Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-12, 16:36   #1
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard

Sport Lingo (akronymer, förkortningar)


Eftersom vi har många medlemmar som är ny till vissa sporter så passar det sig alldeles ypperligt att vi ordnar en lingo tråd.
Hjälp till att fylla i denna tråd så ändrar jag med tiden första posten tills den är komplett och vi så kan placera den i vår FAQ.
Hänvisa också till vilken sport ordet hör till eller om det är ett generellt ord

Generella ord:

*RLM = Reverse Line Movement
*Ahcp/AH = Asian Handicap, asiatiskt handikapp är en speciell sorts handikappspel där möjligheten för ett oavgjort resultat tas bort. En spelares vinstchans ökar ifrån 33% till 50%.
*B2B = Back to back
*H2H = Head To Head, ex: 2 hästar matchas mot varandra i ett lopp.
*BOL = Best Of Luck, Lycka till¨
*JM = John Morrison, Martin gayle baserat spelsysten för NBA/MLB/NFL
*DNB = Draw no bet, pengarna tillbaka vid oavgjort resultat.
*ML = Moneyline, matchodds
*BRM = Bankroll Management, hantering av spelkassa
*BR = Bankrulle/Bankroll, Spelkassa
*u = Unit, individuell enhet av den egna bankrullen
*P = Point/Poäng
*PK = Pick, Val
*Parlay = Flerspel, dubbel och uppåt.
*Hook = 0.5p handikapp
*Hcp = Handikapp
*ATS = Against the spread, ex: Bulls är 5-6 ATS, Bulls har täckt 5 av 11 hcp linor.
*Spread = Spridning, storlek på handikapp
*SU = Straight up, vinna matchen rakt av utan handikapp spridning
*PPG = Points per game
*HT = Halvtid
*FT = Fulltid

Basket:
QT = Quarter
Half = Halvtid

Amerikansk Fotboll:

*FG = Field Goal, då bollen sparkas genom H'et
*TD = Touchdown

Hokey:

*PL = Puck line, hcp som ges en match innan start +/- 1.5, i vissa ligor även högre då det är stor/större skillnad på lagen.

Baseball:

*RL = Run line hcp som ges en match innan start +/- 1.5




Har börjat iaf, fyll på folket

Jag raderar inlägg efter att jag har lagt in förslagen så blir det enklare att hålla koll på vad man har lagt in o så tillsvidare, hoppas alla tycker det är ok!
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Nillson (+1), Blixth1958 (+1)

Senast redigerad av iCash den 2010-01-15 klockan 09:42.
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 17:13   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Ah precis fyll på med utförligare förklaringar. Allt som skrivs här kommer sen att sammanställas och slås ihop till FAQ'en.
Har ni något ni inte vet vad det betyder så ställ frågan här.

Inga frågor är för dumma för att ställas!!!
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 18:59   #3
 
Gabbamanes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 20
Sharp$: 10
Standard

Ahcp = Asian Handicap, asiatiskt handikapp är en speciell sorts handikappspel där möjligheten för ett oavgjort resultat tas bort. En spelares vinstchans ökar ifrån 33% till 50%.
Gabbamane är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 19:45   #4
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 45
Sharp$: 1
Standard

Är det möjligt att AH också är asian handicap? Såg det i en tråd och förstod inte vad det betydde då.
berithero är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 20:34   #5
 
Gabbamanes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 20
Sharp$: 10
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av berithero Visa inlägg
Är det möjligt att AH också är asian handicap? Såg det i en tråd och förstod inte vad det betydde då.
Ja det stämmer bra. Förlåt, AHcp ska det vara. Står oftast AHcp, AH eller Asian Handicap.
Gabbamane är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 09:18   #6
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Dumma frågor/kommentarer:

Puck line behöver nog förklaras bättre, jag trodde först det handlade om en engelsk termför en linje på planen, typ förlängda mållinjen. Hokey...

Sen undrar jag om back to back. Det är väl ett uttryck som kan användas i alla sammanhang, vad är kopplingen till sport och betting undrar jag?
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 09:36   #7
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Dumma frågor/kommentarer:

Puck line behöver nog förklaras bättre, jag trodde först det handlade om en engelsk termför en linje på planen, typ förlängda mållinjen. Hokey...

