|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Strykningar!
Hej,
Inser att jag genom att skriva det här inlägget genast kommer att bli idiotförklarad men eftersom jag inte hittar informationen någon annanstans på nätet har jag inget val än att kasta mig själv under bussen.. ![]() Jag har efter ett par års travspelande ännu inte riktigt greppat hur strykningar fungerar! Det jag gissat mig till (pga bristande info på nätet) är följande: AUTO: Vid en strykning hoppar alla hästar ner en position, dock ej genom leden. Dvs om en häst blir struken i första led så hoppar bara de hästarna bakom den i leden ner en position, en häst från det bakre ledet hoppar inte ner till det första. VOLT: Vid en strykning här händer egentligen ingenting mer än att hästarna i volten där strykningen äger rum får lite mer utrymme. Orsaken till att jag börjar klia mig i huvud av detta är givetvis hur jag ska applicera spårstatistiken på hästarna när det blir stykningar. I onsdagens V86-3 vann tex 8 Global Bodyguard (5%), uselt startspår men häst 2, 7, 11 var också strukna i det loppet. Så vilken spårstatistik ska jag applicera på häst 8 då? Gissningsvis fick hen ett otroligt mycket bättre läge. Aja ni kanske fattar. Har jag fått allt om bakfoten eller stämmer mina grundläggande stykningstankar? Om det är någon som kan svara på det så är det ni!
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 4115Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Hej Omygolly, jag tror du har rätt när det gäller autolopp men i voltlopp flyttas man ner ett snäpp såvida man inte har springspår (6 eller 7). De spåren får man behålla. Så har jag uppfattat det i alla fall,
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
Och du tänker helt rätt både vad gäller A och V. Global Bodyguard som du nämner fick ju bara ett "öppnare" spår men står ändå kvar som nr 8 (spår 5 i volten) så i statistiken blir det oförändrat. Hade han däremot startat i auto så hade han startat från spår 6 både i verkligheten och i statistiken. |
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Citat:
Det blir bara tomt i det startspår som en struken häst skulle ha startat ifrån. Det spelar ingen roll vilket spår det handlar om, du måste starta från det spår du fått på tex lotten. Enda skillnaden är att det blir ett öppnare spår om hästen närmast inv/utv är struken. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5) |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Chatgpt förenklar det jag försöker säga
![]() Låt säga att vi har följande startlista i voltstart: Spår Häst 1 Häst A 2 Häst B (struken) 3 Häst C Om Häst B blir struken, så startar Häst C fortfarande från spår 3. Spår 2 blir bara tomt. ������ Jämförelse med autostart: I autostart (med startbil) kan det vara annorlunda – om en häst stryks, kan hästar flyttas fram i vissa fall för att fylla luckor, men inte alltid. Det beror på tävlingsreglerna och hur nära inpå strykningen sker. ������ Varför flyttas inte hästar i voltstart? Därför att voltstart är beroende av att varje häst har en inövad uppvändningsrutin från ett visst spår och position. Att flytta hästar i sista stund skulle kunna skapa oreda, särskilt eftersom voltstart är en mer manuell och koordinerad procedur än autostart. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Strykningar i loppen påverkar väl hela startfältet mer eller mindre.
Dels minskar ju antalet motståndare. Strykningar på framspår i volt gör det ju lättare för bakspåren att hitta luckor och slinka igenom från start. Mer plats för samtliga. Strykningar bakom vingen i auto skapar möjligheter för snabba yttre bakspårs hästar att runda framspåren utvändigt och skapa bättre läge. Springspåren 6-7 blir ju betydligt enklare med bara en häst från springen i volt. Det är väl sammanfattningsvis framförallt strykningar i framspårs volten som skapar nya möjligheter. Psst det låter enkelt men vänta bara tills jag försökt förklara ![]() ![]() Ungefär som när Lennart Forsgren försökte förklara norska voltstart systemet i TV sändning
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Citat:
När det gäller Global Bodyguard får den spår 4. Men det är ett 4espår med gott om plats när ingen startar från spår 5. Man flyttas aldrig ner från spåren 3 och 6 förutom när det blir 3 eller färre kvar på en startvolt. Då blir det enkelvolt istället där alla 3 hästarna vänder upp med gott om plats.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2025-09-05 klockan 22:38. |
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
Om 1 stryks får 2 istället spår 1 och 3 och uppåt behåller sina spår. Om 1 och 2 stryks får spår 3 istället spår 1. Om 4 stryks får 5 istället spår 4. Så visst händer det att strykningar gör att ekipage ibland får bättre spår. Regeln är snarare att man aldrig får ett "sämre" spår. Om enbart 2 stryks tvingas inte 3 ner till spår 2 utan behåller sitt spår 3.
|
|
|
|
#10 |
|
Det är väl främst i autostart det kan hända väldigt intressanta saker vid strykningar? Om du tror mycket på 8:an men kanske är tveksam p g a spåret och det sedan blir tre strykningar innanför, så har din häst plötsligt spår 5, det bästa spåret bakom bilen.
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Citat:
Men visst är ett par...eller t o m bara en strykning ofta intressant när det är autostart. ALLRA helst när det handlar om spårtrappor. Den som har 8 från början och blir nerstruken till t ex spår 6 i en spårtrappa får ju ett oproportionellt fördelaktigt spår.
|
|
|
|
#12 | |
|
Citat:
Flyttas man verkligen från spår till spår 4 om spår 3 eller 4 stryks? Jag har inte tolkat det så. Liknade spårjusteringar sker även om häst 8 och 9 eller häst 10 och 11 stryks (utgående från att det är så många i främre volten då förstås). Strykningar på tillägg hanteras på samma sätt så har du spår 5 (som kan vara t.ex. spår 10 när man räknar in alla volter) på tillägg så flyttas du likaså ner i banan om hästar stryks. För att du ska få framspår vid autostart om du har spår 9-12 så krävs det att häst 1-8 stryks och det är förstås extremt osannolikt att sker. |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Väldigt lite.
Om både spår 3 och 4 blir strukna flyttas 5 hela vägen ner till 3. Det blir dock en helt annan voltningstyp. Det kallas då enkelvolt och voltningen blir lite annorlunda. Spår 1 och 2 volta då inte längre som ett par. För främst spår 2 är det ganska stor skillnad mellan vanlig voltning och enkelvoltning. Normalt besvärliga spår 2 ställer sällan till problem i enkelvoltning. Så spårnumren för 1-2-3 blir desammma, men inte den egentliga voltningen. Edit: Förtydligande. Enkelvolt blir aktuellt när det finns 3 eller färre kvar på en volt. Om det efter strykning/-ar finns 4 eller fler kvar på en volt blir det vanlig voltning. Spår 5 blir spår 4 om exakt spår 4 blir struken. Det var exakt vad som hände i det aktuella exemplet i trådstarten. Global Bodyguard. Se länk och bild. I övrigt ser det väldigt korrekt ut. Omflyttningen av spår vid voltstartsstrykningar är dock så pass komplicerad att ATG inte uppdaterar startspåren för startlistan förrän de fått in det fullständiga resultatet från travsport.se. Innan det har kommit in visas det ursprungliga startspåret i startlistan. Efter att det fullständiga resultatet kommit in till ATG visas det verkliga startspåret. Både i resultatlistan och i startlistan. https://www.atg.se/spel/2025-09-03/v...xevalla/lopp/7 https://ibb.co/gLCn78h5
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2025-09-09 klockan 19:39. Anledning: Förtydligande |
|
|
|
|
|
|
|