|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Lördag 14/3 - Bjerke - V85 DD mm
Bjerke omgången ser ganska trevlig ut med välfyllda startfält bortsett från som vanligt vår/vinterhalvjumna Guld. Många intressanta svensk ekipage med Hajom filurerna Robban och Christoffer i spetsen. Luringen Ebbinge och Gocciadoro är oxå intressanta.
Högklassigt Stayerlopp. 11 Harry. 12 Börtas och 13 Hobart är grymma långluffare. I Guld har jag en blåvinnare. Gissa vem ?Jo Humanity Pellini Hm sen har vi förstås luriga norrmän med okända hästar i lägre klasserna. Kul med en omgång som inte blir så hårt bevakad av svenska travtips proffsen. Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-03-10 klockan 12:58. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Avd 7
Mellby jinx är väl en startraket av rang. Han kommer nog ladda max. Diva ek är väl mera medel+. Tror örjan hellre vill köra säkert än att riskera galopp i första loppet för säsongen. Släpp till ledning sedan är väl loppet färdigt? Får tänka påt. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
det är främst spår 4 och 5 som har färre som hittar till ledningen på Bjerke, på vissa svenska banor är det flest som spetsar fr spår 4 el 5 än Jinx är mkt startsnabb så det kan nog gå, men det krävs full laddning och kanske även lite utdragen körning |
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tisdags Tankar
V85 1) 15 hästars högklassigt Stayer lopp med tre volter kryddat med Norska voltsystemet. Hujedamej, det kanske blir en P.D.A. rusning från start ? 1 Sven The Forestmen och 3 Kalule Simone Skogvaktarn och Kalulan är urstarka travare och trivs på distansen. Kan nog tuffa på i täten ganska länge. 11 Harpy. 12 Börtas Ankar. 13 Hobart står för klassen på 40 volten. Spännande att se vem som har torrast krut på upploppet. V85 2) 2 Garbino Ännu en topphäst som förgyller Hajomstallet. Grym IT häst som är lite svårbedömd i detta motstånd. Vimlar av okända hästar men jag tror Örjan löser uppgiften. V85 3) 6 Beautifuel Disaster Verkar vara en undantagshäst men Klass 3 är Klass 3. 5 Treasure Tile ? V85 4) 2-5-6-9-11 Vimlar av Norska kallblod som går låga 20 tider i sömnen. V85 5) 4 Quick Bo är oprövad på distansen men verkar ha spring i benen. 6 Excalibur Gene Vinnartyp är bara förnamnet. 12 Fantom Jet Barfotabalans och favorit distans. Smack. V85 6) 1 Kiss My I.D. Örjan och Christoffer. Ännu ett Dreamteam. Och hästen är inte så dålig han heller. Kanske står lite hårt inne . 12 Blablablaa !? V85 7) 2 Humanity Pellini Gulddebutant efter en Frankrike vinter. Kanske vinner direkt ? När två strider vinner …………. 6 Diva Ek Stenhård Trixton märr. Går sina 10-11 tider i sömnen. 8 Mellby Jinx Kanske behöver loppet men har ju grym grundkapacitet. V85 8) 2 Fontasia Shermer och 4 Olympia Shermer Jag tror Shermer hästarna gör upp om detta. Ebbinge kan ta en dubbel. Psst dessutom samma ägare. Lite fördel F.T.B. Fontasia. Torsdags Tankar V85 2) 5 Look Like Gaagaa Verkar ha knallform.Torsdagsstreck V85 5) 3 Mago Launcher Inte som bäst senast men den där Alsén har nog ställt iordning. Åker till Bjerke med en häst. V85 7) 6 Diva Ek Torsdagens Chansspik. Märren lunkade in nära 4 miljoner på 6 starter 2025. Helt ok. V85 8) Schermer låset sitter stabilt i sin bygel. Jag är på väg att slänga nyckeln
Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-03-12 klockan 17:55. Anledning: Torsdags Tankar |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Frode Hamre har en hel del intressanta hästar till start..
Beutiful Disaster och United Time Trot är måstestreck/spik alt. Quick Bo är draget om man inte spikar Mago Launcher! Bästa spiken är Diva Ek! Given i 1a är Kalule Simoni! Skräll i 8e!? |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
- Han har haft en planerad vila, likt den han hade i fjol, och allt har rullat på som det ska. Han har gått mycket backe och är tung i kroppen, men vi har kört ett banjobb, 1.18,0/2000 meter, och det gjorde han på ett bra sätt. Det kommer inta råda någon toppform direkt utan den ska han ha om någon månad och spåret blev dessutom svårt. Jag skulle tippa på att han tas lugnt från start och sedan får gå till slut. Det är klart att han står sig väl i sådant här sammanhang, men det är en årsdebut och spåret är dessutom svårt. Barfota runt om, amerikansk sulky och öppet huvudlag, säger Oskar Florhed hos Daniel Wäjersten.
|
|
|
|
|
|
|
#7 | ||
|
Citat:
Citat:
|
|||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reg.datum: dec 2012
Sharp$: 2525Första försöket Stats: 11 - 7 - 0 ROI: 109.81% Vinstprocent: 61.11% |
Det låter som att Come Queen verkligen är i bra författning för dagen.
