Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-02-25, 20:12   #1
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 14
Sharp$: 218
Standard

Spela V7 eller inte?


Lägger mitt första inlägg i nybörjarforumet.
Vad anser ni om V7, när ska man spela det?

Vissa hävdar att man bara ska spela det vid jackpott-omgångar för att man t.ex. ändå får 2,5 gånger potten genom sexorna och femmorna. Det där vet jag dock inte om jag håller med om.
Sedan finns det också en småländsk aspekt på det hela, det är ju alltid kul att åtminstone vinna tillbaka sin insats

Så vad tycker ni?
Kan för övrigt berätta att jag tog sjuan idag....och det tillsammans med V7
c0zzman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 23:33   #2
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Grattis får man säga då, riktigt bra betalt idag trots att det inte var jackpot!

Det är helt klart så att man alltid ska spela för alla rätt om man har tillräckligt mycket pengar i kassan för att klara variansen. De gånger du får några pengar som är att tala om på sex och fem rätt är lätträknade helt enkelt. Det är de gånger du får sju rätt också, men det man får extra när man väl sätter gör att fördelarna väger över mer än väl.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 09:00   #3
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Går det att räkna ut på något sätt vad som ger mest i längden? Säger inte emot, är bara nyfiken.
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 09:49   #4
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 866
Sharp$: 7876
Standard

Hej Khan! Jag tror inte det går att räkna ut vad som ger mest. Spelar du med små insatser och inte är ute efter stora pengar utan har det som ett nöje då ska du nog inte spela för sju rätt. Men är du ute efter stora pengar då ska du anlita endast sju rätt. Särskilt när det är jackpott. GOD TUR.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+1)
hanscrispi är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 09:51   #5
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 67
Sharp$: 1394
Standard

Eftersom alla pengar i en jackpott omgång endast kommer att ligga i 7 rättspotten för V75 8 rättspotten för V 86 osv så är det naturligtvis bäst att spela V7 de omgångar. Det enda sättet som man förlorar på är ju om man skulle vara ensam vinnare på 7 rätt en jackpott omgång, då går man nämligen miste om 6 & 5 rätts utdelningen men handen på hjärtat hur skulle man vara ensam på 7 rätt en jackpott omgång så vinner man nog upp till 30 miljoner så då kan man nog ta att man inte får utdelning på sina 6:or & 5:or.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+2)
gubjel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 10:08   #6
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Khan Visa inlägg
Går det att räkna ut på något sätt vad som ger mest i längden? Säger inte emot, är bara nyfiken.
Nej men det är V7 (förutsatt att du är tillräckligt bra på att tippa så du sätter några sjuor om året). Tittar du på skillnaden i utdelning mellan 7 och 6 rätt under några omgångar så kommer du snabbt fram till det.

Sen beror det lite på hur du spelar också, lägger du in mycket streck på skrällar i många av loppen så kan det vara läge att låta bli V7 (om det nu inte är jackpot-omgång, för då är det så mycket övervärde i V7 att man inte behöver fundera), för om det sitter många lågstreckade och du bränner i ett av loppen där det skräller än en gång så kan det bli mycket på sexor och femmor. Som regel gör inte folk såna system dock. Det krävs ofta att två hästar mellan 1-5% vinner och att omgångens största favorit gör bort sig för att komma upp i rejäla utdelningar på sexorna.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+3)

Senast redigerad av Stekel den 2012-02-26 klockan 10:10.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 10:40   #7
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Tackar för alla svar!
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 11:31   #8
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Personligen brukar jag välja vad jag spelar utifrån hur jag bedömer omgången och vilken kapacitet mitt system har.

Om min analys och förutsägelse skvallrar om låg utdelning så händer det att jag går för hela potten. Igår var ett sådant tillfälle och då gjorde jag några mindre system med spik Björn Goop x 2 och då fanns ingen kapacitet i övrigt att vinna några större summor så då körde jag enbart för sju rätt! Mina två stora system gjorde jag det inte på.

