Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-04-30, 11:25   #31
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Vem har talat om "i efterhand"?

Ingent excel-ark med manuellt inmatade odds med beräkningar för att lägga in spel manuellt kommer att bli ens i närheten av så nära den önskade nettovinsten som man kommer genom att använda HPT i sista stund och titta på insatsen när man ökar önskad brutto-målvinst och öka bruttovinsten tills skillnaden blir önskad nettomålvinst.

Det är mycket synd att inte HPT-ägaren vill utveckla programmet mer och lägga till ett val för att välja nettovinst istället för bruttovinst. Men det är inget som handlar om "i efterhand" och det är förtistjutton ggr bättre än något excel-ark.

Riktigt fint skulle det kunna vara om man kunde:
1) Välja sina DD-komber.
2) Ställa in önskad nettovinst.
2) Välja 0-100% på varje komb. 100% betyder generera önskad nettovinst och 0% betyder break-even.

Inget program för trav-spel med fil-inlämning klarar av exakt det ni är ute efter. Men HPT gör det för alla praktiska syften enormt mycket bättre än något excel-ark kan klara. Oddsen hinner ändras alldeles för mycket för att någon manuell hantering ska vara av någon som helst nytta.
Ingen säger emot dig om att HPT är smidigt för DD-spel jämfört med resten av tillgänglig programvara.

Grejen är ju att programmet inte löser aktuellt problem. TS frågar, återigen, efter hur man ska sprida insatserna för att uppnå viss nettovinst. Dina approximationer kommer fungera för 2, 3 kombinationer med "snälla" odds, men lycka till med att stoppa in > 5 kombinationer med rejält skilda odds och få rätt på det.

DD-ticken är för övrigt var tredje minut. Det är inget megaproblem att hinna stoppa in oddsen i en färdig Excelkalkylator, fylla i insatserna hos HPT och lämna in som fil. Möjligt att det tar en halv minut extra. Jag utför en ganska lik process varje gång jag spelar DD så jag vet.

Ser inte varför det ska begränsas till spel med just rörliga odds heller för den delen. TS kanske också spelar hos bolag med fasta odds och kan använda det där istället?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+10)
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 18:54   #32
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3326
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Samt även kunna lägga in förlorade insatser på den beräknade insatsen, så att insatsen mot önskad nettovinst täcker både dagens spel och gamla förlorade insatser
Försöker visa nedan vad det är jag vill automatisera genom spel med 8 kombinationer. Jag kan som sagt inte matte utan försöker vara visualisera vad det är jag vill uppnå.

ODDS Target ODDS_ATT_ANVÄNDA INSATS_DETTA_SPEL FÖRLORADE_INSATSER INSATS IDAG INSATS Om rätt
15 2000 14 343 300 2000+343+300/14 189 187*15=2805

resultat netto komb 1 med odds 15 =2805-(300+343)=2162

22 2000 21 343 300 2000+343+300/21 126 126*22=2772 2772-(300+343)=2129
31 2000 30 343 300 2000+343+300/30 88 88*31=2728 2778-(300+343)=2135
42 2000 41 343 300 2000+343+300/41 66 42*66=2772 2772-(300+343)=2129
56 2000 55 343 300 2000+343+300/55 48 56*48=2688 2688-(300+343)=2043
75 2000 74 343 300 2000+343+300/74 36 75*36=2700 2700-(300+343)=2057
88 2000 87 343 300 2000+343+300/87 30 88*30=2640 2640-(300+343)=1997
102 2000 101 343 300 2000+343+300/101 26 102*26=2652 2652-(300+343)=2009

insats på dagens spel= 343kr = summa av alla valda kombinationer enligt 2000(målvinst netto) /ODDS-1
för varje kombination.
300 kr är summan på gamla förlorade insatser
Dagens insats räknar jag då som 2000+343+300/odds-1

odds är inte fasta men jag tänker att om man låter bli att spela DD när ena hästen är storfavorit och leta spel där man är säker på att favoriten kommer att förlora, kommer man ändå att gå plus om lägsta oddset inte understiger t.ex 15 när spelet läggs in.

Att ta igen gamla förluster genom att spela med högre insatser är en mycket farlig strategi!

Jag tycker det är bra att du räknar på odds och dylikt det lär man sig mycket av, men jag är nyfiken på varför du vill ha en någorlunda jämn vinstpotential när du väl vinner. I längden så blir det inte någon större skillnad än att spela exakt lika mycket på alla dina kombinationer vilket är betydligt lättare när det gäller DD.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 19:38   #33
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Att ta igen gamla förluster genom att spela med högre insatser är en mycket farlig strategi!

