Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-05-01, 09:58   #46
 
Basils avatar
 
Reg.datum: aug 2013
Ort: hälsingland
Inlägg: 78
Sharp$: 3648
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det ena är odds. Det andra är "odds för 10".

Det är inte exakt samma sak och det är vktigt att vara noggrann.

Men......om det inte är så att du vill ha olika nettovinst på olika kombinationer är det helt onödigt att lägga energi på att försöka räkna för hand eller i manuella excel-dokument.

Eftsrsom Total nettovinst = Total bruttovinst - Total insats har vi att det går att använda HPTs bruttovinstfunktonalitet. Det enda du behöver göra "manuellt" är att när du klickar Total bruttovinst uppåt så håller du ett öga på Total insats.

En överslagsräkning räcker bra eftersoim det aldrig någonsin kommer att bli en exakt fördelning av insatserna då oddsen ändras in i sista sekund och t o m en gång efter att loppet har gått iväg.

Men om du verkligen vill ha olika nettovinst på olika komber så måste man räkna fram det manuellt med excel.
Nej man räknar inte manuellt, man har en formel som gör jobbet..
Basil är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 10:51   #47
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ja. Helt rätt det blir samma vinst för alla valda kombinationer. Det saknas ett "reglage" för varje vald komb där man får välja från 0--100%. 0% skulle vara break even på just den komben och 100% skulle vara önskad nettovinst.

Om man vill ha olika nettovinst på olika kombinationer så blir det betydligt mer jobb med HPT. Dock så är man ändå chanslös att hinna med att få hyggligt färska odds om man har fler än trivialt antal kombinationer.
Ja okej, men då är vi egentligen överens. Söker man identisk nettovinst för samtliga kombinationer är det givetvis kanon med HPT's målvinstfunktion. Det är kanske också den mest populära användningen av en sådan funktion (exempelvis utmärkt för hedgning vilket du också var inne på)?

Processen jag hade i åtanke innan med ">5 (odds, målnettovinst) kombinationer" var en där man sitter i HPT med >5 unika (odds, målnettovinst), bestämmer nettovinsten för Komb1, fortskrider till Komb2, märker att Komb1-netto plötsligt är fel, justerar tillbaka denna, lägger till Komb3-insats, märker återigen att tidigare två är fel parallellt med att Herr Oddsuppdatering gör entré.

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg

Det är så ofta som ATGs AIS uppdaterar oddsen.

När första avdelningen är "next race to run" uppdateras det var 17e sekund.

Infon kommer från AIS-dokumentationen som du inte hittar ute på nätet.

Det går inte att välja snabbare automatisk uppdatering än var 3e minut i HPT. Men när du trycker på Uppdatera-knappen får du den senaste uppdateringen som HPT har hunnit samla in. Jag använder aldrig automatiska funktionen för detta.

Oddsdropstiltad blir man 9 ggr av 10 ändå. Det kommer ju en sista uppdatering EFTER spelstopp ( som räknar in det allra sista spelet....något ingen kan ta hänsyn till men som numera är långt ifrån försumbart. )

Det kan svänga skrämmande många procent mellan näst sista och sista uppdateringen.
Okok, så om jag kör manuell uppdatering i HPT kommer jag alltså få 17 sekunder gamla odds? Här har man suttit och spelat till ibland 2,5-3 minuter gamla odds samt på sistone mer eller mindre helt avstått DD-spel enbart av denna anledning.

Men detta gäller väl inte för DD-uppdateringarna direkt på ATG's hemsida? Såfall är det ju helt sinnessjukt att jag i över ett år med relativt frekvent ATG-spelande fått för mig något annat?

Apropå oddstilt, ja, hamnar man dessutom på samma komber som de sena pengarna hinner det hända mycket även på 17 sekunder. Men jämför 17 med 170 .

Senast redigerad av DrMarre den 2021-05-01 klockan 10:56.
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 14:28   #48
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Om du trycker manuell uppdatering i HPT så får du de senaste oddsen som HPT har hämtat till sin server. Det blir lite bättre än att vänta in att programmet ska trigga update. Men jag lovar inte att HPT använder sig av minimal hämtningsdelay.

På ATG.se ska det vara någon slags push-teknik som gör att de som använder sidan inte ska överbelasta "spel-info"-tjänsten som uppdaterar sidan lagom ofta. Om du uppdaterar sidan manuellt ska det vara 17s mellan uppdateringarna av själva spelinfon.

För den som är lite rest-api-kunnig går det att sniffa rätt på info i json-format. Det är inte supportat från ATG...men så länge man inte bombar dem med anrop är det än så länge okej.

Eftersom man ska hinna med att lämna in också är det nödvändigt att ta oddsen ca 1 min innan spelstopp. Det blir 3-4 uppdateringar. Det svänger.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td