Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-09-23, 09:21   #1

Reg.datum: jun 2018
Sharp$: 4532
Standard

GS75 bro park 23/9

Jaha.. bara att ta fram infon och börja jobba, galopp är svårt och utdelningarna brukar som mest bli bra. I ärlighetens namn så har jag inget mega intresse i galopp, men när det går under GS75, är en söndag och det vankas oerhört fina galopp tävlingar så ser jag helt klart anledningar till att gotta ner sig i omgången.
I avd 6 kommer vi få skåda den finaste galopp hästen nånsin på svensk mark; THUNDERING BLUE, den har makalösa HC på 100! Tror aldrig det inträffat på en svensk galopp bana. Att den ska förlora är extremt långsökt,visst vill man gå för potten så gardera, men nej den är streckad på 77% nu och jag anser den ha ca 90% chans att vinna detta lopp.
Avd 1 tror jag 4 hästar gör upp om det, dessvärre dom 4 med högst antal streck på sig men ser egentligen ingen annan som kan utmana där. Avd 2 har vi en stor favorit i nr 8, den ska i alla fall jag försöka fälla.
Mycket längre än så har jag inte kommit såhär på morgonkvisten.
God tur där ute kamrater !
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)

Senast redigerad av Bowery den 2018-09-23 klockan 09:22.
Bowery är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 09:41   #2

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 18420
Standard

Några riktiga nybörjare frågor som dykt upp de få gånger jag tittat galopp.

Är det bara slumpen som avgör i vilken ordning de "sätter in" hästarna i startboxen?
Den första hästen kan ju bli stående där i flera minuter innan den sista är inlastad,
brukar de påverka på något sätt typ starten att dom inte är helt fokuserade?
Hur går starten till, bara hört att en ringklocka ringer och boxen öppnas,
för jockeysarna lite förvarning i typ nedräkning?
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 09:44   #3

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg

Är det bara slumpen som avgör i vilken ordning de "sätter in" hästarna i startboxen?
Den första hästen kan ju bli stående där i flera minuter innan den sista är inlastad,
En del hästar kan behöva "lyftas" in i starten då vissa är väldigt komplicerade att få in och precis som du säger så kan några bli ståendes där längre än andra. Hurvida detta påverkar hästarna är individuellt, lite som med omstarter i vanligt trav. Hoppas det duger som svar
viking90 (+5)
Gammal 2018-09-23, 09:56   #4
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 6368
Standard

Citat:

Jag fortsätter frågespalten!

Hur funkar HC?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 10:03   #5

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg

Hur funkar HC?
Kortfattat så är det ett tal som berättar hästens form och hur bra den är. 1 sämst och 100 högst; att en häst har 100 i HC är extremt sällsynt !!
Gammal 2018-09-23, 10:05   #6

Standard

Men idag får vi alltså äran att skåda en 100 handicap , ska bli ett väldigt trevligt lopp att se
Gammal 2018-09-23, 10:08   #7

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 18420
Standard

Spanat in startlistan lite hittat två drag inför omgången, vinner någon av de hästarna ska jag banne med "lära mig" att spela på galopp på riktigt.

Avd 2 - Nr 7 Castillo - Shane Karlsson 3%?!

Avd 5 - Nr 8 Trickbag - Carlos Lopez 11%
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 10:12   #8

Standard

Citat:
Spanat in startlistan lite hittat två drag inför omgången, vinner någon av de hästarna ska jag banne med "lära mig" att spela på galopp på riktigt.

Avd 2 - Nr 7 Castillo - Shane Karlsson 3%?!

Avd 5 - Nr 8 Trickbag - Carlos Lopez 11%
Ang avd 2 så har jag ett annat drag där i nr 6, som får en lägre startvikt än normalt som också måste vägas in när man spelar galopp, haha rörigt värre !

Trickbag är ett spelvärt drag med en av dom bättre ryttarna i Carlos upp. Ligger på en bra HC och loppet är ganska öppet överlag
Gammal 2018-09-23, 10:13   #9

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg

Hur funkar HC?
Saxat från svensk galopp:

Handicaptalet uttrycks i kilo och skalan sträcker sig från 40 till 100. De bästa hästarna i Skandinavien har en handicap på en bit över 90. Handicaptalet justeras över tiden och är baserat på hästens prestationer i tidigare starter. Funktionären som fastställer hästarnas handicaptal kallas för handicapper. Det är samma person som sätter handicaptalen för samtliga galopphästar i Skandinavien.

