Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-01-25, 12:15   #1
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 690
Sharp$: 1014
Standard

Avgifter i "Tillsammans-bolagen"


Hej Sharpsare !

Infon finns säkert att finna nånstans men eftersom jag har lite för många bekväm-gener i mitt DNA så frågar jag här istället.

Vem får/tar avgiften för dessa Tillsammans-bolag ?

Har kikat på ett flertal Tillsammans-bolag som kör via ATG och ser att de tar en avgift motsvarande 10% av insatserna från medlemmarna.
Känns lite väl hutlöst i mitt tycke, men det kanske är normalt ?

Har själv varit med i ett antal bolag till och från, både som arrangör och bara betalande medlem, under de senaste 25 åren och vi/de har inte tagit en spänn i avgift...förutom då det varit ett spelombud som sålt andelar såklart. Då har det t.ex kostat 25 kr i avgift om de kört en bong på ca 20.000 rader.

Men 10% på 10 andelar som kostar 1.000 kr/st tycker jag är lite väl magstarkt....speciellt om det är ATG som får pengarna.

Hur tänker ni om detta ?
Bluesmith66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 12:26   #2
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 967
Sharp$: 4413
Standard

Det är Ombuden som får dessa pengar, det ska kompensera deras förlorade avgiften när de säljer dessa bolag online istället för direkt i butik... Sen att de fått en möjlighet att ta ända upp till 15% I avgift är galet, det är mycket högre än deras normala profit vid försäljning av andelar.
sheriffen78 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 12:29   #3
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

Spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesmith66 Visa inlägg
Hej Sharpsare !

Infon finns säkert att finna nånstans men eftersom jag har lite för många bekväm-gener i mitt DNA så frågar jag här istället.

Vem får/tar avgiften för dessa Tillsammans-bolag ?

Har kikat på ett flertal Tillsammans-bolag som kör via ATG och ser att de tar en avgift motsvarande 10% av insatserna från medlemmarna.
Känns lite väl hutlöst i mitt tycke, men det kanske är normalt ?

Har själv varit med i ett antal bolag till och från, både som arrangör och bara betalande medlem, under de senaste 25 åren och vi/de har inte tagit en spänn i avgift...förutom då det varit ett spelombud som sålt andelar såklart. Då har det t.ex kostat 25 kr i avgift om de kört en bong på ca 20.000 rader.

Men 10% på 10 andelar som kostar 1.000 kr/st tycker jag är lite väl magstarkt....speciellt om det är ATG som får pengarna.

Hur tänker ni om detta ?


Hur köper jag en andel i ett ombudslag?
Ombudslag fungerar på samma sätt som övriga lag. Du köper andelar på respektive ombuds lagsida och ombudet lämnar sedan in ett system för de pengar som finns i den gemensamma kassan. I ombudslag ingår även en ombudsavgift i andelspriset.

Vad är en ombudsavgift?
Ombudsavgift är den avgift som ombudet tar i betalt för sitt andelsspel. Avgifter bestäms av ombudet själv och kan variera mellan 2-15%, dock max 150 kr per andel. Avgiften ingår i det andelspris som står angivet.

Vad menas med systemstorlek?
Ett andelsspel i ett ombudslag kan delas upp i max 10, 25 eller 50 andelar. Dvs om du köper en andel i ett system med systemstorleken 10 är du garanterad minst en tiondel av systemets vinst.




Spelombuden får alltså en avgift/provision för sitt arbete med att sälja andelar via Tillsammans, över disk hos det lokala spelombudet är det också en avgift så betalar gör man oavsett på vilket sätt man väljer att inhandla sina andelar.

Och dom privata Tillsammans-lagen kan ej ta ut några avgifter utan detta är endast förbehållet ATG's spelombud.

För egen del har jag inga problem med att betala en avgift för att köpa en andel, den "lilla" kostnaden är snabbt intjänat genom att slippa bensinkostnad, parkering, restider mm för att ta sig till ett ombud.

Och att kunna köpa andelar hos spelombud som finns långt bort ifrån där man bor är kanon. Att bo t.ex. i Skåne men kunna köpa andelar hos ett Stockholmsombud är riktigt bra.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 12:51   #4
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 690
Sharp$: 1014
Standard

Tack för infon sheriffen 78 och Migge !

Men betydligt mer gynnsamt att gå med en "privat anordnare" i så fall som använder 100% av insatserna till spelet.
Man betalar via swish t.ex och personen spelar via sitt eget ATG-konto och swishar tilllbaks eventuell vinst.
Anordnaren kan ju även i det fallet bo varsomhelst och vem som helst kan vara med i mån av lediga andelar.
Kan ju dessutom göra system som inte är begränsade till en kupong, t.ex i Jokersystemet.

