Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-10-04, 23:52   #1
 
Emanresus avatar
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 773
Sharp$: 2869
Standard

Eastern Conference


Innan jag börjar vill jag bara säga att det som följer är mina tankar och att det säkert är flera personer som absolut inte håller med om vad jag säger. Jag har gärna en rimlig diskussion med dessa personer isåfall och jag ber er gärna att säga vad ni tycker om det som jag skriver och ifall ni tänker annorlunda så att Sharps kan bli mer än bara ett travforum!

Eastern Conference är en spännande conference i år skulle jag säga. Vi har lag som har tappat en del av sina spelare och kanske inte riktigt fyllt på med likvärdiga spelare (Capitals t.ex.). Men vi har också lag som ser ruskigt intressanta ut inför säsongen, framförallt tänker jag på Devils som ser ut att ha ett väldigt spännande lag i år. Så låt oss börja från Atlantic och sedan ta Metropolitan.

Atlantic Division:
Atlantic består som bekant av följande lag:
  • Tampa Bay Lightning
  • Toronto Maple Leafs
  • Montreal Canadiens
  • Ottawa Senators
  • Boston Bruins
  • Florida Panthers
  • Buffalo Sabres
  • Detroit Red Wings

Tampa Bay Lightning:
Många experter säger att Tampa ser ut att bli favoriterna i Atlantic och det är förståeligt. Det enda stora tappet man har gjort i år är att man skickade Drouin till Montreal. Frågan är dock om det är ett så stort tapp för Tampa, då Drouin själv ville därifrån redan under 2015 och därmed kan detta ge en bättre känsla i omklädningsrummet att få bort en spelare som egentligen inte riktigt trivdes i laget. I utbyte fick man Mikhail Sergachev som var en poängproducerande back i OHL för sitt Windsor med 10+33 poäng på 50 matcher. Man bytte bort Ben Bishop tidigare under förra säsongen vilket innebar att Vasilevskiys fick ta steget upp och ta över förstaspaden vilket höjde hans statistik jämfört med när han bara fick hoppa in som andrakeeper.

Man har dessutom fyllt på med Peter Budaj (senast från LA Kings) som andrakeeper vilket får ses som en väldigt kompetent keeper att ha som backup. Man har tagit in rutin i form av Girardi från Rangers och Kunitz från Pittsburgh för att stötta de yngre förmågorna som finns i laget (t.ex. nämnda Sergachev som är född 1998).

I övrigt så har Tampa ett väldigt kompetent lag med poänggörare som Palat, Kucherov, Hedman och till viss del Tyler Johnson. Viktigaste kuggen är dock Steven Stamkos, och får han vara frisk genom hela säsongen så kommer även han skapa poäng och vara den otroligt viktiga spelaren som kan ta Tampa till Stanley Cup.

Toronto Maple Leafs:
Förra året var ett år som definierade vad som kan ses som transformationen av Leafs. Man tog sig till slutspel för första gången på 4 år, även om man inte räckte till mot Capitals i slutspelet. De har en bra mix av unga spelare (större delen av top 4-backarna i form av Reilly, Zaitsev, Gardiner men också genom Matthews, Nylander och Marner) och äldre spelare (t.ex. Komarov och nyligen intagna Patrick Marleau).

Utöver dessa spelare så gjorde också Nazem Kadri en kanonsäsong förra året med personligt rekord i mål och poäng vilket visar på att laget hade harmoni förra året.

Största frågan för Leafs är huruvida de unga spelarna (framförallt Matthews, Nylander och Marner) kommer att ha ett jobbigt år i form av Sophomore slump, vilket om det händer kommer att riskera att Leafs kommer hamna i botten av Atlantic. Kan spelarna klara sig ifrån detta så är det stor chans att de kommer till slutspel och vem vet, kanske kan ta sig någon runda eller två igenom slutspelet. Räcker dock inte till att ta Stanley Cup till Toronto, där behövs något år extra av slutspelsrutin för att ta sig hela vägen.

Montreal Canadiens:
Montreal tog hem Atlantic förra året, efter vissa bekymmer en bit in i säsongen när Price hade lite bekymmer med knäskador och liknande. I år har man bestämt att försöka dra ner på antalet matcher som Price startar från 65-70 ner till 55-60 matcher. Frågan är om Al Montoya klarar av att hålla laget levande under de resterande 20-25 matcherna som han förväntas starta. Jag är lite skeptisk till detta och lutar åt att Montreal riskerar att missa slutspel i år.

