Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-05-18, 11:11   #1
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Sharp$: 316
Standard

Hjälp på traven - fel på programmet?


Hejsan!

Jag hittade programmet Hjälp på traven här på forumet för ett tag sedan och har testat det sporadiskt.

Nu häromdagen så körde jag ett system med abcd-ranking.

Jag klickade i 1-2 a-hästar i varje lopp och 2-5 b-hästar. Körde även en spik som a-häst.

Reducerade ner det så att 4,5,6 a-hästar måste vinna och 0,1,2 b-hästar måste vinna.

Första två loppen bli b-hästar och tredje loppet sprang en skräll in. nästkommande 3 lopp blev a-hästar och logiskt (tror jag) tänkande säger att jag borde fått in en femma då?

Jag menar 2 b-hästar, 3 a-hästar och en som inte var med. Eftersom jag inte hade med den så måste ju det finnas en kupong med den a-hästen i det loppen som sprack och mina andra a/b-hästar?

Så därför tänkte jag fråga, har jag missuppfattat abcd-rankingen, är det fel på programmet eller tänker jag helt enkelt fel?

mvh
BobbyW är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 11:32   #2
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyW Visa inlägg
Hejsan!

Jag hittade programmet Hjälp på traven här på forumet för ett tag sedan och har testat det sporadiskt.

Nu häromdagen så körde jag ett system med abcd-ranking.

Jag klickade i 1-2 a-hästar i varje lopp och 2-5 b-hästar. Körde även en spik som a-häst.

Reducerade ner det så att 4,5,6 a-hästar måste vinna och 0,1,2 b-hästar måste vinna.

Första två loppen bli b-hästar och tredje loppet sprang en skräll in. nästkommande 3 lopp blev a-hästar och logiskt (tror jag) tänkande säger att jag borde fått in en femma då?

Jag menar 2 b-hästar, 3 a-hästar och en som inte var med. Eftersom jag inte hade med den så måste ju det finnas en kupong med den a-hästen i det loppen som sprack och mina andra a/b-hästar?

Så därför tänkte jag fråga, har jag missuppfattat abcd-rankingen, är det fel på programmet eller tänker jag helt enkelt fel?

mvh
Hej!

Skicka mig systemet (hpt3-filen) till mig på [email protected] så ska jag titta på det. Alternativt klistra in systemet här från Kopiera-knappen.

Det finns inte heller någon anledning att sätta en spik som A-Häst. Det loppet ska man ju ändå inte ta hänsyn till i reduceringen...

MVH
HPT
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 12:43   #3
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 433
Sharp$: 2426
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyW Visa inlägg
Första två loppen bli b-hästar och tredje loppet sprang en skräll in. nästkommande 3 lopp blev a-hästar och logiskt (tror jag) tänkande säger att jag borde fått in en femma då?
mvh
= 6 lopp

2 b-hästar och 3-a hästar vann vilket innebär att ditt villkor inte gick in (4-6 a och 0-2b).
Sen bommade du en skräll vilket ger dig 4 rätt eftersom du har spelat V64/V65eller hur.
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 15:18   #4
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Sharp$: 316
Standard

Tjenare!

Jaha, jag har missuppfattat det hela. Jag trodde att även om du har en spik så räknas den in i mina 4-6 a hästar.. så med andra ord så reduceras det på 5 omgångar och jag valde då 4-5 a på dem 5 loppen?


För annars så hade ju jag ju haft en kupong med dem två första som b och en fyra sista som 4, dvs 5 rätt eftersom jag missade ett lopp?

Men då får jag se över hur jag reducerar och inte räkna in spikarna nästa gång =)

tack för hjälpen!
BobbyW är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 15:38   #5
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyW Visa inlägg
Tjenare!

Jaha, jag har missuppfattat det hela. Jag trodde att även om du har en spik så räknas den in i mina 4-6 a hästar.. så med andra ord så reduceras det på 5 omgångar och jag valde då 4-5 a på dem 5 loppen?


