Reklamlänk | 18+ | Spela ansvarsfullt | stodlinjen.se | Spelpaus.se
|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Ur Travronden
Man tycker ju att ATG borde ta till sig dessa åsikter som framförs alltmer frekvent. Eller tycker ATG att man har rätten att styra travspelet åt det håll man vill till vilket pris som helst?
Det har redan kostat för mycket. Sedan kan man tycka att ST borde sätta ner foten och säga till hit men inte längre. Jag kan inte förstå hur Hans Lord Skarplöth kunde driva igenom V85. Jag har gjort en matematisk analys av förändringen: V75. 7 lopp med 12 hästar i varje lopp och markerar 1 häst i varje. Detta ger sannolikheten 1 chans på cirka 34 miljoner att få 7 rätt V85. 8 lopp med 12 hästar och markerar 1 häst i varje. Detta ger sannolikheten 1 chans på cirka 427 miljoner att få 8 rätt. Den som tycker att svårighetsgraden ökat har helt rätt. Jag undrar om ATG tänkt på detta eller har fört spelarna bakom ljuset än en gång. Tillika har man anställt en som precis som Skarplöth helt saknar travbakgrund. Man lär tydiligen inte av sina misstag! Men prestigen är tydligen viktigare an travets överlevnad. ST hjälp till! Upplägget Niklas Fjellström föreslår tycker jag är helt okej. Många med mig tycker likadant. 70-80 procent är ju emot V85. V85 har redan kostat travsporten för mycket. Undertecknad är hästägare sedan 1970 talet, har spelat V65 och V75 så länge de fanns. Dock inte V85. – Claes Nilsson. |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Citat:
Den ”matematiska analysen” kan med fördel placeras i runda arkivet, dvs papperskorgen. Det är inte Lotto vi sysslar med. |
||
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
Håller med om att matematisk analys inte ger den rätta svårighetsgraden när det gäller travspel. Men kärnfrågan är ju att det är betydligt svårare att tippa vinnare i 8 lopp än 7. Det behöver man ju inte vara Nobelpristagare för att fatta.
|
|
|
|
#4 | |
|
Citat:
Absolut är det svårare hitta 8 vinnare av 8 än 7 av 7. Allt annat lika. Men belöningen för bedriften är också därefter. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5) |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Citat:
Statistikt är det förmodligen så att en 0%-are har mindre chans att vinna än än 60%-are men jag tror inte att herr Nilsson presenterade en statistik beräkning. På Lotto däremot vet man att nr 35 kommer ofta.... |
||
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Citat:
Så Jo jag håller med dig. Andra naturlagar som vi borde ifrågasätta du och jag är gravitation, energiprincipen och Newtons första lag. |
||
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Citat:
Ja man kan förstå att herr Nilsson inte spelar V85 med den tron att det är 1 chans på cirka 427 miljoner att få 8 rätt. Han måste varit mycket förbryllad nu senast när V85 gav 3417 kronor. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+85) |
||
|
|
|
|
|
#9 | ||
|
Citat:
Citat:
Prova att dela ca 427 miljoner med ca 34 miljoner så kommer du att se att resultatet är ca 12. Jag tror att du blandar ihop din upplevda möjlighet till 0-fel med det matematiska faktumet att om 12 hästar startar så har var och en av dessa chans att vinna. För Hr Nilsson uttryckte väl att det var den matematiska chansen? |
|||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
Nilsson kopplar ihop den matematiska chansen med svårighetsgraden för V85, det kan man bara göra om det är lotto. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+85) |
||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Citat:
Allt Herr Nilsson säger är att chansen till alla rätt är 1 spelad rad : antalet möjliga rader. Vilket förvisso är sant för Lotto, Bingolotto eller för den delen V85. Om den "extra" avdelningen på V85 innehåller 12 hästar blir det 12 ggr fler möjliga rader vilket är det han säger. Tyvärr benämns "antal möjliga rader" eller utfall med bokstaven P (probability) viket översätts till sannolikhet. Det gör att "den matematiska sannolikheten" för V85 vid 12 hästar per avdelning bilr 1/8^12 eller som Herr Nilsson helt riktigt säger 1: ~427 miljoner jämfort med 1 : ~34 miljoner på V75 med samma antal hästar. Detta brukar benämnas den naturliga modellen eller klassiska sannolikhetsmodellen i skolböckerna och bygger på att alla utfall har lika stor chans vilket de naturligtvis inte har. Men i sak har han rätt. Det du är inne på är att sannolikheten alltid är relativ till den information du har. Dvs vissa hästar har större sannolikhet att vinna. Sant men i det här fallet är all information 12 hästar / avdelning. Har du information om hästarna som gör att du tippar rätt i det extra loppet blir det naturligtvis lättare. Den modell Hr Nilsson mycket riktigt torgför kompenserar inte för detta, chansen till att tippa rätt i den 8:e avdelningen är 1/12. Sitter du på information som gör att du tippar rätt var 5:e gång är du 2,4 gånger bättre än Hr Nilsson. Det gör V85 ca 5 gånger så svårt som V75. Eller om du så vill 12-hästarsloppet krymper till 5 hästar. Brukade du sätta V75an vart annat år tidigare blir det var 10:e år givet dessa förutsättningar. Jag förstår att frågan väcker känslor som kan blockera förmågan till logiskt tänkande men faktum kvarstår Hr Nilsson har rätt i sak. Senast redigerad av Skog den idag klockan 16:50. |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Att ni bara orkar hålla på att dissekera Hr Nilssons inlägg ang V85.
Nilsson skriver ju ordagrant : jag har gjort en matematisk analys ! Och spelar du travlotto med endast siffror som utgång är det ju precis det utfallet som beskrivs. Var och en får ju värdera detta och ta ställning till hur mycket eller lite V85 påverkar svårigheten att hitta rätt siffror / hästar.
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
Och ja du har helt rätt, precis vad jag försöker säga med fler ord, travlotto med siffror är precis det han beskriver och dessutom inte hymlar med. Senast redigerad av Skog den idag klockan 18:17. |
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Citat:
Loke Senast redigerad av Efterhandaren den idag klockan 18:21. |
||
|