Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2023-08-17, 10:04   #1
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 462
Sharp$: 1292
Standard

Överoptimistiska kuskar/tränare


Tänkte att vi kanske kunde få ihop en lista med optimistiska kuskar och tränare, så vi vet vilka som man ska "passa sig för".

Tänkte börja med Alessandro Gocciadoro. Är han inte lite väl överoptimistisk ibland?
Man ska förstås ha respekt för hans hästar, men låter alltid uppåt trots byngliga lägen.

Magnus A Djuse är i regel bra att lyssna på, men kan vara lite optimistisk i överkant.

Adrian Kolgjini är som oftast optimist trots att hästarna sällan brukar ha fina staket i raden, men har tonat ner sig lite på sista tiden upplever jag.

Markus B Svedberg är i alla fall ingen överdriven optimist

Man lär sig med tiden vilka man vågar lyssna på.
Detta är också en erfarenhet att ha i bagaget som spelare.

Senast redigerad av SwedishHorseRacing den 2023-08-17 klockan 10:05.
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 11:05   #2
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 662
Sharp$: 12786
Standard

Mitt bidrag.
Två tränare som är realistiska.

Min favorit är Peter Untersteiner. Ärlig och uppriktig i sina analyser och tror han på bra chans brukar det stämma. Favorituttryck: ”de vill jag ha sagt”

Ola Samuelsson gillar jag oxå. Ganska kortfattad och lite tjurig men det han säger är helt ärligt gällande sina hästars form och status. Inget onödigt pladder.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 13:21   #3
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 175
Sharp$: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Tänkte att vi kanske kunde få ihop en lista med optimistiska kuskar och tränare, så vi vet vilka som man ska "passa sig för".

Tänkte börja med Alessandro Gocciadoro. Är han inte lite väl överoptimistisk ibland?
Man ska förstås ha respekt för hans hästar, men låter alltid uppåt trots byngliga lägen.

Magnus A Djuse är i regel bra att lyssna på, men kan vara lite optimistisk i överkant.

Adrian Kolgjini är som oftast optimist trots att hästarna sällan brukar ha fina staket i raden, men har tonat ner sig lite på sista tiden upplever jag.

Markus B Svedberg är i alla fall ingen överdriven optimist

Man lär sig med tiden vilka man vågar lyssna på.
Detta är också en erfarenhet att ha i bagaget som spelare.
De flesta tränare är väl optimistiska.
Den värste är kanske Conrad Lugauer.

Han tror alltid på bra chans.

Så här ligger det till med intervjuerna.
Tränaren säger det som ägaren vill höra.

Detta skall man alltid ha i åtanke.

"When the handicap rank matches the betting rank,
the horse probably is not an overlay and should not bet"

Heuer
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 13:30   #4
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 145
Sharp$: 57002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Tänkte att vi kanske kunde få ihop en lista med optimistiska kuskar och tränare, så vi vet vilka som man ska "passa sig för".

Tänkte börja med Alessandro Gocciadoro. Är han inte lite väl överoptimistisk ibland?
Man ska förstås ha respekt för hans hästar, men låter alltid uppåt trots byngliga lägen.

Magnus A Djuse är i regel bra att lyssna på, men kan vara lite optimistisk i överkant.

Adrian Kolgjini är som oftast optimist trots att hästarna sällan brukar ha fina staket i raden, men har tonat ner sig lite på sista tiden upplever jag.

Markus B Svedberg är i alla fall ingen överdriven optimist

Man lär sig med tiden vilka man vågar lyssna på.
Detta är också en erfarenhet att ha i bagaget som spelare.
Jag har alltid haft svårt att tolka spelintervjuer med Timo Nurmos och Robert Bergh. Alltid känt att det dom säger utåt sällan är hela sanningen.

Alla tiders favorit när spelarservice hade exklusiv rätt till intervjuer med Åke Svanstedt och skoinfon kom först en timme innan spelstopp. Där kunde man väldigt ofta ta betalt. Typ 8 ggr i fast odds på en häst som sedan på toton när klartecknet nådde ut till alla i atg live gav drygt 2 ggr. Dom tiderna kommer aldrig igen för spelare som inte har direktkontakter i stallen.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 13:38   #5
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 092
Sharp$: 136
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Heuer Visa inlägg
De flesta tränare är väl optimistiska.
Den värste är kanske Conrad Lugauer.

Han tror alltid på bra chans.

Så här ligger det till med intervjuerna.
Tränaren säger det som ägaren vill höra.

