Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-11-02, 10:13   #1
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Läsvärt inspel om andelsnasarna!


Igår kom det äntligen en krönika från GamblingCabin om hur den, i mina ögon, MYCKET tveksamma marknadsföringen tillåts fortsätta.

Läs, och kom gärna med er syn på saken!

https://gamblingcabin.se/dags-for-sv...d0bBj1rovkqU44

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 10:32   #2
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 756
Sharp$: 37639
Standard

För det första så köper jag inte in mig i andelssystem eller tillsammanssystem då jag gör mina egna system. För det andra: Att kalla återbetalning för vinst är naturligtvis helt felaktigt och vilseledande. En vinst uppkommer när ett positivt netto utbetalas (Utbetalning minus insats och avdrag för provision etc.). Är det falsk marknadsföring så ska det ju anmälas. Det ligger utanför ATG:s och Svenska Spels bord och kräver en rättslig prövning. Det bör också vara tvång på att de som säljer systemen redovisar hur stor avgift de själva tar, precis som ATG redovisar spelavdrag.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 11:12   #3
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 157
Sharp$: 57030
Standard

Det är väl därför denna marknad fullkomligt exploderat senaste åren. På de stora streckspelen är ju andelsspelen numera de vanligast förekommande på vinstlistorna. Det säger som sagt inte mycket men kan ju tolkas som att det är där de stora nettovinsterna finns om man inte kollar så mycket. Eller att det i fönstret på en butik som säljer massor av andelsspel sitter skyltar om alla vinster i butiken.

Det är inte den enda falska eller tveksamma marknadsföringen vad gäller spel. Man kan ju t ex tro att vägen till miljonerna också går via Harrry Boy när en storvinst basuneras ut men atg har aldrig någonsin (finns nog en anledning) redovisat nettoresultat för Harry Boy spelen.

Eller när man läser på Aftonbladets atg finansierade trav365 om alla fantastiska vinster. Dom har heller aldrig redovisat några förlorare eller nettoresultat.

Det enda vi med säkerhet vet är att spelarna för varje 100 kr som omsätts på V75 och andra stora streckspel får tillbaka 65 kr. Ska det sedan även betalas provision till dom som säljer andelar så blir spelavdraget betydligt högre än 35 procent.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 11:31   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det är väl därför denna marknad fullkomligt exploderat senaste åren. På de stora streckspelen är ju andelsspelen numera de vanligast förekommande på vinstlistorna. Det säger som sagt inte mycket men kan ju tolkas som att det är där de stora nettovinsterna finns om man inte kollar så mycket. Eller att det i fönstret på en butik som säljer massor av andelsspel sitter skyltar om alla vinster i butiken.

Det är inte den enda falska eller tveksamma marknadsföringen vad gäller spel. Man kan ju t ex tro att vägen till miljonerna också går via Harrry Boy när en storvinst basuneras ut men atg har aldrig någonsin (finns nog en anledning) redovisat nettoresultat för Harry Boy spelen.

Eller när man läser på Aftonbladets atg finansierade trav365 om alla fantastiska vinster. Dom har heller aldrig redovisat några förlorare eller nettoresultat.

Det enda vi med säkerhet vet är att spelarna för varje 100 kr som omsätts på V75 och andra stora streckspel får tillbaka 65 kr. Ska det sedan även betalas provision till dom som säljer andelar så blir spelavdraget betydligt högre än 35 procent.
Angående Harry Boy har jag fått indikationer på att Harry Boys återbetalning ligger ganska precis på samma nivå som ombudens avgiftsandelar om man räknar ombudsavgiften.

Med tanke på att Harry Boy ändå är relativt vanligt förekommande i vinstlistorna är min gissning att det stämmer rätt så bra.

Angående att ombudens andelar är vanligast i vinstlistorna så beror det delvis på att flervarvade andelar inte kräver lika hög "utdelning per system" för att ens nå nivån för att komma med på listan. Det blir i någon mån självuppfyllande.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
olle (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 14:09   #5
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4690
Standard

Är det även som du nämner här på Sharps....om så slutar jag att köpa andelar!
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 14:52   #6
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Är det även som du nämner här på Sharps....om så slutar jag att köpa andelar!
Hur menar du?

