Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo

Reklamlänk | 18+ | Spela ansvarsfullt | stodlinjen.se | Spelpaus.se

Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal idag, 11:01   #16
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 3293
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Ja han använder sig av 1:a kapitlet i grundskolans sannolikhetslära. Kanske bör du leta fram grundskolans matematikbok och fördjupa dig i kapitlet. I det här fallet är det ingen skillnad mot något annat spel.

Allt Herr Nilsson säger är att chansen till alla rätt är 1 spelad rad : antalet möjliga rader. Vilket förvisso är sant för Lotto, Bingolotto eller för den delen V85. Om den "extra" avdelningen på V85 innehåller 12 hästar blir det 12 ggr fler möjliga rader vilket är det han säger.

Tyvärr benämns "antal möjliga rader" eller utfall med bokstaven P (probability) viket översätts till sannolikhet. Det gör att "den matematiska sannolikheten" för V85 vid 12 hästar per avdelning bilr 1/8^12 eller som Herr Nilsson helt riktigt säger 1: ~427 miljoner jämfort med 1 : ~34 miljoner på V75 med samma antal hästar.

Detta brukar benämnas den naturliga modellen eller klassiska sannolikhetsmodellen i skolböckerna och bygger på att alla utfall har lika stor chans vilket de naturligtvis inte har. Men i sak har han rätt.

Det du är inne på är att sannolikheten alltid är relativ till den information du har. Dvs vissa hästar har större sannolikhet att vinna. Sant men i det här fallet är all information 12 hästar / avdelning.

Har du information om hästarna som gör att du tippar rätt i det extra loppet blir det naturligtvis lättare. Den modell Hr Nilsson mycket riktigt torgför kompenserar inte för detta, chansen till att tippa rätt i den 8:e avdelningen är 1/12. Sitter du på information som gör att du tippar rätt var 5:e gång är du 2,4 gånger bättre än Hr Nilsson. Det gör V85 ca 5 gånger så svårt som V75. Eller om du så vill 12-hästarsloppet krymper till 5 hästar.

Brukade du sätta V75an vart annat år tidigare blir det var 10:e år givet dessa förutsättningar.
Jag förstår att frågan väcker känslor som kan blockera förmågan till logiskt tänkande men faktum kvarstår Hr Nilsson har rätt i sak.

Det är nog fler som får ta fram grundskolans matematikbok.
”Det gör att "den matematiska sannolikheten" för V85 vid 12 hästar per avdelning bilr 1/8^12”

Det är 12^8 som blir 429.981.696 vilket är ca 1/ ~ 430 miljoner och på V75 är det 1/ ~36 miljoner.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Skog (+5)
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 11:15   #17

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 220
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Det är nog fler som får ta fram grundskolans matematikbok.
”Det gör att "den matematiska sannolikheten" för V85 vid 12 hästar per avdelning bilr 1/8^12”

Det är 12^8 som blir 429.981.696 vilket är ca 1/ ~ 430 miljoner och på V75 är det 1/ ~36 miljoner.
Ja det är riktigt. Jag noterade också det men orkade inte editera inlägget. Tänkte att den jag vänder mig till har missat steg 1 i sannolikhetslära så fakultetsberäkning blir överkurs. Du överraskar!

Eller så tog jag bara höjd för det kommande succéspelet V12 med 6 vinstgrupper och variabel insats från 1 promille för den som brukar spela andelar med 999 andra. Simuleringar pågår för fullt och preliminära resultat visar att exakt var 9:e gång blir det jackpott på spelet. Men då gäller det endast ordinarie omgångar när inga andra event krockar och sänker omsättningen.

Men det glädjer mig att du tycks ha förstått innebörden i inlägget. Dvs att din kritik mot Nilssons resonemang är missriktad.

Senast redigerad av Skog den idag klockan 11:25.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 13:41   #18

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5182
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg

Nej vi som gilalr att läsa på fundera och göra ett eget litet system på 3 - 400 kr, matamatiskt eller reducerat, är chanslösa

Om man inte kan lägga MINST 3 - 5000 kr på systemet är det bäst att lägga pengarna på att köpa några andelar

Visst ditt 300 kr system kan ge 5 000 - 15 000 i vinst men chanserna att få 100 000 kr och över är nästan borte, det hjälper föga att hitta en 6 oddsare som spik och kortloppet med 3 streck vanns också av en 6 oddsare, topp tips i 2 avdelningar men DET ÄR 6 LOPP TILL

En som började göra system omg 1, alltså Rodetto med HOS vann avd 1 för drygt 50 år sedan
OCH NU ÄR UPPGIVEN
Köpa andelar är inte min grej, kommer alldrig bli heller lägger jag av, var det så Lördagarna skulle bli
Man vinner som man spelar. Det är en sanning som gällt under alla tider, oavsett spelform.
Om du lägger dina 300kr på rader som kan ge sexsiffrig utdelning, så vinner du också sexsiffrigt. Du kommer att vinna mer sällan, men när det tar, så tar det. Hur ofta vann du över 100 tkr på V75 med ditt sätt att spela?

