Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-08-12, 22:54   #1
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

V4 Sydafrika 13/8


Tänkte ge mig på en ordentlig genomgång av V4 loppen från Vaal i morgon eftermiddag.

V4 start 15:00

Jag gör denna analys innan oddsen släpps hos bookies och har ingen streckfördelning på V4 att påverkas av - en riktig utmaning.

Systemförslag får komma i morgon dock- verkar ju smått galet om jag skulle peka ut ”dagens bästa spik” utan att veta om hästen blir 70% streckad eller 7% streckad

V4:1

2000 meter gräslopp, handikapp 87

Startbox 1-5 har lite fördel statistiskt sett och även 6-8 klarar sig bra. Segrarna är dock ganska spridda så det är ingen extrem fördel med innerst boxarna som på vissa andra banor och distanser.

Loppet ser ganska öppet ut men inte helt toksvårt. Det är riktiga vinnarhästar som saknas men jag har hittat 6 hästar som alltid högt uppe och vinnaren borde återfinnas bland dessa 6.

11 Tyrus Express är kraftigt Jockeyförstärkt med Khumalo i sadeln.
Khumalo vinner 30% av sina ritter åt tränare Matchett. I klassen har hästen 2:0-1-1 och segern kommer allt närmare. Sist mötte man 5 av dagens motståndare och vart trea 0.75 längder efter Sell High och idag står man 1,5 kg bättre till.
Bara jockeyförstärkningen borde göra ett par längder.Förstarank

1 Master and Man gjorde comeback efter vila senast och vart 5:a. Den insatsen har visats vara bättre än den först såg ut då 2 av de som var före har gått ut och vunnit lopp i starten efter. Förra året vann Master and Man vid den här tidpunkten (6/8-2019). Jockeyn Schwarts är inte banans bästa men rider bra på den här hästen 11/17 ritter har slutat med top-3 placering.
Detta är tränare Alexanders enda starthäst idag så det är nog full fokus på dagens uppgift. Över bana och distans har hästen 1/2. Över distansen har man 5:1-1-2 och i Klassen 4:1-0-3. Förra starten var i en 97 handikapp och idag går man ner i klass. Min andrarank i loppet.

4 Sell High är jämnheten själv. Duktige Strydom i sadeln. Alla siffror är bra men just förstaplatser är inte lika vanliga.
Bana och distans 4:0-2-1
Distansen 6:1-2-2
Klassen 7:0-4-1
Gräslopp 15:1-6-2
Kan självklart vinna men pga få vinster så rankar jag hästen trea

9 Gentlemans Wager Maujean i sadeln och tillsammans har ekipaget vunnit 3/6 lopp. I klassen har man 4:1-0-1-1 . I Mars mötte Gentlemans Wager min förstarankade Tyrus Express och var 0,6 längder efter. Det var samma bana och distans som idag och det är samma viktförhållande igen. Räknas med vinstchans

2 At Hand har vilat sen Januari men brukar mata topp 3 placeringar i denna klass. Var 3:a direkt i efter förra långa vilan. Jockeyn Brown har helt ok form och har vunnit 4/30 senaste ritter. Visste man säkert att hästen hade form hade jag kunnat ranka den 3:a men nu får det bli femterank i stället.
*** edit 2 At hand struken på förmiddagen

10 Jagesa Jagesa har Callan Murray i sadeln som vinner 33% av sina ritter åt tränare Dorrie Sham. Murray har 2/3 segrar då han tidigare ridit Jagesa Jagesa. Över distansen har hästen 3/9 men i denna klass (går upp i klass idag)
har man 7:0-0-0-1 = en fjärdeplats som bäst. Räknas med vinstchans på Jockeyn som är banans mestvinnande men får finna sig i en sjätterank pga uteblivna framgångar i denna högre klass.

Rank A 11-1 B 4-9-10 C 6-8-12-13 ( 2 bortlyft från ranken då den ströks under förmiddagen)

Streck för A+B hästarna måste räcka långt i avd 1.