Om jag däremot tror på väldigt hög utdelning och komponerar mitt system så att jag inte är aktuell om det blir favoritparad så kör jag INTE för hela potten! Jag ska förklara varför....

OM jag skulle bli ensam om V7 så FÖRLORAR jag på att gå för hela potten! Det finns liksom inget mer att ta av i 7-rättspotten däremot går jag miste om fina sexor och femmor! Blir vi två, tre eller fem om potten så får jag fina pengar ändå...
OM jag är med och hugger på en mångmiljonrad men spricker och bara får sex rätt så är det så förbannat surt att gå miste om en kvarts miljon för att jag har gått för hela...

Jag har en polare som gick miste om 170.000 kr för att han gick enbart för 7 rätt och det var jävligt nära på riktigt bra pengar men nu fick han 0 kr! Dom där 170.000 hade varit riktigt fina tröstpengar....

Det här är i alla fall min syn på saken men så fort det är jackpot så tänker jag till en extra sväng innan jag bestämmer mig och det har hänt att jag vid några tillfällen har gått emot det jag har beskrivit ovan om magkänslan är rätt...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+4)

Senast redigerad av doob den 2012-02-26 klockan 12:23.
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 16:35   #9
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
OM jag skulle bli ensam om V7 så FÖRLORAR jag på att gå för hela potten! Det finns liksom inget mer att ta av i 7-rättspotten däremot går jag miste om fina sexor och femmor! Blir vi två, tre eller fem om potten så får jag fina pengar ändå...
OM jag är med och hugger på en mångmiljonrad men spricker och bara får sex rätt så är det så förbannat surt att gå miste om en kvarts miljon för att jag har gått för hela...

Jag har en polare som gick miste om 170.000 kr för att han gick enbart för 7 rätt och det var jävligt nära på riktigt bra pengar men nu fick han 0 kr! Dom där 170.000 hade varit riktigt fina tröstpengar....
Det första resonemanget motsäger sig självt lite där. Om du blir ensam på sju rätt så är det dumt att spela V7 då du tappar lite på sexor och femmor, samtidigt som du inte bryr dig om 1,5ggr*sjurättsutdelning om ni är flera och delar??

Om vi utgår från förra helgens omgång, då det blev en handfull vinnare, och du lämnat in ett relativt stort system på 5k rader (gjorde en kupong utefter hur ett system som gick in rimligen kunde se ut). Utfall på den om man spelat V75: 4 108 816, om V7: 9 154 265. Ganska stor skillnad.

Sedan måste man ta i beaktande att skillnaden i chans mellan dessa två scenarier är långt ifrån linjär, det där att du blir ensam på en V6/V7/V8-omgång är så oerhört osannolikt att argumentet att man tappar lite utdelning då man blir ensam faller väldigt platt:
1. Man är flera som sätter en sjua med hög utdelning
2. Man blir ensam på sju rätt


Det är helt klart så att man kan tappa ganska stora utdelningar på att missa en högt betald sexa, men i längden går du plus på att gå för alla. Min egen statistik har jag inte på det, har inte bokfört mina spel i VX vs VXX men vet med mig i huvudet att jag bara en gång tappat mer än 10k på att spela V7 (25k förra helgen). Här och där har det blivit hundringar och enstaka tusenlappar, kanske uppgår till ca 40-50k totalt. Att spela för alla rätt har jag däremot tjänat sexsiffrigt på om jag jämför med att ha stadigt spelat VXX. Under V86 korta historia har jag tappat över 20k i uteblivna vinster på att fega ur och spela V86 istället för V8, det är helt enkelt lätt att man överdriver chanserna att man sätter en välbetald rad utan alla rätt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 18:00   #10
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Matematik och tröstpengar går inte ihop. De sexor och femmor du kommer samla på dig under din 20år långa karriär kommer aldrig väga upp till de gånger du sätter sjuan och därmed får 2.5x utdelningen. Du kommer snabbt tjäna ihop dina sexor och femmor på att endast jaga sjuan. Däremot blir din spelkassa känsligare för varians. Du måste hela tiden lägga ut pengar tills du sätter den. Med femmor/sexor kan du få tillbaka din insats och lite mer väldigt ofta. Så det är lite utav ett vägval som du måste göra.