Jag tycker det är bra att du räknar på odds och dylikt det lär man sig mycket av, men jag är nyfiken på varför du vill ha en någorlunda jämn vinstpotential när du väl vinner. I längden så blir det inte någon större skillnad än att spela exakt lika mycket på alla dina kombinationer vilket är betydligt lättare när det gäller DD.
Jag läste någonstans att när man betalar lika mycket för varje kombination, är det som att gå och köpa ingredienserna till en smörgås och betala lika mycket för varje ingrediens, vore sig det är ost, smör, skinkan osv fast visa ingredienser är billiga och andra dyra.
Jag tror att om man har en väldig stor kassa kan man betala lika mycket för alla kombinationer. Och om det inte är så noga om man går med vinst eller inte. Inga av dessa två stämmer in på mig.

Jag tycker att det för mig är en bra lösning att utgå från vinstmål, det ger mig mer kontroll och innebär att de mest troliga kombinationer, de med lägre odds, kostar mera men de med lite högre odds kostar mindre. Det blir ekonomisk överkomligt och även att ta igen förluster.

Insatser enligt Martingale systemet är farliga, men det är inte vad man gör när man spelar som jag försöker göra här. Varje förlorad 500 hundring kostar runt 110 kronor vid nästa insats. inte 500 kr eftersom jag inte betalar samma för varje kombination.
Om man skulle betala lika mycket för varje kombination, oavsett odds, skulle man tappa greppet fort.

Senast redigerad av shasha den 2021-04-30 klockan 19:42.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 21:47   #34
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrMarre Visa inlägg
Ingen säger emot dig om att HPT är smidigt för DD-spel jämfört med resten av tillgänglig programvara.

Grejen är ju att programmet inte löser aktuellt problem. TS frågar, återigen, efter hur man ska sprida insatserna för att uppnå viss nettovinst. Dina approximationer kommer fungera för 2, 3 kombinationer med "snälla" odds, men lycka till med att stoppa in > 5 kombinationer med rejält skilda odds och få rätt på det.

DD-ticken är för övrigt var tredje minut. Det är inget megaproblem att hinna stoppa in oddsen i en färdig Excelkalkylator, fylla i insatserna hos HPT och lämna in som fil. Möjligt att det tar en halv minut extra. Jag utför en ganska lik process varje gång jag spelar DD så jag vet.

Ser inte varför det ska begränsas till spel med just rörliga odds heller för den delen. TS kanske också spelar hos bolag med fasta odds och kan använda det där istället?
Nettovinst = Bruttovinst - Totalinsats.



I HPT väljer man först ut vilka hästar man vill ha med per avdelning. ( Tar sekunder att välja och ändra om man vill det. )

Nästa steg är att markera önskade kombinationer bland de möjliga kombinationer som finns med de valda hästarna.

När man är klar med det så är det bara "total bruttovinst" kvar att välja. Det behövs ingen justering per kombination om man inte vill justera någon av dem manuellt.

Precis bredvis Total Bruttovinst visas Total insats.

Det enda som krävs nu är att man klarar av en hyggligt enkel subtraktion i huvudet när man ställer in bruttovinsten. Helt exakt finns det ingen anledning att ens försöka vara pga nedanstående.


För övrigt uppdateras LD/DD-oddsen var 17e sekund när det är "next race to start". Och t o m en gång till efter start eftersom man kan spela fram till start.


Visst. Om det handlar om spel på annat än LD/DD hos ATG så behöver man en annan lösning än HPT. Men annars är inte HPT bara bättre än övriga program på markanden. Det är även helt överlägset alla manuella lösningar för allt annat än ett väldigt litet antal valda kombinationer.

Och visst. Om man inte klarar en enkel överslagssubtraktion så funkar inte HPT som lösning. Men då tror jag att risken att det handlar om ett vinnande spel är försumbar och att man med fördel kan köra med flat bet istället.

Med lyckat resultat har jag ibland använt HPT för att spela 40+ kombibanationer som hedge-ning av V64 samt V4. Helt utan att förbruka någo "lycka".

Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom. Lycka till att lämna in annat än ett litet antal kombinationer med ovanstående metod med odds tagna 30s för start.....
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 21:54   #35
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Att ta igen gamla förluster genom att spela med högre insatser är en mycket farlig strategi!

Jag tycker det är bra att du räknar på odds och dylikt det lär man sig mycket av, men jag är nyfiken på varför du vill ha en någorlunda jämn vinstpotential när du väl vinner. I längden så blir det inte någon större skillnad än att spela exakt lika mycket på alla dina kombinationer vilket är betydligt lättare när det gäller DD.

Det är mycket lätt att förstå.