V4:2

1 800 m gräs, handikapp 71

Ganska jämna chanser mellan startboxarna i statistiken. 14 hästar till start= nr 15,16,17 är reserver och kommer bara med om någon av 1-14 stryks tidigt. Står därför över att ranka 15,16,17

7 av dessa hästar möttes i fredags över identiska förutsättningar!

Resultatet då ( skriver dagens startnummer på hästarna)

1) 14 Western Dance 1,5 längd box 1 då- box 15 nu. Samma jockey
2) 2 Plum Field 1,5 längd efter box 11 då- box 1 nu. Ferraris ny jockey
5) 11 Picadilly Square 2,5 längd efter box 10 då,-17 nu. Samma jockey
6) 6 Sammi Moosa 3,25 längd efter box 13 då-12 nu.Brown ny jockey
7) 9 Last Cheer 3,75 längd efter box 8 då-13 nu. Sampson nu jockey
8) 13 Fleur du Cap 3,8 längd efter box 4 då-box 9 nu. Samma jockey
9) 16 Generoso 4,75 efter box 6 då-7 idag ( om man kommer med)
10) 7 Passion Peach 9 längd efter box 3 då-11 idag. khumalo ny jockey


Baserat på detta resultat bör ju absolut [B]Western Dance och Plum Field räknas igen. [B]Den senare har ju Ferraris valt att rida istället för Sammi Moosa som han red sist.

Ganska kraftiga spårändringar för 11 Western Dance från 1 till Box 15 idag och det motsatta för Plum Field som sist hade box 11 och får pole position från Box 1 idag.

3 Kaylas Dream har bäst statistik av alla i loppet.
1/1 över bana och distans
3:1-0-2 med,dagens Jockey - Nyawo
Klassen 2:1-1-0
Gräslopp 3:1-1-0

Vart ”bara” femma sist men det var ett mycket tuffare lopp - en 87 handikapp. Startbox 14 är inte det bästa utgångsläget men hästen är den ende i loppet med fin statistik rakt igenom. Räknas tidigt.

5 Miss Tycoon kanske blir bortglömd. Gör debut i ny regi för,den formstarkaste tränaren av alla för dagen - Pettigrew vars hästar går som skållade troll för dagen och tränaren har vunnit 8 lopp och tagit 5 andraplatser på sina 30 senaste starter! Mot normala 7 i segerprocent...

Miss Tycoon har startat i motsvarande klass 4 ggr och tagit en andra och en fjärdeplats som bäst. Helt ok men formtränaren kanske kan bättra på statistiken med en vinst idag. Jockey De Gouviela vinner 14% av sina ritter åt tränaren och startbox 2 går inte att klaga på.
Kan vara loppets fynd om den blir bortglömd på strecken.
Håll koll på bookieoddsen dock- helst ska hästen ligga mellan 7-10ggr.
Står den i 26ggr så kan det vara tokavslag från stallet.
Bevaka oddsrörelsen för denna häst!

6 Sammi Moosa vart 4:a sist men hade trafikproblem på upploppet. Har dock bara vunnit 1/17 i klassen och 3/81 i livet så jag betraktar Sammi Moosa som ett lyxstreck om hästen är singelprocentare.

7 Passion Beach fick stryk med 9,5 länder sist i loppet i fredags. Då red Simons som är en duglig jockey men Khumalo som rider idag är 2 klasser bättre. Passion Beach var andrahandafavorit i det loppet och det är möjligt att jockeyn inte red fullt då segern/bra prispengar var utom räckhåll efter en bökig resa? Jag räknar hästen som lyxstreck 2 om den blir bortglömd - över 15% så tycker jag man kan stå över.

11 Picadilly Square var trea i loppet i fredags och jag säger samma sak här- strecka om hästen blir bortglömd. Över 15% står jag över denne.

Rank A 2-3-5-14 B 7-6-11

V4:3

1 200 m gräslopp , insatslopp för hästar med max 75 i formtal

Otroligt jämn fördelning av segrat från de olika startboxarna i statistiken.
Startnummer 15 är reserv och kommer bara med om någon av 1-14 stryks tidigt och jag rankar därför inte 15.

