Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2024-01-07, 12:28   #1
 
Reg.datum: jan 2020
Inlägg: 4
Sharp$: 25
Standard

Marginaler/overround, trav


Hej,

Har precis börjat intressera mig för trav. Samlat på mig en del data och ser att på vinnarspel på trav (antar ATG) är overrounden (ett sorts mått på marginalpåslag på oddsen) just under 20%, vilket låter enormt (som jämförelse går det lätt att hitta större fotbollsmatcher där motsvarande siffra är 3-4%).

Gjorde ett simpelt backtest att alltid backa favoriten och den strategin hade gett en ROI på ca -15% över lång tid (ett antal tusen lopp under 1-2 år)

Så min fråga är, antar jag, "går" det att systematiskt vinna där med dessa marginaler?

Tror att datat jag har är oddsen de stängde på, så funderar också på att möjligheterna att tjäna pengar är genom att komma in i ett tidigt läge, kanske flera dagar innan faktiska lopp.

Tacksam för svar.
/Entusiastisk nybörjare
superquant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-07, 17:39   #2
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 72
Sharp$: 1273
Standard

Spelar du i pool skulle jag säga att det är omöjligt över tid. Krävs rejält sneda odds för att hitta värde.
Du kan ju även söka fasta odds på nätet. Där kan det diffa ganska mycket, framförallt vid släpp. Men då har du å andra sidan problemet att du blir limiterad om du är framgångsrik.
Summa summarum är vinnarspel på trav lika dåligt som du fått intryck av.
addictedtoraw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-07, 19:14   #3
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Hej,

Har precis börjat intressera mig för trav. Samlat på mig en del data och ser att på vinnarspel på trav (antar ATG) är overrounden (ett sorts mått på marginalpåslag på oddsen) just under 20%, vilket låter enormt (som jämförelse går det lätt att hitta större fotbollsmatcher där motsvarande siffra är 3-4%).

Gjorde ett simpelt backtest att alltid backa favoriten och den strategin hade gett en ROI på ca -15% över lång tid (ett antal tusen lopp under 1-2 år)

Så min fråga är, antar jag, "går" det att systematiskt vinna där med dessa marginaler?

Tror att datat jag har är oddsen de stängde på, så funderar också på att möjligheterna att tjäna pengar är genom att komma in i ett tidigt läge, kanske flera dagar innan faktiska lopp.

Tacksam för svar.
/Entusiastisk nybörjare

Återbetalningen är 85 %.

Samma återbetalning är det svenska spels fasta odds på trav.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 05:24   #4
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2493
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Gjorde ett simpelt backtest att alltid backa favoriten och den strategin hade gett en ROI på ca -15% över lång tid (ett antal tusen lopp under 1-2 år)

Så min fråga är, antar jag, "går" det att systematiskt vinna där med dessa marginaler?
Som du säkert anar är det helt lönlöst att gå så brett som på alla favoriter. För att till att börja med nå even steven krävs både fler och vassare vinklar. Spela efter nån slags mall? Nej, inte riktigt. Däremot ett systematiskt vaskande, och i spelskedet avgör bland annat erfarenhet, intuition/feeling, och disciplin. Inte minst disciplin att avstå spel.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 06:00   #5
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 175
Sharp$: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Hej,

Har precis börjat intressera mig för trav. Samlat på mig en del data och ser att på vinnarspel på trav (antar ATG) är overrounden (ett sorts mått på marginalpåslag på oddsen) just under 20%, vilket låter enormt (som jämförelse går det lätt att hitta större fotbollsmatcher där motsvarande siffra är 3-4%).

Gjorde ett simpelt backtest att alltid backa favoriten och den strategin hade gett en ROI på ca -15% över lång tid (ett antal tusen lopp under 1-2 år)

Så min fråga är, antar jag, "går" det att systematiskt vinna där med dessa marginaler?

Tror att datat jag har är oddsen de stängde på, så funderar också på att möjligheterna att tjäna pengar är genom att komma in i ett tidigt läge, kanske flera dagar innan faktiska lopp.

Tacksam för svar.
/Entusiastisk nybörjare
Du skriver att du är nybörjare, och då har jag dåliga nyheter.
Den som är kunnig kan tjäna pengar på trav, men det är få som lyckas.

Spel på hästar tar väldigt lång tid att lära sig.
Du får räkna med minst fem år, om du jobbar hårt på att förkovra dig.

Jag inbillar mig att det kan vara lättare att tjäna pengar på fotboll.
Jag har 60 års erfarenhet av trav, men jag skär likväl inte guld med täljkniv.

Jag kan bara säga en sak: LYCKA TILL!

"You must stop looking for winners, and start looking for value".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abstruse (+5)
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 09:10   #6
 
Reg.datum: jan 2020
Inlägg: 4
Sharp$: 25
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av addictedtoraw Visa inlägg
Spelar du i pool skulle jag säga att det är omöjligt över tid. Krävs rejält sneda odds för att hitta värde.
Du kan ju även söka fasta odds på nätet. Där kan det diffa ganska mycket, framförallt vid släpp. Men då har du å andra sidan problemet att du blir limiterad om du är framgångsrik.
Summa summarum är vinnarspel på trav lika dåligt som du fått intryck av.
Tack för svar. Vilken typ av spel finns det potentiellt värde i då, skulle du säga?
superquant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 09:43   #7
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4927
Standard

Att spela vinnare-och plats på travet dagligen kommer du inte att tjäna några pengar på, det är marginalerna alldeles för höga till. När man vet det borde man direkt förstå att vi bara spelar på ett odds när vi hittar värde i det. I travet är det svårt när det gäller poolbetting eftersom din värdering måste matcha oddset när loppet startar. I andra sporter där marginalerna är mindre finns det också mer kunskap hos dom som sätter odds, men du får i alla fall oddset du spelar på.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 12:46   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1438
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Tack för svar. Vilken typ av spel finns det potentiellt värde i då, skulle du säga?
Betfair, engelsk galopp kan du hitta värdeodds.
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 16:47   #9
 