För egen del självklart att alltid lägga in egna rader med riktiga skrällvinnare på 15-öres alternativet.
GGS (+85)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 14:07   #19

KalleKluts avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 21614
Standard

*Felpost

Senast redigerad av KalleKlut den idag klockan 14:09.
KalleKlut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 15:13   #20

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Man vinner som man spelar. Det är en sanning som gällt under alla tider, oavsett spelform.
Om du lägger dina 300kr på rader som kan ge sexsiffrig utdelning, så vinner du också sexsiffrigt. Du kommer att vinna mer sällan, men när det tar, så tar det. Hur ofta vann du över 100 tkr på V75 med ditt sätt att spela?

För egen del självklart att alltid lägga in egna rader med riktiga skrällvinnare på 15-öres alternativet.
Hur ofta blir det "6-siffigt" med 15-öres alternativet?

Det kan ha förbättrats men sist jag såg en siffra var medianutdelningen 65000-70000 på 8 rätt med 50 öres alternativet...

Nåja vi behöver inte en tråd till om V85's förträfflighet. Jag inser att detta är känslostyrt hos vissa som anser att V85 är det bästa som hänt sedan konserverad gröt. Fakta biter helt enkelt inte.
Gammal idag, 15:41   #21

Standard

Citat:
Hur ofta blir det "6-siffigt" med 15-öres alternativet?

Det kan ha förbättrats men sist jag såg en siffra var medianutdelningen 65000-70000 på 8 rätt med 50 öres alternativet...

Nåja vi behöver inte en tråd till om V85's förträfflighet. Jag inser att detta är känslostyrt hos vissa som anser att V85 är det bästa som hänt sedan konserverad gröt. Fakta biter helt enkelt inte.
Att läsförståelse inte är din bästa gren har vi sett många exempel på. Nu fick vi ytterligare ett bevis på det. Fakta kvarstår, man vinner som man spelar. Gäller alltid, oavsett spelform.
Gammal idag, 16:49   #22

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Att läsförståelse inte är din bästa gren har vi sett många exempel på. Nu fick vi ytterligare ett bevis på det. Fakta kvarstår, man vinner som man spelar. Gäller alltid, oavsett spelform.
För länge sedan lärde jag mig att inte argumentera med svagbegåvade personer. Man måste sänka sig till deras nivå och där vinner dem på erfarenhet. Jag kommer nu att göra ett avsteg från denna visdom genom att avsluta denna "diskussion" med följande klargörande. Mitt inlägg riktade sig till denna passage i ditt inlägg:

"Du kommer att vinna mer sällan, men när det tar, så tar det. Hur ofta vann du över 100 tkr på V75 med ditt sätt att spela?

För egen del självklart att alltid lägga in egna rader med riktiga skrällvinnare på 15-öres alternativet. "

Du har ett spel med en medianutdelning på ~70000 där du väljer att sänka den till ~21000 genom 15-öresalternativet och så undrar du hur ofta han vann sexsiffrigt på V75. Hur ofta vinner DU sexsiffrigt på V85 med 15-öresalternativet?

Appropå att läsa, Sogrates lär ha uttryckt:”När debatten är förlorad blir förtalet förlorarens verktyg.”
Jag hoppas gröten smakar bra!
Efterhandaren (+5)

Senast redigerad av Skog den idag klockan 17:15.
Gammal idag, 17:47   #23

Standard

Citat:
För länge sedan lärde jag mig att inte argumentera med svagbegåvade personer. Man måste sänka sig till deras nivå och där vinner dem på erfarenhet. Jag kommer nu att göra ett avsteg från denna visdom genom att avsluta denna "diskussion" med följande klargörande. Mitt inlägg riktade sig till denna passage i ditt inlägg:

"Du kommer att vinna mer sällan, men när det tar, så tar det. Hur ofta vann du över 100 tkr på V75 med ditt sätt att spela?

För egen del självklart att alltid lägga in egna rader med riktiga skrällvinnare på 15-öres alternativet. "

Du har ett spel med en medianutdelning på ~70000 där du väljer att sänka den till ~21000 genom 15-öresalternativet och så undrar du hur ofta han vann sexsiffrigt på V75. Hur ofta vinner DU sexsiffrigt på V85 med 15-öresalternativet?

Appropå att läsa, Sogrates lär ha uttryckt:”När debatten är förlorad blir förtalet förlorarens verktyg.”
Jag hoppas gröten smakar bra!
Jag svarade på ett inlägg där det påstods att det inte gick att vinna 100 tkr på V85 med en insats på 300 kr. Där beskrev jag vad som alltid gäller, du vinner som du spelar.

Har aldrig påstått att MITT mål är att vinna sexsiffrigt med mina egna rader. Men din läsförståelse är som sagt begränsad, så inte förvånad över ditt svar.

Hälsa Rodert så gott!
Svara

td