11 Alex the great är egentligen ute på för lång distans då hästen tävlat mest på korta 1 000m. Alex the great kom ut efter vila och gjorde en fantastisk comeback mot mycket tuffare hästar än dagens motstånd.
I dag har är loppet stäng vid 75 i formtal. Förra loppet vart Alex the Great 2:a 1/2 längd slagen av en riktig formhäst med 79 i formtal.
Bakom sig hade Alex 3 hästar med över 90 i svenskt formtal( 100 i sydafrikansk merit rating) !!!

Det fantastiska är att hästen har nästan lägst vikt i loppet.
Även om distansen är 200m längre så borde ju rimligtvis hästen ha vinstchans mot hästar som har 10-15 lägre formtal än de han slog sist?

Givet streck!

6 Sekhmet tränas av topptränaren Paul Peter. Hästen har gjort den bra på denna distans och bana förr 2:1-1-0 lyder statistiken.
Man har sedan testat på 1 450 meter och då har det gått sämre med placeringarna 7-4-6.
Idag är man tillbaka på rätt distans och man sätter på blinkers ffg!. Givet streck !

2 Soul Connection har fina siffror rakt igenom. Har vunnit 2 raka övertygande segrar och räknas idag med.

3 Pearl of Sibiria har slagit Alex the great 2 ggr senaste 8 månaderna. Har vunnit 3/8 i klassen och 4/9 för jockey Jarryd Penny.
Normalt räknas hästen tidigt men formen kanske inte sitter där på samma sätt som för ett halvår sedan? Rankas ner till B gruppen

9 Windy Flight rids av Callan Murray vilket normalt sett är ett enormt plus men just med hästar tränade av Corne Spies har Murray resultaten 7:0-0-0! Hästen har vunnit 3/10 i klassen och ska räknas men jag rankar ner till B gruppen då jag anser hästen vara bättre på polytrack - på det underlaget har man 3 raka vinster.
På gräsbana 1 seger på de senaste 11 försöken.
Var dock bra efter vila på just 1 200m gräs senast.

13 Westwing Belter är mitt rysarbud i loppet. Var faktiskt bra senast som trea efter att ha tappat en längd i starten. I klassen ham man klarat sig ok förr 6:0-1-2.
Loppet är ju ingen handikapp och Westwing Belter står faktiskt bäst inne i loppet matematiskt med sina 17,5 i plustal. Översatt till svensk fromtal har hästen 71 i formtal och rids med 53,5kg.
Så en formförbättring senast på en formtalsvinnare är alltid intressant.
Gissar jag rätt kan den här återfinnas i botten på strecklistan
( om jag nu inte med detta inlägg får hela sharps att strecka hästen)
Får man över 20ggr hos bookies när de går ut med odds så kan det givetvis vara läge att lira. säkrast kanske ett platsspel är dock

Jag rankar 13 Westwing Belter i B-gruppen.

Rank A 11-6-2 B 3-13-9

V4:4

1 200 m gräs - identisk proposition som V4:3
För hästar med högst 75 i formtal

Samma sak i detta lopp , 15 är reservhäst och rankas ej.

5 Written in Stone är lockande att ranka först på flera bra insatser som tvåa på slutet. Men jag tror han blir tvåa igen...

Siffrorna är rätt skrämmande:
Med Jockey Strydom 4:0-2-0-1
Över bana och distans 11:0-2-2
Över distansen 16:0-4-2
På Vaal 15:0-3-2
I klassen 13:1-4-1

Formen är god men hästen har jäkligt svårt att avgöra loppen.
Jag dissar helt trots att den antagligen blir favorit eller andrahandare hos samtliga Bookies

12 Free Deal är egentligen ingen gräsbanehäst,men sist var det stallskrik på den. Öppnade på 23 ggr i odds och stängde på 9ggr.
I loppet kom man tvåa och fick bara stryk av en som kom mycket fort längst ut i banan sista biten. Tror inte ens hästen såg sin motståndare och trodde nog själv att han vann.
Då startade man från box 1 och det är samma startbox idag.
Förra hösten sen hade Free Deal ett formtal på 74 - nu är man nere i 62 men visade sist att formen är på väg tillbaka.

Den här står nog högt hos bookies och kan nog ge bra även på plats som känns högst realistiskt. I klassen har man startat 6 ggr och tagit en vinst och en andraplats.

