Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-03-10, 03:03   #1
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 160
Sharp$: 2208
Standard

Formel1 säsongen 2012 + Fantasy League


Hejsan

Bestämde mig för att dra igång en tråd för diskussioner inom F1 säsongen 2012. Vet att det fanns ett par F1 intresserade förra säsongen, och hoppas att intresset finns kvar för denna.

Det hela startar ju nästa helg, i Australien, och förhoppningsvis blir den mer spännande än vad den var förra säsongen.
Så vad har vi att se fram emot?
Har försökt följa testerna och utvecklingen på bilarna, även fall det ofta är svårbedömt. Tänkte delge lite tankar, och en kortare summering.

I toppen finner vi Red Bull och McLaren, inget nytt där. Dessvärre verkar dessa ha ett försprång till de andra, och där RB är snäppet vassare än McLaren bilen.

Efter dessa två är det svårare. Ferrari verkar faktiskt nästan helt under isen och det är möjligt att de kommer hamna efter Mercedes samt Lotus F1 (fd. Renault), som har lyckats väl med utvecklingen och troligtvis kommer vara bättre än föregående säsong, speciellt Lotus. Lotus bilen visade framfötterna nästan direkt och verkade snabb, men detta vände en aning då man hittade ett fel på chassit som var tvungen att åtgärdas, vilket innebar missad tid på banan och en mindre extra vikt (om än väldigt liten). "Nya" förare har man dessutom; Grosjean (körde för Renault 2009), samt Räikkönen som gör come-back inom F1, medans Kubica fortfarande genomgår rehab.

Även "mitten teamen" verkar ha lyckats med utvecklingen; Williams, Toro Rosso, Sauber, samt Force India. Där Force India nog ligger i främst, och då och då kan sticka upp. Man har ersatt Sutil med Hülkenberg, vilket inte direkt är en förbättring dock, iallafall inte till en början.

Sauber tycker jag ser mest spännande ut ändå (men då är jag lite av en Sauber supporter), och kan kanske likt Force India göra uppstickare. Man har även kvar båda sina förare Kobayashi och Perez, och man har gjort bra tester.

Williams var riktigt dåliga förra säsongen, och det är glädjande att man verkar vara på rätt spår igen. Men det är fortfarande lite osäkert vart dom står. Man har ersatt Barrichello med Bruno Senna, som är helt Ok, samt har en ny motorleverantör i Renault, vilket enligt Williams själva är en förbättring. Man har även jobbat på att fixa problemen man hade förra säsongen.

Toro Rosso är även dom lite svårbedömda, speciellt då man ersatt båda förarna från förra säsongen; S. Buemi och J. Alguersuari, som båda i mitt tycke var dugliga förare som fick lite väl mycket press på sig. Dessa har iallafall ersatts med Daniel Ricciardo, som är en talangfull förare, samt Jean-Éric Vergne som jag ärligt talat inte vet något om. Om förarna levererar, kan man överraska. Men inte till den graden att man relativt konstant kommer ta poäng.

Efter dessa team kommer Caterham (fd. Lotus), som då och då har varit snabb och kanske är dom bättre än jag tror och kan blanda sig in bland mitten-teamen. Enligt dom själva finns farten där, men det säger dom flesta (förutom Ferrari då kanske). Man har kvar Kovalainen, och har ersatt Trulli med Petrov som förra säsongen körde för Renault. Två helt Ok förare, även om valet av Petrov har med pengar att göra.

De två sista teamen är Marussia (fd. Virgin) och HRT, igen. Man har inte änns lyckats köra sina nya bilar under testerna, pga av misslyckade kraschtester, så dessa kommer få inrikta sig på att prova sig fram med setups osv, samla information, under race-helgerna. Förarna i Marussia är Timo Glock och Charles Pic, och i HRT kör Narain Karthikeyan och Pedro de la Rosa. Spelar inte så stor roll då de inte kommer kunna utföra mirakel.


Så, om jag ska ge mig på en ranking så här på försäsongen:
1. Red Bull
2. McLaren
3. Lotus F1 och Mercedes
4. Ferrari
5. Force India (kanske t.om bättre än Ferrari)
6. Sauber
7. Toro Rosso och Williams
8. Caterham
9. HRT och Marussia.


---------------

Hade även tänkt passa på och fråga om det finns folk som är intresserade av att gå med i fantasy f1 på http://espnf1.fantasyleague.com/Index.aspx , samt skapa en Sharps liga. Ett lag kostar £10, och priser finns ju att vinna.

