Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-11-15, 18:26   #76

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 3431
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
Troligtvis en Sveriges bästa kuskar.
Svårt nu för hen
Gammal 2020-11-15, 19:23   #77

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 11975
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av warn90 Visa inlägg
Mest solklara diskning jag sett !!!!! Hela Sverige fattar detta utom bandomaren o några som spelat !!! Hade det vart Os final o man trampar på linjen blir man diskad !!!!! Varför har man pinnar ???? Hade kusken vart tvungen o korrigera så hade han aldrig vunnit !!!!! Trav handlar väl om o hålla riktning o va först i mål !!!! Hela Sverige hade ju förstått om den blivit diskad !!! Nu fattar ju 90% inte va som gäller , helt ok o passera mållinjen innanför pinnarna om man leder , påverkar ju inte ordningsföljden!!!!! So crazy
Jag är bandomare(diskar hästar för galopp, för lång eller för många), vi fattar inte beslut om denna incident, utan det gör måldomarnämnden(håll isär detta)...för egen del så anser jag deras beslut vara felaktigt, men det är ju vad jag anser(har såklart viss insikt i övriga funktionärers arbetsreglemente)...notera att vinnaren inte "spelade någon roll", för mig rent ekonomiskt...

Senast redigerad av mikaels den 2020-11-15 klockan 19:31.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 20:27   #78

AmaerildeRimfrosts avatar

Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av warn90 Visa inlägg
Mest solklara diskning jag sett !!!!! Hela Sverige fattar detta utom bandomaren o några som spelat !!! Hade det vart Os final o man trampar på linjen blir man diskad !!!!! Varför har man pinnar ???? Hade kusken vart tvungen o korrigera så hade han aldrig vunnit !!!!! Trav handlar väl om o hålla riktning o va först i mål !!!! Hela Sverige hade ju förstått om den blivit diskad !!! Nu fattar ju 90% inte va som gäller , helt ok o passera mållinjen innanför pinnarna om man leder , påverkar ju inte ordningsföljden!!!!! So crazy
Och hade det varit friidrott så blir alla varnade vid tjuvstart och andra, tredje och resterande tjuvstartare utesluts direkt. Men nu finns det olika regler i olika sporter. Så vad har en friidrottstävling med att trampa på linjen att göra?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 20:28   #79

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4662
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Jag är bandomare(diskar hästar för galopp, för lång eller för många), vi fattar inte beslut om denna incident, utan det gör måldomarnämnden(håll isär detta)...för egen del så anser jag deras beslut vara felaktigt, men det är ju vad jag anser(har såklart viss insikt i övriga funktionärers arbetsreglemente)...notera att vinnaren inte "spelade någon roll", för mig rent ekonomiskt...
Jag tycker också beslutet är felaktigt men det har med reglerna att göra som är dåliga och som borde uppgraderas. Domarna har ju inte dömt fel. De har ju bara följt reglerna.

Det säger sig själv när man ser loppet att den borde vara diskad alla dagar i veckan. Om de då väljer att inte diska så måste det finnas riktiga anledningar till det och efter ha sett loppet många gånger gör domarna rätt som väljer att fria efter ha följt regelboken. Kihlström har ingen längre väg än Moberg. Det är bara det de kan gå efter. Övriga var för långt efter.

Du får gärna utveckla varför du tycker beslutet är felaktigt om de nu bara följer reglerna.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 20:46   #80

Sharp$: 11975
Standard

Citat:
Jag tycker också beslutet är felaktigt men det har med reglerna att göra som är dåliga och som borde uppgraderas. Domarna har ju inte dömt fel. De har ju bara följt reglerna.

Det säger sig själv när man ser loppet att den borde vara diskad alla dagar i veckan. Om de då väljer att inte diska så måste det finnas riktiga anledningar till det och efter ha sett loppet många gånger gör domarna rätt som väljer att fria efter ha följt regelboken. Kihlström har ingen längre väg än Moberg. Det är bara det de kan gå efter. Övriga var för långt efter.