Detta skall man alltid ha i åtanke.

"When the handicap rank matches the betting rank,
the horse probably is not an overlay and should not bet"

Heuer
Varför vill man som ägare bli förd bakom ljuset isf. Skulle bli vansinnig om de säger så o sen är hästen matlappsjägare. Säger tränaren bra chans så förväntar man ju sig att den ska blanda sig i segerstriden
sigh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 14:55   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7928
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sigh Visa inlägg
Varför vill man som ägare bli förd bakom ljuset isf. Skulle bli vansinnig om de säger så o sen är hästen matlappsjägare. Säger tränaren bra chans så förväntar man ju sig att den ska blanda sig i segerstriden
Tränarna tar det i två steg. Optimism inför loppet för att ge ägaren förhoppningar. Efter loppet bortförklaring ”lät i halsen”, ”banan för mjuk/hård”, ”starten skulle aldrig ha släppts”, etc etc.

Att motivera hästägare till fortsatt satsning samt producera bortförklaringar till uteblivna prestationer är två av de viktigaste egenskaperna en travtränare måste ha.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 16:01   #7
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Heuer Visa inlägg
De flesta tränare är väl optimistiska.


Så här ligger det till med intervjuerna.
Tränaren säger det som ägaren vill höra.

Detta skall man alltid ha i åtanke.


Heuer
Ja, det tänker jag på mer och mer. Tränarna vill ha hästägare och måste lyfta upp hästarna inför lopp, varför ska annars hästägaren vilja ha hästen hos dem? TV-tid är reklamtid för tränarna, för att locka fler hästägare till sig.
Är det hästar tränaren äger själv, då är det annat.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 17:09   #8
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 161
Sharp$: 1825
Standard

Calle Lindblom är väl den mest överoptimistiske kusken genom tiderna?
Minns när han intervjuades i tv inför loppen så var i princip alla hans styrningar "klara" och skulle vinna överlägset - men så blev det ju nästan aldrig
KonsultTT är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 18:06   #9
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 139
Sharp$: 1871
Standard

Kungen av optimism var väl ändå Kjell P Dahlström. Minns att en lokaltidning som inte fick tag i Kjell P inför travkvällen ändå ska ha skrivit något i stil med " Kjell P Dahlström tror på bra chans som vanligt. ".
Broddvar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 18:47   #10
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 621
Sharp$: 2891


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Peter Untersteiner är klart mest trovärdig och Daniel Redén är en god tvåa. De andra litar jag på som en ko på dass!
bosseguldheden är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-17, 23:43   #11
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 740
Sharp$: 9128
Standard

Viktig faktor att komma ihåg i sammanhanget är att tränarna (oftast) är bra på att träna häst och sällan är särskilt bra på bedöma vinstchanser.

Jag försöker lyssna på hur hästen tränat. Inte hur tränaren bedömer ekipagets vinstchans.

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-18, 05:50   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KonsultTT Visa inlägg
Calle Lindblom är väl den mest överoptimistiske kusken genom tiderna?
Minns när han intervjuades i tv inför loppen så var i princip alla hans styrningar "klara" och skulle vinna överlägset - men så blev det ju nästan aldrig

Solvalla tidigt 90-tal:

Calle vann Lopp 1 med ca 20-30-oddsare och blev tillfrågad om han kommer tillbaka till vinnarcirkeln fler ggr. Calles svar: "Ja, jag kör ju fyra till så jag vinner nog med tre!"

Ingen stod i under 20 ggr pengarna. Ingen av de övriga vann.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-08-18, 08:26   #13
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 662
Sharp$: 12786
Standard

Calle Kråkas stora optimism var väl lite spelad och han drev väl lite med intervju personerna. Samtidigt kanske lite tändvätska för honom. Calle var/är en spjuver.
Kjell P har nämnts tidigare och var oxå en obotlig optimist som dessutom hade stora framgångar trots att han av många förståsigpåare sågs som en pajas.
Kjelle hade en ögonsten och slitare efter Hassan Star som gjorde nära 200 starter och sprang in 700 tusen på 80 talet. Glitterman var namnet. Någon som minns ?
Jag hade honom som följehäst och lyckades bra med spel på hästen. Kjell P sade alltid innan start :”idag vinner vi” och ibland hade han rätt. Kjell P var en trevlig och välbehövlig injektion i trav Sverige när surkartarna och perfektionisterna Stig H och Nordin bröderna dominerade sporten.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td