Sen undrar jag om back to back. Det är väl ett uttryck som kan användas i alla sammanhang, vad är kopplingen till sport och betting undrar jag?
Om jag skriver t.e.x funderingar om en basket match, "Hawks kan har ett bra utgångsläge då Cavs är b2b on the road och är 5-6 ATS och 8-3 SU i Hawks 2nd qt"

Lika bra att föra upp det då vi har många här som är nya inom sport spel.
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 13:54   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 29
Sharp$: 2
Standard

Kan nog vara bra att förtydliga att PK betyder att man spelar bettet utan något handikapp.
superduperjacob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 16:43   #9
Nik
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 131
Sharp$: 405
Standard

ATS skulle jag vilja veta lite mer vad det betyder?
Nik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 00:52   #10
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nik Visa inlägg
ATS skulle jag vilja veta lite mer vad det betyder?
At the spread, dvs hur har laget presterat om man räknar in Handicappen i matcherna..
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 01:01   #11
 
Vitor_Belforts avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: 040
Inlägg: 53
Sharp$: 0
Standard

*P = Point/Poäng (brukar det inte vara pts?

Hokey = Hockey?
Vitor_Belfort är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 12:21   #12
 
Pipans avatar
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 68
Sharp$: 180

Fotboll
Stats: 2 - 5 - 1
ROI: 83.31%
Vinstprocent: 28.57%

Standard

Jag läste i en annan tråd om "totalspel" och "sidospel". Vad betyder det?
Pipan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 12:42   #13
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Coop Arena
Inlägg: 606
Sharp$: 663


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pipan Visa inlägg
Jag läste i en annan tråd om "totalspel" och "sidospel". Vad betyder det?
totalspel finns ju olika former utav men ta till exempel i ishockey kan du spela på om du tror de går över/under 5.5 mål, alltså stannar den på 5 mål eller mindre är de under och stannar de på 6 mål eller mer går den över linan.

Sidospel e väl bara rakt av 2 utfall (eller 3?) som 1 X 2. Om du tar Luleå - Frölunda 1 exempelvis är ett sidospel. (= win) hoppas de förklarade saken bättre annars får någon annan rätta mig o fylla i.

Fangtastic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 23:11   #14
 
Pipans avatar
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 68
Sharp$: 180

Fotboll
Stats: 2 - 5 - 1
ROI: 83.31%
Vinstprocent: 28.57%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fangtastic Visa inlägg
totalspel finns ju olika former utav men ta till exempel i ishockey kan du spela på om du tror de går över/under 5.5 mål, alltså stannar den på 5 mål eller mindre är de under och stannar de på 6 mål eller mer går den över linan.

Sidospel e väl bara rakt av 2 utfall (eller 3?) som 1 X 2. Om du tar Luleå - Frölunda 1 exempelvis är ett sidospel. (= win) hoppas de förklarade saken bättre annars får någon annan rätta mig o fylla i.

Förstår jag det rätt om totalspel är något båda lagen/spelarna hjälps åt att uppnå, till exempel att tillsammans göra över 6 mål. Och sidospel är något där bara EN part bidrar till vinsten, till exempel att Lag 1 ska vinna mot Lag 2 eller att DET ENA laget ska göra 3 mål osv. Eller har jag förstått det fel?
Pipan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 23:50   #15
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Coop Arena
Inlägg: 606
Sharp$: 663


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pipan Visa inlägg
Förstår jag det rätt om totalspel är något båda lagen/spelarna hjälps åt att uppnå, till exempel att tillsammans göra över 6 mål. Och sidospel är något där bara EN part bidrar till vinsten, till exempel att Lag 1 ska vinna mot Lag 2 eller att DET ENA laget ska göra 3 mål osv. Eller har jag förstått det fel?
Du är inne på rätt spår. Saxat från Spelskolan;

"Över/Under: Förkortas Ö och U. Även kallat totalspel (antal mål), hur många mål/poäng görs det i matchen? En lina sätts beroende på vilken match där du skall gissa på om det blir fler mål eller mindre. I fotboll brukar linan ligga på 2.5 mål och i hockey 5.5. I amerikanska sporter sätts linan beroende på en hel del olika faktorer. Ex. Jag tror att det blir mindre än 5.5 mål mellan Frölunda – Färjestad, alltså vinner jag mitt spel om det blir 5 mål eller mindre (0-5 mål) i matchen. Om en jämn siffra sätt så gäller insatsen tillbaka vid lika, dvs om 5.0 sätts som lina och det blir 3-2 till Frölunda. (5 mål)"

Rekommenderar dig att läsa Spelskolan som du hittar här på sidan. Finns bland länkarna högst upp på sidan. Som du ser. Ja, totalspel är ju ANTALET mål de blir i en match precis som de låter och antingen spelar man över/under linan vilket man då tror på. När de gäller sidospel är de som sagt olika sidor du väljer. Just de du har rätt.

Ta till exempel, Borås - LF Basket så finns de 2 sidor och välja på, alternativ lag 1 eller en 2a. Klarnar de nåt?
Fangtastic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td