Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-09-01, 00:44   #226
 
KalleKluts avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 233
Sharp$: 9837
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Var för fint väder för trav idag, men var nog mest kombinationen att jag inte haft tid att läsa på och dålig feeling på det lilla jag kollade i går kväll och i förmiddags som gjorde att det blev (ett klokt) beslut att hoppa idag. Trist för travrondens superförvärv bland tipsexperterna i landet idag. Berglund rätt ute på spikarna men åkte på utgångarna och när man spelar sådana jättesystem som han är ju sex rätt en klen tröst.

Att Jägersro har alldeles för få V75 omgångar sett till kvaliten på hästarna på skånebanan har jag sagt länge. Bevisades idag igen när hemmahästarna verkligen var med och tog för sig. Nästa lördag ska svenska atgs V75 spel köras på en bana som borde ha lagts ner för länge sedan. Att dom tilldelas V75 lördag är faktiskt helt obegripligt. Kommer det starta en enda häst som tränas där och kommer banan vara lika usel som när dom hade en V64 omgång och flera tränare ville stryka och resa hem på grund av undermålig bana trots fint väder?

Men nu håller vi tummarna för en magisk derbysöndag i morgon. Det är enormt mycket roligare sport än den som var idag.
Jag har absolut ingen förståelse för att Jägers ska ha fler V75 dagar.. Dom klarar ju normalt sett inte ens av att fylla befintliga lopp. Alldeles för ofta det är 6-10 starthästar i ett 12 hästarslopp. Det tycker jag säger precis allt! Så nej, underlaget finns definitivt inte.
KalleKlut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 00:46   #227
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Ju fler skattebetalare ger alltid en rikare kommun! Ju fler bidragstagare ger, ja vad då, tror ni?

Skulle kunna sitta hela dygnet och skriva om detta men ger mig nu - måste plugga på V75 tills i morgon...

Ha det gott! Sverige är i alla fall kört!
I Carl Bildts Sverige hette det " de närande och de tärande".

Sen gjorde någon en teaterviskning till Carl B;
"Du tillhör också dom tärande".

Och sen slutade moderaterna med detta uttryck.
Det visade ju sig att politiker också var skattefinansierade.
En utgift ur skattehögen svider alltid.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 08:11   #228
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Men om du tittar på travkartan så har åtminstone Skånes befolkning ökat med nästan 40 procent sedan 70-80 talet och Malmö har sedan 90 talet varit Sveriges snabbast växande stad. Bara sedan 1990 har Malmös befolkning ökat med nästan 40 procent.

Tittar du på motsvarande siffror för Norrland så har befolkningen i Norrland sjunkit både sedan 1970, 80 och 90.

Tycker du att travkartan har tagit någon som helst hänsyn till detta? 13 tävlingsbanor i Norrland fortfarande trots att det bor mer folk numera i lilla Skåne än i hela Norrland.

Företag och samhället i övrigt har anpassat sig till dessa förändringar men det har inte travet gjort tyvärr. Inte så konstigt då att utvecklingen ser ut som den gör.
I rent folkupplysningssyfte skall jag berätta för dig att Norrlands befolkning sedan 1970 har minskat med 9300 personer, eller knappt 200 per år. Den totala befolkningsminskningen för Norrland under 50 år är 0,78%. Det har skett en del omfördelningar inom Norrland, där främst kuststäderna med högskola/universitet har ökat och inlandet avfolkats.

Stockholms politiker brukar prata om hur många busslaster per dag som Stockholm växer med, med en passning till Norrland. Men i Norrland vet man att det inte är norrlänningar på de där bussarna, utan att de mest kommer från asylmottagningarna och diverse småkommuner som inte har högskola och statliga verk.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+10)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 08:41   #229
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 907
Sharp$: 38047
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Jag har bott i Malmö, mitt i stan, sedan 1984 och har ännu inte blivit bestulen på något eller känt mig det minsta hotad oavsett tid på dygnet, så du kan nog åka på din utbildning där utan större oro och dessutom spara taxipengarna. Jag cyklar nästan alltid.
Jag har bott i Stockholm hela mitt liv och går fortfarande obeväpnad vart jag vill, när jag vill. Jag har inga fobier och rädslor för andra människor jag heller pga. deras hudfärg eller ursprung. Bra Olle!
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 08:49   #230
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 229
Sharp$: 57480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
I rent folkupplysningssyfte skall jag berätta för dig att Norrlands befolkning sedan 1970 har minskat med 9300 personer, eller knappt 200 per år. Den totala befolkningsminskningen för Norrland under 50 år är 0,78%. Det har skett en del omfördelningar inom Norrland, där främst kuststäderna med högskola/universitet har ökat och inlandet avfolkats.