Man har gjort sig av med spelare som Radulov, Beaulieu, Markov och Sergachev sedan förra året, men tagit in spelare som Karl Alzner (Washington), Ales Hemsky (Dallas), Mark Streit (Pittsburgh) och Drouin (Tampa Bay) vilket kan ses som ganska bra byten. Men vi vet alla att det är Price som i grunden drar det här laget till slutspel och om han skall starta färre matcher än tidigare så är det viss risk att man missar slutspel.


Ottawa Senators:
Förmodligen NHLs bästa offensiva back återfinns som vanligt i Ottawa, i form av Erik Karlsson. Skamligt att han inte fick vinna Norris Trophy, men livet är hårt. Kan han upprepa sina bravader från förra året så är han given att vinna Norris denna säsong, framförallt på grund utav att folk verkligen tyckte att han var värd den förra året.

Under sommaren så bytte man till sig Johnny Oduya och skickade iväg Marc Methot, vilket ger en rutin som kan vara viktig att ha i backlinjen. I övrigt har man inte gjort några större byten.

Målvaktsfrågan är också intressant. Man tappade Craig Anderson under en del matcher förra säsongen efter att hans fru diagnostiserades med cancer men matcherna han spelade gjorde han otroligt bra. Kan han nå upp till den standarden nu när han får lite mer lugn i sitt privatliv så har Ottawa god chans att nå slutspel men jag tror inte att det räcker mer än till runda 2 eller så.

Boston Bruins:
Boston har i princip behållt samma lag som man hade förra året, utan några större värvningar eller förluster. Man har kvar Tuukka Rask i mål, som gjorde en stabil säsong och jag tror inte att han kommer att vara sämre i år. Bakom Rask så står fighten mellan Malcolm Subban, som fick hoppa in någon match förra året där han inte direkt stod på huvudet, och Anton Khudobin som var ojämn i de 16 matcher han fick spela.

På backsidan återfinns Zdeno Chara som förra säsongen såg lite tröttare ut än tidigare, och som nu har hunnit bli 40 år gammal. Klarar han av att hålla de snabba ynglingarna i NHL borta? Jag är osäker och det kan mycket möjligt bli Bruins fall i år. Mycket tillit läggs till Charlie McAvoy, en ung spelare som gör sin rookiesäsong nu och som blir intressant att se, men han har inte rutin nog att leda ett helt försvar.

Anfallsmässigt så hänger mycket på att Bergeron, Marchand, Backes och Pastrnak gör en bra säsong, men det krävs också att ngåon av de andra tar steget upp och visar att de kan lira hockey också.

Jag tror inte att Bruins klarar slutspel i år utan att de får hoppas att de kan ge rutin till några av de yngre spelarna och att de äldre klarar av en säsong till nästa år för att återigen ha chansen att nå slutspel.

Florida Panthers:
Många nya spelare som kommer till Sunrise City i år, och en del namn som försvinner. Framförallt ser vi inte Jaromir Jagr i Panthers-tröjan mer, vilket är tråkigt men förståeligt.

Jag är hyfsat säker på att Florida inte kommer att nå slutspel i år, men om de skall göra det så måste spelare som Ekblad visa att han är den storstjärna som laget behöver bland backarna samtidigt som Barkov och Huberdeau visar att de kan leda laget till vinster. Kan Trocheck skapa lite mer poäng än förra året så är det väldigt välkommet i ett Panthers som kommer sakna Marchessault, som gick till Vegas i år.

Nja säger jag till Panthers. Det ser ut som att Sunrise City får ägna sig åt att bygga upp laget med nya, yngre spelare åtminstone i år och så får de komma tillbaka nästa år med potential att ta sig till slutspel, men i år blir det inget slutspel.

Buffalo Sabres:
Buffalo, Buffalo, Buffalo. Laget i mitt hjärta. Klarar dom kanske av att ta sig till slutspel i år? Truppen ser intressant ut men jag är ändå lite tveksam. Kan Evander Kane hålla sig till att spela hockey utan att bete sig som ett svin vid sidan av? Kan Eichel vara hel hela säsongen och vinna poängligan i år igen så ökar chanserna lavinartat. Men det behövs också att O'Reilly kan göra mer poäng i år och att Okposo visar vad han går för.

Man har tagit in Jason Pominville igen i en trade som jag kan anse var väldigt bra för Buffalo, då man skickade iväg Tyler Ennis och Marcus Foligno (som jag dock kommer sakna) för att få in Pominville och Marco Scandella.