Det var nog allt, för nu.
__________________
Tennis:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

F1:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Vurpan (+5), GraNiT (+10), fireas (+5)
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 11:03   #2
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Mycket trevlig läsning! Följde F1 i mina yngre år men började kolla lite smått igen förra året. Ska absolut följa årets säsong Vilka bookies har mycket spel på F1?
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 14:12   #3
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 160
Sharp$: 2208
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vurpan Visa inlägg
Mycket trevlig läsning! Följde F1 i mina yngre år men började kolla lite smått igen förra året. Ska absolut följa årets säsong Vilka bookies har mycket spel på F1?
Mycket spel.. då ligger nog Bwin bäst till, och Bet365. Oddsen brukar inte vara så pjåkiga heller, på Bwin, faktiskt. Alla bookies erbjuder annars spel på det, och Pinnacle brukar som vanligt ha bra odds.

Nu påminnde du mig om att kika efter lite intressanta säsongspel.

__________________
Tennis:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

F1:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 21:35   #4
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 160
Sharp$: 2208
Standard

Några säsongsspel jag funderar på:

Mark Webber att vinna förarmästerskapet;
17.180 @ Pinnacle (17 på Bwin och Bet365)

Visst, en högoddsare. Bolagen verkar se honom som femte man, efter Vettel, Hamilton, Alonso och Button. Han kör ändå den bästa bilen (troligtvis) i fältet, även fall Vettel måste ses som förstaförare i Red Bull. Webber fick en kontraktsförlägning inför denna säsongen med ytterliggare ett år, och han börjar bli till åren. Han får nog inte många fler chanser att kunna vara med och utmana, och hoppas han sporras lite av detta. Han slutade trea i mästerskapet förra säsongen.
Kort och gott, ett odds på 17.180 är nog lite för högt, och kan vara värd en slant. Runt odds 14 skulle jag värdera det.

Mercedes - Färre än 0.5 vinster
2.000 @ Bwin

Förra säsongen kom man inte på pallen en enda gång. Visst, säsongen blev inte fullt vad man hoppats på, och det är mycket möjligt att man gör bättre ifrån sig i år. Och såvida man inte överraskar med en utmärkt utvecklad bil, så ska det mycket till. 50/50 tycker jag inte det är, utan oddset kanske borde ligga någonstans runt 1,80-1,90.
Obs! Unibet har 1.33 på att Mercedes inte vinner något race, och har där med 3.00 på att de vinner minst ett. Så om man nu vill, kan man tjäna en slant här.
Värde finns givetvis också på 3.00


N. Hulkenberg vs. P. di Resta - Bästa slutplacering i mästerskapet
Paul di Resta, 1,83 @ Bet365

Ser endast ett litet värde i Paul di Resta att avsluta säsongen på en högre position än sin lagkamrat Hulkenberg, så någon unit kan det vara värt. Hulkenberg får nog inrikta sig på att komma in i race-form igen, efter att ha spenderat föregående sägong som testförare, under ett par race kanske.

J. Button vs. F. Alonso - Bästa slutplacering i mästerskapet
J. Button, 2.10 @ Bet365

Ser egentligen inte varför Button skall vara underdog här, särskilt med de problem och farten Ferrari visat upp under försäsongen. Alonso är givetvis en erkänt duktig förare som gång på gång lyckades prestera över Ferrari's förmåga föregående säsong, men Button är även han stabil och sitter i en bättre bil. Button slutade även tvåa föregående säsong.



Ska gräva lite till, men dåligt med spel ute.
__________________
Tennis:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

F1:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 08:31   #5
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Gött att du skriver lite om F1, hejar själv på Mclaren men har inte tittat så mycket dom senaste åren. Förr kunde man se på Tv6 har jag för mig och direkt sändningar på dansk tv men det går väl inte nu mera, så jag undrar vem som sänder F1 nu? är det via-sat? har inte dom, finns det andra som vissar dom på tv eller har ni tips på hur man kan se F1 live på nätet...samt om det är gratis el kostar, tackar på förhand.
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 09:06   #6
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GraNiT Visa inlägg
Gött att du skriver lite om F1, hejar själv på Mclaren men har inte tittat så mycket dom senaste åren. Förr kunde man se på Tv6 har jag för mig och direkt sändningar på dansk tv men det går väl inte nu mera, så jag undrar vem som sänder F1 nu? är det via-sat? har inte dom, finns det andra som vissar dom på tv eller har ni tips på hur man kan se F1 live på nätet...samt om det är gratis el kostar, tackar på förhand.
Viaplay, kostar en slant dock
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 09:52   #7
JSQ
 
JSQs avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 722
Sharp$: 2440
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GraNiT Visa inlägg
Gött att du skriver lite om F1, hejar själv på Mclaren men har inte tittat så mycket dom senaste åren. Förr kunde man se på Tv6 har jag för mig och direkt sändningar på dansk tv men det går väl inte nu mera, så jag undrar vem som sänder F1 nu? är det via-sat? har inte dom, finns det andra som vissar dom på tv eller har ni tips på hur man kan se F1 live på nätet...samt om det är gratis el kostar, tackar på förhand.
BBCplayer funkade grymt bra förra säsongen och då var det möjligt att se det gratis, återstår att se om det funkar iår också
JSQ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 10:36   #8
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5719
Standard

Mika Salo ska testköra för Ferrari




Mika Salo har bekräftat att han testkör Ferraris formel 1-bil i år. Tidningen Ilta-Sanomat var först med nyheten.