För annars så hade ju jag ju haft en kupong med dem två första som b och en fyra sista som 4, dvs 5 rätt eftersom jag missade ett lopp?

Men då får jag se över hur jag reducerar och inte räkna in spikarna nästa gång =)

tack för hjälpen!
Jag tror ändå jag skulle behöva se hur ditt system var byggt. Om du inte markerat spiken explicit som A-Häst ska du inte ens kunna välja att 6 A-Hästar går in (förutsatt V64/V65).

Programmet är "korkat" och kontrollerar bara raderna mot dina villkor. Endast de hästar du verkligen markeras som A-Hästar kommer att tas hänsyn till när villkor för A-Hästar kontrolleras.

/HPT
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 15:43   #6
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Sharp$: 316
Standard

Ok, jag skickar filen nu med en gång. Är det samma fil som jag laddade upp mot ATG?

mvh
BobbyW är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 15:47   #7
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyW Visa inlägg
Ok, jag skickar filen nu med en gång. Är det samma fil som jag laddade upp mot ATG?

mvh
Nej, det ska vara den som heter .hpt3 på slutet.

/HPT
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 09:45   #8
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 433
Sharp$: 2426
Standard

Bumpar denna tråd i ett annat ärende: V64 tingsryd fanns inte med i HPT senast? Vadan detta?
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 12:06   #9
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Bumpar denna tråd i ett annat ärende: V64 tingsryd fanns inte med i HPT senast? Vadan detta?
Utan att veta säkert så är det förmodligen följande som hänt:

Programmet hämtar kalender som den sedan lagrar lokalt hos dig (för att snabba upp och inte göra en massa onödiga anrop till min server). Då finns bara de tävlingar med där startlistor var klara vid nedladdningstillfället. Har det då tillkommit startlistor efter att kalendern laddades ner kan man gå in i menyn under Fil - Uppdatera kalender, så hämtas den senaste uppsättningen av tävlingar hem.

Är det detta som hänt, eller något annat? Hade det saknats för alla användare hade jag förmodligen drunknat i arga mail, och jag har inte fått ett enda... ;-)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 12:08   #10
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 433
Sharp$: 2426
Standard

Hmm, jag uppdaterade kalendern men problemet kvarstod och jag körde matematiskt via atg.se istället. Möjligt att det var ett annat lokalt fel?

En annan fråga, jag kör samma licens både på min jobbdator och hemma. Kommer detta vara ok även när det blir betalprogram?
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 13:27   #11
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Hmm, jag uppdaterade kalendern men problemet kvarstod och jag körde matematiskt via atg.se istället. Möjligt att det var ett annat lokalt fel?

En annan fråga, jag kör samma licens både på min jobbdator och hemma. Kommer detta vara ok även när det blir betalprogram?
Om uppdatering av kalender strular (har hänt för vissa direkt efter att man installerat en ny version exempelvis) så kan man ta bort filen "HPT Travsystem\HPTCalendar2.xml" för att vara säker på att ny kalender hämtas. Strular det igen kan du skicka in eventuella fel direkt på felloggen man kommer åt i Fil-menyn.

Licensen kan användas på flera olika datorer som tillhör personen som köpt den. Dock får man bara använda licensen på en dator i taget.
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 07:41   #12
 
fusbars avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 900
Sharp$: 302
Standard

TV4s nya satsning "Hjälp På Traven"


Är inte de namnet redan upptaget av dig HPT? Typ registrerat varumärke hos Patent och registreringsverket? Hade varit jävligt kul om TV4 åker på en reäl blåsning nu.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13180176.ab
fusbar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 15:01   #13
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fusbar Visa inlägg
Är inte de namnet redan upptaget av dig HPT? Typ registrerat varumärke hos Patent och registreringsverket? Hade varit jävligt kul om TV4 åker på en reäl blåsning nu.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13180176.ab
Just nu önskar jag att jag hade skyddat namnet, men jag kunde ju aldrig tro att en så "seriös" aktör som TV4 skulle använda samma namn... ;-)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 15:37   #14
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Du kan alltid testa att kontakta dom och beskriva ditt nöje/missnöje. Du kanske får en liten scen i tvrutan med och därmed gratisreklam.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 09:23   #15
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 433
Sharp$: 2426
Standard

never mind...