Blir nog farlig med rätt resa. Vunnit dom två senaste loppen lätt med krafter kvar. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
V86 skulle finansiera ev lir på Bjerke.
Som jag såg det gick det inte missa full pott, klen utdelning luktade det lång väg, så given hämtgurka var intrycket efter att ha kollat listorna. 2,4 4 5,7 1,2,3,8 1,4,7,8,10,12 5 2,5,6,7,10,11 5,6,8,9 Ändrade spiken på DiMaggio Face till tvåhästarslås 5,7 och spikade istället Fabulous Gent och tog bort 2 hästarslåset med Danius Gel efter att ha läst tipparnestorn Berglunds krönika i sista stund. En katastrofal åtgärd, ett återkommande självskadebeteende. Systemet var konstruerat för förväntad låg utdelning, så det svider inte lika mycket som de gånger jag ändrat bort hela potten i sista sekund. Trots att jag gång på gång lovat mig att inte återfalla i detta självskadebeteende. Lagt kort ligger, ändra aldrig, tvekar du fyll på med streck, ta aldrig bort, om du anser dig ha råd. Borde söka psykiatrisk tvångsvård för detta återkommande beteende. Orkar inte ens räkna på hur mycket det kostat mig, men tvåsiffriga miljonbelopp är ingen underdrift. Nu blev det 82 kronor tillbaka istället för en dryg 10:a. Ett litet lir blir det på Bjerke, motiverat av jackan. Utan att ha plöjt startlistorna som sig bör, har jag ringt lite och lånat idéer. Spikarna blir Beautiful Disaster i klass 3 loppet, loppets bästa häst med spetschans, Grisle Tore GL efter att ha talat med Palt-Ove, samt ev spik på Mister Kabuki spets och slut (troligtvis blir det tillsammans med Quick Bo och Fantom Jet, då det lär bli duktig pace i loppet). Som sagt dåligt påläst, så jag lät telefonen gå varm. Våren är här och hoppas att någon här inne hittar rätt bland svårbedömda norrbaggar. Kör hårt. Jajjan Senast redigerad av Jajjan den idag klockan 09:50. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
Risken är överhängande för dunderpace när Mika och Ole Johan Östre brakar samman, två minst sagt offensiva killar. I eftermiddag vet vi. Jag rankar dock Kabukin före Magon, men jag har haft fel förr! |
||
|
|
|
|
|
#11 |
|
Lördags Surr
Bjerke omgången har flera betrodda Norska hästar och kuskar som profiterar på hemma bana. Favoritparad ( igen) Gillar inte att spela långt före start men möjligen ett chanssystem innan vi far iväg ner till Skåne för att fira vårt yngsta barnbarns 18 års dag på lokal nere i kontinetala Malmö. Stänkar dragen är 3 Kalule Simone 8% som nyblivne Åby tränaren Kim P har i bra författning och Björn i jollen. Kan gå i vidöppet stayerlopp. Samt 6 Grislefaksen G.L. 4%. Känns änna bortglömd. Ok årsdebut men har trots allt 3 mille på kontot. 1 Mister Kabuki 12%. Står lite hårt inne i Brons men gynnas av distans samt spets och slut läge. Kör hårt Mika. Halvsmack. Micke J citatet :” senast jag släppte spets var i ett kvallopp för 30 år sedan ” stämmer bra in på Mika Forss oxå. Ha,ha. Senast redigerad av Efterhandaren den idag klockan 09:45. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Dagens Banunderlag Bjerke
Någon som har koll på vädret ? Barfota minus ? Jag tror Börtas Ankare, Grislefaksen och Shermer hästarna möjligen kan gynnas av lite tungsprunget underlag ! |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bjerke, det ser favoritbetonat ut och Kihlström har det väl förspänt. Kör reducerat med spikar på Look Like Gaga, Beautiful Disaster och Mister Kabuki för att få lite stuns i det. Sen blir det 1/2 av Kiss My I.D. och Diva Ek. I första hoppar jag på Sven The Forestman och går på dem bästa tre längst bak.
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Här min sedvanliga analys och andelssystem till dagens V85-tävlingar. Länk till andelsspelet och analysen finns på Facebook-sidan Montins Miljoner. Följ gärna sidan! Med sju rätt två veckor i rad så hoppas jag att det blir tredje gången gillt idag!