Bortsett från att det inte är exakt samma spelvärde på samtliga kombinationer och att de därför borde viktas av den anledningen.....så är det trevligt för psyket att vinna iika mycket för ens vinnande kombinationer ( inte bara för LD/DD ).

Det finns inte längre något att oja sig över i form av "fan att inte den andra vann istället" osv....Man slipper spyvinnare.

Man kan även tänka sig att man hittar två ekipage med spelvärde i den ena avdelningen men att man ser det som ganska neutralt i den andra avdelningen. Då kan man tänka sig att man inte vill att vinsten ska variera beroende på vilken man får in i den andra avdelningen.


osv osv....
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 23:49   #36
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nettovinst = Bruttovinst - Totalinsats.



I HPT väljer man först ut vilka hästar man vill ha med per avdelning. ( Tar sekunder att välja och ändra om man vill det. )

Nästa steg är att markera önskade kombinationer bland de möjliga kombinationer som finns med de valda hästarna.

När man är klar med det så är det bara "total bruttovinst" kvar att välja. Det behövs ingen justering per kombination om man inte vill justera någon av dem manuellt.

Precis bredvis Total Bruttovinst visas Total insats.

Det enda som krävs nu är att man klarar av en hyggligt enkel subtraktion i huvudet när man ställer in bruttovinsten. Helt exakt finns det ingen anledning att ens försöka vara pga nedanstående.


För övrigt uppdateras LD/DD-oddsen var 17e sekund när det är "next race to start". Och t o m en gång till efter start eftersom man kan spela fram till start.


Visst. Om det handlar om spel på annat än LD/DD hos ATG så behöver man en annan lösning än HPT. Men annars är inte HPT bara bättre än övriga program på markanden. Det är även helt överlägset alla manuella lösningar för allt annat än ett väldigt litet antal valda kombinationer.

Och visst. Om man inte klarar en enkel överslagssubtraktion så funkar inte HPT som lösning. Men då tror jag att risken att det handlar om ett vinnande spel är försumbar och att man med fördel kan köra med flat bet istället.

Med lyckat resultat har jag ibland använt HPT för att spela 40+ kombibanationer som hedge-ning av V64 samt V4. Helt utan att förbruka någo "lycka".

Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom. Lycka till att lämna in annat än ett litet antal kombinationer med ovanstående metod med odds tagna 30s för start.....
Fast det förutsätter ju att man för alla kombinationer söker identisk nettovinst?

Du får förresten gärna informera om varifrån du får "var 17e sekund" (via HPT?) ifrån så jag kan slippa sitta och bli oddsdroppstiltad framöver.
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 04:05   #37
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Försöker sätta mig in närmare i det här med dutching och loss recovery och hamnade på en sida som visar lösningen de gjort i ett program, Time Machine.

Lägger länken här för den intresserade

http://marketfeeder.co.uk/learn/trig...k-dutch-recoup

Ett annat verktyg, som fungerar under betfair, ska vara BF BOT manager
här är en diskussion i et tforum över hur den används
https://www.bfbotmanager.com/phpbb3/...pic.php?t=2122

Den här appen för DD hittade jag imorse och där kan man också göra viktade insatser

Att spela med viktade insatser på Dagens Dubbel
http://www.travappar.se/spelskola/at...ns-dubbel.aspx

Senast redigerad av shasha den 2021-05-01 klockan 05:48.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 06:06   #38
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrMarre Visa inlägg
Fast det förutsätter ju att man för alla kombinationer söker identisk nettovinst?

Du får förresten gärna informera om varifrån du får "var 17e sekund" (via HPT?) ifrån så jag kan slippa sitta och bli oddsdroppstiltad framöver.

Ja. Helt rätt det blir samma vinst för alla valda kombinationer. Det saknas ett "reglage" för varje vald komb där man får välja från 0--100%. 0% skulle vara break even på just den komben och 100% skulle vara önskad nettovinst.

Om man vill ha olika nettovinst på olika kombinationer så blir det betydligt mer jobb med HPT. Dock så är man ändå chanslös att hinna med att få hyggligt färska odds om man har fler än trivialt antal kombinationer.


Det är så ofta som ATGs AIS uppdaterar oddsen.

Från spelets öppnande till aktuell tävlingsdag uppdateras det var 30e minut.
Under aktuell tävlingsdag fram till att första avdelningen av dubbeln är "next race to run" är det var 3e minut.

När första avdelningen är "next race to run" uppdateras det var 17e sekund.

För följande spelformer är det aldrig snabbare än var 3e minut. V86, V75, V64, V65, V5, V4.

Infon kommer från AIS-dokumentationen som du inte hittar ute på nätet.

