Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-08-05, 12:59   #1
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Matematiska spörsmål kring poolspel


Satt och funderade på några saker som man då och då stöter på, men som jag aldrig riktigt har räknat på ordentligt.

Det hela rör vad som händer i sista minuterna vid ett poolspel (inte streckspelen, utan vinnare, tvilling t ex, vi tar vinnarspel här för enkelhetens skull).

Scenario 1:

Man sitter på en småbana (på riktigt eller på ATG live), hittar ett ganska attraktivt vinnarodds några minuter innan start och bestämmer sig för att lägga en tusenlapp på kusen. Hur mycket sjunker vinnaroddset pga det spelet? Vi bortser från övriga spel, utan fryser och lägger enbart in vårt spel. Ser följande uträkning vettig ut? Finns det lättare sätt att räkna fram det? Återbetalningsprocenten är 80% på vinnarspel om jag inte är felinformerad.

Oms=Omsättningen innan spelet läggs
I=Insatsen
Odds1=Oddset på "min häst" före spelet läggs
X=Spelat på "min häst"
Odds2=Oddset efter mitt spel
BZ=Min betsize

(Oms*0,8)/Odds1=X


((Oms*0,8)+BZ)/(X+BZ)=Odds2


Scenario 2:

Nu blir det lite krångligare, men det här är också något som man stöter på lite oftare (iaf jag). Man sitter på ATG live och lyssnar på värmningstipsen inför ett lopp och får höra om en kanonvärmning ca 3 minuter före start. Det är min erfarenhet att dessa tips ofta är bra, men att de också genererar en hel del spel på hästen precis innan start, och det resulterar i att oddset sjunker rejält. Ibland försvinner spelvärdet helt och mer därtill, men det märks ofta först efter start då fördröjningen på oddsuppdateringen kommit ikapp. Vi förutsätter att en viss andel av omsättningen (T) tillkommer de sista 3 minuterna innan start och att en viss andel (A) av det sista minuten-spelet läggs på "tips-hästen". Har någon kanske en hyfsad idé om vad T typiskt kan landa på vid vinnarspel? A borde kunna landa på runt 40% förutsatt att värmningsgrabbarna valt ut en bra värmning.

Nu tog det slut i skallen på mig, men det finns väl förhoppningsvis någon mer matematiskt begåvad än jag där ute som kan ställa upp en formel för detta på en grisblink.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 13:06   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Nu har jag inte tänkt igenom detta svar ordentligt men borde inte ekvationen antalet startande hästar vara med i formeln någonstans?
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 13:30   #3
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Nu har jag inte tänkt igenom detta svar ordentligt men borde inte ekvationen antalet startande hästar vara med i formeln någonstans?
Nja, jag tror inte det. Om man skulle ha ut oddsförändringen på en annan häst än den man spelar måste man nog ha det, då man måste slå ut det på alla andra startande hästar, men i det här fallet gäller det ju bara just den hästen.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 07:45   #4
 
Kattberts avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 355
Sharp$: 54

Spreadsheet 1
Stats: 80 - 117 - 17
ROI: 97.42%
Vinstprocent: 41.00%

Standard

Kan inte hålla mig från trådar som berör matematik fastän jag inte har speciellt mycket att komma med i själva ämnet.

Din fråga i scenario 2 har väl inget med matematik att göra. Din fråga verkar ju vara vad andelen spel på "tipshästen" kan vara under de 3 sista minuternas spel och det är ju bara ren och skär erfarenhetsmässig fakta.

Förövrigt hade du väl ett parentesfel i din ekvation? BZ måste vär omfattas av faktorn 0,8 också när den sätts till omsättningen men du har den utanför parentesen ((Oms*0,8)+BZ)/(X+BZ)=Odds2

Borde det se ut så här ?

( 0,8*(Oms+BZ)) / (X+BZ) = Odds2

Prentesen kring multiplikationen ovanför bråkstrecket överflödigt men för att tydligare se vad som hör ihop med vad är det bra att sätta dit den.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kattbert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 10:57   #5
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kattbert Visa inlägg
Kan inte hålla mig från trådar som berör matematik fastän jag inte har speciellt mycket att komma med i själva ämnet.

Din fråga i scenario 2 har väl inget med matematik att göra. Din fråga verkar ju vara vad andelen spel på "tipshästen" kan vara under de 3 sista minuternas spel och det är ju bara ren och skär erfarenhetsmässig fakta.

Förövrigt hade du väl ett parentesfel i din ekvation? BZ måste vär omfattas av faktorn 0,8 också när den sätts till omsättningen men du har den utanför parentesen ((Oms*0,8)+BZ)/(X+BZ)=Odds2

Borde det se ut så här ?

( 0,8*(Oms+BZ)) / (X+BZ) = Odds2

Prentesen kring multiplikationen ovanför bråkstrecket överflödigt men för att tydligare se vad som hör ihop med vad är det bra att sätta dit den.
Helt rätt vad gäller parantesen! Jo, jag brukar också sätta dit "onödiga" paranteser, annars rör det lätt ihop sig och man knappar in något i fel ordning.

Tja, det andra problemet måste ju kunna utmynna i en statisk uppställning liknande den i den första. För att få ett svar måste man ju ha en siffra på omsättningen som tillkommer i sista stund och hur stor andel som landar på "tipshästen", men man kan ju byta ut den mot en variabel för att få till en formel för uträkningen.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 13:17   #6
 
Kattberts avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 355
Sharp$: 54

Spreadsheet 1
Stats: 80 - 117 - 17
ROI: 97.42%
Vinstprocent: 41.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Helt rätt vad gäller parantesen! Jo, jag brukar också sätta dit "onödiga" paranteser, annars rör det lätt ihop sig och man knappar in något i fel ordning.

Tja, det andra problemet måste ju kunna utmynna i en statisk uppställning liknande den i den första. För att få ett svar måste man ju ha en siffra på omsättningen som tillkommer i sista stund och hur stor andel som landar på "tipshästen", men man kan ju byta ut den mot en variabel för att få till en formel för uträkningen.
Så här såg ursprungsekvationen ut

(Oms*0,8)/Odds1=X

Detta gäller fram till 3 min före. Om vi då säger att det som spelas på
tipshästen under de 3 sista minuterna benämns BZ (vi ersätter ditt
exempelbet med bet på tipshästen sista 3 min) så blir ju ekvationen
för ekvationen nästan lika som den du tidigare lade fram. Det som skiljer
är ju att det kommer även andra bet under de 3 sista minutrarna. Vi
benäner det Oms3. Då blir ekvationen:

( 0,8*(Oms+Oms3+BZ)) / (X+BZ) = Odds2


Om vi då i säger att vi räknar ihop BZ (tips på "tipshästen" sista 3)
och Oms3 (övriga bet sista 3) och kallar det Oms2

Oms2 =Oms3+BZ

Vet vi då vat andelen som kommer på tipshästen sista 3 så blir det

A=andel bets på tipshästen sista 3
BZ = A*Oms2

Ekvationen

( 0,8*(Oms+Oms3+BZ)) / (X+BZ) = Odds2 skrivs då


( 0,8*(Oms+Oms2)) / (X+ A*Oms2) = odds2, där

Oms = oms fram till sista 3
Oms2 = oms under sista 3
A = BZ / Oms2 (andelen bets på tipshästen sista 3)

Jag vet inte om detta är vad du menar men det är mitt svar. Blev kanske lite många upprepningar.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kattbert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td