Enda fördelen, som jag ser det, med Tillsammans är väl att man får in den eventuella vinsten på sitt eget ATG-konto....gäller ju att kunna lita på den som anordnar spelet annars. :-)
Bluesmith66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 13:41   #5
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Det blir tungt att slå spelskatten på 35% och därefter ytterligare en beskattning på insatsen a 10% , håller med.
Jag har avsagt mig tillsammansbolag fram tills de tillåter joker, samt fullständigt fri prissättning, dvs man kan ta 5%-nuvarande maxbelopp.

Jag har haft bolag rullande i 20års tid, aldrig tagit en krona i avgift.
Inte vid vinst, ej heller för arbete eller en jokeruppdateringar osv.

Men 5% kan jag tycka är kosher , för det var ungefär kostnaden som man fick när man spelade genom ombud i olika former, inkl övriga kostn som nämns, men 10% är för högt, alltför högt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 13:53   #6
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesmith66 Visa inlägg
Tack för infon sheriffen 78 och Migge !

Men betydligt mer gynnsamt att gå med en "privat anordnare" i så fall som använder 100% av insatserna till spelet.
Man betalar via swish t.ex och personen spelar via sitt eget ATG-konto och swishar tilllbaks eventuell vinst.
Anordnaren kan ju även i det fallet bo varsomhelst och vem som helst kan vara med i mån av lediga andelar.
Kan ju dessutom göra system som inte är begränsade till en kupong, t.ex i Jokersystemet.

Enda fördelen, som jag ser det, med Tillsammans är väl att man får in den eventuella vinsten på sitt eget ATG-konto....gäller ju att kunna lita på den som anordnar spelet annars. :-)
Swish? Du ska alltså lita på en helt främmande person och förvänta dig att dels spelet lämnas in för den erlagda spelkassan och att ev. högre vinst utbetalas till dig/er?!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 14:11   #7
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Swish fungerar oftast bra när du spelar tillsammans med människor i din närhet som du verkligen litar på. I övrigt skulle jag vara extremt försiktig att använda mig av detta tillvägagångssätt. Spel är tillräckligt riskfyllt som det är. Dessutom när det kommer till V75 finns det ingen som helst anledning att köra med swish som betalningssätt eftersom allt kan göras, t.o.m mycket smidigare, genom ATG Tillsammans utan några avgifter.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 10:46   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7926
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Det blir tungt att slå spelskatten på 35% och därefter ytterligare en beskattning på insatsen a 10% , håller med.
Jag har avsagt mig tillsammansbolag fram tills de tillåter joker, samt fullständigt fri prissättning, dvs man kan ta 5%-nuvarande maxbelopp.

Jag har haft bolag rullande i 20års tid, aldrig tagit en krona i avgift.
Inte vid vinst, ej heller för arbete eller en jokeruppdateringar osv.

Men 5% kan jag tycka är kosher , för det var ungefär kostnaden som man fick när man spelade genom ombud i olika former, inkl övriga kostn som nämns, men 10% är för högt, alltför högt.
Det går utmärkt att i Tillsammansbolag spela V75 med reducerade system och utan någon avgift.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 12:41   #9
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Ja, visst, på V75 går det, men inte på V86.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 13:14   #10
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7926
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Ja, visst, på V75 går det, men inte på V86.
Så är det. Om du nu avstått V86-spel i Tillsammans-bolag vem är det då som använt ditt namn för att spela V86 med 9% i avgift, senast i onsdags?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 15:43   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Det blir tungt att slå spelskatten på 35% och därefter ytterligare en beskattning på insatsen a 10% , håller med.
Jag har avsagt mig tillsammansbolag fram tills de tillåter joker, samt fullständigt fri prissättning, dvs man kan ta 5%-nuvarande maxbelopp.

Jag har haft bolag rullande i 20års tid, aldrig tagit en krona i avgift.
Inte vid vinst, ej heller för arbete eller en jokeruppdateringar osv.

Men 5% kan jag tycka är kosher , för det var ungefär kostnaden som man fick när man spelade genom ombud i olika former, inkl övriga kostn som nämns, men 10% är för högt, alltför högt.

Avgiftsnivån går att konfigurera redan idag ( har så varit från dag 1 ). Det är ombuden själva som lagt sig på den nivå där de ligger.

Jag minns inte vad lägsta möjliga är. Men det är ca 2-4% som lägst. Så om ett ombud vill lägga sig på 5% idag så är det bara att göra det.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 20:13   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7926
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Ja, visst, på V75 går det, men inte på V86.
Nu är filspel utan avgift öppnat i Tillsammans även för V86!
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 13:52   #13
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 10
Sharp$: 13
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sheriffen78 Visa inlägg
Det är Ombuden som får dessa pengar, det ska kompensera deras förlorade avgiften när de säljer dessa bolag online istället för direkt i butik... Sen att de fått en möjlighet att ta ända upp till 15% I avgift är galet, det är mycket högre än deras normala profit vid försäljning av andelar.
tack för info, visste inte om det!
Francoso är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td