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 15:03   #7
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4690
Standard

Noterbart är att systemen sitter 818 av de 1 251 omgångarna. Men i 570 av dessa (69,7%) täcker vinsten inte insatsen!
Det spelar dock mindre roll för spelläggaren, som med sin provision totalt över serien gör en vinst om 272 218 kr.
Och kan skrävla med att han vunnit 2,3 mille på sina system …

Jag roade mig lite med att räkna på spelläggaren i exempel 1. Han hävdar att ”allt satt i går” och det torde ju inkludera TT. Utdelningen där var 948 kr, så det han skryter med är att hans kunder fick tillbaka 118,50 kr på investerade 301 kr.

I dag spikar han Liverpool på TT och Frölunda på PP. Eftersom lagen står i 2 ggr pengarna så har han 75% chans att få 8 i dag med, och 25% chans att sätta både TT och PP.
Likväl är hans kunders förväntade resultat att förlora 1 034 kr.

Just den här spelläggaren verkar köra ett TT och ett PP dagligen, samt två system varje ST- och EU-omgång. På 13-rättsspelen kostar andelarna (12 st) runt 320 kronor.

Han tjänar i så fall 700 kr per omgång för stryket och EU, och 436 kr om dagen på TT/PP.
Det summerar till ca 20 500 kr i månaden.

Jag tror inte att den här sortens falska marknadsföring av garanterat förlorande spel är något som ATG eller Svenska Spel önskar sig eller vill bli förknippade med. Men händelsevis gynnar det bolagen när affiliates och deras kontrakterade spelläggare gör allt de kan för att omsätta maximalt.

Nu tycker jag att det är dags för dem att ta ett större ansvar för hur deras spel säljs!

/Johan Kretz
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 15:12   #8
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Noterbart är att systemen sitter 818 av de 1 251 omgångarna. Men i 570 av dessa (69,7%) täcker vinsten inte insatsen!
Det spelar dock mindre roll för spelläggaren, som med sin provision totalt över serien gör en vinst om 272 218 kr.
Och kan skrävla med att han vunnit 2,3 mille på sina system …

Jag roade mig lite med att räkna på spelläggaren i exempel 1. Han hävdar att ”allt satt i går” och det torde ju inkludera TT. Utdelningen där var 948 kr, så det han skryter med är att hans kunder fick tillbaka 118,50 kr på investerade 301 kr.

I dag spikar han Liverpool på TT och Frölunda på PP. Eftersom lagen står i 2 ggr pengarna så har han 75% chans att få 8 i dag med, och 25% chans att sätta både TT och PP.
Likväl är hans kunders förväntade resultat att förlora 1 034 kr.

Just den här spelläggaren verkar köra ett TT och ett PP dagligen, samt två system varje ST- och EU-omgång. På 13-rättsspelen kostar andelarna (12 st) runt 320 kronor.

Han tjänar i så fall 700 kr per omgång för stryket och EU, och 436 kr om dagen på TT/PP.
Det summerar till ca 20 500 kr i månaden.

Jag tror inte att den här sortens falska marknadsföring av garanterat förlorande spel är något som ATG eller Svenska Spel önskar sig eller vill bli förknippade med. Men händelsevis gynnar det bolagen när affiliates och deras kontrakterade spelläggare gör allt de kan för att omsätta maximalt.

Nu tycker jag att det är dags för dem att ta ett större ansvar för hur deras spel säljs!

/Johan Kretz
Det är ju precis det här jag varit på och ifrågasatt under en längre tid!

Har man följt med här ett tag så har det väl framgått ganska tydligt vad jag tycker om massvarvande spelläggare som ex Icalinköping etc där man gladeligen skryter om sina "hundratusentals" inspelade kronor och sedan öppnar 55 (jajamensan FEMTIOFEM) nya spel till nästkommande dag?

Har du missat det?