Stockholms politiker brukar prata om hur många busslaster per dag som Stockholm växer med, med en passning till Norrland. Men i Norrland vet man att det inte är norrlänningar på de där bussarna, utan att de mest kommer från asylmottagningarna och diverse småkommuner som inte har högskola och statliga verk.
Jo, men Sveriges befolkning har ökat från drygt 8 miljoner år 1970 till ca 10,3 miljoner idag så i det perspektivet är det väl rätt skrämmande att Norrlands befolkningsutveckling inte bara missat att hänga med utan till och med minskat under samma tidsperiod.

Och på tal om statlig skatteutjämning så skulle väl inte bara Malmö med sina invandringsproblem drabbas hårt om den inte fanns. För i princip hela Norrland skulle det innebära total katastrof.

Om man sätter detta i relation till travet så är det väl minst sagt märkligt att det allt mer betydelselösa Norrland vad gäller utveckling och framtid har kvar alla sina travbanor och tävlingar som om ingenting har hänt. Förr i tiden fanns det ju bra tränare och hästar där uppe. Numera finns det i princip ingenting kvar av det men travbanorna får sina mångmiljonbidrag och stora tävlingar precis som förr.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 10:08   #231
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TOBYTYKE Visa inlägg
Jägersro har också Sveriges tråkigaste upplopp med nedförsbacke, bara det en anledning att flytta derbyt till Halmstad.
Alla borde se Åby det är Sveriges bästa bana det är framtiden.Jägersrobanan kan vad den fulaste för att galoppbanan ligger bredvid inte så snyggt.

Solvalla har mycket att jobba med.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 10:11   #232
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Jo, men Sveriges befolkning har ökat från drygt 8 miljoner år 1970 till ca 10,3 miljoner idag så i det perspektivet är det väl rätt skrämmande att Norrlands befolkningsutveckling inte bara missat att hänga med utan till och med minskat under samma tidsperiod.

Och på tal om statlig skatteutjämning så skulle väl inte bara Malmö med sina invandringsproblem drabbas hårt om den inte fanns. För i princip hela Norrland skulle det innebära total katastrof.

Om man sätter detta i relation till travet så är det väl minst sagt märkligt att det allt mer betydelselösa Norrland vad gäller utveckling och framtid har kvar alla sina travbanor och tävlingar som om ingenting har hänt. Förr i tiden fanns det ju bra tränare och hästar där uppe. Numera finns det i princip ingenting kvar av det men travbanorna får sina mångmiljonbidrag och stora tävlingar precis som förr.
Norrland klarar av att föda ungefär 1,2 miljoner människor, varför skall man vara fler än så?

Som skattesystemet är konstruerat ser jag utjämningssystemet som något mycket nödvändigt, fanns det inte skulle det bli inbördeskrig och FN skulle anta resolutioner mot Sverige för att de förtrycker delar av sin befolkning. Men lite märkligt är det ju att en så dynamisk storstad som Malmö skall behöva finansieras till så stor del av detta system. Går det inte att sätta den växande befolkningen i arbete? För det är väl knappast de långa avstånden som gör verksamheten dyr att bedriva?

Travsporten i södra Sverige sitter i precis samma båt som travsporten i norra Sverige. Borrar man hål i botten så sjunker hela båten, även om måhända aktern far upp i skyn en kort tid när fören påbörjat sin resa nedåt. Det blir inte fler hästägare i Skåne för att man lägger ned banor i norr. Blir travet i norr så ointressant att norrlänningar slutar spela kommer det inte bli mer pengar att tävla om. Det är INTE så att en tränare vid Solänget eller Skellefteå vid en nedläggning flyttar sin verksamhet med hästar och hästägare till Jägersro eller någon annan bana. Högst troligt slutar man istället och gör något annat.

Kika gärna på topplistorna över uppfödare på respektive norrlandsbana. Det är Menhammar, Sisyfos, Global Farm, Mellby Gård, Stall TZ och Boko som toppar det mesta där också. De har en mycket stor marknad i norrländskt trav, och alla hästar säljs inte för 4,7 millar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 10:12   #233
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 229
Sharp$: 57480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken64 Visa inlägg
Alla borde se Åby det är Sveriges bästa bana det är framtiden.Jägersrobanan kan vad den fulaste för att galoppbanan ligger bredvid inte så snyggt.