Loppet är riktigt öppet och jag hittar många som borde kunna hävda sig bra.

1 Waimea har högst formtal i loppet men också hög vikt.
Över bana och distans har man 4:1-0-1
I klassen har man en andraplats på 2 försök?

2 Crown Guardian med Khumalo i sadeln räknas också. Har vunnit över bana och distans samt varit tvåa i sitt enda lopp i denna klass.
*** edit struken under förmiddagen

3 Holy Man har vunnit med dagens Jockey Brown och har 1/2 över bana och distans

4 We all Chomies slog den förmodade favoriten Written in stone
Sist de möttes. Ha vunnit både över distansen och i klassen förr.

6 Elusive Jack slog 4 We all chomies med 4 längder sist och det är samma viktförhållanden idag.

7 Lord Grantham slog 1 Waimea sist men står något kilo sämre till idag men det borde inte skilja mycket på dem.

8 Cals Crush är matematisk vinnare med sina 18 i plustal. Har vunnit 4/18 gräslopp och 1/4 i klassen.

9 Orchid Express rida av jockey Maujean som har 1/2 vinster nör han ridit. Över distans och bana har hästen 1/2.

10 Bridge of Spies brukar gå bra i denna klass. Har 8:1-1-2 i klassen och 1/8 över distansen.

12 Free deal har jag redan nämnt som mitt skrälldrag i loppet.

Väldigt svårrankat lopp. Jag vill i alla fall trotsa bort den förmodade favoriten 5 Written in Stone sen borde 11,13,14 ha sämst chans i loppet.

Då återstår 9 hästar som jag har svårt att sära på i en rank.


lycka till ni som prövar Galoppen i Sydafrika i dag
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Dahle (+25), sigh (+25), klot05 (+15), Gotland (+25), Ace (+25)

Senast redigerad av Basse den 2020-08-13 klockan 09:39.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 04:06   #2
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6 638
Sharp$: 22761
Standard

Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5)
Dahle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 09:45   #3
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9131
Standard

Grym genomgång Basse!

Som alltid! Fan vad grym du är på att genomlysa galoppen!

Säger som Dahle,

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 09:53   #4
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Oddsen hos bookies börjar släppas nu

Jag använder oddsen från Bet 365 som utgångspunkt

Avd 1

11 Tyrus Express 4,50

1 Master and Man 5,00

Var de jag rankade som A-hästar och Bookies gör samma bedömning enligt oddsen

De tre jag rankade i B gruppen har inga lockande överodds

Avd 2


Mina A rankade öppnade på Oddsen

2 Plum Field 4,50

3 Kaylas Dream 13,00

5 Miss Tycoon 13,00

14 Western Dance 11,00

Av dessa odds tycker jag vinnaroddset på Miss Tycoon 13,00 är mest intressant. Jag tror oddsen slutar runt 8-9 ggr på denne så 13,00 är taget

Även Western Dance öppningsodds på 11,00 känns som bra

Min förstarankade Plum Field har nog rätt odds och Kaylas Dream höga öppningsodds tolkar jag som ett avslag från stallet – brukar alltid tillhöra favoriterna hos bookies och idag är det skumt högt odds

Avd 3

Mina A rankade öppnade på oddsen

11 Alex the great 7,00

6 Sekhmet 6,00

2 Soul Connection 3,00

Eftersom jag rankat 11 Alex the Great först så är man nöjd med 7,00 som öppningsodds

I min B grupp startade Oddsen på

3 Pearl of Sibiria 26,00

9 Windy Flight 9,00

13 Westwing Belter 17,00

26ggr på Pearl of Sibiria betraktar jag som tokavslag. 9 ggr på Windy Flight är nog rätt värderat

17 ggr på Westwing Belter är det mest intressanta oddsen bland B hästarna. Har sjunkit från 26ggr till 17ggr och här skulle jag rekommendera ett tidigt platsspel då jag tror att oddsen sjunker ytterligare närmare start.


Avd 4

I detta lopp hade jag väldigt svårt att ranka hästarna då de slår varandra lite huller om buller.