Senast redigerad av anderna den 2011-07-13 klockan 09:33.
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 19:22   #16
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Goodday,
Körde ett litet test idag, har betald version av programmet, och testade med att lägga till ett par hästar i raden i efterhand för att se eventuell utdelning om man hade haft alla rätt.

Jag reducerar oftast vanligt a-b-c hästar, ofta tom bara a-b.
Tänkte gå lite djupare in i reduceringar, men man blir lätt " ovetande" om man vinner eller inte utan får blint lita på programmet och hoppas man har "tur"..
Har kollat lite på de andra flikarna som finns och tex; Intervall / radvärde
Om jag bockar i detta ovan i systemet så blir utdelningen enbart 6 rätt, trots att intervallet är satt 87700-10000000 idag ( Det gav väl 120.000kr idag ).
Eller missuppfattar jag radvärdet? Är det inte utdelning på 7 rätt man reducerar sig mot här?

Hoppas min krångliga förklaring förstås, annars fråga på..
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 23:16   #17
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Goodday,
Körde ett litet test idag, har betald version av programmet, och testade med att lägga till ett par hästar i raden i efterhand för att se eventuell utdelning om man hade haft alla rätt.

Jag reducerar oftast vanligt a-b-c hästar, ofta tom bara a-b.
Tänkte gå lite djupare in i reduceringar, men man blir lätt " ovetande" om man vinner eller inte utan får blint lita på programmet och hoppas man har "tur"..
Har kollat lite på de andra flikarna som finns och tex; Intervall / radvärde
Om jag bockar i detta ovan i systemet så blir utdelningen enbart 6 rätt, trots att intervallet är satt 87700-10000000 idag ( Det gav väl 120.000kr idag ).
Eller missuppfattar jag radvärdet? Är det inte utdelning på 7 rätt man reducerar sig mot här?

Hoppas min krångliga förklaring förstås, annars fråga på..
Utdelningsvärde beräknas utifrån Insatsfördelningen. Estimatet är matematiskt korrekt, men det går tyvärr inte att få en helt exakt siffra utan att ha tillgång till ATGs databaser...

Generellt kan man säga att värdet blir något överskattat vid väldigt lätta rader, och något underskattat vid väldigt svåra rader. Jag jobbar dock hela tiden med att hitta en ännu bättre beräkningsmodell.
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 23:47   #18
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Utdelningsvärde beräknas utifrån Insatsfördelningen. Estimatet är matematiskt korrekt, men det går tyvärr inte att få en helt exakt siffra utan att ha tillgång till ATGs databaser...

Generellt kan man säga att värdet blir något överskattat vid väldigt lätta rader, och något underskattat vid väldigt svåra rader. Jag jobbar dock hela tiden med att hitta en ännu bättre beräkningsmodell.

Innebär detta att man hade missat dagens vinst, sju rätt, med SuprMarios exempel på system?
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 00:08   #19
AA
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 69
Sharp$: 1495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Innebär detta att man hade missat dagens vinst, sju rätt, med SuprMarios exempel på system?
Jepp.
Även med Jokersystemet hade du bränt med det kravet för den beräknade den rätta raden till 75 714:-

Bara som en sidonotering

Ha de´

/AA
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 00:16   #20
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AA Visa inlägg
Jepp.
Även med Jokersystemet hade du bränt med det kravet för den beräknade den rätta raden till 75 714:-

Bara som en sidonotering

Ha de´

/AA

Åh, faan! Tur man inte spelade med de kriterierna då - som också då känns som en väldigt farlig parameter att ha med... Sista gången jag hade det i alla fall...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 00:52   #21
AA
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 69
Sharp$: 1495
Standard

