Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-03-08, 13:48   #1
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Värdet på FT vs ML i NHL?


Har tittat igenom min personliga statistik hittills och fann intressanta siffror. Har hög ROI på FT-spel och låg på ML. Skillnaden i ROI är 34 %. Här är mina resultat. Samplet är fortfarande litet på 257 spel, men eftersom skillnaden är så markant så tyckte jag det var intressant ändå.

1. ML-spel.


2. FT-spel.


3. Totalt alla spel (Inklusive ett par Ö/U-spel som ligger under egen kategori, cirka 102 % ROI efter 20 spel där)



Jag försöker alltid granska vilka matcher som lär gå till OT utifrån tidigare möten mellan lagen samt om lagen spelar tighta defensiva system eller offensiva run and gun. Undviker ofta Western Conference eftersom fler lag spelar tighta defensiva system där, nedan här är siffror jag tog fram från NHL.com's statistiska underlag. Vissa kanske anser att det är en slump, jag gör det inte.

Chicago: 10
Nashville: 10
Anaheim: 8
Edmonton: 9
Phoenix: 7
St Louis: 6
San Jose: 8
Minnesota: 6
Columbus: 8
Vancouver: 9
Dallas: 5
Colorado: 6
Detroit: 6
Los Angeles: 3
Calgary: 5

Vid 53 (106/2) tillfällen har Western Conference-lag varit inblandade i OT/SO-matcher.

Islanders: 7
Rangers: 6
Montreal: 7
Boston: 6
Buffalo: 6
Ottawa: 7
Devils: 7
Winnipeg: 3
Washington: 3
Pittsburgh: 2
Toronto: 2
Philadelphia: 2
Carolina: 2
Florida: 6
Tampa: 2

Vid 34 (68/2) tillfällen har Eastern Conference-lag varit inblandade i OT/SO-matcher

Mina lärdomar hittills;

# Detroit/Vancouver/Sharks/Blackhawks och andra lag som kanske anses som "offensiva powerhouses" i West täcker väldigt sällan -1.5-linor, spelar väldigt många one goal games och tar det ofta till OT, precis som lag man förväntar sig skall göra det likt Wild, Yotes, Jackets osv. Har därmed främst hållit mig till Eastern Conference där det är markant fler 2 goal games eller mer samt matcher som avgörs i FT eftersom det är färre defensivt inriktade lag och spelstilar, samtidigt som det finns mer offensiv talang i mina ögon.

# Har spelat en hel del -1, och en enda gång har jag räddats av pushen. De flesta lagen har antingen vunnit med 2 eller fler mål när jag spelat dessa spel eller förlorat. "Mitt personliga värde" på -1 spelen verkar vara kiss i alla fall. Kanske fungerar för andra.

# Marathonbet är en guldgruva för FT-värde. Mitt tips är att hålla utkik cirka 2 dagar innan matcherna skall spelas, för då släpps de första oddsen och Bwin/Marathon är alltid först ut på marknaden. Marathon sätter i mängder med matcher oddsen totalt fel, ofta 30-40 ticks fel. Ex. Montreal FT igår mot Canes släppte de till 3.00. Tyvärr hann jag inte spela förrän det droppat till 2.62 men you get the point. Det har dock inte med att göra att oddsen droppas fort, överoddsen brukar ligga kvar i timmar/dagar - det var bara jag som var seg.

# Jag är inte rädd för att spela -1.5 på bortalag, även bortadogs. Finns det statistiskt underlag för att laget vunnit många tidigare möten med minst två mål samt att situationen är fördelaktig (b2b, målvakter, skador osv) så trycker jag av.

Egna tankar?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
phekstrom (+25), Semicolon (+10), Pekerman (+10), eddieh (+5), thesaints (+10), Grnvit (+10), Shell Peppe (+5), NiLu (+5)

Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2013-03-08 klockan 13:55.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 14:54   #2
 
Semicolons avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 853
Sharp$: 1997


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Lustigt nog, satt jag igår och funderade på exakt samma sak. Du skrev dock ett långt och bra inlägg medan jag bara fortsatte fundera

Bortsett från det håller jag om ditt resonemang. Att köra ML har sällan varit värt det för min del.
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 15:39   #3
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
Lustigt nog, satt jag igår och funderade på exakt samma sak. Du skrev dock ett långt och bra inlägg medan jag bara fortsatte fundera

Bortsett från det håller jag om ditt resonemang. Att köra ML har sällan varit värt det för min del.
Kul att någon annan också lagt märke till det. Den enda jag sett förutom jag som använder sig av FT-knåpande på samma sätt är mackyyy.

