Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-12-02, 10:26   #1
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Krönika: Lucas Leiva - Skillnaden på CL-plats eller ej?


Skadan Juan Mata orsakade Lucas Leiva i Carling Cup mötet på "The Bridge" senast var av värsta slag, precis som befarat så missar Lucas Leiva resten av säsongen. Vi som håller på Liverpool bör vara oroliga för att inte nå den där Champions League platsen som såg ut att vara väldigt inom räckhåll efter 1-1 mot City senast.

Det finns fortfarande folk som inte förstår vikten av en spelare som balanserar upp defensiven med offensiven, en spelare som vinner boll, tacklas och jagar skiten ur motståndarnas kreatörer. Det finns en sådan spelare i de flesta lag och i alla framgångsrika lag.

Busquets i Barca, Khedira/Diarra i Real, Mikel/Essien i Chelsea, De Jong i City, Song i Arsenal och Van Bommel i Milan. De existerar för att störa motståndarna, vinna boll och skapa spelvändningar. Men framförallt för att tillåta vissa offensiva spelare att vara offensiva.

Det faktum att Lucas leder statistiken mest utförda tacklingar och mest vunna tacklingar i årets upplaga av Premier League är ett bevis på hans defensiva kvaliteter.

För de hatare som fortfarande inte förstår hans vikt för laget så är Liverpools winrate% 48% med honom och 29% utan honom de senaste 18 månaderna. Låt oss hoppas att när vi nu ska möta 6 mitten- och bottenlag i rad att den statistiken bättrar på sig.



Seglivade myter om att han passar bollen i sidled eller bakåt eller att han gör misstag är så enkla att slå sönder, vilket jag med hjälp av EPL och Anfield index i denna krönika ska göra.

Bara att jämföra Xabi Alonso, en legend i Liverpool med Lucas så hittar vi följande:

http://www.eplindex.com/wp-content/u...s-v-Xabi-2.jpg

Detta var alltså säsongen Lucas spelade i skuggan av Gerrard, Alonso och Mascherano.

Om vi kikar på de tre senaste säsongerna då Lucas varit ordinarie så finner vi följande:

http://www.eplindex.com/wp-content/u...-year-Pass.jpg

Detta kan jämföras med Luca Modric som av de flesta anses vara en gudabenådad passningsspelare. Förra säsongen hade han 86% OPP med en volym som endast var 205 passningar över de Lucas utförde. Skillnaden där är alltså liten medan Lucas defensiva bidrag totalt överglänser Modric's "38 of 60 tackles and 193 of 360 ground 50/50′s last season"

För att ta upp en annan respekterad spelare, Frank Lampard som även han har ett helt annat rykta om sig än Lucas. Vi lyfter fram speluppbyggnad från egen planhalva till motståndarenn planhalva och så kallad "final third entry";

Spoiler:
One additional set of statistics not covered in the charts presented here are the Long Passes that Lucas attempted and completed as they relate to the number of Final Third Entries that Lucas made. I find these two statistics to be very telling when taken in the overall context of the players numbers as well as looking how they balance against one another. In the 2011/12 Lucas had already played 133 Long Passes. These are passes from the defensive end to the attacking end. He has connected with 102 – 77%. This is compared to 122 Final Third Entries. This is an excellent balance (nearly a 50/50 ratio) and illustrated exactly how prevalent Lucas was in the the build up to the attack though missing out on credit for the final touches.

0+barcelona+chelsea+essien+lampard Lucas | Difficult to replace | Stats AnalysisThe year before, 2010/11, Lucas attempted 378 Long Passes, completing 285 (75%) while also making 288 Final Third Entries. In comparison Frank Lampard played 2026′ last term and attempted 184 Long Passes, connecting on 135. Lampard also had 193 Final Third Entries. Because there is an 800′ gap between the two last term; rated per minute Lampard would have attempted just 259 and completed 190, nearly 100 fewer Long Passes than Lucas. His Final Third Entries would have been closer,with 272, but still 16 fewer than the Liverpool man. Clearly he has great value to the attack in both the defensive and attack thirds of the pitch despite poor counting numbers like chances created, assists and goals.



Som sista jämförelse tar vi med en överblick av några av de bästa holding midfielders som huserar i EPL i år i olika lag.

http://www.anfieldindex.com/wp-conte...Comparison.jpg

De Jong och Carrick har inte spelat tillräckligt för att jämföras ordentligt, men de andra står sig bra.

Lucas har utfört flest tacklingar, vunnit flest, tappat possesio 3 gånger på 10 matcher, gått upp i flest nickdueller och vunnit flest. För att vara involverad i så många dueller så orsakar han trots det inte flest frisparkar emot sitt lag.


Allt detta och mer därtill förstärker bara hur tragiskt det är att vi nu måste klara oss utan honom. Vem ska ersätta? Jay Spearing? Henderson? Shelvey? Ingen av dessa är i närheten av Lucas defensiv.

Finns det ens någon defensiv mittfältare i världen som är bättre och tillgänlig för köp/lån? Jag ser det som tveksamt.

Statistiken har talat både förra säsongen och inledningen av denna att Lucas är den bästa tacklingsspelaren i EPL och med alla andra defensiva attribut i klass med eller bättre än sina konkurrenter kan vi utesluta köp/lån som är bättre än Lucas på önskat område från EPL.

Utomlands då? Jag kan tänka mig två namn som skulle lånas och utföra städjobbet på ett likvärdigt sätt som samtidigt kanske skulle vara tillgängliga för ett korttidslån: Lass Diarra och Javier Mascherano.

Att köpa in en ersättare som skulle fixa det är svårare, där har jag ett förslag och det är Fernando Reges i Porto. Men truth be told så har jag inte sett honom tillräckligt, mest en chansning.