Jag använder bara funktionen att spela rader mellan två utdelningar (0-25000:- t.ex.) som V7 och resten som V75 men aldrig utdelningsintervallreducering

Ha de´

/AA
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+3)
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 01:24   #22
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AA Visa inlägg
Jag använder bara funktionen att spela rader mellan två utdelningar (0-25000:- t.ex.) som V7 och resten som V75 men aldrig utdelningsintervallreducering

Ha de´

/AA
Har inte kollat - finns även denna funktion på Jokersystemet - att dela upp, menar jag?

EDIT: Såg nu att det fanns!

Senast redigerad av Pilkast den 2012-07-08 klockan 01:25.
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 16:50   #23
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Utdelningsvärde beräknas utifrån Insatsfördelningen. Estimatet är matematiskt korrekt, men det går tyvärr inte att få en helt exakt siffra utan att ha tillgång till ATGs databaser...

Generellt kan man säga att värdet blir något överskattat vid väldigt lätta rader, och något underskattat vid väldigt svåra rader. Jag jobbar dock hela tiden med att hitta en ännu bättre beräkningsmodell.
Då rekommenderar du inte att använda den funktionen egentligen då det inte fungerar som det borde?
Några andra tips som man ska ha ett extra öga på om man vill gå in lite djupare än bara A-B-C reducering?

tack tack
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:36   #24
AA
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 69
Sharp$: 1495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Har inte kollat - finns även denna funktion på Jokersystemet - att dela upp, menar jag?

EDIT: Såg nu att det fanns!


Jag har kört den funktionen i Joker sen den infördes och den funkar kanon.
Den har gjort ett par omgångar till V7or och några V6or (sprintermästardagen senast) också för egen del. Oftast så hjälper den dock inte för av någon anledning så kan den inte trolla dit vinnarna som jag inte själv hittar på mina bongar...


Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Då rekommenderar du inte att använda den funktionen egentligen då det inte fungerar som det borde?
Några andra tips som man ska ha ett extra öga på om man vill gå in lite djupare än bara A-B-C reducering?

tack tack
Problemet med funktionen är att den aldrig går att få exakt. Det är teoretiskt och praktiskt omöjligt. Om man nu inte bor i sydafrika och kan lämna in i efterhand dvs...
Programmet, oavsett vilket program man har, kan ju inte få dom exakta siffrorna på antal system, insatsfördelning och omsättning förrn första loppet börjat och spelstoppet skett.
Skall man använda funktionen så skall man vara medveten om att det kan bli snett. Oftast stämmer det dock ganska väl och diffar +-10% vilket är OK i mina ögon.
Tipset är som alltid att "torrköra" ett par omgångar innan man väljer reduceringsmetod.

Poängreducering är ett alternativ till ABC. Antingen så sätter du poäng på hästarna och sätter sen ett maxpoäng som krav eller så kör man streckranken och kör till exempel 18-28 poäng som krav. Man kan leka i det oändliga

Lycka till!

/AA
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:57   #25
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Perfekt , det var lite det jag var ute efter +-10% - är det vettigt tror ni?
Då kan man ju bara hålla sig till det intervallet dock tror jag inte det stämde med förra omgången men ok..:-)
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 10:00   #26
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 433
Sharp$: 2426
Standard

Nån mer än jag som inte får programmet (HPT4) att uppdatera kalendern? Helt tomt...
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 10:26   #27
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3 859
Sharp$: 3910
Standard

Japp det stämmer att det inte är uppdaterat idag maila till HPT så får du svar med vändande post Det är rekord i spelformer till V86 ikväll?!
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 12:41   #28
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Nån mer än jag som inte får programmet (HPT4) att uppdatera kalendern? Helt tomt...
Jag har mailat ATG, väntar på svar, men har inga besked att ge tyvärr... :-(

http://trav.kubin.se/nyheter/2012-08...ngfraanatgnere
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 21:16   #29
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3 859
Sharp$: 3910
Standard

Nu fungerar det klockrent bara att tuta och köra
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 11:11   #30
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Skriver i denna tråd då den är ju tillägnad HPT..
Ser att i den senaste uppdateringen går det inte att spela v75 längre och ni satt gräns på maxinsats på 50kr för vissa spel.