45-årige Salo berättade för MTV3 att han inleder jobbet i Suzuka i Japan om två veckor, samma helg som F1-säsongen kör igång i Melbourne i Australien.
– Jag undrade själv också varför de ringde till mig: jag har inte kört en F1-bil på allvar på tio år. Jag har bara kört uppvisningslopp med gamla skrotbilar. Jag försökte fråga vad det handlar om, men de gav inte mer information, sade Salo till MTV3.

Salo avslutade sin formel 1-karriär efter 101 GP-tävlingar säsongen 2002. År 1999 ryckte han in hos Ferrari, körde i stället för Michael Schumacher i sex tävlingar och tog två pallplaceringar.

Trodde inte det här var sant först. Fem st finnar i F1.Räknar Rosberg som finne,följde hans pappa när han körde (Keke).
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 14:41   #9
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 160
Sharp$: 2208
Standard

Jag brukar dra hem BBC´s försnack+race+eftersnack, och de andra dagarna, i efterhand. Man får bara undvika att se resultaten.

Mika Salo känns för övrigt som ett konstigt beslut. Bilarna har ju förändrats såppas så har svårt att se vad han ska bidra med då rutinen inte spelar så stor roll då. Hade vart bättre med Trulli då t.ex, dessutom italienare. Men Salo är väl billigare i drift

Kul iallafall med finländarna, speciellt att Räikkönen är tillbaka.
__________________
Tennis:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

F1:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 16:21   #10
 
fireass avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 843
Sharp$: 1507
Standard

Unibet brukade ha bra spel att erbjuda.

Speciellt en två som jag testar (läste på annat håll)

Ogiltigt spel-ID: 844200


Ogiltigt spel-ID: 844199

fireas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 17:36   #11
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 160
Sharp$: 2208
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fireas Visa inlägg
Unibet brukade ha bra spel att erbjuda.

Speciellt en två som jag testar (läste på annat håll)

Ogiltigt spel-ID: 844200


Ogiltigt spel-ID: 844199

Intressanta spel. Dock spel man helst skulle vilja vänta och se hur bra Lotus verkligen är, efter ett par race eller så, vilket inte är möjligt. Undrar även om Räikkönen måste vänja sig lite först, men det blir nog inga större problem.
Samma sak med Mercedes.
Och beroende på hur bra Ferrari och Force India kommer vara, kan det bli än mer svårt. None the less, kan vara bra spel.

__________________
Tennis:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

F1:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 13:21   #12
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Lite sugen på Kimi Räikkönen H2H mot Schumacher @ 2.02, har du nått att säga om den cheese?
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 14:01   #13
 
fireass avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 843
Sharp$: 1507
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtraCheese Visa inlägg
Intressanta spel. Dock spel man helst skulle vilja vänta och se hur bra Lotus verkligen är, efter ett par race eller så, vilket inte är möjligt. Undrar även om Räikkönen måste vänja sig lite först, men det blir nog inga större problem.
Samma sak med Mercedes.
Och beroende på hur bra Ferrari och Force India kommer vara, kan det bli än mer svårt. None the less, kan vara bra spel.

Träningarna som de kört (för någon månad sedan?) visade Raikonnen på snabbaste tiden. Han verkar trivas i bilen. Jag vågade inte vänta

Men förstår helt din poäng
fireas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 14:58   #14
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

F1 borde kunna vara intressant att tradea på Betfair om det finns likviditet. Någon som har några erfarenheter från det?
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 17:11   #15
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 160
Sharp$: 2208
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vurpan Visa inlägg
Lite sugen på Kimi Räikkönen H2H mot Schumacher @ 2.02, har du nått att säga om den cheese?
Svårt att säga. Jag rankar ju bilarna 50/50, men Lotus har nog imponerat mer under försäsongen, och som fireas sade, var Räikkönen på topp sista sessionen. Man ska kanske inte dra för stora slutsatser av det dock.
Räikkönen kommer nog inte behöva speciellt mycket tid att vänja sig vid F1 racing igen.
Schumi är inte heller den gamla schumi. Tycker han slarvar lite och har problem med att vara snabb över ett varv, vilket tillsammans med bilen, gjorde att han ofta startade på relativt dåliga positioner förra säsongen.

Skulle väl säga att duellen är 50/50 men ju mer jag funderar på det, desto mer lutare det år fördel Räikkönen. Vart finns spelet förresten?

__________________
Tennis:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

F1:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td