Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2026-01-05, 15:29   #91

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1889
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
4 GÅNGER HAR DET BLIVIT JACKPOT PÅ BÅDE 5 OCH 6 RÄTT

det borde man kunna åtgärda

tex att 5 rätt går till jackpoten

Men att 6 rättspengarna inte går till Jackpot utan fördelas ut på 7 och 8 rätt

Vet det gör ingen större skilnnad, eller ja 30% mer delas ut det är inte kattskit

Men det bygger helller inte upp den enorma Jackpothögen så det gör någon skillnad för den

Krånglig regel
Kanske , men det är ju inget man behöver känna till
Om man ändå ska göra om till uppflyttningsvariant? Varför ska då 5r gå till Jackpott?

Bättre vore väl om de smygfonderar en väldigt liten procent från varje omgång och en lite större, men ändå väldigt liten procent från det som idag skickas vidare till helt annan omgång? Och först flyttar upp 5 till 8-7-6 och om 6 ändå ger under 5 kr ( kommer hända betydligt mer sällan då 6r-potten mer än dubblas av en sån variant ) så flyttar man upp till 8-7.

På det sättet skulle man kunna komma upp till en lägsta återbet% på 55-60% i exakt alla omgångar.

Precis som du är inne på så är det egentligen helt obetydligt att exakt alla begriper hur det fungerar. Så är det ju redan idag när en skrämmande stor andel av travspelsintresserade tror att ATGs JP-siffra är mängden extrapengar.

Min poäng: Slopa helt att ta så här stor del från en omgång till en annan. Och om du ändå är inne på en uppflyttningsvariant så är det väl solklart bättre att göra det fullt ut och ALLTID belöna de som tippat bäst i varje enskild omgång?
Gammal 2026-01-05, 18:15   #92

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 33
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Estimatet förutsatte samma lördagssvårighetsgrad som tidigare. Det stämde inte alls. Men det beror ju på det sportsliga utfallet. Den som påstår sig kunnat förutse det hade världens enklaste uppgift i spelvärlden = stå över de omgångarna.

Det hade blivit favoritparader även på V75. Så det är inte ett V75 vs V85-misslyckande.

Lördagsupplevelse-strulet är ett massivt haveri. De som tyckte att den första varianten var "lämplig" är direkt olämpliga för sina arbetsuppgifter. Min känsla där är att det kanske inte finns tillräckligt många starka ifrågasättande röster "i huset".

GOA ger vid handen är att det är feltänket med 10 lopp som är värst. Tanken från higher ups att 12 lopp tar för lång tid skulle bara drivas igenom. Nu är 12 lopp på väg tillbaka. Men skadan är redan skedd. ATG framstår som alldeles för vimsiga på den här punkten. Och det är dyrt och dåligt!
Nu börjar det bli många trådar angående debaclet kring V85.....

Jag skulle tippa på ( ) att "estimatet" eller antagantet är där felet står att finna. Förmodligen har ATG bara smackat "på ett lopp" på tidigare V75-omgångar och utgått från detta i sin sumulering. Det kan leda till ett antagande angående svårghetsgraden som inte stämmer med verkligheten. Kombinerat med förändrat spelmönster bland spelarna blir det riktigt latjo.

För typ ett år sedan mailede jag Bosse som har gjort stryktipsprogrammen angående ett liknande problem fast för tipset där han i svaret påstod att det är lätt att hamna fel vid uppskattning av utdelning för 13,12,11,10 om modellen använder sig av "binomial/multinomial struktur med variation kring medel särskilt vid extremutfall". Han menade att modellen inte tar "hänsyn till spelutfall med tjocka svansar". Efter att ha förklarat på svenska för mig betyder det tydigen att vid omgångar med många favoriter blir utdelningen i verkligheten lägre än vad man kan uppskatta baserat på "spel-procenten".