Hur som helst, om man delar upp spelen ännu mer så visar det på något annat. Den här gången blir samplet väldigt litet eftersom jag i princip delar mina FT-spel i två, hemmalag och bortalag. Men, ROI-skillnaden är på 44 % så kanske ligger det något i det ändå.

1. FT-spel på hemmalag



2. FT-spel på bortalag



Underlaget är för litet för att jag skall dra "slutgiltiga slutsatser", men det är helt klart en antydan till ett möjligt mönster. Min "känsla" utan att titta på statistiken är att FT-spel på stora hemmafavoriter sällan lönat sig för min del, ex. 1.87 på Boston igår - de vann visserligen, men är det lönsamt i längden? (Då snackar jag främst raka FT-spel, inte -1.5, tror jag har bättre resultat på -1.5 på hemmfavoriter)

Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2013-03-08 klockan 15:42.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 17:41   #4
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Bet inklusive eller exklusive OT, inget är bättre än det andra, det handlar alltid om att spela med värde oavsett speltyp. Matematiskt är det ju bara lite annorlunda att räkna fram odds inkl OT från exkl OT. Favoriterna kommer vara större favoriter exkl OT än inkl OT, som ett exempel.
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:22   #5
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Bet inklusive eller exklusive OT, inget är bättre än det andra, det handlar alltid om att spela med värde oavsett speltyp. Matematiskt är det ju bara lite annorlunda att räkna fram odds inkl OT från exkl OT. Favoriterna kommer vara större favoriter exkl OT än inkl OT, som ett exempel.
Självklart handlar det om värde, men tycker värdet verkar vara lättare att hitta i FT-spel. Speciellt när Marathonbet finns.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:31   #6
 
K_UGERs avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 4147
Standard

Hur många spel får man lägga på Marathonbet innan det är god natt? Är de inte riktiga kvacksalvare?
K_UGER är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 21:02   #7
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Självklart handlar det om värde, men tycker värdet verkar vara lättare att hitta i FT-spel. Speciellt när Marathonbet finns.
Skillnaden mellan de två är så pass liten och med tanke på det lilla urvalet mot hur många matcher det spelas i NHL så kan du inte dra några slutsatser alls. Använd data över flera säsonger och testa.
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 21:05   #8
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av K_UGER Visa inlägg
Hur många spel får man lägga på Marathonbet innan det är god natt? Är de inte riktiga kvacksalvare?
Tror jag snittat typ fyra-fem spel på mina accounts.. meningslöst
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 21:33   #9
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Tror jag snittat typ fyra-fem spel på mina accounts.. meningslöst
Det där är ju individuellt. Jag har ett konto jag lagt 100-150 spel på nu utan limiteringar.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 21:46   #10
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Skillnaden mellan de två är så pass liten och med tanke på det lilla urvalet mot hur många matcher det spelas i NHL så kan du inte dra några slutsatser alls. Använd data över flera säsonger och testa.
Saken är ju den att Western conference-lag kryssar betydligt mer, men det tar inte oddssättarna hänsyn till eftersom kryssoddsen på Eastern Conference-matcher inte är högre. På så sätt tycker jag att det finns ett värde.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 22:26   #11
Administrator
 
Lazlos avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 295
Sharp$: 24932

NFL 2017-2018
Stats: 51 - 50 - 0
ROI: 111.25%
Vinstprocent: 50.50%

Standard

Om vi bortser från givetvis korrekta standard klyschor som "det gäller att spela på värdet oavsett FT/ML" osv osv och diskuterar det här lite så kan det ju vara intressant. Har också funderat lite kring det här...

Personligen så anser jag att det inte är värt oddsminskningen för att få ett ML spel istället för FT bara för att få vara med i ett eventuellt lotteri som det blir vid X efter FT. I ditt fall skiljer det hela 1.10 i odds om jag förstått det rätt och då är det ju nästan givet att du bara ska lägga ner ML spelen. Har du ett bra spel på ett lag som inte avgjort under 60 min så är det inte värt att ha ett betydligt lägre odds för att få vara med i det lotteri som OT och troligen straffar innebär. I det korta perspektivet så är det inte säkert att det slår väl ut men om du i längden sitter på bra spel så är det bättre att ha det högre oddset då bra spel ska kunna visa sig över 60 minuter men någon då och då förloras matcher som går till OT. Detta är bättre än att spela det lägre oddset, vinna mestadels av spelen efter FT och ha chans på några vid en helt oviss straffläggning.