Det går inte att välja snabbare automatisk uppdatering än var 3e minut i HPT. Men när du trycker på Uppdatera-knappen får du den senaste uppdateringen som HPT har hunnit samla in. Jag använder aldrig automatiska funktionen för detta.

Oddsdropstiltad blir man 9 ggr av 10 ändå. Det kommer ju en sista uppdatering EFTER spelstopp ( som räknar in det allra sista spelet....något ingen kan ta hänsyn till men som numera är långt ifrån försumbart. )

Det kan svänga skrämmande många procent mellan näst sista och sista uppdateringen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 07:26   #39
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

En detalj jag hade missat och lärde mig idag, är att dutching bara ska användas när den totala sannolikheten för de spelade kombinationer understiger 100%.

Blir alltså för det mesta 2-3 spelbara kombinationer om lägsta oddset ligger runt 30...

https://www.gamblingsites.org/soccer...ng-strategies/
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 08:32   #40
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Understiger inte alltid den totala sannolikten för de valda kombinationerna 100%?

För att uppnå 100% total sannolikhet krävs att man spelar alla kombinationer.

Det går att dutcha betydligt fler än tre kombinationer. Men ju fler komber man har med desto större är risken att man har tagit med komber som man tror är spelvärda...men inte är det.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 08:48   #41
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Understiger inte alltid den totala sannolikten för de valda kombinationerna 100%?

För att uppnå 100% total sannolikhet krävs att man spelar alla kombinationer.

Det går att dutcha betydligt fler än tre kombinationer. Men ju fler komber man har med desto större är risken att man har tagit med komber som man tror är spelvärda...men inte är det.
Kan tyvärr inte matte så bra, men det jag gjorde var att ta varje kombination och beräkna sannolikhet utifrån 100/(odds/10).
Om oddset är 30 får jag alltså en sannolikhet på 33,33%
Skulle jag då ta en kombination som ger 15 i odds blir den totala sannolikheten
100/1,5=66,66%
Med dessa två kombinationer är jag redan uppe i 99,99% och tangerar gränsen för när man inte ska spela med dutching

Vill jag ha fler kombinationer än två måste jag se till att jag inte ha någon med för låga odds.
Så har jag i alla fall tolkat det jag läst
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 09:00   #42
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Men varför ska man dela oddset med 10?

Den "implicita sannolikheten" för ett odds är 100/oddset. För ett odds på 2.00 är den implicita sannolikheten 50%.

För att det inte ska gå automatiskt back så måste summan av de implicita sannollikheterna understiga 100%. Det stämmer bra. Men det blir något fel där när du delar med 10.

"Gamla" sättet att visa odds från ATG var på formen "vinst per satsade 10 kr". Då var en 30-oddsare = 300 för 10. Om du hittar odds på den formen behöver du dela "xxx för 10"-siffran med 10 först. Men det gäller inte för de odds som visas på www.atg.se nuförtiden. Numera visas oddset just som odds. Dvs vinst per satsad 1kr.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 09:03   #43
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Om oddset är 30 får jag alltså en sannolikhet på 33,33%
Skulle jag då ta en kombination som ger 15 i odds blir den totala sannolikheten
100/1,5=66,66%
kombinationer än två måste jag se till att jag inte ha någon med för låga odds.
Så har jag i alla fall tolkat det jag läst

Det fetade är inte rimligt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 09:34   #44
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det fetade är inte rimligt.


Aha,nu fattar jag hur du menar, oddsen är förändrade nu. Okay, då är det jag som virrat till det.

Senast redigerad av shasha den 2021-05-01 klockan 09:39.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 09:44   #45
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Aha,nu fattar jag hur du menar, oddsen är förändrade nu. Okay, då är det jag som virrat till det.

Det ena är odds. Det andra är "odds för 10".

Det är inte exakt samma sak och det är vktigt att vara noggrann.

Men......om det inte är så att du vill ha olika nettovinst på olika kombinationer är det helt onödigt att lägga energi på att försöka räkna för hand eller i manuella excel-dokument.

Eftsrsom Total nettovinst = Total bruttovinst - Total insats har vi att det går att använda HPTs bruttovinstfunktonalitet. Det enda du behöver göra "manuellt" är att när du klickar Total bruttovinst uppåt så håller du ett öga på Total insats.

En överslagsräkning räcker bra eftersoim det aldrig någonsin kommer att bli en exakt fördelning av insatserna då oddsen ändras in i sista sekund och t o m en gång efter att loppet har gått iväg.

Men om du verkligen vill ha olika nettovinst på olika komber så måste man räkna fram det manuellt med excel.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td