|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#76 |
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Citat:
(har såklart viss insikt i övriga funktionärers arbetsreglemente)...notera att vinnaren inte "spelade någon roll", för mig rent ekonomiskt...
Senast redigerad av mikaels den 2020-11-15 klockan 19:31. |
||
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Citat:
|
|
|
|
#79 | |
|
Citat:
Det säger sig själv när man ser loppet att den borde vara diskad alla dagar i veckan. Om de då väljer att inte diska så måste det finnas riktiga anledningar till det och efter ha sett loppet många gånger gör domarna rätt som väljer att fria efter ha följt regelboken. Kihlström har ingen längre väg än Moberg. Det är bara det de kan gå efter. Övriga var för långt efter. Du får gärna utveckla varför du tycker beslutet är felaktigt om de nu bara följer reglerna. |
||
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Citat:
...
|
||
|
|
|
|
|
#81 |
|
Jag kan inte inse att det kan vara ok att ett ekipage får köra 995m på 1000m banan o resten 1000m.
Nått är uppenbarligen fel i kungariket ST. (Häng nu inte opp er på det exakta meterantalet) |
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Citat:
Domarna dömer enligt reglerna, men reglerna lämnar öppet för tolkning. Skicka den där bedömningen till 20 olika måldomarnämnder så diskar förmodligen minst 15 av dem, men eftersom det är tolkning så kan man inte säga att ena har rätt eller fel. Precis som i solklara straffsituationer på fotbollsplanen som domarna inte blåser för, även om de sett dem bra. Här hade de motiveringen att man "med 100% säkerhet inte kan säga att vinnaren inte vunnit utan att gena kurvan och hålla fel spår över upploppet". Den kan man alltid gömma sig bakom. Men jag undrar om det står något om 100% i varken reglementet eller tillämpningsanvisningarna. Om det gjorde det skulle man ju nästan aldrig kunna diska. "Visst, vinnaren genade i varje kurva loppet igenom. Och visst, han vann bara med halva läppen. Men vi han inte utesluta med 100% säkerhet att den hade sparade krafter i mål och kanske vunnit ändå. Det är den bedömningen vi gjort och nämnden var helt enig i beslutet. Om det varit hårdare i mål så kanske vi hade diskat." Om jag lirat vinnare på Örjan så hade jag ändå varit mer sur på honom än domarna. Besatt av att vinna knappt men säkert och den här gången sket det sig. Det händer någon enstaka gång om året och av någon anledning får han aldrig kritik för det. Om han bara kört för att säkra vinst istället för att köra snyggt hade det aldrig blivit hårt i mål ens. Oj det här var visst ganska off-topic, fel omgång och allt...
|
|
|
|
#84 |
|
Ännu en fundering i frågan
Mobergs seger var ju kul och förväntad i min värld men med lite besk efter smak. Domslutet att fria Moberg från diskning är ju ganska märklig. Bangränsens överskridande var ju så grov att ev. fördel av detta borde komma i skuggan av överträdelsen i sig. Moberg körde i ca 200m rejält innanför bangränsen utan att försöka korrigera ekipaget. Denna förseelse tycker jag är grov och ett bötesbelopp a’ 1500:- när förstapriset är 110 000:- känns ju felaktigt. Moberg körde av banan efter målgång och var nog beredd på diskning efter sin grova överträdelse. I ett lopp med mindre status och prispengar är jag övertygad om att Moberg blivit diskad. Regelverkets utformning i frågan bäddar för personliga domslut och bedömningar som är förödande för travsportens anseende och spelsäkerhet. |
|
|
|
|
|
|
#85 | ||
|
Citat:
Citat:
|
|||