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 15:41   #9
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4690
Standard

tyvärr har jag missat det ber om ursäkt
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 16:39   #10
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4690
Standard

Men är det likadant på denna sajt med dom som lägger andelsspel?
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 16:51   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Men är det likadant på denna sajt med dom som lägger andelsspel?
Det finns några saker som skiljer andelsspel från mindre seriösa andelsspel.

i mindre grad om man väljer att vara spelläggare med eller utan avgift. De som har någon slags personlig koppling till något ombud kan man kanske förstå när de lägger sina andelsspel genom dem.

I desto högre grad om man låter sina ombudsandelar varvas fritt, om man själv köper en inte oväsentlig andel av egna systemet samt hur många olika andelar en och samma spelläggare "står för".

Jag skulle bli mycket förvånad om det finns annat än den första kategorin här på Sharps i någon större omfattning.


Den som lägger mer seriösa andelsspel utan vare sig avgift eller varvning och dessutom bara lägger ett eller fåtal system per omgång där man dessutom köper in sig själv tror jag skulle föredra att inte bli ihopbuntad med de betydligt mer oseriösa avgiftsfabrikerna.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Melander (+10)

Senast redigerad av Strappa71 den 2022-11-02 klockan 17:28.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 16:59   #12
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
tyvärr har jag missat det ber om ursäkt
Debatten har ju pågått länge men,

Bland annat i den snart legendariska tråden Tillsammansbolagsraseri

Men även mer specifikt kring just den här händelsen så rantade jag nyligen i denna twitter-tråd kring ämnet: https://twitter.com/Gotl4nd/status/1...Y7MDVuy08JNi-A

Kortfattat kan man väl säga att jag, och många med mig, har kraftigt ifrågasatt agerandet från framförallt de två största spelläggarna på "vinstsidan" Icalinköping och då främst just den tveksamma marknadsföringen.

Till råga på allt är de duktiga på att tippa och blev ensamma på GS häromveckan MEN det är just uttryck som "hundratusentals kronor inspelat" när man de facto gick back som jag stör mig (mest) på.

Och att hinta om att man "brukar köpa in sig i sina spel" när man kör 55st olika andelar till en och samma V75 omgång (21.931kr för inköp med 1st i varje) är i min värld magstarkt.

Men det är jag det!

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 17:31   #13
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7929
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Debatten har ju pågått länge men,

Bland annat i den snart legendariska tråden Tillsammansbolagsraseri

Men även mer specifikt kring just den här händelsen så rantade jag nyligen i denna twitter-tråd kring ämnet: https://twitter.com/Gotl4nd/status/1...Y7MDVuy08JNi-A

Kortfattat kan man väl säga att jag, och många med mig, har kraftigt ifrågasatt agerandet från framförallt de två största spelläggarna på "vinstsidan" Icalinköping och då främst just den tveksamma marknadsföringen.

Till råga på allt är de duktiga på att tippa och blev ensamma på GS häromveckan MEN det är just uttryck som "hundratusentals kronor inspelat" när man de facto gick back som jag stör mig (mest) på.

Och att hinta om att man "brukar köpa in sig i sina spel" när man kör 55st olika andelar till en och samma V75 omgång (21.931kr för inköp med 1st i varje) är i min värld magstarkt.

Men det är jag det!

Och den legendariska tråden borde byta namn. Just Tillsammansbolag är inte alls berörda av de problem som diskuteras ovan. I Tillsammansbolag finns ingen avgift eller varvning. Butiksandelsraseri skulle vara mer passande.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+2222), Gotland (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 17:47   #14
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Och den legendariska tråden borde byta namn. Just Tillsammansbolag är inte alls berörda av de problem som diskuteras ovan. I Tillsammansbolag finns ingen avgift eller varvning. Butiksandelsraseri skulle vara mer passande.
Instämmer! Det tycker jag vi gör omgående!
OM Grant mot förmodan skulle invända mot detta så ändrar vi helt sonika tillbaka.

Men tillsvidare heter den nu Butiksandelsraseri!

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+50)

Senast redigerad av Gotland den 2022-11-02 klockan 18:05. Anledning: feting
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td