Reg.datum: jan 2020
Inlägg: 4
Sharp$: 25
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
Att spela vinnare-och plats på travet dagligen kommer du inte att tjäna några pengar på, det är marginalerna alldeles för höga till. När man vet det borde man direkt förstå att vi bara spelar på ett odds när vi hittar värde i det. I travet är det svårt när det gäller poolbetting eftersom din värdering måste matcha oddset när loppet startar. I andra sporter där marginalerna är mindre finns det också mer kunskap hos dom som sätter odds, men du får i alla fall oddset du spelar på.
Hej, jo att det bara är poäng att spela när man har EV är jag med på
Min fråga är bara hur ofta det är rimligt att man gör det givet så extremt låg
återbetalningsprocent som 85%.
Kan ju enbart fungera om marknaden/motståndet som helhet är väldigt svagt.
superquant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 22:53   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Hej, jo att det bara är poäng att spela när man har EV är jag med på
Min fråga är bara hur ofta det är rimligt att man gör det givet så extremt låg
återbetalningsprocent som 85%.
Kan ju enbart fungera om marknaden/motståndet som helhet är väldigt svagt.
Genom att spela flerloppsspelen går det att få ner spelavdraget per lopp.

T ex så är det 35% avdrag på V75 och V86 där det ingår 7 resp 8 lopp.

Den stora nersidan är att man inte kan välja själv vilka lopp man vill spela på, men uppsidan är att det bara är 5-7% spelavdrag per lopp.

Game selection är a och o. Att vara extremt noggrann.

Att enbart lira med den info som är "allmänt känd" räcker förmodligen inte alls till för att slå något av hästspelsvadslagningen inom svenskt trav.

Någon form av unik avgörande information är det som krävs.

De flesta gör bäst i att se det som ett nöje som kostar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+50)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-09, 07:34   #11
 
Reg.datum: jan 2020
Inlägg: 4
Sharp$: 25
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Genom att spela flerloppsspelen går det att få ner spelavdraget per lopp.

T ex så är det 35% avdrag på V75 och V86 där det ingår 7 resp 8 lopp.

Den stora nersidan är att man inte kan välja själv vilka lopp man vill spela på, men uppsidan är att det bara är 5-7% spelavdrag per lopp.

Game selection är a och o. Att vara extremt noggrann.

Att enbart lira med den info som är "allmänt känd" räcker förmodligen inte alls till för att slå något av hästspelsvadslagningen inom svenskt trav.

Någon form av unik avgörande information är det som krävs.

De flesta gör bäst i att se det som ett nöje som kostar.
Förstår vad du menar men jag tänker att det inte hjälper att påslaget per enskild häst bara är 5-7% när du inte kommer åt att spela dem individuellt; effektivt påslag är likväl 35% vilket är brutalt högt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lobo (+5)
superquant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-09, 10:09   #12
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Förstår vad du menar men jag tänker att det inte hjälper att påslaget per enskild häst bara är 5-7% när du inte kommer åt att spela dem individuellt; effektivt påslag är likväl 35% vilket är brutalt högt.
Stämmer bra. Om du gör det valet att endast spela vinnare-och plats hos ATG så kan du inte göra så mycket, då är det den marginalen som gäller. Väljer du även att spela hos alla andra bookmakers som har trav på menyn kommer du att få en effektiv marginal som är klart lägre, men du kommer också att få en personlig limitering hos de flesta bookmakers. Det är den dystra sanningen.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-09, 11:58   #13
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1438
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
Stämmer bra. Om du gör det valet att endast spela vinnare-och plats hos ATG så kan du inte göra så mycket, då är det den marginalen som gäller. Väljer du även att spela hos alla andra bookmakers som har trav på menyn kommer du att få en effektiv marginal som är klart lägre, men du kommer också att få en personlig limitering hos de flesta bookmakers. Det är den dystra sanningen.
Och därför finns det bara en marknad där man kan vinna på hästar V/P dvs...
Mitt ständiga tjat om Betfair och engelsk galopp. Där kan du få odds som ligger kring minus 5% till plus 5% (ibland mer).
Finns 100 tals system och statistik som man kan fördjupa sig i. De flesta system är sisådär men det finns guldkorn som man kan gå plus på i längden.
Tar några veckor (månader) att sätta sig in i men du kan med lite idoghet garanterat hitta system som du går plus på i längden.
Du blir heller inte limiterad.
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-09, 17:08   #14
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Förstår vad du menar men jag tänker att det inte hjälper att påslaget per enskild häst bara är 5-7% när du inte kommer åt att spela dem individuellt; effektivt påslag är likväl 35% vilket är brutalt högt.

Men om du enbart spelar när det jackpot kan du komma ner till ett avdrag per enskild häst till ca 1-2%. Mycket bättre än så går det nog inte att få, det därför poolspel är så populärt vid jackpot.

Senast redigerad av GGS den 2024-01-09 klockan 17:23.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-01-09, 17:16   #15
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av superquant Visa inlägg
Förstår vad du menar men jag tänker att det inte hjälper att påslaget per enskild häst bara är 5-7% när du inte kommer åt att spela dem individuellt; effektivt påslag är likväl 35% vilket är brutalt högt.

V75 är sjulingar med 50 öre insats med tröstpriser på 1 och 2 fel.

Som jag skrev så är den stora nersidan att man inte kan välja loppen själv.

Obs! Påslaget är nästan 54% när avdraget är 35%. Stor skillnad mellan påslag och avdrag!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td