Traditionsenligt avgörs V85 (tidigare V75) i Norge just denna helg. I år körs tävlingarna på Bjerke i Oslo, och potten är kryddad med en jackpot. En ensam vinnare kan ta hem 43 miljoner kronor! Med så mycket pengar i potten så gör det inget att spikar tre favoriter, utdelningen har goda förutsättningar att bli stor ändå. V85-1 Ett långlopp över tre varv inleder omgången, ett lopp som är jämnspelat utan en tydlig favorit. Mest streckad är 1 Sven The Forestman som trivs i ledningen. Därifrån kan han mycket väl vinna, men jag tror att de hästar som startar på sista startvolten kan bli för svåra att stå emot till slut. Jag rankar 12 Börtas Ankare som förstahäst i loppet. Senast galopperade han från start, men såg laddad och en fin ut innan loppet. 12 Börtas Ankare trivs över lång distans, och med Örjan Kihlström i vagnen så kan vi tro på ett fint löpningsförlopp. Trivs över distansen gör också 11 Harpy och 13 Hobart som startar från samma distans som 12 Börtas Ankare. Båda har kunnande och kapacitet att vinna ett sånt här lopp. Jag plockar även med två skrällar på startvolten. Jag streckar: 12 – 13 – 11 – 1 – 3 - 5 V85-2 I dagens andra avdelning ändrades förutsättningarna då 1 United Time Trot ströks på lördagsförmiddagen. Denne trodde jag mycket, men fick istället ändra strategi. Jag landade då i att spika favoriten 5 Look Like Gaagaa som troligen kan köras till ledningen. Därifrån lär han bli mycket svårslagen. Jag tycker detta är en prisvärd spik, då många spelare går på större favoriter i andra lopp. Jag spikar 5 Look Like Gaagaa V85-3 Samma strategi och löpningsförlopp ser jag i den tredje avdelningen. 6 Beautiful Disaster trivs mycket bra i ledningen, och vägen dit tycker jag ligger öppen från start. Precis som i förra loppet så tycker jag denna favorit är prisvärd att spika. Båda spikarna är i skrivande stund under 40% i spelprocent. Jag spikar 6 Beautiful Disaster V85-4 En av dagens största favoriter är 11 Ness Tjo Tyr, vilket är befogat på kapacitet. Jag tycker dock spelprocenten (58%) är väl hög med tanke på att han startar med bakspår och mycket kan strula därifrån. Jag väljer hellre att jobba in en skräll, och bakom favoriten är det vidöppet. Jag utfärdar stormvarning för 4 Soldhöjdens Drake som är van att bättre motstånd än så här, och får idag dessutom starta utan skor på hovarna. Han duger fint i klassen och vinstchansen är betydligt högre än den 1% han är spelad till. Jag streckar: 11 – 5 – 2 – 6 – 4 – 8 - 9 V85-5 4 Quick Bo tycker jag är omgångens mest intressanta häst. Spelprocenten har trendat uppåt under lördagen, men han är fortfarande under 10% (just nu 8%). 4 Quick Bo har gjort flera starka lopp i rad, och har idag ett bra utgångsläge. Jag tror att det kan bli högt tempo i detta lopp, och med ryggresa så kommer han att vara stark över upploppet. Högt tempo kan även 12 Fantom Jet profitera på. Jag streckar också den häst som kanske har högst kapacitet i loppet; Excalibur Gene. Jag streckar: 4 – 6 - 12 V85-6 Min tredje spik blir omgångens mest streckade; 1 Kiss My I.D. Han är startsnabb och startar från innerspår med Örjan Kihlström i vagnen. Motståndet känns också beskedligt. Det är en befogad favorit, och jag väljer att följa strömmen. Jag spikar 1 Kiss My I.D. V85-7 I högsta klassen får vi se två intressanta årsdebuter av 6 Diva Ek och 8 Mellby Jinx. Ingen av dem har toppform till dagens start, men jag tycker de höjer sig över övriga hästar när det gäller kapacitet. Jag tror att 2 Humanity Pellini tar ledningen och får 6 Diva Ek på utsidan. 2 Humanity Pellini tro jag inte är tuff nog att stå emot 6 Diva Ek. Men blir det högt tempo så är jag heller inte säker på att hon kan freda sig över upploppet mot 8 Mellby Jinx. Eller varför inte storskrällen 9 Dont Say Gar som har ett perfekt smygläge och som man verkar nöjda med i stallet. Jag streckar: 6 – 8 - 9 V85-8 Ett stolopp över lång distans avslutar omgången och loppet känns vidöppet. Här finns alla förutsättningar för att höja utdelningen rejält. Jag har råd med sju av femton hästar och hoppas att det räcker. Mest anmärkningsvärd tycker jag 14 Joelynn är, då hon bara är spelad till 4%. Hon vann V85-lopp på Axevalla för två veckor sedan, och motståndet känns inte hårdare i dag. Hon har dessutom fördelen idag av att få tävla barfota. Jag streckar: 4 – 2 – 6 – 14 – 5 – 15 - 8 |
|
|
|
|
|
|
|