Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-09-14, 14:17   #1
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3 859
Sharp$: 3910
Standard

Insättning ATG med nya regler


Jag har provat att sätta in pengar på ATG idag det är tji omöjligt...

Jag har provat med bankdosan det gick bara runt kontrollkod hit och dit...hm

Om jag loggar in med mobilt bankid vad är problemet då att kunna överföra pengar till ATG från mitt konto

Är det bara jag som har problem idag eller inte förstår hur man ska göra
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 14:28   #2
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7926
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av joppe59 Visa inlägg
Jag har provat att sätta in pengar på ATG idag det är tji omöjligt...

Jag har provat med bankdosan det gick bara runt kontrollkod hit och dit...hm

Om jag loggar in med mobilt bankid vad är problemet då att kunna överföra pengar till ATG från mitt konto

Är det bara jag som har problem idag eller inte förstår hur man ska göra
Ny lag from idag med hårdare koll av kortköp, gäller hela EU o inte bara för ATG. Prova swisha pengar till ditt ATG-konto om du har den möjligheten, det funkar bättre än via kort.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 14:30   #3
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 158
Sharp$: 1255
Standard

Det gäller alla.
Bank Id funkar inte heller på SvS. Fick ta med SMS-kod och då funkade det.
Sedan funkade inte kort överhuvudtaget och då fick man ta swish.

Djävla soppa, rent ut sagt.....
big_dunder är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 14:37   #4
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av joppe59 Visa inlägg
Jag har provat att sätta in pengar på ATG idag det är tji omöjligt...

Jag har provat med bankdosan det gick bara runt kontrollkod hit och dit...hm

Om jag loggar in med mobilt bankid vad är problemet då att kunna överföra pengar till ATG från mitt konto

Är det bara jag som har problem idag eller inte förstår hur man ska göra
https://computersweden.idg.se/2.2683...esor-huvudvark
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 19:01   #5
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det finns fördelar med det här ur ett säkerhetsperspektiv. Det går inte längre att bara kopiera siffrorna på någons kort och sedan handla med det. De som hanterar betalningarna har ju dock inte riktigt gjort sin läxa, för det är inte bara för spelbolag det krånglat idag utan även för Ehandeln. Förhoppningsvis rättar det till sig rätt snart.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 19:05   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det finns fördelar med det här ur ett säkerhetsperspektiv. Det går inte längre att bara kopiera siffrorna på någons kort och sedan handla med det. De som hanterar betalningarna har ju dock inte riktigt gjort sin läxa, för det är inte bara för spelbolag det krånglat idag utan även för Ehandeln. Förhoppningsvis rättar det till sig rätt snart.
Jag skulle inte ha blivit ledsen eller tyckt att det varit konstigt om man på något sätt hade kunnat signera "betrodda" betalningsmottagare så att detta bara behövde göras en gång för de man använder sig av ofta.

Omvänt kunde det fått varit ännu mer dubbelsupersäkert om det är en mottagare som man använder sig av för allra första gången.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 21:25   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag skulle inte ha blivit ledsen eller tyckt att det varit konstigt om man på något sätt hade kunnat signera "betrodda" betalningsmottagare så att detta bara behövde göras en gång för de man använder sig av ofta.

Omvänt kunde det fått varit ännu mer dubbelsupersäkert om det är en mottagare som man använder sig av för allra första gången.
Man ville inte uppmuntra till att kortuppgifter lagras hos tredje part, de databaserna har ju varit ett närmast oemotståndligt mål för hackare världen över. Därför gjorde man den här lösningen att alla köp skall signeras. Det minskar också risken för att t.ex. barn missbrukar kort som lagts in för att de skall kunna köpa appar etc. Det är inte den smidigaste lösningen, men gudarna skall veta att det är massor av fall varje dag som banker, kortinlösare, betalväxlar och levererande företag har att hantera varje dag. Runt 1% av korttransaktionerna på nätet föranleder någon form av manuell hantering för att de ifrågasätts någonstans i ledet.

Nu blev det ju inte bättre av dagens kaos där det kommer bli massor av dubbel-/trippeldebiteringar och där pengar dragits utan att något levererats etc. Men på sikt så skall de väl få ordning på detta också.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 22:05   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Man ville inte uppmuntra till att kortuppgifter lagras hos tredje part, de databaserna har ju varit ett närmast oemotståndligt mål för hackare världen över. Därför gjorde man den här lösningen att alla köp skall signeras. Det minskar också risken för att t.ex. barn missbrukar kort som lagts in för att de skall kunna köpa appar etc. Det är inte den smidigaste lösningen, men gudarna skall veta att det är massor av fall varje dag som banker, kortinlösare, betalväxlar och levererande företag har att hantera varje dag. Runt 1% av korttransaktionerna på nätet föranleder någon form av manuell hantering för att de ifrågasätts någonstans i ledet.

