Reklamlänk | 18+ | Spela ansvarsfullt | stodlinjen.se | Spelpaus.se
|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Maria Thörnqvist och Dwight Pieters
Fick idag ta del av sina bestraffningar.
Maria stängs av i 18 månader för all träning och vistelse på Travanläggningar. Dwight stängs av i 3 månader. Cirka 90 hästar står helt plötsligt utan tränare. Bedrövligt att utredning av en händelse/händelser som utlöser ett såpass hårt straff ska ta 9 månader att utreda samt att den som utreds får fortsätta sin rörelse lika lång tid utan åtgärder. Skandal.
|
|
|
|
#2 |
|
Kan man läsa någonstans vilka händelser som utreddes ?
Har bara sett filmen, tycker straffet är alldeles för hårt om det bara gäller den grejen. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
https://media-cdn.travsport.se/o50ek...26-08-26-1.pdf |
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tack.
Läst nu men tycker fortfarande straffet är för hårt. Fattar inte, jämfört med vad som t.ex. kan hända på en travbana i loppen ser jag inte detta som mycket värre. Men finns säkert något jag missar. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Citat:
Men domen lär överklagas, så vi får se vad det slutliga resultatet blir. |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har någon ljudstudio analyserat ljudet från piskrappen? Jag kan tänka mig att ljudet från
en piska som träffar en skalm skiljer sig från en som träffar en häst. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hästtransporterna kommer nog att surra som bålgetingar runt Däningsholm och Nossebro närmaste tiden. Törnqvisten har ju ett gäng högklassiga tävlingshästar som ägarna måste omplacera.
Ok domen är överklagad men sannolikheten för en ändring av domen efter 9 månaders ”noggrann” utredning är nog mikroskopisk. Undrar om Haapakangas utredningen oxå blir en likartad långbänk ? Undrar vad Stall Denco har för planer för sin fortsatta tävlingsverksamhet. Har ju 65 hästar i stallet.
|
|
|
|
#8 |
|
Tja utredarna har ju haft 9 månader på sig att utvärdera ljud, bilder och vittnesuppgifter från piskrappen. Så det borde vara väl analyserat.
|
|
|
|
#9 |
|
Ser ju ganska ofta drivningsböter på ST sidan med loppresultat, och ibland kollar jag om dom loppen i lopparkivet
det är som ni vet i vart fall hyggliga bilder och perspektiv i lopparkivet sista 4 -500, där de flesta drivningarna sker, ganska ofta få jag kolla flera gånger för att skapa mig en egen uppfattning om hur drivning fakiskt var vet i tusan om jag rimligt kan "straffbedöma" utfrån en film, att stoppa någon från att utöva sitt yrke kräver rejält på fötterna film som är tagen på ganska långt avstånd inte en översiktbild / fågelperspektiv som vi är vana se travloppen i, utan filmat i marknivå ps någon jurist här som vet om detta kan bli föremål för vanliga domstolar ? straffet är yrkesförbud och civilrättsligt krävs det ganska mkt för det, sker då o då bland advokater lärare sjukvårdspersonal , o transportsektern mm |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
Det du ser är inte hela underlaget.
|
|
|
|
#11 |
|
ST vill ge en signal om att det råder absolut nolltolerans gällande våld och fysisk bestraffning av djuren i travtränarnas stall.
Törnqvistan riskerar att förlora hela sin rörelse om påföljden inte mildras, Veikko Haapakangas lär gå ett liknande öde tillmötes. Jag kommer aldrig förstå hur man kan besinningslöst piska ett djur. Det finns inget försvar när någon i affekt misshandlar ett djur och jag är tacksam att ST sätter ner foten och signalerar att dylika beteenden är fullständigt oacceptabla. Dock är jag ambivalent när jag förstår att straffet med all sannolikhet kommer att knäcka Maria Törnqvist hela rörelse, då hon får ett 18 månaders yrkesförbud. Givetvis skall ett straff utmätas, men jag upplever straffet som en ”over kill”. Jag hade välkomnat en grundlig terapisväng för Maria, en dialog där hon kan vara fullständigt uppriktig om vad som hänt och hur hon kunde misshandla en häst. Hennes frustration och ilska och vad som triggar henne till att slå. Att hantera sin ilska, är grundläggande när man sysslar med kampsport, kan man inte det hantera ilska och frustration förlorar man i stort sett varje match. Du vinner ingen match på att bita någon i örat (Tyson när han tappade det). |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Citat:
18 månaders yrkesförbud skvallrar ändå om att något är ordentligt fel i stallet! Det skulle vara mycket intressant att få se/höra hela storyn. Detsamma gäller Veikkos dom.. Jag utgår ifrån att allting blir ordentligt utrett men blir samtidigt förvånad om straffen slås fast. Avstängning -absolut! Men 18 månader känns brutalt! |
||
|
|
|
|
|
|