Handicaptalet och ridvikten är de viktigaste faktorerna för att hitta vinnare på galoppen. Ett kilo betyder en hästlängd i ett 1 600 meters lopp. Om hästen A besegrar hästen B med en längd i ett lopp över 1 600 meter med lika vikt betyder det att A är 1 kilo bättre än hästen B.

Över kortare distanser än 1 600 meter är en längd värd lite mer än ett kilo och över längre distanser lite mindre. Om A hade besegrat B med en längd i en sprint över korta 1 000 meter hade alltså A varit ca 1,5 kilo bättre än B. Men över långa 2 400 meter skulle motsvarande hästlängd bara motsvara 0,75 kilo.

Hur kommer det sig då att en längd är mer värd över korta distanser? Det borde väl egentligen vara jobbigare att galoppera dubbelt så långt? Om vi jämför med humanidrotten blir tankegången kanske lite enklare. Det är naturligtvis mycket lättare att slå en konkurrent med en sekund i ett 800-meterslopp än över 200 meter. På motsvarande sätt är det svårare för en häst att besegra en konkurrent med en längd över 1 000 meter än över 2 000 meter.

Förenklat gäller följande kilo/vikt-tabell inom galoppen:

1 000 meter – 1 200 meter: 1 längd = 1,5 kilo
1 400 meter – 2 000 meter: 1 längd = 1 kilo
2 200 meter – 2 600 meter: 1 längd = 0,75 kilo
2 800 meter – 4 000 meter: 1 längd = 0,5 kilo

1 000 meter – 1 200 meter: 1 kilo = 0,5 längd
1 400 meter – 2 000 meter: 1 kilo = 1 längd
2 200 meter – 2 600 meter: 1 kilo = 1,25 längd
2 800 meter – 4 000 meter: 1 kilo = 1,5 längd

Ovanstående tabell är baserad på en god till lätt bana. Om underlaget är tungt och krävande måste viktskillnaden justeras ner något.
Bowery (+5), Gotland (+5)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 10:15   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Saxat från svensk galopp:

Handicaptalet uttrycks i kilo och skalan sträcker sig från 40 till 100. De bästa hästarna i Skandinavien har en handicap på en bit över 90. Handicaptalet justeras över tiden och är baserat på hästens prestationer i tidigare starter. Funktionären som fastställer hästarnas handicaptal kallas för handicapper. Det är samma person som sätter handicaptalen för samtliga galopphästar i Skandinavien.

Handicaptalet och ridvikten är de viktigaste faktorerna för att hitta vinnare på galoppen. Ett kilo betyder en hästlängd i ett 1 600 meters lopp. Om hästen A besegrar hästen B med en längd i ett lopp över 1 600 meter med lika vikt betyder det att A är 1 kilo bättre än hästen B.

Över kortare distanser än 1 600 meter är en längd värd lite mer än ett kilo och över längre distanser lite mindre. Om A hade besegrat B med en längd i en sprint över korta 1 000 meter hade alltså A varit ca 1,5 kilo bättre än B. Men över långa 2 400 meter skulle motsvarande hästlängd bara motsvara 0,75 kilo.

Hur kommer det sig då att en längd är mer värd över korta distanser? Det borde väl egentligen vara jobbigare att galoppera dubbelt så långt? Om vi jämför med humanidrotten blir tankegången kanske lite enklare. Det är naturligtvis mycket lättare att slå en konkurrent med en sekund i ett 800-meterslopp än över 200 meter. På motsvarande sätt är det svårare för en häst att besegra en konkurrent med en längd över 1 000 meter än över 2 000 meter.