I övrigt kan vi se att backlinjen har stor potential genom Ristolainen, Scandella, Antipin och Beaulieu. Dessutom med en coach som senast kommer från att ha varit defensiv coach för Nashville Predators lutar åt att försvaret inte kommer vara Buffalos största problem vilket det var förra året med en målskillnad på -36.

På målvaktsidan ser vi Robin Lehner och Chad Johnson vilka i grunden är kompetenta målvakter även om Lehner kanske inte riktigt fick ut allt man ville ha ur honom förra säsongen.

Slutspelsplats? Kanske, men det krävs mycket av spelarna.

Detroit Red Wings:
Slutligen kommer vi till Detroit. Ett lag som förra året visade sig från sin sämsta sida och som riskerar att upprepa detta i år. Inga byten gjorda under sommaren som är värda att nämna direkt utan man fortsätter med samma lag som förra säsongen.

Klarar Kronwall av att försöka få backsidan att spela bättre i år? Kan anfallssidan med Tatar och Zetterberg i spetsen göra något bättre i år? Jag tror att det blir riktigt tufft i år för Red Wings och kan definitivt se dom hamna i botten av Atlantic.
__________________
Twitter: @EmanresuSharp
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5), Misär (+5)
Emanresu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 01:07   #2
 
Emanresus avatar
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 773
Sharp$: 2869
Standard

Metropolitan Divsion, kanske den mest intressanta divisionen i år, garanterat mer intressant än Atlantic iallafall.

Den består som bekant av lagen:
  • Pittsburgh Penguins
  • Washington Capitals
  • New York Rangers
  • Columbus Blue Jackets
  • Carolina Hurricanes
  • Philadelphia Flyers
  • New York Islanders
  • New Jersey Devils

Pittsburgh Penguins:
Pittsburgh har gjort sig av med många bra spelare från förra årets Stanley Cup vinnare under sommaren: Bonino, Fleury, Kunitz och Streit är väl de största tappen. Man har inte riktigt täppt till luckorna som dessa spelare lämnar efter sig.

Man har tagit in Antti Niemi som backup till Matt Murray istället för Fleury vilket får ses som ett nerköp efter att Niemi inte riktigt lyckats i Dallas, möjligtvis inte hans fel men kan ändå krävas mer av honom. Detta innebär att Matt Murray måste ta ett ännu större ansvar i mål och frågan är hur han svarar på detta.

På backsidan handlar mycket om ifall Kris Letang kan hålla sig skadefri denna säsongen eller inte och ifall Olli Määttä kan komma tillbaka och skapa lite poäng.

Anfallet behåller naturligtvis mycket kvalitet i form av Crosby och Malkin, men bakom dessa ser det lite svagt ut.

Min tanke är att Pittsburgh inte klarar av att ta Metropolitan i år men att dom tar sig till slutspel, dock inte att dom tar sin tredje raka Stanley Cup med sig hem.

Washington Capitals:
Capitals har gjort sig av med spelare som Shattenkirk, Williams, Alzner och Johansson vilket får ses som ett ganska stort avbräck och egentligen inte fyllt på med särskilt starka namn.

Backsidan ser svagast ut i laget och har egentligen inga riktigt stora namn att skryta med, möjligen Niskanen, Orlov, Orpik och Carlson, men det saknas ändå en del i de bakre leden.

Anfallssidan beror mycket på om Ovechkin ska orka göra mängder med poäng samtidigt som Bäckström måste stötta upp med en hel hög med poäng. Kan Kuznetsov hitta tillbaka efter att ha haft en minst sagt medioker säsong?

Jag tror inte att Capitals tar hem Metropolitan men att de har en god chans att ta sig till slutspel, men kanske inte riktigt så god chans som oddsen visar.

New York Rangers:
Rangers, laget som merparten av svenskarna håller på endast på grund av Lundqvist. En del experter tror att dom har god chans att nå slutspelet men jag är inte så säker. Det finns alldeles för många osäkerheter i laget för att jag ska känna någon säkerhet att de tar sig dit. Jag lutar snarare åt det motsatta, dvs. att de missar slutspel i år.

Det hänger mycket på att Henrik Lundqvist håller sig frisk hela säsongen och står på huvudet en stor del av matcherna och jag är osäker på om han håller för det i år. Dessutom så har man Ondrej Pavelec bakom honom som förra säsongen gjorde det uselt på de matcher han fick chansen.