Hur som haver så står vi, Liverpool FC, inför en jobbig säsongsavslutning. Och den svit med att inte förlora mot Big 4 de senaste 18 månaderna den lär bli bruten, för Lucas har dragit det tyngsta lasset. Fråga Silva och Yaya Toure i City, de lär ha valt att spela emot någon annan än honom förra lördagen om de hade kunnat.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Vlad (+5), Thore10 (+3)
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 13:04   #2
qL
 
qLs avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Gävle
Inlägg: 38
Sharp$: 205
Standard

Intressant och se det på det viset, inte tänkt Lucas så viktig. Kanske ska försöka hitta något spel nu att Liverpool missar fjärdeplatsen eller bättre. Tungt för alla Liverpool fans. 3.50 på Fulham nu på Måndag, prövar med liten unit. Gillar dock det Liverpool börjar bygga nu med nya spelarköp och Dalglish.
qL är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 13:56   #3
 
Philjays avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 649
Sharp$: 3798


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Blev mycket ledsen när jag såg Lucas bli skadad, såg först inte jättefarligt ut då han stog vid sidlinjen och försökte värma upp med höga knän å spark i röva. Fast när han någon minut senare lägger sig på planen igen så insåg man direkt att det va allvarligt.
Jag är en av dem, som gått mot strömmen och hurrat för Lucas en längre tid nu, hans storhet har inte varit att slå avgörande passningar, inte heller att göra mål! För Lucas storhet har varit att vinna boll och nollställa motståndarens bolltrollare.
Men på senare dagar har han varit killen som börjat slå avgörande passningar, han har varit killen som tagit lite mer utmanande löpningar samtidigt som han gör sitt gamla jobb!

Jag ser Lucas som en av Liverpools framtidshopp, han och henderson kommer nog göra succe ihop om 2-3 år på innemitten! Hoppas innerligt att hans skada blir en engångsföretelse och att han kommer tillbaka på topp, i CL!
Citerar Lucas "I will never walk alone!"
Philjay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 15:01   #4
 
Vlads avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 626
Sharp$: 1722
Standard

Kunnigt fotbollsfolk har hela tiden vetat att Lucas är en bra spelare men det är bra att du kör din kampanj för att öppna ögonen för resten

Innan Liverpool ledde han mitt Gremio till 3:e plats i Serie A i Brasilien som nykomlingar 2006 och vann Bola de Ouro som hela ligans bästa spelare det året. Det priset baseras på snittbetyg över alla matcher under säsongen och det är kanske hans viktigaste egenskap att han alltid är stabil och nästan aldrig gör en dålig match. Var viktig när vi gick fram till finalen i Copa Libertadores 2007 också men blev skadad inför första finalmatchen mot Boca och Gremio förlorade 0-3 i Buenos Aires,vi hade behövt honom där mot Juan Roman Riquelme som dominerade och avgjorde.

Mycket tråkig skada,bara hoppas han kommer tillbaka och någon gång återvänder hem till Gremio.
Vlad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 15:06   #5
 
Pacmans avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 769
Sharp$: 6882

Pacmanscorner Twitterpicks
Stats: 1093 - 1168 - 229
ROI: 99.65%
Vinstprocent: 48.34%

Standard

Ja hade inte det varit så infekterat mellan United och Pool så hade ni gärna fått Carrick nu i Januari. Kräkreflexen sätts igång så fort jag ser han på plan i Unitedtröjan.

Jag har även tyckt att Lucas varit rätt sugig på plan tidigare men precis som du säger så fick han ju stå tillbaka lite pga att Gerrard, Alonso och Mascherano spelat så nu när Gerrard är skadad och dom andra borta så han fått mer speltid och då har han varit helt ok
__________________
I was there last night and I think I finally understand why Fergie chose Moyes: They're the same. Both dour Scots, both Glaswegians, both Rangers fans, both like to tinker, to change a winning team, to play players out of position, play their favourites, give too many chances to under-performing players, make bizarre substitutions and play bizarre line-ups, in short Moyes is a younger version of Fergie.
Pacman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 15:17   #6
DD
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 253
Sharp$: 2614


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pacman Visa inlägg
Ja hade inte det varit så infekterat mellan United och Pool så hade ni gärna fått Carrick nu i Januari. Kräkreflexen sätts igång så fort jag ser han på plan i Unitedtröjan.

Jag har även tyckt att Lucas varit rätt sugig på plan tidigare men precis som du säger så fick han ju stå tillbaka lite pga att Gerrard, Alonso och Mascherano spelat så nu när Gerrard är skadad och dom andra borta så han fått mer speltid och då har han varit helt ok
Dock så har Carrick enligt mig spelat upp sig väldigt mycket dom senaste matcherna. Håller med dig om att han annars inte har hållt någon vidare klass på mycket länge. Angående Lucas så har jag väl inte så mycket åsikter egentligen. Stabil spelare som gör sitt jobb enligt mig.

Senast redigerad av DD den 2011-12-02 klockan 16:18.
DD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 15:29   #7
 
LimeStreets avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: opedstudent
Inlägg: 71
Sharp$: 201


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Det finns ingen i Uniteds nuvarande trupp som skulle peta Lucas på den positionen. Jag ser Carrick, Anderson, Giggs och Fletcher som mindre användbara.

Skönt att Lucas äntligen får det erkännande han har förtjänat i ett par år nu.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+10)
LimeStreet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 16:28   #8
 
Overkills avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 228
Sharp$: 7957

Speedway 2013
Stats: 6 - 6 - 0
ROI: 97.78%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Man blir så oerhört ledsen över detta.

Hoppas han kommer tillbaka bättre än någonsin tidigare. Lucas behövs!
Overkill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td