Jag har varit en betalande användare av detta program men då jag inte spelar v75 så frekvent längre har jag inte förlängt det just nu.
Tänkte dock använda det till ett enklare v75 system idag men blev förvånad av restriktionerna faktiskt.

"Belastningen är MYCKET högre när det är V75 och detta ska inte riskera att drabba betalande användare i form av prestandaproblem."

Får man fråga vad det är som belastar när man spelar v75 genom HPT?
Den är ju installerad på min dator och jag laddar upp ett par filer till ATG - så vad är det jag skulle belasta hos er?

Ja , jag ska inte "gnälla" för mycket då det hade ju varit en gratistjänst men nyfiken på er motivering ovan för att ni tagit bort möjligheten att överhuvudtaget använda HPT i mindre skala idag?
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 11:41   #31
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2424
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AA Visa inlägg


Jag har kört den funktionen i Joker sen den infördes och den funkar kanon.
Den har gjort ett par omgångar till V7or och några V6or (sprintermästardagen senast) också för egen del. Oftast så hjälper den dock inte för av någon anledning så kan den inte trolla dit vinnarna som jag inte själv hittar på mina bongar...




Problemet med funktionen är att den aldrig går att få exakt. Det är teoretiskt och praktiskt omöjligt. Om man nu inte bor i sydafrika och kan lämna in i efterhand dvs...
Programmet, oavsett vilket program man har, kan ju inte få dom exakta siffrorna på antal system, insatsfördelning och omsättning förrn första loppet börjat och spelstoppet skett.
Skall man använda funktionen så skall man vara medveten om att det kan bli snett. Oftast stämmer det dock ganska väl och diffar +-10% vilket är OK i mina ögon.
Tipset är som alltid att "torrköra" ett par omgångar innan man väljer reduceringsmetod.

Poängreducering är ett alternativ till ABC. Antingen så sätter du poäng på hästarna och sätter sen ett maxpoäng som krav eller så kör man streckranken och kör till exempel 18-28 poäng som krav. Man kan leka i det oändliga

Lycka till!

/AA
Det är t o m så att det inte räcker med "antal system, insatsfördelning och omsättning" ens EFTER att första loppet har börjat.

Det finns bara ett sätt att räkna ut en utdelning KORREKT, och det är att ha all rådata. Dvs tillgång till alla enskilda rader.

ALLT annat är bara approximationer.


Edit: Oooops. Det var en gammal diskussion det där.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-06-08 klockan 11:57.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 14:28   #32
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Skriver i denna tråd då den är ju tillägnad HPT..
Ser att i den senaste uppdateringen går det inte att spela v75 längre och ni satt gräns på maxinsats på 50kr för vissa spel.

Jag har varit en betalande användare av detta program men då jag inte spelar v75 så frekvent längre har jag inte förlängt det just nu.
Tänkte dock använda det till ett enklare v75 system idag men blev förvånad av restriktionerna faktiskt.

"Belastningen är MYCKET högre när det är V75 och detta ska inte riskera att drabba betalande användare i form av prestandaproblem."

Får man fråga vad det är som belastar när man spelar v75 genom HPT?
Den är ju installerad på min dator och jag laddar upp ett par filer till ATG - så vad är det jag skulle belasta hos er?

Ja , jag ska inte "gnälla" för mycket då det hade ju varit en gratistjänst men nyfiken på er motivering ovan för att ni tagit bort möjligheten att överhuvudtaget använda HPT i mindre skala idag?
HPT är INTE kopplad direkt till ATG, utan all data hämtas från en server som jag hanterar och har höga månatliga kostnader för. HPTs serverrdel hämtar data från ATG och sen hämtar programmet allt därifrån. Varje gång du startar programmet och laddar eller uppdaterar en startlista skickas ganska mycket data fram och tillbaka till HPTs server.