På backsidan så hoppas man på att Shattenkirk skall tillföra mer än vad han gjorde förra säsongen i Capitals tillsammans med att McDonaugh gör en kanonsäsong. Men vad finns egentligen bakom dessa två? Egentligen ingenting, utan man hoppas på att det kollektiva försvaret skall göra det bra ihop vilket för mig känns ganska sådär.

Anfallsmässigt handlar det om att Zuccarello har en väldigt bra säsong till och att Zibanejad kan vara hel under säsongen och skapa en stor del av Rangers poängskörd.

Jag lutar åt att Rangers missar slutspel i år och har också spelat därefter, men det kommer i nästa inlägg.

Columbus Blue Jackets:
Columbus känns som laget som riskerar att göra den största nergången den här säsongen jämfört med förra. Sannolikheten att Powerplay kan vara lika bra som förra året och att Bobrovsky håller samma kvalitet känns ganska låg.

Försvarsidan ser stabil ut, precis som förra året med Seth Jones i spetsen och Zach Werenskis strax därefter. Bakom dem finns också kvalitet så försvaret lär inte vara Blue Jackets problem i år.

Anfallet däremot, det hänger väldigt mycket på att Artemi Panarin kan visa att han inte behöver ha en Patrick Kane bredvid sig för att skapa poäng utan att han även kan göra det i sällskap av spelare av något sämre kaliber. Det kommer att avgöra huruvida Blue Jackets kommer att gå till slutspel eller inte i år. Jag är tveksam.

Carolina Hurricanes:
Canes har till slut tagit in en målvakt som kan ta dem till högre höjder i form av Scott Darling.

På backsidan har man en ung uppsättning där de äldsta är 25 respektive 26 år gamla, men redan förra året visade Justin Faulk, Jaccob Slavin och Brett Pesce att de har något bra på gång. Nu får de förstärkt av Trevor Van Riemsdyk som tar med sig en del rutin trots sin unga ålder.

Anfallet har många spelare som förra säsongen gjorde runt 40-50 poäng vilket tyder på att det inte hänger på enstaka spelare att lösa poängskörden för laget, men naturligtvis är förhoppningarna höga på Sebastian Aho och Vicotr Rask samt Elias Lindholm. Man har tagit in Marcus Krüger och Justin Williams som kan hjälpa till en del, för Krüger gäller det framförallt det defensiva spelet och Williams kanske kan höja powerplay-effektiviteten en del.

Jag tror att Hurricanes kan överraska och vara med och slåss i toppen av Metropolitan (stryp mig om ni vill) och att de definitivt kommer att vara med i slutspelet i år.

Philadelphia Flyers:
Kan Brian Elliott ge Flyers lite lugn längst bak på isen? Det är förmodligen vad som kommer avgöra deras öde i kommande säsong. Backsidan ser intressant ut med Gostisbehere och Provorov som är framtidshopp för Flyers men som samtidigt har visat att man inte behöver vänta länge innan de kan göra stor skillnad.

I anfallet hänger det på att Giroux börjar hitta nätet igen tillsammans med Voracek. Man har tagit in Jori Lehterä för att få lite mer bredd i laget vilket är välbehövligt.

Kommer Flyers till slutspel? Nej det tror jag inte, men jag tror att de kommer vara ett intressant lag att titta på i år, framförallt för att se om backtalangerna har tagit ett eller flera steg framåt sedan förra säsongen.

New York Islanders:
Efter att ha missat slutspelet med otroligt liten marginal förra året så har de gjort vissa förändringar till i år. Man har tagit in Jordan Eberle istället för Ryan Strome som kan visa sig vara ett genidrag ifall Eberle och Tavares kan leka bra ihop. Funkar inte det samarbetet så återfinner vi Islanders på den absoluta botten av Eastern Conference när säsongen är slut.

Målvaktsmässigt så får Halak slåss med Greiss om förstaspaden, där jag tror att Halak tar den åtminstone till en början. Kan han hålla sig hel och spela bra så ger han åtminstone Islanders chansen att ta sig något högre än botten i Eastern men det räcker inte att Halak är bra.

Backsidan känns sådär efter att Hamonic har lämnat för Calgary, men man har kvar Boychuk (som förvisso är till åren och inte så snabb som förr) och Nick Leddy som får se till att ta över en del av ansvaret för backsidan.