Oddsminskningen från FT till ML är väl kring 0.40 i vanliga fall och det är enligt mig alldeles för stor skillnad för att motivera att vara med vid en oviss förlängning/straffar. Har inte 60 minuters spel avgjort spelet till din fördel så kan man inte sälja 0.40 av oddset för att få vara med i 5 extra. Framförallt inte på favoriter, på stora dogs kan det vara annorlunda då det innebär att du sitter på ett stort värde vid X efter FT. Knappt då är det dock motiverat eftersom ML/FT oddsen brukar skilja desto mer på dogs, kan vara uppåt skillnader på 1.10 i odds.

Så tycker och tänker jag iaf, rätt eller fel kan bara gudarna veta...
__________________
Gå med i Sharps lag på
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
och
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
för att köpa våra experters andelar!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NiLu (+5), Shell Peppe (+2)
Lazlo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 22:34   #12
 
Grnvits avatar
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 1 200
Sharp$: 3531

Ishockey 14/15
Stats: 245 - 251 - 57
ROI: 107.00%
Vinstprocent: 49.40%

Standard

Det här är något jag ofta funderat på. Värdet brukar väl vara bättre på både rak och de andra hcp-spelen som exempelvis -1.5. Man har ju ett väldigt litet sample av matcher denna säsong, men det visar ändå lite hur pass stor risk det är att vissa lag spelar oavgjort.
Tror jag på mycket mål så brukar det oftast bli rak eller -1.5, dessutom finns det ju lag som är ojämna.
Valet brukar dock allt som oftast falla på ML då jag har så högt medelodds med alla målskyttespel.
Största anledningen till varför jag lirar ML-spel är för att minska variansen och sänka medeloddset så inte hitraten blir helt kaos.
Man får ju ta sig en titt hur lagen presterar i eventuell förlängning/straffläggning bara.

Kan bara hålla med angående Marathonbet, man kan hitta väldigt fina fynd där eftersom de släpper tidigt, mycket bättre payout än bwin, dessutom kan de vara totalt felsatta. Utan Marathonbet skulle det vara svårare att vinna på NHL, vilket är en nackdel, men jag tackar och tar emot så länge man inte blir limmad.
Vet inte hur länge jag haft konto där, gissar på att jag började i typ Nov/Dec, har blivit lite strypt nu, dröjer väl inte allt för länge innan det är kört. Måste ha torskat en del innan NHL drog igång.
__________________
1932

Twitter:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Grnvit den 2013-03-08 klockan 22:38.
Grnvit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 23:25   #13
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grnvit Visa inlägg
Valet brukar dock allt som oftast falla på ML då jag har så högt medelodds med alla målskyttespel.
.
Grym spelidé! Älskar udda taktiker istället för bara Rangers FT @ 1.95 ALL IN FLÄSKFILÉ.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 02:35   #14
 
Analyss avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 319
Sharp$: 1905
Standard

Själv spelar jag nästan uteslutande inkl OT på hockey.

När jag kollat i mina papper så har jag fått det till i princip 50/50 i OT, med en viss edge på hemmalaget. (Utan att ta hänsyn till hur matchen sett ut då givetvis, när det livebettas ser det natürlich annorlunda ut)

Gillar att spela på stora underdogs och då har OT varit till stor hjälp, inte sällan jag spelar på >3.00 i odds och ska ett sånt nedtippat lag vinna så krävs det ju nästan OT (i alla fall i mina ögon).

Hur som haver så har det funkat bra med OT så jag ser ingen anledning att sluta
__________________

Kungen av roulette, Sputnik: "Haha har en edge runtt 8% utan mätutrustning" "du vet ingenting om roulette"
Skrivbordssoldat: J-Donadoni "Skulle yttra betydligt hårdare ord om jag fick känna på ”Analys” öga mot öga" "han borde omedelbart ha en ban"
Analys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 07:03   #15
 
NiLus avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 627
Sharp$: 1250

NBA
Stats: 170 - 177 - 6
ROI: 99.41%
Vinstprocent: 48.99%

Standard

Jag lirar bara på FT och anledningen är den samma som Lazlo beskrev så bra.
Dessutom tycker jag att det otroligt stora fokus som läggs på målvakterna är obegripligt.
Här ingen stats på det än men allt som oftast verkar det som att back up keepern presterar bra mycket bättre än vad många tror.
Jag brukar tänka att varför skulle jag veta bättre än coachen vem av målisarna som är bäst för dagen. Vilken som har varit hetast på träning och vem av dem som känner sig sliten.
Naturligtvis finns det bättre och sämre målvakter men jag anser att skillnaden är bra mycket mindre än vad många tror/anser.
Ha De Gôtt
__________________
Kärlek, frihet och demokrati är inte ärftligt!
Det måste erövras och vårdas varje dag!

Det är bättre att vara en optimist som har fel ibland, än att vara en pessimist som alltid har rätt
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
NiLu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td