliga olika system i samma bolag och man kan ta betalt för sitt jobb. Som företag/ombudslag har dom ju även råd att marknadsföra sig på olika sajter / tidningsannonser vilket lockar till sig än fler nya medlemmar = nya inkomster

Hur ska dom privata Tillsammans-bolagen kunna konkurrera med ombudslagen och få till sig medlemmar när förutsättningarna är så olika. För så här var det ju inte tänkt att det skulle bli när Tillsammans startade, då var det ju en plattform för likasinnade att spela trav "tillsammans" på lika villkor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
riga (+10), hugotheboss (+5), abstruse (+1)

Senast redigerad av Migge den 2017-07-15 klockan 11:21.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 11:57   #10
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Hur ska dom privata Tillsammans-bolagen kunna konkurrera med ombudslagen och få till sig medlemmar när förutsättningarna är så olika. För så här var det ju inte tänkt att det skulle bli när Tillsammans startade, då var det ju en plattform för likasinnade att spela trav "tillsammans" på lika villkor.
Den gigantiska fördelen med privata Tillsammans-bolag jämfört med ombuds-dito är möjligheten till filinlämning. Det borde fler inse, istället för att göda svartmäklare o andra travkändisar som säljer sina ombudsspel.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
riga (+10)
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 12:10   #11
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

För mig är det lite märkligt att inte travmedia uppmärksammat detta mer. En källa till svarta inkomster. Vissa gör stora extrainkomster och det är säkert bra för både atg och ombuden som får incitament att öka omsättningen.

Men en extra avgift på 10% är förödande i de flesta fall för spelarna. Men valet är fritt!
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 12:26   #12
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Den gigantiska fördelen med privata Tillsammans-bolag jämfört med ombuds-dito är möjligheten till filinlämning. Det borde fler inse, istället för att göda svartmäklare o andra travkändisar som säljer sina ombudsspel.
Bara en tidsfråga innan även ombudslagen har tillgång till filspel?!

Har sett i en del ombudslag i deras olika inlägg till medlemmarna att den ansvarige för ombudslaget i vissa fall har kontakter hos ATG där önskemål om just filinlämning har framförts.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 12:52   #13
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Det komiska med dessa ombudslagen är att majoriteten av deras medlemmar inte inser att det är "big business" som tar/får bra betalt för sina spel.

Åtskilliga medlemmar skriver inlägg som t.ex. "tack för all tid ni lägger ner på systemen" utan att inse att det är spelläggarens jobb att göra just detta då dom får betalt för att komponera systemen. Inget ideellt arbete här inte!

Lika komiskt blir det när medlemmarna har köpt ett system för t.ex. 250:- på V75 och kupongen får 5-6 rätt och ger tillbaks en femtiolapp per andel, i samma veva fylls kommentatorsfälten av mängder med inlägg med typ hur duktiga spelläggarna är som såg till att det blev en vinst på systemet mm...

Att det är lönande med ombudslagen är uppenbart då det snart (nu?) finns fler ombudslag än vanliga "privata" lag på Tillsammans.
Hur ska dom privata Tillsammans-bolagen kunna konkurrera med ombudslagen och få till sig medlemmar när förutsättningarna är så olika. För så här var det ju inte tänkt att det skulle bli när Tillsammans startade, då var det ju en plattform för likasinnade att spela trav "tillsammans" på lika villkor.
Givetvis ska 100% av lagmedlemmarnas och andelsköparnas pengar gå till
systemkostnaden Allt annat borde vara förbjudet.

Skriver du av strecklistan så lägger du inte ner något jobb heller.
Vinner bolaget får du del av vinsten.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 06:02   #14
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Jag brukade lägga ner minst 20 timmars arbete inför en omgång, och har förståelse för att folk vill ha betalt för jobbet de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Givetvis ska 100% av lagmedlemmarnas och andelsköparnas pengar gå till
systemkostnaden Allt annat borde vara förbjudet.

Skriver du av strecklistan så lägger du inte ner något jobb heller.
Vinner bolaget får du del av vinsten.

Mvh Uffe
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 09:50   #15
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Jag brukade lägga ner minst 20 timmars arbete inför en omgång, och har förståelse för att folk vill ha betalt för jobbet de gör.
Det borde ändå vara förbjudet. Köp själv en andel så blir vinsten betalning för
arbetet som lagts ner.

De som vill ta betalt får söka sig till annat bondfångeri.

Mvh Uffe
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+22)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td