På anfallssidan handlar det om Tavares, Eberle, Lee och Ladd. Ladd hade en ganska dålig säsong förra säsongen så han behöver studsa tillbaka om det ska bli något bra av detta. Tavares och Eberle behöver spela bra hockey ihop och hitta kemin ganska tidigt under säsongen samtidigt som Lee måste göra ytterligare en säsong med många mål.

Det känns svårt för Islanders och jag skulle säga att vi hittar dom närmare botten på Metropolitan och en bra bit ifrån slutspel i år.

New Jersey Devils:
Ett av de mest förbättrade lagen i mina ögon. Man saknar en del på backsidan men framåt ser man riktigt farliga ut.

Målvaktsmässigt så håller man kvar vid Cory Schneider och Keith Kinkaid i förhoppning om att förra året var ett off-year för Schneider när han var ganska medioker under säsongen. Jag tror på en bounce-back season för Schneider och då blir Devils riktigt farliga.

Backsidan är däremot ett visst bekymmer för Devils. Det finns inga riktiga toppnamn där, men laget hoppas bland annat på att Mirco Müller ska kunna bidra med ungdomlighet och kvalitet.

Anfallet ser riktigt spännande ut med Taylor Hall, Marcus Johansson, Adam Henrique i spetsen. Detta är namn som kan göra mängder med poäng och som kan få Devils att nå långt i årets säsong.

Jag tror att Devils har bra chans att vara med och slåss i toppen av årets Metropolitan om de kan få backarna att jobba ihop och täppa till bakåt, samtidigt som Schneider måste visa upp ett bra spel under säsongen.
__________________
Twitter: @EmanresuSharp
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5), Misär (+5)
Emanresu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 01:12   #3
 
Emanresus avatar
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 773
Sharp$: 2869
Standard

Så slutligen, spelen för Eastern Conference:

Carolina Hurricanes att nå slutspel 3.00

Montreal Canadiens att missa slutspel 3.75

New York Rangers att missa slutspel 3.75

Washington Capitals att missa slutspel 7.00

Buffalo Sabres att nå slutspel 4.50

Divisions-specifika spel:

New Jersey Devils vinna Metropolitan 27.25

New Jersey Devils vinna Stanley Cup 123.00

Carolina Hurricanes vinna Metropolitan 19.90
__________________
Twitter: @EmanresuSharp
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+5)
Emanresu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 15:03   #4
 
Misärs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 358
Sharp$: 5616

Winter - VS
Stats: 73 - 53 - 7
ROI: 116.79%
Vinstprocent: 57.94%

Standard

Intressant läsning! Bra jobbat!
Diggar spelet på att Rangers ska missa slutspel även om jag givetvis hoppas att du har fel då mitt det är "mitt" lag.
Misär är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 14:34   #5
 
Emanresus avatar
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 773
Sharp$: 2869
Standard

Så med endast 2-3 matcher kvar av grundserien att spela så kan vi ju summera spelen som jag lade:

Carolina Hurricanes att nå slutspel 3.00

Montreal Canadiens att missa slutspel 3.75

New York Rangers att missa slutspel 3.75

Washington Capitals att missa slutspel 7.00

Buffalo Sabres att nå slutspel 4.50

Divisions-specifika spel:

New Jersey Devils vinna Metropolitan 27.25

New Jersey Devils vinna Stanley Cup 123.00

Carolina Hurricanes vinna Metropolitan 19.90

Kommentarer till dessa:
Carolina låg länge med och kämpade om platser till slutspelet men har nu hamnat för långt bak för att ha chansen att ta sig vidare. Ändå nöjd med spelet då laget såg förbättrat ut precis som jag kände inför säsongen.

Montreal, precis som förutsett så hängde det rätt mycket på Carey Price och i år klarade han inte riktigt av att bära hela laget till slutspel.

Rangers, liknande Montreal hängde mycket på målvakt Lundqvist, och i år räckte laget inte ens nästan till och trots att dom har spelat upp sig lite grann runt match 65-70 så står det klart att dom missar slutspel.

Capitals att missa slutspel var ju en riktig outsider och trots att det stundtals såg tungt ut i tabellen så visade dom återigen klass och vinner Metropolitan.

Sabres lyckades inte i år heller att visa upp någon slags bra hockey och hamnar förmodligen sist i hela ligan..

Devils vinna stanley lever fortfarande, så den får vi se hur det utvecklar sig under sista matcherna och slutspelet
__________________
Twitter: @EmanresuSharp
Emanresu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td