Nu blev det ju inte bättre av dagens kaos där det kommer bli massor av dubbel-/trippeldebiteringar och där pengar dragits utan att något levererats etc. Men på sikt så skall de väl få ordning på detta också.
Om jag säger så här....chansen att jag kommer att minimera mitt kortanvändande är "ganska stor".

Vad gör man om det skulle råka vara så att man inte har sin mobil tillgänglig? Eller att den har laddat ur?

Hela konkarrongen skulle behövt gjorts om istället för den här skräp-hack-lösningen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 22:35   #9
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3 859
Sharp$: 3910
Standard

Det jag inte förstår är varför inte kortbetalningen fungerar med mobilt bankid.

Nu har jag lagt ned detta denna helg och provar under nästa vecka igen och hoppas då att det fungerar. annars får det bli ett ofrivilligt uppehåll tills kortbetalningen fungerarmed mobilt bankid Det var nog många som inte fick det att fungera idag skulle jag tro
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 22:39   #10
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om jag säger så här....chansen att jag kommer att minimera mitt kortanvändande är "ganska stor".

Vad gör man om det skulle råka vara så att man inte har sin mobil tillgänglig? Eller att den har laddat ur?

Hela konkarrongen skulle behövt gjorts om istället för den här skräp-hack-lösningen.
Ja, kanske sätta in pengar via plusgiro med ett eget OCR-nummer som styr pengarna till ditt konto? Räkna med tre dagar mellan insättning och att pengarna finns på ditt konto... Eller gå till ett ombud och registrera sitt spel där med kort och pinkod, efter att ha legitimerat sig?

Polisen i flera länder, inkl Sverige, har varit tydliga och förklarat att de inte tänker utreda sådana här brott så länge säkerheten är så usel. Inom EU kostar de här brotten mellan 50 - 100 miljarder SEK per år.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 23:06   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ja, kanske sätta in pengar via plusgiro med ett eget OCR-nummer som styr pengarna till ditt konto? Räkna med tre dagar mellan insättning och att pengarna finns på ditt konto... Eller gå till ett ombud och registrera sitt spel där med kort och pinkod, efter att ha legitimerat sig?

Polisen i flera länder, inkl Sverige, har varit tydliga och förklarat att de inte tänker utreda sådana här brott så länge säkerheten är så usel. Inom EU kostar de här brotten mellan 50 - 100 miljarder SEK per år.
Jo. Så långt förstår jag det hela. Det är t o m rimligt.

Det jag saknar är dock ett sätt att välja "betrodda mottagare", naturligtvis under premissen att jag får stå för eventuella felaktigheter själv.

Eller varför inte Malta-lösningen? Där kom istället ett meddelande till telefonen som jag skulle svara på om jag ville bestrida betalningen. Snabbt och smidigt...OCH säkert.

Alla alternativ till kortbetalningar har inte med flerdagarsperspektiv.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 08:44   #12
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 733
Sharp$: 37600
Standard

Jag tycker det är bra med de nya reglerna inom EU för kortbetalningar. Ännu bättre blir det när korten med fingeravtrycksavläsning kommer ut på marknaden, vilket påbörjas i slutet av det här året.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 11:29   #13
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jo. Så långt förstår jag det hela. Det är t o m rimligt.

Det jag saknar är dock ett sätt att välja "betrodda mottagare", naturligtvis under premissen att jag får stå för eventuella felaktigheter själv.

Eller varför inte Malta-lösningen? Där kom istället ett meddelande till telefonen som jag skulle svara på om jag ville bestrida betalningen. Snabbt och smidigt...OCH säkert.

Alla alternativ till kortbetalningar har inte med flerdagarsperspektiv.
Om man nu inte har telefonen tillgänglig för att signera med BankID har man troligen inte telefonen tillgänglig för att läsa SMS.

Den maltesiska metoden gör dessutom att man står inför ett fullbordat bedrägeri som man får börja nysta upp. Om man måste identifiera sig innan några pengar dras slipper man reda ut en massa i efterhand.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:03   #14
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Om man nu inte har telefonen tillgänglig för att signera med BankID har man troligen inte telefonen tillgänglig för att läsa SMS.

Den maltesiska metoden gör dessutom att man står inför ett fullbordat bedrägeri som man får börja nysta upp. Om man måste identifiera sig innan några pengar dras slipper man reda ut en massa i efterhand.


Nej. Det är inte "samma lika".

Den ena proceduren är aktiv och måste gås igenom varje gång och tar tid när tid inte alltid finnes.

Den andra proceduren är passiv och behöver bara genomgås när något är fel.

För alla praktiska syften har i alla fall "kortbetalning" nu spelat ut sin roll vid insättning till spelsajterna.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 19:49   #15
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Semi-OT: Gick bra att sätta in med kortbetalning utan verifiering på en av de licensierade pokersajterna.

Undrar hur mycket böter de risker att få för detta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td