Sedan finns en annan aspekt på det, ju fler som spelar endast V7 så kommer det urholkas till slut. Alla kan inte få 2.5x utav något.
När det är jackpot så går jackpotspengarna in i endast sjurättspotten. Det är här den största skillnaden finns gentemot andra. Utdelningen för sju rätt fördubblas nästan då. Spelar du 2.5x på enbart jackpotomgångar har din utdelning blivit nästan 5x jämfört med en vanlig omgång. Här snackar vi värde då!

Jag spelar endast V7 när det är jackpot. Övriga omgångar blir det V75.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+6)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 18:39   #11
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Sedan finns en annan aspekt på det, ju fler som spelar endast V7 så kommer det urholkas till slut. Alla kan inte få 2.5x utav något.
Det som urholkas är ju de andra potterna. Jag hade väntat mig mer effekt på detta under de år det funnits, men det är fortfarande överraskande många som spelar på den traditionella VXX-kupongen. Det är nog rädslan för den högre variansen och att folk som regel är väldigt måna om chansen att vinna och "vara kvar" genom hela omgången som gör sitt till misstänker jag.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:17   #12
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Köper ditt resonemang fullt ut Stekel men i mitt fall som "hobbyspelare" så tänker jag lite som KP var inne på gällande kassan. Jag har inte "råd" att gå miste om 100-200.000 i väntan på den stora vinsten!
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:28   #13
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
Köper ditt resonemang fullt ut Stekel men i mitt fall som "hobbyspelare" så tänker jag lite som KP var inne på gällande kassan. Jag har inte "råd" att gå miste om 100-200.000 i väntan på den stora vinsten!
Jo det förstår jag, men jag tror du sätter ett antal sjuor på 5-50k innan du sätter en sexa med riktigt hög utdelning. Du vet hur det är, antingen är man bra på det eller så sitter man där med dumstrut och futtiga fem rätt på ramen och tre på kupongen. Variansen blir avgjort högre, det är det ingen diskussion om, men jag tror skillnaden överskattas.


En annan faktor som man kan väga in är ju förmågan att hantera förluster. Många skulle nog tilta bra om de går miste om en "stor" sexa och det är ju aldrig bra, om man har stora problem med sånt ska man nog hålla sig till flerpotts-alternativet ändå.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:43   #14
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 866
Sharp$: 7876
Standard

En annan sida av endast 7 rätts tippandet är väl att om många väljer endast 7 rätt så avstår dom ju utdelning från 6 o 5 rätts potterna. Då finns det ju mer att fördela åt dom som har kvar utdelning på 6 o 5 rätt alltså högre på 6 o 5 rätt. Grunden är väl omsättningen minus skatt sen 40% på 5 rätt, 20% på 6 rätt, 40% på 7 rätt i potterna?
hanscrispi är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:54   #15
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hanscrispi Visa inlägg
En annan sida av endast 7 rätts tippandet är väl att om många väljer endast 7 rätt så avstår dom ju utdelning från 6 o 5 rätts potterna. Då finns det ju mer att fördela åt dom som har kvar utdelning på 6 o 5 rätt alltså högre på 6 o 5 rätt. Grunden är väl omsättningen minus skatt sen 40% på 5 rätt, 20% på 6 rätt, 40% på 7 rätt i potterna?
Ju fler som spelar V7 desto mindre pengar i fem och sexrätts-potterna. Om alla spelar V7 finns det inget att dela ut på femmor och sexor.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td