Du får gärna utveckla varför du tycker beslutet är felaktigt om de nu bara följer reglerna.
För att regler har tillämpningsanvisningar och "glider" man på dessa så kommer vi snart ha situationer där man kan gena "hur mycket som helst" utan att man kan säga att det är helt säkert att man inte skaffade sig fördel...i detta fall anser jag gränsen vara passerad, men subjektivt blir det och jag tycker regler ska utformas så att det finns så lite subjektivitet som möjligt...blev du nå klokare med det svaret?...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 21:43   #81

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 4308
Standard

Jag kan inte inse att det kan vara ok att ett ekipage får köra 995m på 1000m banan o resten 1000m.
Nått är uppenbarligen fel i kungariket ST.
(Häng nu inte opp er på det exakta meterantalet)
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 21:43   #82

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
För att regler har tillämpningsanvisningar och "glider" man på dessa så kommer vi snart ha situationer där man kan gena "hur mycket som helst" utan att man kan säga att det är helt säkert att man inte skaffade sig fördel...i detta fall anser jag gränsen vara passerad, men subjektivt blir det och jag tycker regler ska utformas så att det finns så lite subjektivitet som möjligt...blev du nå klokare med det svaret?...
Om Örjan inte "glider med" så att säga och stannar i sitt spår då skaffar sig ju Moberg fördel och då hade de kanske diskat istället, men det är ju inte så lätt för kuskarna att exakt veta var de är på banan, och det är ju naturligt att inte slösa meter i onödan så länge man håller sig på banan.
Gammal 2020-11-16, 18:49   #83

Stekels avatar

Sharp$: 26752
Standard

Citat:

Borde den vara diskad alla dagar i veckan eller har domarna tagit ett bra beslut? Det ena utesluter ju det andra.

Domarna dömer enligt reglerna, men reglerna lämnar öppet för tolkning. Skicka den där bedömningen till 20 olika måldomarnämnder så diskar förmodligen minst 15 av dem, men eftersom det är tolkning så kan man inte säga att ena har rätt eller fel. Precis som i solklara straffsituationer på fotbollsplanen som domarna inte blåser för, även om de sett dem bra. Här hade de motiveringen att man "med 100% säkerhet inte kan säga att vinnaren inte vunnit utan att gena kurvan och hålla fel spår över upploppet". Den kan man alltid gömma sig bakom. Men jag undrar om det står något om 100% i varken reglementet eller tillämpningsanvisningarna. Om det gjorde det skulle man ju nästan aldrig kunna diska.

"Visst, vinnaren genade i varje kurva loppet igenom. Och visst, han vann bara med halva läppen. Men vi han inte utesluta med 100% säkerhet att den hade sparade krafter i mål och kanske vunnit ändå. Det är den bedömningen vi gjort och nämnden var helt enig i beslutet. Om det varit hårdare i mål så kanske vi hade diskat."

Om jag lirat vinnare på Örjan så hade jag ändå varit mer sur på honom än domarna. Besatt av att vinna knappt men säkert och den här gången sket det sig. Det händer någon enstaka gång om året och av någon anledning får han aldrig kritik för det. Om han bara kört för att säkra vinst istället för att köra snyggt hade det aldrig blivit hårt i mål ens.

Oj det här var visst ganska off-topic, fel omgång och allt...

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 19:05   #84

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18017
Standard

Ännu en fundering i frågan

Mobergs seger var ju kul och förväntad i min värld men med lite besk efter smak. Domslutet att fria Moberg från diskning är ju ganska märklig. Bangränsens överskridande var ju så grov att ev. fördel av detta borde komma i skuggan av överträdelsen i sig. Moberg körde i ca 200m rejält innanför bangränsen utan att försöka korrigera ekipaget. Denna förseelse tycker jag är grov och ett bötesbelopp a’ 1500:- när förstapriset är 110 000:- känns ju felaktigt.
Moberg körde av banan efter målgång och var nog beredd på diskning efter sin grova överträdelse. I ett lopp med mindre status och prispengar är jag övertygad om att Moberg blivit diskad.
Regelverkets utformning i frågan bäddar för personliga domslut och bedömningar som är förödande för travsportens anseende och spelsäkerhet.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 20:23   #85

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Borde den vara diskad alla dagar i veckan eller har domarna tagit ett bra beslut? Det ena utesluter ju det andra.
Absolut. Innan man visste vad som gällde var det bland de solklaraste diskningar man sett. Det man borde gjort istället skulle varit att ta reda på vad som gäller istället för uttala sig. Alla experter som spydde galla i Aftonbladet bl.a. hade fel denna gång.

Citat:
Domarna dömer enligt reglerna, men reglerna lämnar öppet för tolkning. Skicka den där bedömningen till 20 olika måldomarnämnder så diskar förmodligen minst 15 av dem, men eftersom det är tolkning så kan man inte säga att ena har rätt eller fel.
Det tror jag inte på för i så fall hade den nog blivit diskad. Skulle mer tippa tvärtom, annars är det ju fel någonstans.
Svara

td