Det funkar inte i längden att ha 75% gratisanvändare, och samtidigt vara betydligt billigare än många av konkurrenterna. Dessa konkurrenter erbjuder dessutom betydligt mindre data än HPT, och har därmed mindre servertrafik.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SuprMario (+1)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 15:04   #33
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2424
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
HPT är INTE kopplad direkt till ATG, utan all data hämtas från en server som jag hanterar och har höga månatliga kostnader för. HPTs serverrdel hämtar data från ATG och sen hämtar programmet allt därifrån. Varje gång du startar programmet och laddar eller uppdaterar en startlista skickas ganska mycket data fram och tillbaka till HPTs server.

Det funkar inte i längden att ha 75% gratisanvändare, och samtidigt vara betydligt billigare än många av konkurrenterna. Dessa konkurrenter erbjuder dessutom betydligt mindre data än HPT, och har därmed mindre servertrafik.
Fantastiskt märkligt att inte ATG klarar att tillhandahålla xml-filer direkt till spelarna.

Svenska Spel klarar detta lätt.

Vad har du fått för motivering av dem till detta? Tar de betalt av dig för tillgången till filerna eller är det dina kostnader för att driva servern som du avser?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 15:30   #34
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fantastiskt märkligt att inte ATG klarar att tillhandahålla xml-filer direkt till spelarna.

Svenska Spel klarar detta lätt.

Vad har du fått för motivering av dem till detta? Tar de betalt av dig för tillgången till filerna eller är det dina kostnader för att driva servern som du avser?
Man får bara tillgång till ATGs webbtjänst om man har ett företag och skriver under ett avtal. Det är då gratis att hämta hem data till en dator, men vidare distribution måste man bekosta själv. Exakt varför det skiljer så mycket mellan ATG och Svenska spel här vet jag inte. Dock är det oerhört mycket större datamängder som levereras från ATG än från Svenska spel.

Jag avser här kostnaderna för servern. Sen får ju var och en bedöma om de tusentals timmar som lagts på utveckling och support är en kostnad eller ej...
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 15:38   #35
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2424
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Man får bara tillgång till ATGs webbtjänst om man har ett företag och skriver under ett avtal. Det är då gratis att hämta hem data till en dator, men vidare distribution måste man bekosta själv. Exakt varför det skiljer så mycket mellan ATG och Svenska spel här vet jag inte. Dock är det oerhört mycket större datamängder som levereras från ATG än från Svenska spel.

Jag avser här kostnaderna för servern. Sen får ju var och en bedöma om de tusentals timmar som lagts på utveckling och support är en kostnad eller ej...
Hur många kB per "hämtning" rör det sig om? Någon slags komprimering?

Att enskilda 3:e-partstillverkare av reduceringsprogram skulle kunna ha bättre möjligheter att hantera datatrafiken låter närmast befängt för mig.

Men å andra sidan är det mycket som inte är som det ska med ATG.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 07:29   #36
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Hur många kB per "hämtning" rör det sig om? Någon slags komprimering?

Att enskilda 3:e-partstillverkare av reduceringsprogram skulle kunna ha bättre möjligheter att hantera datatrafiken låter närmast befängt för mig.

Men å andra sidan är det mycket som inte är som det ska med ATG.
En komplett startlista till V75 med all information kan vara megabytestor från ATG, och jag har fått lägga mycket tid på att optimera konvertering och komprimering av datat för att kunna vidarebefordra det till HPT.

Det finns dock väldigt mycket data att tillgå, även sånt som inte finns att tillgå på ATGs hemsida. Jag går bara in på atg.se för att ladda upp filen nuförtiden, eftersom jag kan se betydligt mer information i HPT...
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td