Förenklat gäller följande kilo/vikt-tabell inom galoppen:

1 000 meter – 1 200 meter: 1 längd = 1,5 kilo
1 400 meter – 2 000 meter: 1 längd = 1 kilo
2 200 meter – 2 600 meter: 1 längd = 0,75 kilo
2 800 meter – 4 000 meter: 1 längd = 0,5 kilo

1 000 meter – 1 200 meter: 1 kilo = 0,5 längd
1 400 meter – 2 000 meter: 1 kilo = 1 längd
2 200 meter – 2 600 meter: 1 kilo = 1,25 längd
2 800 meter – 4 000 meter: 1 kilo = 1,5 längd

Ovanstående tabell är baserad på en god till lätt bana. Om underlaget är tungt och krävande måste viktskillnaden justeras ner något.
Och kortfattat som jag sa så är HC ett bra tal att gå efter för att se hur bra hästen är just nu, som sagt HC 100 som vi får se idag är väldigt ovanligt
Gammal 2018-09-23, 10:35   #11

Standard

I första avdelningen tror jag på den tyske gästen 6 Wonnemond

Detta lopp är ett sk "listedlopp" , en klassificering på klassen på loppet. Dagens huvudlopp Stockholm cup är ett sk "Grupp 3 lopp" . Grupp 3 är klassen högre än Listedlopp.

Wonnemond har i april vunnit 2 st Grupp 3 lopp i Tyskland, men blivit fråntagen segrarna för att ha spår av dopinklassade mediciner i kroppen. Det kan inte ha varit några allvarligare preparat då hästen startat vidare och fått behålla prispengarna i loppen månaderna efter.

Avd 1 är inte ett handicapplop så hästen med högst formtal borde teoretiskt vinna.
6 Wonnemond har 96 i formtal och här i skandinavien har vi ingen häst med högre än 96 i formtal!

Jag har sett Wonnemonds segerlopp på nätet och det är en gedigen avslutare med segerskalle. Gick från sista plats till säker seger över upploppet Vid den ena grupp 3 segern och vid den andra Grupp 3 segern gick man med som 3-4:a under loppet men kämpade till sig segern över upploppet.

Ett fynd till nuvarande 15% som nog stiger till 18-19% senare idag.
Gotland (+5), Dahle (+5), Spiritus (+10)

Senast redigerad av Basse den 2018-09-23 klockan 10:36.
Gammal 2018-09-23, 10:48   #12

Standard

I GS:75 avd 6 , Stockholm Cup är det bara att hammra in spiken på 2 Thunderning Blue!

Hästen kommer från en tredjeplats i ett större Grupp 2 lopp i storbrittanien och skall efter Sverigeloppet över till Canada , sedan Japan för att tävla i Grupp 1 löpningar mot de bästa i Världen!

Formtal 100 som hästen kommet hit med är det högsta formtalet som går att uppnå i vår svenska handikappskala.

Jag tycker också att de skandinaviska deltagarna i år är lite svagare än normalt. Bland annat saknas tex Hurricane Red .

Senast redigerad av Basse den 2018-09-23 klockan 11:03.
Gammal 2018-09-23, 11:02   #13

Standard

GS75:5

Här har de utländska gästerna blivit favoriter. streckfavorit är 7 Corinthia Knight.
Jag har gått igenom den hästens starter i livet och den verkar vara en utpräglad dirttrack/sandbanehäst.

Har startat på gräs 7 ggr med resultaten 4,9,9,4,4,9,2
Har startat på sand/dirt 8 ggr med resultaten 1,1,1,3,2,1,1,1

Tycker loppet bör garderas brett och kommer strecka 6-8 st här.
Gammal 2018-09-23, 11:04   #14
fri

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 1401
Standard

Var också lite inne på Wonnemond, men är lite osäker på jockeyn. Silvestre de Sousa som rider Big Country är väl i alla fall grym på sadel. Ligger väl alltid runt 20% fast han rider 700-1000 lopp/år.
Gammal 2018-09-23, 11:09   #15

Reg.datum: jul 2016
Sharp$: 243
Standard

Några galoppfrågor:

1.) Går hästarna alltid med skor? Finns det skoinfo?
2.) Finns det lopptider?
3.) Finns det någon ryttare som är som Björn Goop i trav, alltså en som kan gunga in en trähäst om det så skulle behövas?
ostkaka är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td