Att 5 Written in Stone öppnade som klar favorit till 2,75 ggr var väntat men totat ospelbart då jag inte tror hästen vinner mer än 1 av 7-8 typ i en uppgift som dagens. Trolig 2:a eller 3:a och plats lär inte ge mycket så hästen är ointressant spelmässigt om man nu inte vill Boka hästen på Betfair.

Kan vara läge för det om oddset sjunker lite ytterligare.

Den som jag var mest sugen att se oddsen på var mitt skrälldrag 12 Free Deal .

Den öppnade på 11 ggr men finns till högre odds på Betfair- För denna häst skulle jag rekommendera platsspel som borde gå att hitta till 3,50-4,00
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:14   #5
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Det Utlovade systemförslaget till Vaal

avd1) 1,11 (4-9)
avd2) 2,5,11,14 (7-6))
avd3) 2,6,11,13 ( 9-3)
avd4) 1,3,4,6,7,8,9,10,12 (5-13)

2x4x4x9= 288 rader / 576kr

det är bara ett förslag som bygger på min tidiga rank och sen några justeringar för oddsändringar och streckfördelningen just nu kl 14:05


pröva hitta egna varianter och blanda in egna drag.

att spika/ gå kort med att bara strecka de bästa Jockeys i ett öppet lopp är en ganska bra strategi.



Lycka till ni som prövar


*** 7 Mr Hugo har rasat kraftigt i odds för de som gillar att gå på marknadens steam.

Jag står dock fast hur jag rankade avdelning 3 då jag gick igenom alla ekipage noga.Men inte alltför sällan vinner de som rasar i odds under dagen.

just i avdelning 3 skulle jag kraftigt överväga att lägga till 9 Windy Flight om han ligger kvar på otroligt låga 3% närmare start.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:37   #6
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 115
Sharp$: 1591
Standard

Testar en liten rad

V4
Inlämnat: 2020-08-13, 14:36
Vaal
Torsdag 2020-08-13
Start: 15:00
Kostnad: 90,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 1, 9, 11 (4, 3)
2: 2, 5, 14 (11, 7)
3: 2, 6, 9, 11, 13 (3, 7)
4: 12 FREE DEAL (4, 6)

3x3x5x1 = 45 rader.
45 x 1 x 2,00 kr = 90,00 kr.
Totalt: 90,00 kr.
Rättningskod: WHB CHZ ZCP
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+4)
padiosen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:07   #7
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Förstrankade Tyrus Express vinner första
Tredjerankade Sell High kom tvåa
Fjärderankade Gentlemans Wager kom trea.

Kul att ranken var ganska bra när jag lagt extra mycket tid på omgången


Hoppas det fortsätter så

*** inte fortsätter med favoriter utan helst med kantbollar jag lyft upp i rank så klart

Senast redigerad av Basse den 2020-08-13 klockan 14:08.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:43   #8
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

12 Pucker up i andra var inte lätthittad :-/

1 vinst på 23 gräslopp
I klassen 4:0-0-0
På Vaals bana 4:0-0-0

Har väldigt svårt att strecka en sån häst som det nästan inte finns någonting bra att ta på i resultaten historiskt.

Men det var nog ett stallskrik. Öppnade på 21ggr i odds och slutade på 8ggr så,någon visste någonting som inte gick att läsa sig till. Hmmm trist

Finns nog en liten chans till trerättsutdelning då värdet redan är 1 249kr efter 2 avdelningar.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 15:11   #9
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Suck ytterligare en för mig svårfunnen vinnare.

2:an , 3:an och 4:an i mål hade jag i alla fall omnämnt på 6 hästar i ranken.

Tråkigt att det inte kunde fortsätta bra när man lagt så mycket tid på omgången.

Hoppas Free Deal gör ett bra lopp i sista nu då jag lyft fram den som skrälldrag.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
padiosen (+4)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 15:37   #10
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Ickevinnaren vann sista avdelningen och tipsen slutade med katastof trots rivstart i första.


Pausar nog de här analyserna ett tag.

Eller återkommer när jag har något jag tror extra mycket på.

Idag gav jag mig på en riktigt svår omgång.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ace (+5)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td