Solvalla har mycket att jobba med.
Jägersros mark är såld och det ska som bekant byggas en helt ny travbana i Malmö. Det borde i alla fall öka förutsättningarna för publik för dagens Jägersro är ju en arena som doftar 70-80 tal lång väg (precis som alla landets travbanor undantaget Åby möjligtvis).
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 10:22   #234
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 229
Sharp$: 57480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Norrland klarar av att föda ungefär 1,2 miljoner människor, varför skall man vara fler än så?

Som skattesystemet är konstruerat ser jag utjämningssystemet som något mycket nödvändigt, fanns det inte skulle det bli inbördeskrig och FN skulle anta resolutioner mot Sverige för att de förtrycker delar av sin befolkning. Men lite märkligt är det ju att en så dynamisk storstad som Malmö skall behöva finansieras till så stor del av detta system. Går det inte att sätta den växande befolkningen i arbete? För det är väl knappast de långa avstånden som gör verksamheten dyr att bedriva?

Travsporten i södra Sverige sitter i precis samma båt som travsporten i norra Sverige. Borrar man hål i botten så sjunker hela båten, även om måhända aktern far upp i skyn en kort tid när fören påbörjat sin resa nedåt. Det blir inte fler hästägare i Skåne för att man lägger ned banor i norr. Blir travet i norr så ointressant att norrlänningar slutar spela kommer det inte bli mer pengar att tävla om. Det är INTE så att en tränare vid Solänget eller Skellefteå vid en nedläggning flyttar sin verksamhet med hästar och hästägare till Jägersro eller någon annan bana. Högst troligt slutar man istället och gör något annat.

Kika gärna på topplistorna över uppfödare på respektive norrlandsbana. Det är Menhammar, Sisyfos, Global Farm, Mellby Gård, Stall TZ och Boko som toppar det mesta där också. De har en mycket stor marknad i norrländskt trav, och alla hästar säljs inte för 4,7 millar.
Det kan väl inte vara helt obekant varför Malmö behöver dessa bidrag. Tror att kostnaderna för det som i årsredovisningen kallas hemlöshet (som i verkligheten till övervägande del kan översättas med att ordna boende till flyktingar) närmar sig miljarden och försörjningsstödet (till största delen socialbidrag till framförallt flyktingar som inte migrationsverket betalar för längre) för länge sedan passerat miljarden. När samtidigt en stor del av de skattebetalande svenskarna bosätter sig i kranskommunerna skulle höjningen av kommunalskatten bli gigantisk utan dessa utjämningsbidrag och det skulle innebära massutflyttning av skattebetalare vilket skulle kräva skattehöjningar som närmade sig 100 procent av inkomsten. Då skulle även de som jobbar och betalar skatt behöva försörjningsstöd eftersom hela lönen går till skatt och då skulle skatten behöva höjas ännu mer för att uppfylla paragraf 4 i socialtjänstlagen att alla som inte kan klara sin försörjning på egen hand har rätt till försörjningsstöd.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 10:29   #235
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det kan väl inte vara helt obekant varför Malmö behöver dessa bidrag. Tror att kostnaderna för det som i årsredovisningen kallas hemlöshet (som i verkligheten till övervägande del kan översättas med att ordna boende till flyktingar) närmar sig miljarden och försörjningsstödet (till största delen socialbidrag till framförallt flyktingar som inte migrationsverket betalar för längre) för länge sedan passerat miljarden. När samtidigt en stor del av de skattebetalande svenskarna bosätter sig i kranskommunerna skulle höjningen av kommunalskatten bli gigantisk utan dessa utjämningsbidrag och det skulle innebära massutflyttning av skattebetalare vilket skulle kräva skattehöjningar som närmade sig 100 procent av inkomsten. Då skulle även de som jobbar och betalar skatt behöva försörjningsstöd eftersom hela lönen går till skatt och då skulle skatten behöva höjas ännu mer för att uppfylla paragraf 4 i socialtjänstlagen att alla som inte kan klara sin försörjning på egen hand har rätt till försörjningsstöd.
Om danskarna skulle vilja ha Malmö-regionen, så kunde vi ju ge dom den(Jägersro givetvis inkluderat), då skulle ju vi i Sverige vara av med problemet...fast tveksamt om danskarna skulle nappa på det erbjudandet...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 10:45   #236
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 229
Sharp$: 57480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Om danskarna skulle vilja ha Malmö-regionen, så kunde vi ju ge dom den(Jägersro givetvis inkluderat), då skulle ju vi i Sverige vara av med problemet...fast tveksamt om danskarna skulle nappa på det erbjudandet...
Det vore helt fantastiskt. Jag umgås frekvent med danskar på andra sidan sundet och när vi jämför inkomster men framförallt framtida pensioner blir man enormt avundsjuk som svensk. Varför blev det som det blev vid freden i Roskilde 1658?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+5)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td