Det var en av anledningarna till att jag redan 20/6 flaggade för risken att hamna där vi är:

"Spelarkollektivet dvs "vi" är nog överens om jackpott-eländet men ATG vill ha jackpott. Ofta." och i ett annat inlägg samma dag "Det är synd att skrota V75 som med små justeringar skulle kunna lyfta. Att smacka på ett lopp till men behålla det som gör att spelarna sviker kommer inte att fungera."

På det replikerade du att :
Jag skriver under på det mesta i ditt inlägg....förutom en detalj som du helt fått om bakfoten.

Det kommer inte att bli JP på 5r "ofta". Ungefär var 1 av 7 omgångar över tid kommer att landa under 5,00 kr på fem rätt.

1) Gränsen är 5 kr.
2) Jämförelse med V86-utfall stämmer dåligt eftersom lördags-loppen inte är lika skiktade som onsdags-loppen.

Många har fått för sig saker om V85 som helt enkelt inte kommer att bli som de tror.

Finns även annat som ligger i "pajpen" som har chansen att bli riktigt bra när det gäller lördagsupplevelsen.

Jag kan väl konstatera att det verkar vara många som vaknat upp till en verklighet som visat sig vara någonting de inte förväntat sig samt att det kan vara dags att plocka fram "det andra från pajpen".

Frågan är vad som är bäst för spelet och sporten med 0.1 miljardersomgången den 10:e. En ensam rekordvinnare i Sydafrika eller jackpott på 5 & 6 rätt? Med utebliven utdelning på 5:or och 6:or kan ju ATG fortsätta samla in till fonden.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-05, 18:33   #93

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18541
Standard

Mina vänner kan ni inte öppna en egen lina där ni kan surra om samma meningslösa saker vecka efter vecka utan att få gehör för ert svammel. Jag har respekt för era åsikter men vi måste skilja agnar från vett. Travtips och travsurr bör ha företräde på linor som har en travtävling som ingång. Läser inte era inlägg helt konsekvent men de verkar vara samma (i min värld) ganska meningslöst surr ang olika infallsvinklar på ATG hanteringen av Jackpott och V85 upplägget.
Som sagt lägg ner denna typ av inlägg på aktuella travtävlings sidor.
Tack och bock.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bosseguldheden (+25), Skog (+25)

Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-01-05 klockan 18:47.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-06, 03:29   #94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Mina vänner kan ni inte öppna en egen lina där ni kan surra om samma meningslösa saker vecka efter vecka utan att få gehör för ert svammel. Jag har respekt för era åsikter men vi måste skilja agnar från vett. Travtips och travsurr bör ha företräde på linor som har en travtävling som ingång. Läser inte era inlägg helt konsekvent men de verkar vara samma (i min värld) ganska meningslöst surr ang olika infallsvinklar på ATG hanteringen av Jackpott och V85 upplägget.
Tack och bock.

Sry för det Sir.

Har försökt hålla det till efter omgångarna. Men det är uppfattat.

Edit: Se DM

Senast redigerad av Strappa71 den 2026-01-06 klockan 06:45.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-06, 08:54   #95

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 33
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Tack och bock.
Helt enig!

Vi borde hålla oss till någon av de trådar som behandlar V85 förslagsvis denna https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62614-v85/
Efterhandaren (+5)
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-06, 13:54   #96

Standard

Urspåringarna från min sida dyker upp när någon skriver i ämnet i en sån här tråd. Då har jag svårt att stoppa mig själv från att svara.

Har tänkt att det mestadels har varit inlägg i svansen på tråden och inte inne bland tipsen. Men det stör såklart ändå....
Gammal 2026-01-06, 14:16   #97

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Urspåringarna från min sida dyker upp när någon skriver i ämnet i en sån här tråd. Då har jag svårt att stoppa mig själv från att svara.

Har tänkt att det mestadels har varit inlägg i svansen på tråden och inte inne bland tipsen. Men det stör såklart ändå....
Tackar för att ni tog till er min kritik på ett positivt sätt
Jag kanske överreagerade en aning.
Bra om vi kan hålla en positiv och bra stämning på sidan. Och visa hänsyn till varann och inläggen.
Strappa71 (+222)
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara

td